Bukefalos 28 år!

Får han vara på dagis när jag är sjuk?

Sv: Får han vara på dagis när jag är sjuk?

Min son var på dagis när jag hade bihåleinflammation. Jag är ensamstående och hämtade/lämnade själv, och det var ingen som protesterade mot det.

Om jag däremot hade haft magsjuka hade min son inte fått vara på dagis. (Kommunens regler)
 
Sv: Får han vara på dagis när jag är sjuk?

KL: Svarar alla. Man blir tyvärr inte sjukskriven för bihåle infammation. Utan får ta det på "sin" sjukvecka.

Sonen är på dagis och jag kommer hämta honom vanliga tiden i em och min mamma hjälper mig med honom tills sambon kommer hem.
 
Sv: Får han vara på dagis när jag är sjuk?

Normalt sett får man inte ha barnen på förskola när en förälder är hemma, t ex sjukskriven.

Om jag är ledig mitt i veckan då. Jag går på schema, så min helg kan ju vara onsdag-torsdag, får inte mitt barn vara på förskolan då?
 
Sv: Får han vara på dagis när jag är sjuk?

Om jag är ledig mitt i veckan då. Jag går på schema, så min helg kan ju vara onsdag-torsdag, får inte mitt barn vara på förskolan då?

Nej det ska man inte få, men däremot om man är sjukskriven så får man ha sitt barn på förskolan, men är man ledig så får man inte.
 
Sv: Får han vara på dagis när jag är sjuk?

Jag har arbetat på flera förskolor och är föräldern sjuk så får barnet vara på förskolan, föräldern får även hämta och lämna.

*kl*
Till er som skriver att barnen ska vara hemma, vad har er kommun för regler?

Tänkte väl det, så gör vi alltid när en av oss vuxna är sjuk. Kan man släpa sig ur sängen, så hämtar eller lämnar den sjuka. Men annars tar den friska föräldern både hämtning och lämnning.

Ni som säger att man inte får hämta och lämna när man är sjuk; hur ska man då göra som ensamstående?
 
Sv: Får han vara på dagis när jag är sjuk?

Hm, snopet :grin:
Jag känner några som gör så, kanske hämtar tidigare den dagen, "fuskar" dom då?

Ja, dom kan ju kanske ha kommit överens med det dagiset också, vad vet jag.
Och hur funkar det med betalning osv för då behöver ju inte barnet gå full tid på dagis (nej, jag har ingen koll :angel:)
 
Sv: Får han vara på dagis när jag är sjuk?

Numera är det ju maxtaxa, vilket gör att det egentligen inte spelar någon roll hur många timmar barnet är på förskolan, man betalar samma summa ändå...(Förr var taxan efter antalet vistelsetimmar).

Och ja, många föräldrar fuskar med barnens vistelsetider.
 
Sv: Får han vara på dagis när jag är sjuk?

Fuskar? Hurdå? Jag kanske är trög... men hur fuksar man med barnets vistelsetider? Menar du att man är hemma men skickar barn till dagis ändå?

När jag varit hemma och sjuk så har dottern varit på dagis, och personalen har vetat att jag varit sjuk och inte sagt något... jag måste ju få vara sjuk? Jag tror till och med jag frågat.

När min man var sjuk OCH Elina var sjuk så vabbade jag när han var hemma och sjuk. Och FK klagade inte på det iallafall.
 
Sv: Får han vara på dagis när jag är sjuk?

Jag svarade Gnarpis om folk som är lediga mitt i veckan tex... Vissa förskolor ser helst att barnen är på plats varje dag, men egentligen så har man enbart rätt att ha barnen där när man arbetar/studerar och restid till o från.

När man är sjuk får barnet vara på förskolan (förutom att man gärna vill att man håller sig hemma om man har kräksjuka)
 
Sv: Får han vara på dagis när jag är sjuk?

ja när min dotters pappa var sjukskriven fick hon vara på dagis mina tider, först var han nyopad med open heart surgery och sedan fick han en djup depression med suicidmisstanke, några av fröknarna på dagis vill neka men hon som var ansvarig sa direkt att barnet skulle vara på dagis, skönt för mig, hade inte varit roligt att lämna henne hemma med den pappan:)
Jag vet att när jag har haft magsjuka mm har jag kunnat lämna, men inte gjort det för jag måste ju kunna ta mig dit också:)
 
Sv: Får han vara på dagis när jag är sjuk?

Hm, snopet :grin:
Jag känner några som gör så, kanske hämtar tidigare den dagen, "fuskar" dom då?

Ja, dom kan ju kanske ha kommit överens med det dagiset också, vad vet jag.
Och hur funkar det med betalning osv för då behöver ju inte barnet gå full tid på dagis (nej, jag har ingen koll :angel:)

Sen beror det ju även lite på varför man är ledig mitt i veckan, det kan ju vara så att man jobbar natt och då har man rätt att sova dagtid och alltså lämna barnet på dagis. Men är det så att man är ledig mitt i veckan för att schemat ser ut så så har man egentligen inte rätt att ha barnet på dagis. Sen finns det en bunt undantag och kanske överrens kommelser med förskolan varför barnet kanske är där ändå.
 
Sv: Får han vara på dagis när jag är sjuk?

Fast, jag jobbar ju på ett ställe där alla går skift på rullande schema, dvs ledigt mitt i veckan, börjar helt olika tider etc.

Och där vet jag att flera av dagisen INTE vill att barnets dagistider ska följa föräldrarnas arbetstider. Utan de vill att barnet ska gå på dagis må - fre, och mellan klockan X och Y. För att det blir - tycker de - 'hattigt' för barnen annars? Om de är på dagis 5 dagar ena veckan, 2 dagar nästa, 4 veckan efter osv? Samma ska med hämta/lämnatider, att om man börjar 15 ändå lämna morgon och hämta kväll, inte lämna em och hämta kväll.

Vet att det irriterat en del, föräldrarna vill ju ha barnet hemma när de är ledig, oavsett om det är onsdag eller inte? Enda som jag vet är helt nöjd är hon som har barn med en skiftjobbare, de har 'barnvakt' via kommunen, som hämtar på dagis t ex och sen åker hem till barnet och sover över där (om föräldrarna jobbar natt båda två t ex)

Så, i så fall bryter ju en massa dagis mot det?

(Själv ingen koll då jag inte har barn, men hör ju diskussionerna)
 
Sv: Får han vara på dagis när jag är sjuk?

Fast Snurrfian skriver ju också att det finns undantag och kanske överenskommelser med dagiset, ändå.
Sen kanske det är olika från kommun till kommun.

Och endel föräldrar som låter barnet vara på dagis fast man är ledig gör det ju kanske för barnets skull också. De flesta barn älskar ju att vara på dagis, eller? Jag kanske är ute och cyklar igen :angel:
 
Sv: Får han vara på dagis när jag är sjuk?

Fast det snurrfian skriver är ju att man eg inte har rätt att lämna på dagis när man är ledig. Men att man kan träffa överenskommelse med dagiset/göra undantag, för att föräldern vill ha barnet på dagis när föräldern är ledig.

Det jag beskriver är ju inte det, utan där är det dagiset som tycker att barnen ska vara där även när föräldern är ledig, och fast föräldern vill ha barnet hemma?

Sen, vägrar föräldern och har barnet hemma när han/hon är ledig, så 'händer' ju inget mer än att det blir muttrigt, men just att dagisen har som 'krav' eg att barnen ska gå på dagis X dagar/v, oavsett om föräldern är ledig vissa av dem och då eg inte vill ha barnet på dagis.

För barnen tror jag inte det spelar roll dock, precis som du säger så verkar/brukar ju de flesta barn tycka om dagis och gärna vara där.
 
Sv: Får han vara på dagis när jag är sjuk?

Då är det ändrat för jag var sjukskriven och skulle ha sonen på dagis för att inte riskera att fk skulle slå bakut. 1998. Om man kan ta hand om ett barn kanske man inte behöver vara sjukskriven? Jag lämnade åkte och vilade och sedan hämtade jag. Då orkade jag bättre. dagispersonalen sa att de däremot såg mellan fingrarna med tiderna för de sjukskrivna föräldrarna om man vill hämta tidigare.
 
Sv: Får han vara på dagis när jag är sjuk?

Fast det snurrfian skriver är ju att man eg inte har rätt att lämna på dagis när man är ledig. Men att man kan träffa överenskommelse med dagiset/göra undantag, för att föräldern vill ha barnet på dagis när föräldern är ledig.

Det jag beskriver är ju inte det, utan där är det dagiset som tycker att barnen ska vara där även när föräldern är ledig, och fast föräldern vill ha barnet hemma?

Sen, vägrar föräldern och har barnet hemma när han/hon är ledig, så 'händer' ju inget mer än att det blir muttrigt, men just att dagisen har som 'krav' eg att barnen ska gå på dagis X dagar/v, oavsett om föräldern är ledig vissa av dem och då eg inte vill ha barnet på dagis.

För barnen tror jag inte det spelar roll dock, precis som du säger så verkar/brukar ju de flesta barn tycka om dagis och gärna vara där.

Ja precis som jag skriver så finns det ibland undantag, tex i de fall där scheman kan vara hoppiga och barnen inte fungerar med det eller där förskolan tycker att barnet missar viktiga saker som de gör, det är ju inte bara förvaring utan även en pedagogisk arbetsplats där barnen ska lära sig olika saker. Det är ju väldigt olika från barn till barn hur de fungerar, jag har kompisar som jobbar väldigt skiftande scheman där barnen utan problem går två dagar ena veckan för att gå fem dagar nästa vecka och jag har andra kompisar där barnen inte klarar av att ändra schema varje vecka utan blir oroliga. Jag har min yngsta hemma varje fredag, och det är inget som stör honom förutom ibland när de ska göra något speciellt på förskolan, ibland har han fått gått en stund för någon enskild sak, som tex när de hade leksaksvisning, så då var han där två timmar, jag oxå visserligen men jag hamnade i personalrummet och pratade. Jag känner flera ur personalen "civilt" oxå så för mig var det rätt roligt! :D

Jag har svårt att tro att dagis så otroligt gärna vill ha alla barn där alla dagar i veckan, det är ju ofta brist på personal, stora barngrupper och små utrymmen så jag tror att det ligger andra skäl bakom än att dagis inte vill låta barnen vara lediga...
 
Sv: Får han vara på dagis när jag är sjuk?

nu är jag ju inte så insatt att jag ens kan gissa, och kanske är det i vissa av fallen som du säger att barnet fungerar bättre lika varje vecka. Men i alla fall ett dagis, där har det inte ens fått provas utan det har alltid varit så att barnet ska vara där på heltid, må- fred varje vecka, punkt. Personen sa ifrån platsen och löser det med mor- och far-föräldrar istället, just för dagiset vägrade redan dag ett att gå med på annat än måndag till fredag. Så blev bara förvånad just om man egentligen inte ska få ha barn på dagis när man är ledig, och så finns det dagis som kräver det rakt av.
 
Sv: Får han vara på dagis när jag är sjuk?

Jag skulle gissa att det sista är ett privat alternativ, de sätter ju sina egna regler på ett annat sätt än de komunala förskolorna.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi kommer att få 2,5km till dagis, men jag hoppas på att det stora delar av året kommer gå att cykla 😃 det får bli bil när det är snö...
Svar
10
· Visningar
770
Senast: cherie
·
Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 060
Senast: Mirtai
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 817
Senast: Badger
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 666

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp