färg, avla hur?

isGrytan

Trådstartare
Hej allihopa! Har en fundering angående färger i hundavel, har ingen kunskap alls inom detta men många funderingar å stor nyfikenhet, så därför vänder jag mig till er! :idea:

Typ dvärgschnauzrar är uppdelad i 4 olika färger: svart, vit, svartsilver och peppar & salt.
Är det vanligt att avla mellan de olika färgerna? T.ex. svart far och peppar & salt mamma?
Eller avlar man bara svart med svart, vit med vit osv? :confused:

De jag frågat lite smått om detta irl svarade att man inte blandar färger. Men vad säger ni?

Och är det bara i dvärgschnauzrarnas fall man inte blandar/får blanda, eller hur ser det ut i andra raser?
Kan tänka mig att det inte spelar någon roll inom raser som inte har någon färguppdelning, men har som sagt 0 koll..
Buke, upplys mig! :D

(kan tillägga att detta är enbart i nyfiket syfte, inga planer på avel ;))
 
Jag har en dvärgschnauzer. Han ska vara svart/silver som sin mor....meeen.... hans far var vit så min är tyvärr stickelhårig kan man säga. Med facit i handen så hade jag inte köpt ur den kullen utan valt en kull där även hanen var svart/silver eftersom jag hade planer på att prova ställa ut lite. Inga storflygande planer men jag ville testa och se om det var något för mig eftersom jag bara haft blandrashundar innan.
Nu är det här en oerhört trevlig och mentalt stabil och sund individ så jag skulle inte byta ut honom nu mot allt i världen :)
Jag vet att vissa färgblandningar gör man inom DS men vissa bör man undvika.
Det här kan nog @Malibu_Stacy och @falukorw svara på.
 
I min ras (wachtelhund) blandar man alla färger :)
Det är dock en jaktras, där färger inte spelar någon större roll. En bra jakthund har ingen färg ;)
Det innebär att en kull kan se ut så här:
D4D_4853_1000w.jpg

Här är två bruna, en brunskimmel, två röda, en rödskäck (evt rödskimmel) och en rödskimmel.
Bilden tillhör Björnfotens kennel.
 
I min ras (wachtelhund) blandar man alla färger :)
Det är dock en jaktras, där färger inte spelar någon större roll. En bra jakthund har ingen färg ;)
Det innebär att en kull kan se ut så här:
D4D_4853_1000w.jpg

Här är två bruna, en brunskimmel, två röda, en rödskäck (evt rödskimmel) och en rödskimmel.
Bilden tillhör Björnfotens kennel.
Hälp! Jag dör sötdöden :love::heart
 
I min ras blandas färgerna (och hårlagen). Rött, svart och black and tan är färgerna som är godkända. Ibland blir de röda med anlag för black and tan ordentligt mörka med många svarta strån i pälsen (kallas melange eller belge och är godkänt men inte helt önskvärt). Småkrångligt och jag har inte riktigt fått kläm på när belge kan tänkas uppkomma, men jag hoppas få en uppenbarelse, vilken dag som helst ;)
 
I collie finns tre färger, sobel, blue merle och trefärgad. Det som styr hur man får para färgerna sinsemellan är djurskyddshänsyn eftersom dubbla merle-anlag kan ge svårt sjuka valpar. Alltså får man inte para blue merle med blue merle. Man bör inte heller para blue merle med sobel, eftersom det kan vara svårt att se om en sobelfärgad hund har merle-anlaget - i en sådan parning kommer alla sobelfärgade hundar att beläggas med avelsförbud. De kombinationer som går att göra är alltså sobel x sobel, sobel x trefärgad, blue merle x trefärgad, trefärgad x trefärgad.

Jag är mycket stolt över att jag lyckades hålla det så kort, jag kan nörda ner mig hur mycket som helst i hundars färggenetik... :o
 
I min ras (australian kelpie) tas ingen hänsyn till färg utan det är andra saker som styr. Det förekommer små vita tecken och jag tror att man kanske är lite försiktig med att para två hundar med mycket vitt eftersom allt för stora tecken inte är tillåtna. Enskilda uppfödare kan säkert ha åsikter om att vissa färger inte är så snygga, men de flesta avlar efter funktion i första hand och färg i sista.

Kelpiens tillåtna färger syns här http://www.kelpieklubben.se/wp-content/uploads/2013/07/kelpie02.png

I praktiken förekommer två färger till, nämligen blue and tan och fawn and tan och dessa är inte tillåtna. Jag känner dock till en fawn and tan som är reggad som fawn så det är möjligt att det så man brukar göra. Både blå och fawn är ganska ovanliga, och enfärgade är vanligare än tantecknade. Så det händer nog rätt sällan att AK föds felfärgade.
 
Sådant är väldigt olika beroende på ras!

Inom min ras, saluki, så är alla färger tillåtna. Brindle är dock inte önskvärt längre eftersom någon knäpp person fick för sig att det är ett tecken på att hunden är blandras :banghead: Har inte sett någon saluki som är harlekin eller merle, men eftersom det, vad jag hört, är färger som dras med en del hälsoproblem så är det inte några färger jag saknar.

Salukis får alltså ha alla möjliga färger och färgvarianter, får ha lång päls på öron/svans/ben eller vara helt korthåriga. Vissa har bara lång päls på svansen och kort på öronen eller tvärt om. De får helt enkelt se ut lite hur som helst, så länge de är funktionella och väldigt uthålliga hetsjakthundar. Och ja, du kan para släthår (korthår) med långhår, svart med röd, creme med grizzle osv.

För att visa några färgvarianter:

Grizzle:
46125_1343671175.jpg


Mammahund till vänster, pappahund till höger och några av hundarna i kullen mellan dem:
Sedan_fotograferade_vi_finbilder_och_en_familjebild_pa_lite_hundar_fran_Al_A_lim_Till_vanster_ser.jpg


Brindle:
61241_1343671152.jpg


Particolor:
Ahron.jpg


Röd:
Jag_laddar_upp_bilderna_i_omvand_ordning_sa_bilderna_fran_forsta_dagen_kommer_sist_osv_Har_ser_ni.jpg


Guld:
Och_ja_aven_den_har_gangen_gick_det_jattebra_D_Andraplacering_med_cert_och_reservcacil_Med_andra.jpg


Creme:
81370_1368773360.jpg
 
Jag tycker att det är intressant med raser som är samma ras men delas upp i färg/pälsstruktur, tex lång- och korthårig chihuahua, kort- och strävhårig viszla osv. Hur får man para dessa hundar emellan?

Belgiska Vallhundarna får väl paras hur som helst? Säg att man tex parar en malle med en grönis. Alla långhåriga, svarta valpar reggas som grönisar. Alla korthåriga, fawnfärgade reggas som malle. Men om man får en korthårig, svart valp, vad blir den då? Felfärgad malle eller felpälsad grönis?
 
Alla korthåriga, fawnfärgade reggas som malle. Men om man får en korthårig, svart valp, vad blir den då? Felfärgad malle eller felpälsad grönis?

Har sett svarta mallar på google, superfina utseendemässigt, om man får säga så om en så extrem brukshund! Oxå nyfiken på vad det räknas som, och diskvalificeras dom isåfall för färgen?
 
Har sett svarta mallar på google, superfina utseendemässigt, om man får säga så om en så extrem brukshund! Oxå nyfiken på vad det räknas som, och diskvalificeras dom isåfall för färgen?
Jag har också sett en svart malle på blocket! Kan inte sluta fundera på varför det är en svart malle och inte en korthårig grönis :D
 
Jag har också sett en svart malle på blocket! Kan inte sluta fundera på varför det är en svart malle och inte en korthårig grönis :D

Jag har träffat en "långhårsmalle". Det var helt enkelt resultatet av en parning mellan två mallar, och eftersom det skiljer en del i tempramentet mellan mallar och tervar så kallade ägaren hunden för långhårsmalle. Det var helt enkelt en bättre beskrivning av hunden. Pälsen var inte heller hellång utan ett mellanting mellan malle och terv.
 
Min nuvarande ras har bara två godkända färger - black and tan och liver and tan. Enkelt :D
För att få liver and tan behöver dock att det finns bakom båda föräldrarna - annars blir det bara black and tan :)

På min avatar finns mina två - en av var färg.
 
I min ras (wachtelhund) blandar man alla färger :)
Det är dock en jaktras, där färger inte spelar någon större roll. En bra jakthund har ingen färg ;)
Det innebär att en kull kan se ut så här:
D4D_4853_1000w.jpg

Här är två bruna, en brunskimmel, två röda, en rödskäck (evt rödskimmel) och en rödskimmel.
Bilden tillhör Björnfotens kennel.
Du vet att det är förbjudet att lägga ut sådanadär bilder va???? Tänker du inte på oss andra????
 
Jag har träffat en "långhårsmalle". Det var helt enkelt resultatet av en parning mellan två mallar, och eftersom det skiljer en del i tempramentet mellan mallar och tervar så kallade ägaren hunden för långhårsmalle. Det var helt enkelt en bättre beskrivning av hunden. Pälsen var inte heller hellång utan ett mellanting mellan malle och terv.
Ah! Intressant. Men i papprerna var det en terv, eller?
 
Jag tycker att det är intressant med raser som är samma ras men delas upp i färg/pälsstruktur, tex lång- och korthårig chihuahua, kort- och strävhårig viszla osv. Hur får man para dessa hundar emellan?

Belgiska Vallhundarna får väl paras hur som helst? Säg att man tex parar en malle med en grönis. Alla långhåriga, svarta valpar reggas som grönisar. Alla korthåriga, fawnfärgade reggas som malle. Men om man får en korthårig, svart valp, vad blir den då? Felfärgad malle eller felpälsad grönis?
Malle? Grönis? :confused:
 
Inom "min" ras (borzoi) så blandar man färgerna. Borzoi kommer i stort sett i alla färger man kan tänka sig. Det finns allt ifrån helfärgade, tvåfärgade, trefärgade och "stickelhåriga". Brunt, cream, beige, rött, svart, vitt, grått, allt är tillåtet. Det enda som man inte är så jätteförtjust i är hundar som är prickiga, helt eller delvis. Dock är det inget som förhindrar registrering eller som generellt sätt gör att hunden anses "oren" eller "defekt". På utställning verkar inte dommarna reagera på det heller. Så inom "min" ras så är det mentalitet och exteriör som är det viktiga. Förr när hundarna användes främst till jakt så var det såklart jaktförmågan som premierades. Så färg är inte speciellt viktigt. Dock finns det ju såklart uppfödare som också tänker på färgen när dem matchar tikar och hanar för att kullen ska få en viss sorts färgteckning, men iom att färgen ofta är så blandad bakåt i stamtavlan så dyker det ändå ofta upp udda färger i kullen.

Min hund kommer från en kull där tiken är svart/vit och hanen är beige/vit. Av 5 valpar är alla svart/vita utom en som är beige/vit som pappan. Samtliga svart/vita valpar har även beiga kinder och en viss tendens till att vara småprickiga.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 784
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Eftersom det med lite jämna mellanrum dyker upp funderingar kring en (eller för all del) flera raser som man kanske inte vet så mycket...
Svar
14
· Visningar
1 686

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp