Får, Fjell och Fjordgluttar

Den var inlagd med en blinkade smiley av en anledning. Jag tycker själv det är rätt drygt att ständigt få berättat för mig av fysioterapeuter och liknande att det finns minsann inget som är så slitsamt för psyke och kropp som skyddsträning. Nänä, inte om man jämför med "vallning" på 6 tama får på en golfbana, men kom igen när det börjar bli på riktigt...

Fast, de är väl den yrkesgrupp som har just erfarenhet av det? Varför är det drygt att de pratar om det?

Det känns så konstigt när man jämför skyddssport som ska vara kul med att få en box av ett får. Min fd schäfer pallade hålla borta 500 kg förbannad hingst från mig och blev sparkad. Inga problem alls och inga tveksamheter. Och hingsten hade inte en skråma trots att han fick nypa till mer än en gång. Liknande har hänt med tjur och stut.
För att inte tala om de skyddshundar som används på riktigt och blir knivskurna men släpper inte :angel:

Förlåt, men jämförelsen är jättekonstig.
 
Fast, de är väl den yrkesgrupp som har just erfarenhet av det? Varför är det drygt att de pratar om det?

Det känns så konstigt när man jämför skyddssport som ska vara kul med att få en box av ett får. Min fd schäfer pallade hålla borta 500 kg förbannad hingst från mig och blev sparkad. Inga problem alls och inga tveksamheter. Och hingsten hade inte en skråma trots att han fick nypa till mer än en gång. Liknande har hänt med tjur och stut.
För att inte tala om de skyddshundar som används på riktigt och blir knivskurna men släpper inte :angel:

Förlåt, men jämförelsen är jättekonstig.

Nej, de har INTE erfarenhet. Det är det som är grejen. Hen hävdade bland annat att mina stackars vallhundar skulle bli utmattade av 3* 3 min simning, för det blev minsann hens skyddshundar. Att mina simmade 40 min på lunchrasten mellan jobben trodde hen inte var möjligt.

Men skit samma, jag tog upp det med en blinkande smiley för att det var just sagt med glimten i ögat. Och jag tycker inte alls att det är konstigt att jämföra arbete under belastning med annat arbete under belastning.
 
Nej, de har INTE erfarenhet. Det är det som är grejen. Hen hävdade bland annat att mina stackars vallhundar skulle bli utmattade av 3* 3 min simning, för det blev minsann hens skyddshundar. Att mina simmade 40 min på lunchrasten mellan jobben trodde hen inte var möjligt.

Men skit samma, jag tog upp det med en blinkande smiley för att det var just sagt med glimten i ögat. Och jag tycker inte alls att det är konstigt att jämföra arbete under belastning med annat arbete under belastning.

Okej. Det var ju en väldigt konstig fysio... Mer än så hoppas jag att alla hundar kan simma som inte är typ halvdöende..
 
Men skit samma, jag tog upp det med en blinkande smiley för att det var just sagt med glimten i ögat. Och jag tycker inte alls att det är konstigt att jämföra arbete under belastning med annat arbete under belastning.

Sen var min tanke även att det är lite skillnad på en olycka när en hund blir stångad eller sparkad och därför kan bli skadad och att det faktiska arbetsuppgiften innebär väldigt hårda stötar som det blir i skyddet.

Ingen säger liksom att en BC inte kan bli skadad i sitt arbete. Precis som en skyddshund kan falla illa eller slå runt i hög hastighet.

Men struntsamma :)

Väldigt härliga bilder och alltid lika kul att se hundar i arbete.
 
30715484_10155649960033666_6871693020694052864_n.jpg


kl 03:20 och det är en stunds lugn i fjöset så vi passar på att ta lunchrast. Tidus vill också ha macka, alla de andra vill bara SOVA!
 
Karla är en arbetsnarkoman, så idag passade vi på att bekanta oss med gårdens "träningsdjur" (5 ungtackor som inte tog sig på betäckningen). De har inte så stor erfarenhet av att bli vallade på, så Karla hade att göra en stund innan de gav sig.

Lyckades fånga en bildserie som visar en liten del av hur jävla tuffa de här hundarna ändå är; tackan kastar sig rakt på och stångar med full kraft och Karla hinner inte undan utan får en ordentlig smäll på höften. Hur reagerar hon? Hon blir förbannad och går direkt tillbaka och fortsätter jobba. Tackan gav sig.

30688658_10155649018033666_2959093348658315264_n.jpg

30698747_10155649018153666_5669716190633656320_n.jpg

(Vifta med gummipinnar bredvid huvudet på hundar som får hänga i ärm kan slänga sig i väggen - här får hunden storstryk av 80 kg murbräcka och förväntas ändå ha 100% självkontroll och lydnad kvar! ;) )

Karla blev tvärarg, man kan se hennes förbannade min (öppna mun) bakom tackan här. Dock självbehärskningen i behåll - inget bett!
30698625_10155649018238666_538235534779088896_n.jpg


Och så vända på en femöring för att återgå till att stoppa tackan
30624566_10155649018308666_9055570099846512640_n.jpg


I slutändan insåg tackan att det var lönlöst att kämpa, och så fort hon visade tecken på att släppa motståndet (vänder sig och tittar bakåt mot flocken) så tar jag bort trycket från hunden. Det är vid eftergift det sker en inlärning, och det vi vill lära tackan är ju att våga gå för hunden!

Jag tycker att det är så himla fint att det ser så lugnt och sansat ut när tackan vänder och går därifrån. Man ser så mycket hetsig djurhantering i sociala medier så det är trevligt med en motvikt. Och häftigt att Karla bara står emot. En annan hade ju vänt och sprungit därifrån om jag hade blivit översprungen av någon som är så mycket större än mig själv.
 
Nej, de har INTE erfarenhet. Det är det som är grejen. Hen hävdade bland annat att mina stackars vallhundar skulle bli utmattade av 3* 3 min simning, för det blev minsann hens skyddshundar. Att mina simmade 40 min på lunchrasten mellan jobben trodde hen inte var möjligt.

Men skit samma, jag tog upp det med en blinkande smiley för att det var just sagt med glimten i ögat. Och jag tycker inte alls att det är konstigt att jämföra arbete under belastning med annat arbete under belastning.
3x3min???? Va fan min pinne simmar längre än så och hon räknas till otränad.
 
Vill minnas en del av diskussionen i nån tråd - verkade fattas både ett och annat, men det är min uppfattning så där bakom en skärm nån helt annanstans. Men detta hör inte hit!

Migos tråd från vackra landskap hör annars till ett efterlängtat vårtecken som jag väntat ett tag på! Fantastiskt roligt att du vill dela med dig.

Fattas bara du satt till häst med när du var ute och jobbade!
 
Åh vad jag saknar Fridolf. Det är för mycket vatten i älven för att jag ska kunna vada över, och det är där, på andra sidan grinden, som träningsdjuren går. Fritte brukar få simma över, hoppa över grinden och sen hämta djuren så att jag ser dem och vi kan träna lite. Frodo kan inte kommandot "hopp över" tillräckligt bra och blir därför stående som ett fån vid grinden och väntar på mig.

Ingen träning ikväll då nej...

30714404_10155651222493666_5076471487821512704_n.jpg
 
Vår dag hittils. Joel ville inte gå upp.
30705223_10155655140948666_1920749343736856576_n.jpg


Efter min frukost är det promenaddags. Tredje dagen de får gå i koppel från dörren till "fjällgrinden", idag var det ingen som snodde in mina ben eller kastade sig i kopplet. De bara pep en del :angel:
30724536_10155655288533666_6913521432311889920_n.jpg


Titta titta titta! Fåren är ute, några fjäll i bakgrunden och så fjordglutt i högerkanten. Och så 6 jättefina hundar som precis sprungit på det nygödslade (:banghead:) kalhygget.
30724667_10155655310343666_3435825965370966016_n.jpg


Det var de här backarna jag INTE tänkte vanka fram i med kopplade hundar och backträna @Red_Chili. Det är ett under att det inte dör en hund per promenad här :p

Efter gödselbackesmotion krävdes det hundtvätt...

Hemma vid vårt hus med nöjda hundar. Nu lite slappande och mat innan vi börjar jobba kl 21.
30709177_10155655421448666_8251592294080184320_n.jpg
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag ska sluta spamma snackistråden med norgebilder. Nu blir det en egen tråd! Hundarna och jag är på norska västkusten, några mil söder...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
9 879
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp