Bukefalos 28 år!

Får han vara på dagis när jag är sjuk?

MaRomer

Trådstartare
Nyss hemkommen från akuten med konstaterad bihåleinflammation:( Inte skönt kan jag bara informera!

Men nu till frågan. Får vår son vara på dagis när jag är hemma och sjuk??
 
Sv: Får han vara på dagis när jag är sjuk?

men du är ju sjuk - kan inte ta hand om barn - sjukskriven.
såklart ungen ska va på dagis, du ska bara vara hemma och ta det lugnt.

jag fick magsjukan i vintras, och fick sjukskriva mig. andreas fick ta pappadagar istället och jag fick vila!

att ta hand m ditt barn är ju ditt jobb och om du sjukskriver dig från jbbet, så hamtar du ju inte ungen på dagis..... eller? :confused:
nu blev jag helt plötsligt osäker.
 
Sv: Får han vara på dagis när jag är sjuk?

Är ju inte sjukskriven av läkare men kommer sjukskriva mig själv i alla fall 2 dagar. Huvudet håller ju på å explodera:/
 
Sv: Får han vara på dagis när jag är sjuk?

Det får han, men du "får" inte hämta eller lämna.

Brukar inte lämna honom. Och tanken är att min mamma ska komma in i morgon och ta honom tills hans pappa kommer från jobbet. Så blir inte jag som hämtar.
 
Sv: Får han vara på dagis när jag är sjuk?

Normalt sett får man inte ha barnen på förskola när en förälder är hemma, t ex sjukskriven. Men vid vissa sjukdomar är det svårt att ta hand om barn samtidigt som man ska vårda sig själv. Ring till förskolan och fråga!
 
Sv: Får han vara på dagis när jag är sjuk?

Det får han, men du "får" inte hämta eller lämna.
får man handla, laga mat etc när man är sjukskriven? eller kan försäkringskassan tvinga en att anställa en hushållerska för att sköta detta?
 
Sv: Får han vara på dagis när jag är sjuk?

får man handla, laga mat etc när man är sjukskriven? eller kan försäkringskassan tvinga en att anställa en hushållerska för att sköta detta?

Nu får jag ju inte ett ruttet öre från fk. Då de inte sjukskriver mig. Så e hemma nån dag och hoppas på bättring!
 
Sv: Får han vara på dagis när jag är sjuk?

varför har inte läkaren som konstaterade bihåleinfl. sjukskrivit dig egentligen? menade läkaren att du var fullt arbetsför?
 
Sv: Får han vara på dagis när jag är sjuk?

varför har inte läkaren som konstaterade bihåleinfl. sjukskrivit dig egentligen? menade läkaren att du var fullt arbetsför?

De har extremt åstramade sjukskrivningsregler.

För sinuit är det, enligt försäkringsmedicinskt beslutsstöd:

I de flesta fall är rekommendationen ingen sjukskrivning (utöver eventuell egen sjukanmälan upp till 1 vecka).

I komplicerade fall (recidiv, bihålespolning mm.) kan arbetsförmågan vara nedsatt i upp till 3 veckor.

Vid hög grad av besvär och i arbeten med krav på fullgod fysisk prestationsförmåga eller röstanvändande kan sjukskrivning några få dagar utöver egen sjukanmälan vara motiverad


Min stackars bror hade så ont i magen att han inte kunde stå upprätt, magkatarr sa läkaren, det sjukskriver man inte för enligt samma beslutsstöd. Så bror fick vara hemma utan lön ('egna veckan' var slut). Trots att han legat på sjukhus tom. Han visade sig sedemera ha gall- OCH njursten... :crazy:

Naturligtvis kan läkarna rekommendera annorlunda än beslutsstödet säger, men då behöver de kunna motivera varför, vilket kan vara svårt.. =/
 
Sv: Får han vara på dagis när jag är sjuk?

men herregud!!!!!

jag hade inga som helst problem att sjukskriva mig själv när jag blev sjuk...
 
Sv: Får han vara på dagis när jag är sjuk?

Fast det kanske är för att du själv är läkare?

Sen som sagt, ofta sitter det nog i att läkarna följer 'stödet' lite för slaviskt? Brorsans läkare konstaterade ju bara att 'man sjukskriver inte längre för magkatarr'. Nu var ju diagnosen fel, men om läkaren bara hade skrivit ner hur illa symptomen var i sjukintyget tror jag inte FK hade 'bråkat' om att det normalt inte behövs sjukskrivning. Han kunde ju liksom inte stå rak, fick inte behålla någon mat alls och hade legat 3 - 4 dygn på sjukhus så, knappast så det varit några problem eg. Om bara läkaren gått med på att gå 'utanför stödet'.

Vet inte hur mkt FK tar med det när de bedömmer, men min sjukskrivning seglade igenom hur lätt som helst trots att stressad läkare gjort trippelfel i sjukintyg nummer två (fel datum, glömt ändra texten, så hade i princip bara kopierat det förra, och glömt datera om, samt att det inte stod om hon träffat mig/pratat i tfn etc). Dock så FK ringde bara mig, frågade hur det 'skulle vara' och pling kom pengarna.

Det är TRE MÅNADERS sjukskrivning, minst, i normalfallet för den diagnosen - i beslutssödet. Jag hade 2 eller om det var 3 veckor totalt.. Så jag misstänker ju att även FK tittar en hel del på beslutsstödet?

Och uppenbarligen gör vissa läkare det för mycket med..
 
Sv: Får han vara på dagis när jag är sjuk?

Det vet jag inte, jag jobbar inte på försäkringskassan, så du kan fälla in taggarna igen. :)
 
Sv: Får han vara på dagis när jag är sjuk?

Oj, ja såklart. LÄste slarvigt och sen 'jag hade inte när jag var sjuk'. Då gick hjärnan för fort =). Nåja, resten av svaret kvarstår.
 
Sv: Får han vara på dagis när jag är sjuk?

När mina barn gick på dagis,fick de vara där när jag var sjuk. Lämnade och hämtade själv också. Hur gör man annars som ensamstående. Det var aldrig någon som ifrågasatte det iallafall.
 
Sv: Får han vara på dagis när jag är sjuk?

Jag skulle snarare fråga om han får vara hemma när du går på sjukpenning. Vill man vara nitisk och jaga fuskare så tycker jag att det borde verka mer misstänkt med föräldrar som sjukskriver sig och håller barnet hemma än tvärtom, då kan de inte vara så värst sjuka. Nu gäller ju detta bara några dagar men frågan är hur försäkringskassan skulle reagera på nån som tex var halvtidssjukskriven och då hade barnen hemma. Misstänkt försök till föräldraledighet när dagarna är slut kanske...?

Men på dagis kan jag inte tänka mig annat än att man får ha barnet där när man är sjuk under ett par dagar, man får ju inte sjukersättning för att vara ledig eller föräldraledig utan för att vila upp sig och inte smitta ner kollegorna. Och vad har barnet för glädje av att vara hemma med en sjuk förälder?
 
Sv: Får han vara på dagis när jag är sjuk?

När mina barn gick på dagis,fick de vara där när jag var sjuk. Lämnade och hämtade själv också. Hur gör man annars som ensamstående. Det var aldrig någon som ifrågasatte det iallafall.

Jag har arbetat på flera förskolor och är föräldern sjuk så får barnet vara på förskolan, föräldern får även hämta och lämna.

*kl*
Till er som skriver att barnen ska vara hemma, vad har er kommun för regler?
 
Sv: Får han vara på dagis när jag är sjuk?

Han inte bara får, han ska vara på dagis!
Du är hemma för att du inte fixar jobbet då ska du vila inte sköta om barn.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi kommer att få 2,5km till dagis, men jag hoppas på att det stora delar av året kommer gå att cykla 😃 det får bli bil när det är snö...
Svar
10
· Visningar
770
Senast: cherie
·
Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 060
Senast: Mirtai
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 817
Senast: Badger
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 664

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp