Bukefalos 28 år!

Farmen 2013 - tråden

Sv: Farmen 2013 - tråden

Om en så okunnig människa med sånt bristande förstånd och öga för djurs väl och ve kommit så här långt i programmet, så kan man ju ana hur mycket stadsmänniskor utan erfarenheter av livet på landet deltagarna (läs=AK) har.

Hade jag varit storbonde den där veckan hade vi ätit kebab på lammet hela veckan lång. AKs 'omsorg' om lammet är mer av ondo än godo.
 
Sv: Farmen 2013 - tråden

Men hallå alla vet väl att när en häst börjar svettas så är den nära att trilla av pinn! Jag menar, en arbetshäst ska ju inte syssla med sånt där mer än två minuter åt gången med en veckas vila mellan gångerna.
 
Sv: Farmen 2013 - tråden

ja precis, nån måtta får det ju vara med arbetet - precis som det var förr i tiden... :angel:
 
Sv: Farmen 2013 - tråden

Eller hur. AK är ju bara löjlig.
*nickar*
"Hästen är svettig och nu står den stilla och blir KALL också!"

Herreminje.... sommar och de står själva i shorts och linne. Tror knappast hästen lider av att svettas "fritt" i sånt väder. :crazy:
 
Sv: Farmen 2013 - tråden

vad jag skrattade at hennes "det ar ju ingen traktor" kommentar. Vad tror hon en ardenner var framtagen for att gora :confused: "stackars" Ronja sag knappt trott ut sa vet inte vad hon skrek om sa mycket.
 
Sv: Farmen 2013 - tråden

*nickar*
"Hästen är svettig och nu står den stilla och blir KALL också!"

Herreminje.... sommar och de står själva i shorts och linne. Tror knappast hästen lider av att svettas "fritt" i sånt väder. :crazy:

Till och med min man som knappt kan något om hästar sa samma sak...:grin:
 
Sv: Farmen 2013 - tråden

KL

Jag tycker att det var sjukt överdrivet ang Ronja. Det var ju inte direkt ett maraton hon utförde, utan lite harvande i skritt. Den där typen av arbete fixar de flesta hästar utan att vara i direkt tävlingskondis.., harven gick dessutom bara ytligt och då är det inte ens tungt.

Även ifall hon haft sommarvila så är det inte så ansträngande att det direkt är skadligt. Och vilken häst fryser/blir kall på sommaren av att svettas??
I regel alla hästar svettas i sommarvärmen vid minsta lilla arbete, det är ju deras sätt att svalka av sig på och är inte konstigare än så. Vanligt är att de svettas redan i hagen utan att vara sjuka på något vis (de varmaste sommardagarna brukar vi få kallduscha våra 1-2 ggr/dag och är mycket uppskattat). Från tvrutan såg jag då inte ens att hästen var svettig..hade det skummat om henne hade det varit en annan femma kanske..

I själva verket tror jag att AK är bestämd på att hon tror hon har bäst erfarenhet/vet bäst kring hästar samt är ensam om det och vill bestämma samt att resten totalt saknar hästkunskap, men så är inte fallet vet jag med säkerhet ;)

Tv4 skulle ju aldrig sätta in en häst som är i totalt dålig kondition eller som är sjuk på något vis. Jag tror man kan vara ganska så säker på att djuren är inhyrda som har ägare som ställer krav på hur de ska skötas och som säkerligen tittar till dem då och då.
Dessutom finns det garanterat ett krav på att en "expertgrupp" med djurkunskap ska finnas i produktionen som håller ett ständigt vakande öga så att allt sköts enligt konstens alla regler.

Personligen tycker jag Ronja ser ut att vara i väldigt gott skick faktiskt och betet verkar vara lagomt för den typen av häst..annars brukar ju kallblodshästar se ut som tunnor som knappt orkar sig framåt. Pälsen glänser på henne också och det är troligen inte pga pälsglans..Det enda jag saknar är sällskap av en annan häst i så fall.
 
Senast ändrad:
Sv: Farmen 2013 - tråden

Tanken slår mig att AKs överdrivna omsorg om häs
ten kan vara ett försök att sinka uppdraget. Ett ganska naivt och utstuderat sätt att få storbonden att vackla.
 
Sv: Farmen 2013 - tråden

Kan vara, men iom att minst en i resten av gänget har tidigare erfarenhet av just häst/hästträning borde det vara ganska hopplöst och det märkte vi ju att hennes pjosk inte gick igenom..vad tusan skulle en häst dö av lite lera för tex, inte så att de halkar i spakat i skritt i alla fall :D
 
Sv: Farmen 2013 - tråden

Delvis kl

Jag satt hemma och letade fel i själva "motionen" av hästen och jag såg en häst som arbetade väldigt likt mammas ardenner när hon var i bruksbar kondis. Tar det emot stannar hon, får klartecken att gå då det inte var någon fara, gick igen (ardennern måste vara den mest imponerande draghästen jag stött på då de är så himla rädda om sig själva och smarta på det de gör). Ibland stannade hon till och andades några gånger och gick sedan framåt igen. Det enda jag kunde anmärka på är att jag velat släppa ner selen ett hål så remmen mellan lokarna och däckeln varit i linje med skakeln. Jag tyckte att den linjen såg bruten ut vilket jag lärt mig att den inte ska vara.
 
Sv: Farmen 2013 - tråden

KL

Jag tycker att det var sjukt överdrivet ang Ronja. Det var ju inte direkt ett maraton hon utförde, utan lite harvande i skritt. Den där typen av arbete fixar de flesta hästar utan att vara i direkt tävlingskondis.., harven gick dessutom bara ytligt och då är det inte ens tungt.

Även ifall hon haft sommarvila så är det inte så ansträngande att det direkt är skadligt. Och vilken häst fryser/blir kall på sommaren av att svettas??
I regel alla hästar svettas i sommarvärmen vid minsta lilla arbete, det är ju deras sätt att svalka av sig på och är inte konstigare än så. Vanligt är att de svettas redan i hagen utan att vara sjuka på något vis (de varmaste sommardagarna brukar vi få kallduscha våra 1-2 ggr/dag och är mycket uppskattat). Från tvrutan såg jag då inte ens att hästen var svettig..hade det skummat om henne hade det varit en annan femma kanske..

I själva verket tror jag att AK är bestämd på att hon tror hon har bäst erfarenhet/vet bäst kring hästar samt är ensam om det och vill bestämma samt att resten totalt saknar hästkunskap, men så är inte fallet vet jag med säkerhet ;)

Tv4 skulle ju aldrig sätta in en häst som är i totalt dålig kondition eller som är sjuk på något vis. Jag tror man kan vara ganska så säker på att djuren är inhyrda som har ägare som ställer krav på hur de ska skötas och som säkerligen tittar till dem då och då.
Dessutom finns det garanterat ett krav på att en "expertgrupp" med djurkunskap ska finnas i produktionen som håller ett ständigt vakande öga så att allt sköts enligt konstens alla regler.

Personligen tycker jag Ronja ser ut att vara i väldigt gott skick faktiskt och betet verkar vara lagomt för den typen av häst..annars brukar ju kallblodshästar se ut som tunnor som knappt orkar sig framåt. Pälsen glänser på henne också och det är troligen inte pga pälsglans..Det enda jag saknar är sällskap av en annan häst i så fall.

Tror varken ägaren eller TV 4 skulle sätta in en 21 årig märr och riskera hälsan på den.
 
Sv: Farmen 2013 - tråden

Jag är inte imponerad över AKs körkunskaper.....Men det var inte något farligt för hästen att jobba som den gjorde. Och annars så kan man ta av sakerna och låta hästen pausa och sen köra vidare på kvällen när solen inte värmer lika mycket!
 
Sv: Farmen 2013 - tråden

Jag håller helt och hållet med. Hästen såg ju inte ens svettig ut, och klart att hon i så fall kanske var lite svettig under utrustningen, men vilken häst svettas inte under utrustningen på sommaren? De verkade ju inte precis frysa själva. Dessutom fattade jag det som att Jannikke hade hållit på/håller på med hästar själv, och Erik verkade inte helt tappad bakom en vagn heller, så den enda som egentligen verkade okunnig är den gapiga AK. :crazy:

Och det här med fåret... Herregud. Pappa som har växt upp med bondgård höll på att storkna när hon började berömma lammet när det rymde. Tror mycket väl att hennes överdrivna omsorger om Ronja kan vara ett steg i att sabba Jannikkes storbondevecka. Jag förstår om hon blev arg och besviken på Maria, det hade kanske jag också blivit i hennes läge, men det verkar inte så himla smart att ta ut det på Jannikke.

Vad tror ni om kämpevalet ikväll? Jag tycker Jannikke är dum om hon sätter Stefan som förstekämpe, ifall hon nu vill ha Erik i final och det lär hon väl vilja. Erik tar förmodligen AK i husförhöret, men jag är inte säker på att han tar Stefan i en fysisk gren, jag är rädd att de underskattar Stefan lite.
 
Sv: Farmen 2013 - tråden

Jag undrar vad AK skulle säga om hon såg min fröken i skogen :angel:.

Jag hoppas att AK åker ut med buller och bång den här veckan. Jag blir bara irriterad av att se henne på tv. Tyvärr tror jag hon blir kvar till final :crazy:
 
Sv: Farmen 2013 - tråden

Just nu känner jag att vem som helst får vinna, bara inte AK gör det. :crazy: Men hon lär säkert bli kvar. Förmodligen blir det en fysisk tvekamp mellan killarna på fredag.
 
Sv: Farmen 2013 - tråden

tycker faktiskt stefan håller måttet att ta hem det hela, erik är en slug en. Men tror A-k vinner!
 
Sv: Farmen 2013 - tråden

Knapp

Jag hejar på AK och Stefan faktiskt.

Jag förstår inte varför alla ser Jannike och Erik som värdiga vinnare. De glider med på ett bananskal båda två och verkar inte kunna särskilt mycket. Jannike är en otroligt osäker tjej som inte kan ta några egna beslut. Erik är en väldigt lurig, beräknande och manipulerande kille. Han ger mig rysningar (inga bra), och så stör jag ihjäl mig på hans ögonbryn när han håller på att lyfta dem hela tiden.:p

Stefan är visserligen utmanare från början, men samtidigt lyckades han stanna kvar och är därför en lika värdig farmare som de övriga. Dessutom verkar han vara en otroligt trevlig människa som faktiskt också har lite kunskaper. AK kanske inte har så mycket kunskaper hon heller, men hon är ju en himla rolig personlighet tycker jag:)

Jag hoppas verkligen att Stefan väljer Erik som andrekämpe. Jag tycker Erik behöver ramla ner från sina höga hästar.
 
Sv: Farmen 2013 - tråden

*halvt knapplån eller nåt*

Jag ser det lite som att de (Erik och Jannike) har spelat spelet smart. De har hållt sig förhållandevis neutrala i alla bråk som varit och inte gjort sig ovän med någon samtidigt som de jobbat på bra utan att gnälla. Bland alla egon och "starka" personligheter har de väl inte setts som något hot precis, många av de andra verkar ju tycka att de själva är mer eller mindre oövervinnerliga.

AK gnällde ju igår om att Erik styrde Jannike och att det var såååå dåligt. Men Jannike är ju de facto i finalveckan. Ingen av de andra är säkra. AK och Maria har ju, i alla fall fram till slutet när Maria åkte, hållt varandra om ryggen. Varför får inte Jannike och Erik göra samma sak?
 

Liknande trådar

Fritid Jag behöver en app som är pålitlig och som följer i realtid. Man ska inte få info som var aktuell för tio minuter sedan utan var aktuell...
Svar
2
· Visningar
623
Senast: TinyWiny
·
IT & mobiler Hej. Om jag är vän med ngn på FB och Messenger men valt att inte följa hen, om jag då ångrar mig och trycker på "följ"får personen då en...
Svar
6
· Visningar
234
Senast: Grazing
·
Mat Åt lite julmat idag till middag var 2 sorters sill, rödbetssallad, julskinka, vörtbröd, rödkål, några köttbullar och prinskorv. Lagom...
2
Svar
22
· Visningar
1 337
Senast: skogaliten
·
Tjatter Har ni fyndat något? Jag lämnade in 15 plagg, tror jag det var och fick 10 kuponger. Hittade 8 plagg som fick följa med hem. Blev nöjd...
Svar
2
· Visningar
301
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Barmarksdrag/canicross
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr
  • Ljus prick i ögat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp