Får banken lämna ut min mailadress?

Skänker du några miljoner åt gången eller åtminstone flera 100 000 ett antal gånger per år? Annars är nog inte risken så stor för tiggarbrev eller folk som ringer och tigger.
Jag brukar få tiggarbrev från Unicef, Unga Kvinnors Värn och RK. Till UKV har jag gett nån hundring EN gång för flera år sen men de minns mig fortfarande...
 
Skänker du några miljoner åt gången eller åtminstone flera 100 000 ett antal gånger per år? Annars är nog inte risken så stor för tiggarbrev eller folk som ringer och tigger.

Jag upplever att jag får telefonsamtal och brev från samtliga organisationer jag skänkt någon/några hundralappar till genom åren.
 
Jag upplever att jag får telefonsamtal och brev från samtliga organisationer jag skänkt någon/några hundralappar till genom åren.
Om man använder inbetalningskorten som de skickar så står oftast ens namn och adress på dem, eller så är OCR-numret kopplat till givaren kanske. Så då ser de ju vilka som är villiga att skänka pengar...
 
Om man använder inbetalningskorten som de skickar så står oftast ens namn och adress på dem, eller så är OCR-numret kopplat till givaren kanske. Så då ser de ju vilka som är villiga att skänka pengar...

Det som kommer hem till mig går oläst i pappersinsamlingen så det är inte orsaken i mitt fall tyvärr.
 
Skänker du några miljoner åt gången eller åtminstone flera 100 000 ett antal gånger per år? Annars är nog inte risken så stor för tiggarbrev eller folk som ringer och tigger.

Det räcker att skänka några hundra så ringer organisationerna och tigger sedan. Det har de iallafall gjort till mig.
 
Jag har samma erfarenhet. Det har gjort att jag numera är mycket restriktiv med att skänka några pengar.

Samma här. Jag har tidigare köpt diverse nöd/familje/mamma/pappapaket och dylikt som jul och födelsedagspresent till folk som redan har allt men jag sa rakt ut när de ringde senast att jag aldrig mer kommer köpa ifrån deras organisationen iallafall när man får sådana tiggarsamtal efteråt. Jag ger när jag har möjlighet, inte för att någon ringer och tigger. Han som ringde blev ganska tyst.
 
Skänker du några miljoner åt gången eller åtminstone flera 100 000 ett antal gånger per år? Annars är nog inte risken så stor för tiggarbrev eller folk som ringer och tigger.

Har samma erfarenhet som andra i tråden: det rings och sms:as lite då och då från de jag skänkt till och då har jag inte gett mer än ett par tusen uppdelat på olika organisationer det senaste året. Nu senast fick jag argumentera (!) med en kille som ringde på uppdrag från Unicef om varför jag inte ville registrera mig som månadsgivare. Det uppskattade jag inte, det kändes som att jag var en snål människa som inte dela med mig - för att jag ger spontant istället för månadsvis :mad: (Jag förstår att de säkert överlag får in mer pengar totalt sett om folk är bundna via autogiro än om de ger spontant, men jag vill inte behöva argumentera varför jag inte ger mer när jag redan ger.)
 
Fått svar från RK nu:

"Beklagar att svaret dröjde, men var tvungen själv att kontrollera hur detta kom sig!
Men nu så skall jag försöka ge ett så bra svar som möjligt

Banken skickar med uppgifter till oss med betalningen och eftersom du har gett en gåva till oss tidigare och då uppgett din mejladress, eller uppgett din mejladress vid ett annat tillfälle (du får nyhetsbrevet varje månad) så får du då tackbrevet. Skriver man dock i meddelandefältet att man vill vara anonym så blir man också anonym i våra system och då hade du inte fått något tack
."

Hmm...minns inte om jag betalat in gåva från det kontot/den banken tidigare. :confused: Men i så fall sa ju banken fel: de lämnar ju ut uppgifter om kontoinnehavaren!

Även om de har min mailadress på RK så kan de ju inte veta att jag är samma person som gett gåvan? Finns väl flera personer med samma namn menar jag.


Eller börjar jag bli paranoid nu? :o
 
Fått svar från RK nu:

"Beklagar att svaret dröjde, men var tvungen själv att kontrollera hur detta kom sig!
Men nu så skall jag försöka ge ett så bra svar som möjligt

Banken skickar med uppgifter till oss med betalningen och eftersom du har gett en gåva till oss tidigare och då uppgett din mejladress, eller uppgett din mejladress vid ett annat tillfälle (du får nyhetsbrevet varje månad) så får du då tackbrevet. Skriver man dock i meddelandefältet att man vill vara anonym så blir man också anonym i våra system och då hade du inte fått något tack
."

Hmm...minns inte om jag betalat in gåva från det kontot/den banken tidigare. :confused: Men i så fall sa ju banken fel: de lämnar ju ut uppgifter om kontoinnehavaren!

Även om de har min mailadress på RK så kan de ju inte veta att jag är samma person som gett gåvan? Finns väl flera personer med samma namn menar jag.


Eller börjar jag bli paranoid nu? :o
Ja , jag skulle inte bry mig. RK? Ska de stalka dig nu? Hade det varit nån skum person som du gett pengar till så hade jag blivit paranoid
 

Liknande trådar

Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 083
Senast: Sel
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 629
Senast: Enya
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 222
Senast: Snurrfian
·
R
Juridik & Ekonomi Snabb fråga. Det är en äldre man som via telefon sista året förföljt mig. Han har skrivit sms och är väldigt kontaktsökande. Vi har...
2
Svar
26
· Visningar
3 700

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • HusdjursGPS
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp