Bukefalos 28 år!

Får inte träffa läkare förrän jag är gravid - ge mig råd!

Sv: Får inte träffa läkare förrän jag är gravid - ge mig råd!

Vi människor är ju just precis inga hormonstyrda robotar, utan kan påverkas av våra känslor utan att man behöver skylla på biologiska faktorer som hormoner och instinkter.

Fast vig en graviditet så påverkas vi ju massor av hormoner.

Hormoner gör att man får graviditetsillamående.
Hormoner gör att lukt och smaksinnet förändras.
Hormoner gör oss gladare, lednsare, känsligare.
Hormoner gör att man kan få foglossningar.
Hormoner gör oss tröttare/piggare.
Hormoner påverkar sexlusten.


Det är även bevisat att alla kvinnor inte tål Hcg-hormon och blir deprimerade på samma sätt som de som blir deprimerade av att äta p-piller.
 
Sv: Får inte träffa läkare förrän jag är gravid - ge mig råd!

Man får självklart känna vad man vill, men jag är allergisk mot att skylla sina känslor på hormoner och biologi när det inte finns någon medicinskt rimlig anledning till det. Vi människor är ju just precis inga hormonstyrda robotar, utan kan påverkas av våra känslor utan att man behöver skylla på biologiska faktorer som hormoner och instinkter.

Graviditetshormon, hcg, är det bara kvinnor som har, och det påverkas inte av vad man känner.

Nu är det inte hcg som männen fick förhöjda nivåer av ;) utan något annat... önskar jag kunde hitta det igen, läste det när jag var gravid. Det var alltså något man uppmätt. Googlade men kunde inte hitta det, attans.

Iallafall, jag håller med dig lite om att skylla på hormoner - vet gravida bekanta som har varit ruggigt elaka mot sina män och skyllt det på gravidhormoner, och då tycker jag som du, att man får faktiskt ta ansvar för det man gör/säger, man är inte tvungen att vara elak. Men jag vet mycket som jag ändrade mig om när jag blev gravid som jag inte kan hitta någon annan förklaring till än hormonerna ... mina panikattacker mer eller mindre försvann, min stressnivå minskade avsevärt. Och panikattacker har jag fått även när jag mått jättebra, så jag tror ändå att det var en 'biverkning' av hormoner. Alla påverkas ju ändå annorlunda - vissa knappt alls.

Jag har egentligen tappat bort vad diskussionen var :o Fick för mig att det var 'när är det ett barn' vilket är omöjligt att säga ett rätt eller fel på. (rätta mig gärna om det handlade om något annat ... :o )
 
Sv: Får inte träffa läkare förrän jag är gravid - ge mig råd!

vet gravida bekanta som har varit ruggigt elaka mot sina män och skyllt det på gravidhormoner

Min andra graviditet blev jag medveten om när mitt humör gick bananas, nu snackar vi inte om kort stubin, utan om att explodera utan förvarning för att, tex skorna stod lite fel i hallen.

Och gravtesten bekräftade bara det jag redan visste, humöromslaget kom innan mensen var beräknad!

Sen var det en oerhört påfrestande period då jag var tvungen att ha konstant full koll på mitt humör för att inte hyvla av min omgivning längs med fotknölarna 50 ggr i timmen.
J, de märkte av humöret ändå, men de slapp de 97% som jag bet mig i tungan och stoppade.
 
Sv: Får inte träffa läkare förrän jag är gravid - ge mig råd!

Men då har du ju varit medveten och ansträngt dig, inte hyvlat av alla med förklaringen 'jag har rätt att göra det för jag är gravid och full av hormoner'. Jag var nog orättvis mer än en gång också... :)
 
Sv: Får inte träffa läkare förrän jag är gravid - ge mig råd!

Fanns de som tyckte att jag jämt var sur och elak den perioden :cool:
 
Sv: Får inte träffa läkare förrän jag är gravid - ge mig råd!

Jag tänkte mer på kommentarer i stil med "vänta bara, bara du får se plusset/UL-bilden/en bebis vilken som helst så kommer alla mammahormonerna igång, åsså vill du boa och fixa hemma!" :love:

Att man blir hormonpåverkad (kort stubin, lugn och såsig) är jag helt med på, men inte att hormonerna styrs av om man får se en UL-bild eller inte, eller att det skulle finnas speciella hormoner som gör att man känner sig som mamma, som triggas av åsynen av ett positivt graviditetstest. Jag tror att eventuella mamma-känslor inför åsynen av UL-bilder eller positiva graviditetstest går utmärkt att förklara utan att det måste bero på ett speciellt hormon.
 
Sv: Får inte träffa läkare förrän jag är gravid - ge mig råd!

De känns nog mer för man just blir känsligare när man är gravid. För mig första graviditeten var de verkligen en liten start vid UL att få se människan där inne. Jag var ju där tidigt men trodde faktiskt aldrig de skulle synas så tydligt!
Sen tror jag att efter UL när även pappan fått se vad som finns där inne så förändras man båda två. De är ju jättesvårt för honom att försöka förstå hur man som kvinna upplever/känner av att ha något som växer innut i sig och som ska bli ett barn!
 
Sv: Får inte träffa läkare förrän jag är gravid - ge mig råd!

Nu är det inte hcg som männen fick förhöjda nivåer av ;) utan något annat... önskar jag kunde hitta det igen, läste det när jag var gravid. Det var alltså något man uppmätt. Googlade men kunde inte hitta det, attans.

I love Google :D

Mäns och kvinnors förändringar i hormonnivåerna är jämbördiga vid tiden kring förlossningen. Mängden prolaktin och kortiskol ökar strax före förlossningen och könshormonerna (testosteron och estradiol) minskar strax efter förlossningen. Män med fler graviditetssymtom (couvade syndrome) och män som påverkades mer av barnets reaktivitet hade högre prolaktinnivåer och större reduktion av testosteron. Hormonnivåerna är korrelaterade mellan kvinnan och mannen.
 
Sv: Får inte träffa läkare förrän jag är gravid - ge mig råd!

De känns nog mer för man just blir känsligare när man är gravid. För mig första graviditeten var de verkligen en liten start vid UL att få se människan där inne. Jag var ju där tidigt men trodde faktiskt aldrig de skulle synas så tydligt!
Sen tror jag att efter UL när även pappan fått se vad som finns där inne så förändras man båda två. De är ju jättesvårt för honom att försöka förstå hur man som kvinna upplever/känner av att ha något som växer innut i sig och som ska bli ett barn!

Vi måste vara konstiga då, för varken jag eller min man förändrades nånting efter UL. Visst var det superskönt att få se embryot, och att allt var normalt med det. Lite glad och lättad, men varken mammakänslor, boa-instinkt, hormonchocker, eller annat. Min mans förståelse ändrades heller inte alls av UL.
 
Senast ändrad:
Sv: Får inte träffa läkare förrän jag är gravid - ge mig råd!

Boa har jag varken gjort med Rasmus eller den här graviditeten. Jag blir inte heller tokig i alla bebiskläder jag ser överallt. Med Rasmus köpte jag ju lite för bebis kan ju inte vara naken jämt! Nu vet jag att de är en flicka och fyllde på med lite rosa.

För mig var det verkligen en bekräftelse på grav-testet och vad som var där inne, att de var något där inne! Jag var lite sur på min man i början med Rasmus för han inte kände nått medans en annan vart helt snurrig och skratta och grät för helskumma saker ;)
 
Sv: Får inte träffa läkare förrän jag är gravid - ge mig råd!


Du menar att mannen skulle få beskyddarinstinkter av testosteron? Uppenbart något hormonfel på min man då, han har inte blivit ett dugg mer beskyddande sen jag blev gravid.;)

För övrigt ger väl testosteron normalt helt andra effekter, som ökad muskeltillväxt, ökad sexlust, aggressivitet, osv. Beskyddarinstinkt tror jag inte jag hört talas om förut, då skulle ju tonårspojkar i puberteten bli otroligt mycket mer beskyddande än tidigare, eftersom deras testosteronhalter ökar dramatiskt då, mycket mer än under graviditeten?
 
Sv: Får inte träffa läkare förrän jag är gravid - ge mig råd!

Boa har jag varken gjort med Rasmus eller den här graviditeten. Jag blir inte heller tokig i alla bebiskläder jag ser överallt. Med Rasmus köpte jag ju lite för bebis kan ju inte vara naken jämt! Nu vet jag att de är en flicka och fyllde på med lite rosa.

För mig var det verkligen en bekräftelse på grav-testet och vad som var där inne, att de var något där inne! Jag var lite sur på min man i början med Rasmus för han inte kände nått medans en annan vart helt snurrig och skratta och grät för helskumma saker ;)

Fast vi visste ju redan från början att det var något därinne, vi fick ju se det befruktade ägget innan det sattes in. Sen fick jag en komplikation man i princip bara får om man blivit gravid, plus att graviditeten konstaterades med hjälp av blodprov på sjukhus. Så där har inte funnits utrymme för tvivel för nån av oss.

Som sagt, jätteskönt att få se ett supernormalt embryo på UL, men mest för att det mildrade oron för MA, eller att något annat skulle ha gått snett på vägen.
 
Sv: Får inte träffa läkare förrän jag är gravid - ge mig råd!

Jag tror att det blir lite tokigt när andra väljer att skriva "man känner" istället för "jag känner" , du irriterar dig på formulering även om du förstår vad som menas, rätt eller fel ? :)
 
Sv: Får inte träffa läkare förrän jag är gravid - ge mig råd!

Om man skriver "man känner" så utgår jag från att man menar det också. Annars skulle man ju skriva "jag". Jag utgår från att folk menar det de skriver, det blir så konstigt annars tycker jag.

Däremot är jag lite allergisk mot att man upphöjer de egna upplevelserna till biologisk lagbundenhet. Alltså istället för "för mig kändes det som en bebis när jag fick se graviditetstestet" så "när man får se plusset så gör mammahormonerna att man känner sig som förälder på en gång". Den andra satsen skulle ju innebära i klartext att "Om en kvinna får se ett positivt graviditetstest så leder det ofelbart till en fysiologisk hormonreaktion, som gör att hon tycker att hon har en färdig bebis i magen och ser sig själv som förälder" - och det håller jag inte med om, dels för att det verkar medicinskt orimligt med ett sådant hormon, dels för att om det gäller alla kvinnor så måste det ju även gälla mig.

Som exempel.
 
Senast ändrad:
Sv: Får inte träffa läkare förrän jag är gravid - ge mig råd!

Nu hoppas jag inte du uppfattar de här helt knasigt nu. Men kanske det är därför vi känner så olika? Eftersom ni fått ett ägg befruktat utanför och sen ett embryo insatt antar jag att ni haft problem att bli gravida på naturlig väg? Och därför känner du inte riktigt att allt är klart först du verkligen håller barnet i famnen och h*n skriker?
Kanske dina känslor för det nyfödda barnet är mkt mkt starkare än vad de är för mig?
















(Borde inte den här tråden nomineras till den tråd som verkligen tappat tråden 2009??)
 
Sv: Får inte träffa läkare förrän jag är gravid - ge mig råd!

Jo precis, jag håller med dig..

Men nog vet du som jag att ordet "man" missbrukas rätt ofta, även om det självklart blir konstigt att tolka om vad någon annan skriver, för ibland kanske personen menar "man".

Jag kan villigt erkänna att ibland så skriver jag "man" av bara farten utan att tänka på det, men jag har dock blivit mer noggran med att skilja på mina åsikter och rent allmänt :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, sitter fast i en mycket jobbig situation! Jag är nu gravid i v 20 , allt var planerat och jag är super glad över detta:D.. Nu...
2
Svar
35
· Visningar
4 384

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp