Lindon

Trådstartare
Vi ska köpa två lamm nu till sommaren. Pratade med uppfödaren om foder men hon var tydligen inte så noga, tyckte jag fick göra som jag ville..

Jag undrar alltså hur det är med er som har hobbyfår, behöver får kraftfoder? Vi köper endast anayserat hö åt våra hästar i småbal, kvoten låg i år runt 7. Tanken är att fåren får äta samma hö som hästarna fr.om hösten. Är detta tillräckligt i proteinväg även för får? Räcker selenet i mineralfodret till? Hittar inget eg behov/kg får. Tänkte även att de får äta köksrester som grönsaksskal/frukter odyl. Nåt de inte tål?

Kanske lite överkurs,men har alltid räknat åt hästarna så kollar över fåren på samma gång:angel:
 
Så länge fåren inte är dräktiga eller digivande så behövs inget utöver grovfoder. Jag törs inte uttala mig om vilket energiinnehåll de behöver, men jag är övertygad om att de inte behöver "bättre" hö än hästarna. Det enda med grovfodret är att de gärna vill ha lite mer bladigt och smalstråigt grovfoder än hästar. De kommer inte att kunna äta de grova timotejstänglarna som hästarna å andra sidan brukar äta. Går de på fri tillgång så kommer de att ta det som de gillar ur höet och resten får du ge till hästarna alternativt ströa med.
Låna gärna boken "Får" av Erik Sjödin, det är fårbibeln framför andra.
 
@Dorro Ok tack! Ska prata med bonden vår. Vet att han har ett finare hö också till smådjur, det är säkert mer lättätet.
 
Det är viktigt att de får i sig selen för annars kan de drabbas av muskeldegeneration. Jag skulle komplettera med lite fårmineraler om jag vore du.
 
Som tillägg till det som sagts tidigare, så är, förutom att fodret behöver vara finbladigt, det viktigt att göra en smart foderhäck till fåren.
En foderhäck där de äter genom spjälor, där det kan ramla ner från, ökar spillet enormt och resterna blir oanvändbara att ge till hästarna eftersom det blir nertrampat och kissat och bajsat på.

Titta på lite bilder, och gör t.ex. en foderhäck/plats med "nackbom", fåren vrider huvudet, och sticker in det i en horisontell öppning. Och så äter dom från ett tråg eller en låda, med huvudet i ungefär samma position som om de skulle beta. För att få ut huvudet så måste fåren vrida på huvudet, men det gör de inte i onödan, med stora tuggor av mat i munnen, utan det som ligger kvar i fodertråget blir sådant som är för grovt för fåren.

Det kan också vara bra att komma ihåg, att grovt hö, som fåren inte vill äta, mest består av fibrer, och saknar näring. Teoretiskt sett, så kan alltså får vara svältfödda fast de har hö (för grovt) i foderhäcken.
Så att dagligen ta bort rester som ratats och ge till hästarna är en god idé, och så ger man nytt till fåren.

Lycka till med fåren!
Det är trevliga djur, och snart så kommer ni vilja ha lamm också...
 
Vi ska köpa två lamm nu till sommaren. Pratade med uppfödaren om foder men hon var tydligen inte så noga, tyckte jag fick göra som jag ville..

Jag undrar alltså hur det är med er som har hobbyfår, behöver får kraftfoder? Vi köper endast anayserat hö åt våra hästar i småbal, kvoten låg i år runt 7. Tanken är att fåren får äta samma hö som hästarna fr.om hösten. Är detta tillräckligt i proteinväg även för får? Räcker selenet i mineralfodret till? Hittar inget eg behov/kg får. Tänkte även att de får äta köksrester som grönsaksskal/frukter odyl. Nåt de inte tål?

Kanske lite överkurs,men har alltid räknat åt hästarna så kollar över fåren på samma gång:angel:

Ja, det där med grönsaker, jag ger morot och lite äpple, de kan äta mindre mängder potatis eller foderbeta också om man har. Hallonsnår i hagen äter de upp, antagligen äter de hallon också. Man ska vara försiktig med kålväxter, och bara ge små mängder, möjligen kan de äta mer efter tillvänjning.

Vill man hitta information för hur man räknar foderstater, så finns det att hitta hos Gård & Djurhälsan, På Elitlamms fodersida, hos Lammproducenterna eller hos Fåravelsförbundet, även hos Jordbruksverket.
Det finns både anvisningar om behov, och tabeller med normalvärden för olika fodermedel.
Men det blir lite överkurs med foderstat om man inte tar lamm och bara ha få får, det räcker med att lära sig "hullbedömma", det finns en broschyr om detta att ladda ner.
http://www.gardochdjurhalsan.se/sv/far/kunskapsbank/halsa-och-sjukdomar/hullbedomning/

Seriösa uppfödare av Får och Lamm, är med i Fårhälsoprogrammet, vilket bl.a. innebär att måste räkna foderstat för fåren, har Maedi-Visna fria får (eller provtar för att få fri-status) samt tar träckprov och avmaskar vid behov.
De senaste åren har det börjat dyka upp resistens hos vissa fårparasiter, så parasitprevention har blivit väldigt viktigt. Några stora kommersiella besättningar har fått slakta bort vartenda får p.g.a. resistenta parasiter, så det är viktigt att inte bidra till spridning.
 
@skogaliten Tack för utförligt svar!Lamm ja..Lovade mannen att vi bara skaffar två:D

Måste googla lite på matfunderingen. Vi har foderlådor åt hästarna 1x1m som står låga ben. Kan såna funka om man sågar bort benen - att dom äter uppifrån? Eller tar dom en enda stor mun hö och tuggar utanför/spiller på marken? Vår storhäst gör så nämligen och så städar shettisen runt..
 
@skogaliten Tack för utförligt svar!Lamm ja..Lovade mannen att vi bara skaffar två:D

Måste googla lite på matfunderingen. Vi har foderlådor åt hästarna 1x1m som står låga ben. Kan såna funka om man sågar bort benen - att dom äter uppifrån? Eller tar dom en enda stor mun hö och tuggar utanför/spiller på marken? Vår storhäst gör så nämligen och så städar shettisen runt..
Tyvärr tar dom nog en tugga, lyfter på huvudet, och spiller även sådant de skulle kunna äta utanför om de äter direkt ur lådan...
Jag har provat massor med varianter...Numera har jag ett fårstall med proffstillverkad metallinredning, och har i stort sett noll spill, vilket hästarna är tacksamma för, eftersom de får fårens mumsiga ensilagerester...

Det som är enklast att göra själv, är just det där med en grund låda, och så en nackbom.

Titta på det här exemplet på metallinredning, och gör något liknande i trä. I synnerhet översta bilden visar hur det är tänkt att fungera när fåret stoppar in huvudet.
http://www.knarrhult.se/shop.php?ID=1120

När man bygger för får, så har man inte riktigt samma hållfasthetsproblem som med hästar, det behöver bara var stadigt, inte supersäkert...
 
Inte haft får själv, men har vänner med får och jobbat på slakteri.

Och får behöver riktig mat! Analyserat grovfoder i rätt längd. Sett många "hobby-får" som under all ull sett fördj*vliga ut rent ut sagt, tyvärr pga okunskap hos ägaren.

Ta kontakt med fårföreningen där du bor så kan du säkert få en bra kontakt där som kan räkna på foder.
 
Inte haft får själv, men har vänner med får och jobbat på slakteri.

Och får behöver riktig mat! Analyserat grovfoder i rätt längd. Sett många "hobby-får" som under all ull sett fördj*vliga ut rent ut sagt, tyvärr pga okunskap hos ägaren.

Ta kontakt med fårföreningen där du bor så kan du säkert få en bra kontakt där som kan räkna på foder.
Alldeles rätt!

Lagom mycket mat, och av rätt sort, så att de kan tillgodogöra sig fodret.

Jag har själv en allmogeras, men en så pass stor besättning så att jag har kontrakt (KRAV) och slaktar hos Scan.

Vårt slaktresultat ligger på eller strax över snittet på samtliga får som slaktas hos Scan vid sen höstslakt!

För de som förstår, här är våra värden från förra årets slakt:
Medelvikt 20,5. Minsta djuret 16,7 största 24,5. Slaktvikt alltså, levande vikt kring 45 kg.
Klassning R. Inget U i höstas tyvärr, men vi har fått det enstaka gånger, många R+, inget klassat sämre än O+
Fett 2
ålder på lammen 6-7 månader. Uppfödda på naturbete (sånt där med örter och enbuskar) under sommaren, och gått på återväxtvall under hösten.

Min ras har som alla allmogefår rykte om sig att "lammen blir inte större än 12-13 kg vid slakt", men det är nys. Både fertilitet och tillväxttakt är utmärkt, om de är rätt fodrade.

Får behöver mat!
 
Alldeles rätt!

Lagom mycket mat, och av rätt sort, så att de kan tillgodogöra sig fodret.

Jag har själv en allmogeras, men en så pass stor besättning så att jag har kontrakt (KRAV) och slaktar hos Scan.

Vårt slaktresultat ligger på eller strax över snittet på samtliga får som slaktas hos Scan vid sen höstslakt!

För de som förstår, här är våra värden från förra årets slakt:
Medelvikt 20,5. Minsta djuret 16,7 största 24,5. Slaktvikt alltså, levande vikt kring 45 kg.
Klassning R. Inget U i höstas tyvärr, men vi har fått det enstaka gånger, många R+, inget klassat sämre än O+
Fett 2
ålder på lammen 6-7 månader. Uppfödda på naturbete (sånt där med örter och enbuskar) under sommaren, och gått på återväxtvall under hösten.

Min ras har som alla allmogefår rykte om sig att "lammen blir inte större än 12-13 kg vid slakt", men det är nys. Både fertilitet och tillväxttakt är utmärkt, om de är rätt fodrade.

Får behöver mat!

Jättefint resultat. Köpte ett R+3 lamm på 20 kg till min mamma i 50 års present. Gissa om hon blev nöjd ;)
 
Kul med trevliga djur - men tänk på att du måste ha minst tre, helst fem, får tillsammans för att de ska bli en trygg flock!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 355
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Hästen är tunn, på gränsen till mager. Hon står på lösdrift och de andra hästägarna vill bara ge 7 kg hö/dag (Islandshästar). Jag kan...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 326
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Varje höst och vår går min häst "ned sig" i samband med pälssättning /fällning. Hans patellaupphakning kommer tillbaka (är näst...
2
Svar
22
· Visningar
3 655
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 508

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tjockistråden 3
  • Vi som pluggar del VII
  • Flytta eller ej?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp