Får stationära?

labb

Trådstartare
Hur stationära är får, går de att ha dem frigående i en stor park på något hektar och där omgivande åkermark inte är känslig? Eller är det ett absolut krav med stängsel? Lammen som jag har möjlighet att överta är av Texelras och det är tre tacklamm födda mars/april i år.
 
Hur stationära är får, går de att ha dem frigående i en stor park på något hektar och där omgivande åkermark inte är känslig? Eller är det ett absolut krav med stängsel? Lammen som jag har möjlighet att överta är av Texelras och det är tre tacklamm födda mars/april i år.

Fattar inte riktigt vad du menar, men min erfarenhet är att får mer än gärna rymmer om de får möjlighet och tar sig en promenad, långt även i fall de vill
 
Jag trodde nog det också, stängsel är ett måste med får. Då blir det inga i höst, får se till våren om det hinns med.
 
Stängsel är inte alltid ett måste vill jag minnas. Det finns något som kallas för fäboddrift. Men när jag pratade med "miljö o hälsa" på den tiden de hade djurärenden så sa hon att det är "typ bara i norrland".


I mitt fall var det nämligen lösa får hos min granne. De rev mina häststaket, fastnade i grannens egna förfallna fårnät så jag fick klippa loss iaf två får. De sov i ett förfallet rum av en lada (de kom ut o in genom den rasade väggen o fick varm härlig sol in genom det halvt raserade taket (lixom regn när det regna). De gick lösa och rymde aldrig, de gick ju som sagtin i mina hagar men aaldrig hela vägen till vår gård. Såg de aldrig nedanför grannens gård heller. De höll sig jättebra på platån och de öppna markerna runt hans ställe. De rev alla staket de kom över och hade ingen respekt alls för varken nät eller strömtrådar. Det slutade med att jag fick bygga mina staket med undertråden så hög att de fritt kunde passera under. Medresultat att grannen visst hittade minena häst i sin trädgård en momorgon... Hehe
 
Med tanke på att rovdjuren inte kommer minska i det närmaste hade jag inte vågat ha får utan ordentliga rovdjursstängsel. Det går ju att få bidrag till detta, dock beroende lite på var man bor eftersom man måste bo i ett område med loföryngringar eller bo inom vargrevir för att få bidragen.
 
Stängsel är inte alltid ett måste vill jag minnas. Det finns något som kallas för fäboddrift. Men när jag pratade med "miljö o hälsa" på den tiden de hade djurärenden så sa hon att det är "typ bara i norrland".


I mitt fall var det nämligen lösa får hos min granne. De rev mina häststaket, fastnade i grannens egna förfallna fårnät så jag fick klippa loss iaf två får. De sov i ett förfallet rum av en lada (de kom ut o in genom den rasade väggen o fick varm härlig sol in genom det halvt raserade taket (lixom regn när det regna). De gick lösa och rymde aldrig, de gick ju som sagtin i mina hagar men aaldrig hela vägen till vår gård. Såg de aldrig nedanför grannens gård heller. De höll sig jättebra på platån och de öppna markerna runt hans ställe. De rev alla staket de kom över och hade ingen respekt alls för varken nät eller strömtrådar. Det slutade med att jag fick bygga mina staket med undertråden så hög att de fritt kunde passera under. Medresultat att grannen visst hittade minena häst i sin trädgård en momorgon... Hehe

Jag bor typ i norrland (vad som är norrland är alltid diskuterbart typ) och så fungerar det inte heller (det där känns som ett missförstånd).
Markägare får hålla sig inom sina egna marker.
Varför skulle det vara okej att ha sitt boskap löst på annans mark hur som helst tex?

Fäboddrift tycks vara mer än att bara släppa djuren lösa.
 
Stängsel är inte alltid ett måste vill jag minnas. Det finns något som kallas för fäboddrift. Men när jag pratade med "miljö o hälsa" på den tiden de hade djurärenden så sa hon att det är "typ bara i norrland".


I mitt fall var det nämligen lösa får hos min granne. De rev mina häststaket, fastnade i grannens egna förfallna fårnät så jag fick klippa loss iaf två får. De sov i ett förfallet rum av en lada (de kom ut o in genom den rasade väggen o fick varm härlig sol in genom det halvt raserade taket (lixom regn när det regna). De gick lösa och rymde aldrig, de gick ju som sagtin i mina hagar men aaldrig hela vägen till vår gård. Såg de aldrig nedanför grannens gård heller. De höll sig jättebra på platån och de öppna markerna runt hans ställe. De rev alla staket de kom över och hade ingen respekt alls för varken nät eller strömtrådar. Det slutade med att jag fick bygga mina staket med undertråden så hög att de fritt kunde passera under. Medresultat att grannen visst hittade minena häst i sin trädgård en momorgon... Hehe
Inte OK öht, så får man inte hålla får. Kontakta lst så de kollar upp fårägarens djurhållning.
Tackor som hoppar o river stängsel tar de flesta fårägare bort o undviker att avla på eftersom lammen lär sig samma beteende. Oklippta får brukar inte störas av eltrådar.
 
Inte OK öht, så får man inte hålla får. Kontakta lst så de kollar upp fårägarens djurhållning.
Tackor som hoppar o river stängsel tar de flesta fårägare bort o undviker att avla på eftersom lammen lär sig samma beteende. Oklippta får brukar inte störas av eltrådar.

O den här gårdens får klipptes mer eller mindre inte alls, med följd att pälsen hängde i långa sjok efter dom periodvis...

Vi blev såpass ovänner med denne granne så vi sålde o flyttade. Det är många år sedan nu.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 099
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 023
Senast: tuaphua
·
Juridik & Ekonomi I mars bokade jag flyttfirma för utlandsflytt den 15 maj. Fick skriftlig bokningsbekräftelse efter att ha godkänt offert och allt var i...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 688
Senast: ameo
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
3 996
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp