Färgtråd II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Såg en häst (connemara) på tävling i helgen med färgbetäckningen "gsvbr" = gulsvartbrun?! E och UE skimmel.
För mig såg det ut som en långsamt skimmlande skimmel född mörkbrun...
 
Såg en häst (connemara) på tävling i helgen med färgbetäckningen "gsvbr" = gulsvartbrun?! E och UE skimmel.
För mig såg det ut som en långsamt skimmlande skimmel född mörkbrun...

Varför skulle den inte kunna ha varit en skimmel (född gulsvartbrun)? Ibland är det ju nästan omöjligt att skilja de gulsvartbruna från de svartbruna och om den börjat skimla av kanske det blir ännu svårare tänker jag.
 
Varför skulle den inte kunna ha varit en skimmel (född gulsvartbrun)? Ibland är det ju nästan omöjligt att skilja de gulsvartbruna från de svartbruna och om den börjat skimla av kanske det blir ännu svårare tänker jag.

Jag visste inte att gulsvartbrun var en färg? Den var väldigt mörk, nästan svart med stickelhår och rödbrun näsa.
 
Jag visste inte att gulsvartbrun var en färg? Den var väldigt mörk, nästan svart med stickelhår och rödbrun näsa.

Jodå, gulanlaget kan kombineras med alla grundfärgerna, dvs fux=isabell, brun=gulbrun, mörkbrun=mörkgulbrun, svartbrun=gulsvartbrun, svart=gulsvart. Jag är långt ifrån någon färgexpert men av de gulsvartbruna jag har sett har det ofta varit svårt att avgöra om den har ett gulanlag. Någon annan som är mer insatt kanske kan ge dig ett mer utförligt svar. :)
 
Hur sent kan skimlar egentligen börja skimla av på allvar?
Frågan kom upp i mitt huvud när jag googlade stammen på en häst i min bekantskapskrets. Hästen ifråga är brun med tecken.
Bara det att båda föräldrarna är skimlar.... Och hästen i fråga är 12-14 år gammal typ...
Att alla skimlar inte börjar skimla av jättetidigt, det vet jag. Har sett flera exempel på skimlar som inte börjat skimla av "på allvar" innan de är 2-4 år. Men ytterligare 10 år äldre än så, och ingen synbar "avskimling"?! :eek:
Hur går det till rent genetiskt?
 
Hur sent kan skimlar egentligen börja skimla av på allvar?
Frågan kom upp i mitt huvud när jag googlade stammen på en häst i min bekantskapskrets. Hästen ifråga är brun med tecken.
Bara det att båda föräldrarna är skimlar.... Och hästen i fråga är 12-14 år gammal typ...
Att alla skimlar inte börjar skimla av jättetidigt, det vet jag. Har sett flera exempel på skimlar som inte börjat skimla av "på allvar" innan de är 2-4 år. Men ytterligare 10 år äldre än så, och ingen synbar "avskimling"?! :eek:
Hur går det till rent genetiskt?

Hästen har förmodligen inte fått nåt skimmelanlag från föräldrarna. Om bägge föräldrarna är heterozygot skimmel är det 25 % chans för att det blir en avkomma som inte är skimmel. :)
 
Hästen har förmodligen inte fått nåt skimmelanlag från föräldrarna. Om bägge föräldrarna är heterozygot skimmel är det 25 % chans för att det blir en avkomma som inte är skimmel. :)

Aha, hade för mig att om båda föräldrarna var skimlar var avkomman tvungen att bli det också, annars var det något knas :eek:
Men det förklarar ju saken! :up:
 
Hästen har förmodligen inte fått nåt skimmelanlag från föräldrarna. Om bägge föräldrarna är heterozygot skimmel är det 25 % chans för att det blir en avkomma som inte är skimmel. :)

Dubbelkollade nu, båda föräldrarna verkar iaf vid första anblick vara heteroygot:a båda två. Så du har nog alldeles rätt! :)
 
Efter diskussionen om tigrering och konstantskimmel i en annan tråd ställer jag frågan till er som är duktiga på dessa färger:

Är Blå Tigern en tigrerad svartskimmel? Det har jag alltid trott, men nu inser jag att tigrerad är mer komplicerat än vad jag trodde. @ameo det var ditt inlägg om melerade tigrerade hästar som fick mig att börja fundera. Dock har ju Blå Tigern prickar. Vad har han för färg?

thumbnail-by-url.json
 
Efter diskussionen om tigrering och konstantskimmel i en annan tråd ställer jag frågan till er som är duktiga på dessa färger:

Är Blå Tigern en tigrerad svartskimmel? Det har jag alltid trott, men nu inser jag att tigrerad är mer komplicerat än vad jag trodde. @ameo det var ditt inlägg om melerade tigrerade hästar som fick mig att börja fundera. Dock har ju Blå Tigern prickar. Vad har han för färg?

thumbnail-by-url.json
Svårt att veta bara utifrån den bilden, men jag skulle säga att det är en vanlig schabraktigrerad på svart botten.
 
Svårt att veta bara utifrån den bilden, men jag skulle säga att det är en vanlig schabraktigrerad på svart botten.
Intressant! Jag har kanske förletts av namnet. Svart konstantskimmel hette ju blåskimmel förr. Men "blåskimmel" kan ju också vara en äldre benämning på en viss nyans som uppstår när vita hår sprängs in bland svarta. Jag har två blue roan cocker spaniels och de är ju melerade svart-vita.
 
Intressant! Jag har kanske förletts av namnet. Svart konstantskimmel hette ju blåskimmel förr. Men "blåskimmel" kan ju också vara en äldre benämning på en viss nyans som uppstår när vita hår sprängs in bland svarta. Jag har två blue roan cocker spaniels och de är ju melerade svart-vita.
tja, då är vi ju där igen då, som jag skrev i den andra tråden.
Den "ser ju ut som" en "blåskimmel" med ett fläckigt schabrak.
Det innebär ju inte att det är en "blåskimmel".
 
Detta är den första bilden som kommer upp om jag googlar schabraktigrerad och där ser du att den skulle kunna misstas för att vara konstantskimmel med prickar på rumpan. Men det är den melerade delen av det tigrerade anlaget som ger stickelhåren i det här fallet.
IMG_5538.jpg-for-web-large.jpg
 
tja, då är vi ju där igen då, som jag skrev i den andra tråden.
Den "ser ju ut som" en "blåskimmel" med ett fläckigt schabrak.
Det innebär ju inte att det är en "blåskimmel".
Nej visst. Men ofta har man ju ändå en hypotes. Jag har inte sett speciellt många schabraktigrerade hästar så jag visste inte om att melering var ett signum för den färgen utan trodde att den kom från något annat anlag.

Hur det verkligen låg till i fallet Blå Tigern får vi ju aldrig veta eftersom tavlan jag länkade till, som är målad 1673, är den enda avbildningen. Men en hypotes kan man ha och jag svänger över till att tro att han är schabraktigrerad på svart botten helt enkelt. Eftersom jag är intresserad av hästrasers ursprung och färg faktiskt kan ge vissa indikationer om sådana saker är det kul för mig att få mer kunskap i denna fråga.

TILLÄGG: Åh! En liten blå tiger till!
 
Har en fråga, föl född fux med mörkt runt ögonen vad jag kan urskilja på bilderna. Mamma fux och hingsten som ska vara pappa är mörkbrun. Fölet fäller och ser ut som en klockren skimmel enligt mig, kan det röra sig om mkt stickelhår?
 
Har en fråga, föl född fux med mörkt runt ögonen vad jag kan urskilja på bilderna. Mamma fux och hingsten som ska vara pappa är mörkbrun. Fölet fäller och ser ut som en klockren skimmel enligt mig, kan det röra sig om mkt stickelhår?

Om fölet är dna-testat mot fadern kan det ju inte vara skimmel och då kvarstår stickelhår eller mutation.

Jag har själv en brun med Ceylon och Ganesco i stamnen som vid pälsfällning på våren blir så stickelhårig att man tror att hon håller på att bli skimmel. Tyvärr kan jag inte lägga in bild eftersom photobucket inte går att dela längre.
 
Om fölet är dna-testat mot fadern kan det ju inte vara skimmel och då kvarstår stickelhår eller mutation.

Jag har själv en brun med Ceylon och Ganesco i stamnen som vid pälsfällning på våren blir så stickelhårig att man tror att hon håller på att bli skimmel. Tyvärr kan jag inte lägga in bild eftersom photobucket inte går att dela längre.
Vet faktiskt inte om fölet är det, inte mitt föl. Känns ju rätt otroligt om det skulle vara fel pappa, det måste vara extremt ovanligt?
Rör sig om en ridponny
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 846
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 331
Senast: Jadzia
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 244
Senast: QueenLilith
·
Övr. Barn Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 113
Senast: susanne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp