Bukefalos 28 år!

Får han vara på dagis när jag är sjuk?

Sv: Får han vara på dagis när jag är sjuk?

Nej, jag tror inte det? Barnet blev sas placerad där, tilldelad den platsen, är det inte via kommunen då?

Alltså, barnet ställdes i dagiskö, och fick sen plats. På dagiset som kräver att heltidsbarn ska gå på heltid alla veckor alltså. Oavsett om mamma jobbar 2 eller 5 vardagar aktuell vecka (pappa jobbar kontorstid må - fre)
 
Sv: Får han vara på dagis när jag är sjuk?

Hm, snopet :grin:
Jag känner några som gör så, kanske hämtar tidigare den dagen, "fuskar" dom då?

Ja, dom kan ju kanske ha kommit överens med det dagiset också, vad vet jag.
Och hur funkar det med betalning osv för då behöver ju inte barnet gå full tid på dagis (nej, jag har ingen koll :angel:)

Det beror väl påvilka regler de har lokalt. Upp till 15 h får man ju ha hur som helst. När L börjar dagis kommer vi bara att komma upp till 9 h "strikt omsorgsbehov" p g a såväl deltidsarbete som olika tider (jag jobbar sen e m- kväll, sambon "normal" dagtid), men L kommer att gå 15 h (ev något mindre) då de på dagis här menar att 9 h i veckan fal´ktiskt blir för lite om han ska gå alls för att komma in i rutiner o få trygghet på dagis. Och omvänt, de där 9 timmarna behöver vi verkligen.
 
Sv: Får han vara på dagis när jag är sjuk?

Till er som skriver att barnen ska vara hemma, vad har er kommun för regler?

Jag hittade inget om min kommun, men i Falköping gäller detta:
Vid förälders sjukdom bedömer föräldern sin förmåga att ge barnomsorg om sitt barn. Rätt finns alltid att utnyttja förskoleplatsen 15 tim/vecka och 3 tim/dag. Efter 8:e sjukskrivningsdagen kommer ett kompletterande sjukintyg att inkrävas om förälders oförmåga att ge omsorg om eget barn.
Källa: http://www.falkoping.se/utbildningb...rg/regler.4.7865cfaf121d36819ec800011860.html

Och i Upplands Väsby gäller detta:
Om barnet är inskrivet i den ordinarie barnomsorgen finns, vid behov, möjlighet till utökad vistelsetid om vårdnadshavare är tillfälligt sjuk eller skadad.
För förskoleklassbarn och skolbarn, som inte har rätt till barnomsorg under vårdnadshavares arbetslöshet finns, vid behov, möjlighet till tillfällig skolbarnsomsorg under vårdnadshavares tillfälliga sjukdom eller skada.

Källa: http://www.upplandsvasby.se/Toppmen...g.html#Vidforalderstillfalligasjukdomochskada

Det verkar vara väldigt olika...
 
Sv: Får han vara på dagis när jag är sjuk?

Nej, jag tror inte det? Barnet blev sas placerad där, tilldelad den platsen, är det inte via kommunen då?

Alltså, barnet ställdes i dagiskö, och fick sen plats. På dagiset som kräver att heltidsbarn ska gå på heltid alla veckor alltså. Oavsett om mamma jobbar 2 eller 5 vardagar aktuell vecka (pappa jobbar kontorstid må - fre)

Om det är ont om platser så kan komunen hänvisa till privata alternativ oxå, men som sagt jag gissar bara, om det var en komunal förskola så hade jag nog bråkat en del om det var jag som var drabbad! :D
 
Sv: Får han vara på dagis när jag är sjuk?

Jag skulle snarare fråga om han får vara hemma när du går på sjukpenning. Vill man vara nitisk och jaga fuskare så tycker jag att det borde verka mer misstänkt med föräldrar som sjukskriver sig och håller barnet hemma än tvärtom, då kan de inte vara så värst sjuka. Nu gäller ju detta bara några dagar men frågan är hur försäkringskassan skulle reagera på nån som tex var halvtidssjukskriven och då hade barnen hemma. Misstänkt försök till föräldraledighet när dagarna är slut kanske...?

Men på dagis kan jag inte tänka mig annat än att man får ha barnet där när man är sjuk under ett par dagar, man får ju inte sjukersättning för att vara ledig eller föräldraledig utan för att vila upp sig och inte smitta ner kollegorna. Och vad har barnet för glädje av att vara hemma med en sjuk förälder?

Fast man är ju sjukskriven för att man inte klarar av sitt jobb, inte för att man är helt oförmögen att ta hand om något ö h t. För mig är det stor skillnad på att klä på mitt barn och langa fram lite mat mot att klä på 18 barn och stå i 8 timmar. Det går inte att jämföra. Min kompis är långtidssjukskriven pga psykiska problem och har alltid haft sina barn i förskola oh har rätt till det också.

Att barnen inte skulle få vara på förskolan när man är sjukskriven har jag aldrig hört talas om. I alla fall i vår kommun får barnen vara på förskolan precis som vanligt när föräldrarna är sjukskrivna. De får även ha barnen hemma om de vill för vår del, inget som vi bryr oss om.
 
Sv: Får han vara på dagis när jag är sjuk?

Fast, jag jobbar ju på ett ställe där alla går skift på rullande schema, dvs ledigt mitt i veckan, börjar helt olika tider etc.

Och där vet jag att flera av dagisen INTE vill att barnets dagistider ska följa föräldrarnas arbetstider. Utan de vill att barnet ska gå på dagis må - fre, och mellan klockan X och Y. För att det blir - tycker de - 'hattigt' för barnen annars? Om de är på dagis 5 dagar ena veckan, 2 dagar nästa, 4 veckan efter osv? Samma ska med hämta/lämnatider, att om man börjar 15 ändå lämna morgon och hämta kväll, inte lämna em och hämta kväll.

Å i vår kommun gäller det max tre dagar i veckan för syskon... Så vad spelar det för roll om de går fyra eller fem dagar i veckan? Vi har många barn som har en ledig dag mitt i veckan.
 
Sv: Får han vara på dagis när jag är sjuk?

ja det är ju precis det jag säger. Frågan är inte om barnet får vara på dagis utan om det "får" vara hemma. Om man ska vara nitisk. Säg tex att man är sjukskriven på halvtid från ett kontorsjobb för graviditetsbesvär, väljer man då att ha sina 2 andra småbarn hemma från dagis under den tiden så skulle iaf jag bli misstänksam om jag jobbade på fsk. Inte fixa ett kontorsjobb men fixa två småbarn, nja...
 

Liknande trådar

Småbarn Vi kommer att få 2,5km till dagis, men jag hoppas på att det stora delar av året kommer gå att cykla 😃 det får bli bil när det är snö...
Svar
10
· Visningar
770
Senast: cherie
·
Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 060
Senast: Mirtai
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 817
Senast: Badger
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 665

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp