fel galopp, korsgalopp och omusklad överlinje-symptom?

önskan

Trådstartare
Har ett fullblod som jag haft i tre år och har haft genomgående problem med denne vid ridning.

han är den enda hästen jag har stött på som frivilligt kan ta fel galopp på en tiometers volt och fortsätta galoppera fel. Han tar även fel galopp på lina, alt. korsgalopp. Favoriten verkar vara vänster galopp som är hans starkare sida, men han tar även fel i vänster varv med jämna mellanrum.

Han musklar inte överlinjen ngt nämnvärt, dvs. ingen skillnad mellan viloperiod/arbete. Jag rider mest dressyr ca. 2-3 dagar i veckan, sedan longreinas han 1-2 dagar(för att han ska få arbeta utan ryttare så fritt som möjligt utan min påverkan) och medryttare rider, och brukar longera med inspänning 2 dagar i veckan, och så rids han ut mera fritt resterande dagar, vilar ca 1 dag i veckan.

Försöker variera hans träning så att det inte är min dressyrridning som är boven... men inget verkar funka nämnvärt.

Han får totalt sett 3 l musli av bra kvalite (hög proteinhalt) och 8kg hö (bra värden, högt MJ värde framförallt)+ halm och linfrö med e-vitamin för musklerna och pälsen. och är för tillfället rundare men på gränsen till överhull.

Har länge trott att det kanske hade att göra med korsleden, så har haft ut en nästan färdig kiropraktiker, som hittade lite stelheter i nacken men inget i korset, osteopat som hittade eg. inget nämnvärt, väldigt välrennomerad hästmassör (som har rykte om att hitta allt) som hittade en gammal bogskada muskulär som hon menade påverkade höger bak. Hon masserade honom ngra gånger, men ingen större skillnad vid beteendet vid ridning.

sadeln är utprovad och omstoppad.

Man bör tillägga att det är en häst som rent exteriört sett har ganska lätt för sig, han är dock väldigt spänd vid ridning, svår att få att slappna av och länga steget, går lätt emot handen.

han har fått en grop i muskulaturen vid övergången länd/kors, om man skulle dra en linje från virveln ungefär. vid massage där spänns hela ländmuskulaturen, dvs som verkar ömma.

red ut med honom för en dag sedan och han var väldigt pigg och ngt olydig och vill dra iväg, och när jag höll in honom (ganska hårt) så var det som om ngt låste sig i kroppen på honom och han bokstavligen talat dök ner på knä.

Den här hästen är varken halt, eller har´ngn närmare rörelsestörning mer än att han gärna inte sätter höger bak in under kroppen utan lite utanför.
Han är pigg och glad, äter, är framåt, men min magkänsla säger att han inte riktigt är ok.

Någon som kan ha den blekaste aning om vad det kan vara?
 
Sv: fel galopp, korsgalopp och omusklad överlinje-symptom?

du har haft olika massörer, kirro osv. men aldrig funderat på vet?
Allt annat verkar du själv ha koll på.
 
Sv: fel galopp, korsgalopp och omusklad överlinje-symptom?

Kiropraktikern var även utbildad vet, praktiskt nog:) Det svåra är att han inte visar tecken på hälta eller rörelsestörning i sig.
Jag hoppas på at ngn annan råkat utför något liknande, eller om ngn annan kan uttala sig om hur lätt det är att missa korsledsproblem. Särskilt då denna grop blivit mer framträdande sen han gick upp i vikt och att han reagerar där vid massage..

Har alltid haft väldigt stort förtroende för kiro, mass odyl. men efter att ha betalat en hel del pengar på att få 4 olika utlåtanden (kom på att han även blivit behandlad av en equiteraupeut som förövrigt tyckte att det var den andra bogen som det var fel på, motsatta från massören) har jag blivit väldigt skeptisk till alternativa behandlingar..slutresultatet kvarstår med en häst som väljer galopp hejvilt, korsgalopperar.. och är allmänt ojämn att rida. Och det faktum att han "låser" sig och rasar ner på knä känns inte bra.
 
Sv: fel galopp, korsgalopp och omusklad överlinje-symptom?

Lyssna på din magkänsla och åk till klinik för en ordentlig utredning, det är det bästa.
 
Sv: fel galopp, korsgalopp och omusklad överlinje-symptom?

Jag skulle tagit hästen till klinik för länge sedan, alltid vet först innan alternativare!
Hade en häst med liknande symptom som din, han hade KS i hela ryggen, förträngningar, o trappstegs bildningar i halskotepelaren, han blev fem år, åkte till klinik direkt när han började bete sig konstigt. Aldrig att jag skulle väntat.
 
Sv: fel galopp, korsgalopp och omusklad överlinje-symptom?

Tyvärr har jag ingen lösning på ditt problem men vill bara uppmuntra dig att gå på din magkänsla o fortsätta försäka hitta lösningar. Hade själv en ponny som friskförklarades flera tillfällen men jag kände att det ändå inte var bra och till sist fick han så stora knäledsförändringar så vi fick ta bort honom, men det är jag o vet överens om-det var en sekundär konsekvens av ett annat för sent/obehandlat problem. Så jag hoppas du orkar leta vidare. Förstår att du är skeptiskt mot alternativa vägar så kanske en ordentlig klinikutredning är det man ska börja med! Och jag tycker iofs att du har mer än magkänsla att gå på då du beskriver en spänd häst som inte verkar speciellt nöjd med att söka sig till rätt form, men där behöver du kanske ändå titta på din egen ridning (fast det gör du kanske med hjälp av instruktör redan) annars kan jag rekommendera feldenkreiz el centrerad ridning. Att longera med inspänningstyglar är enl min erfarenhetr snarare något som ger en spänd häst, än en lösgjord o avslappnad sådan. Ta hjälp så du kan få hästen tömkörd o lösgjord på det sättet, möjligen med hjälp av chambon istället!
Själv har jag goda erfarenheter av både equiterapeuter, chiropraktiker,hästtandläkare samt resp tränare enl ovan, så ge inte upp, det finns de som är mycket skickliga!:)
Lycka till!
 
Sv: fel galopp, korsgalopp och omusklad överlinje-symptom?

Båda mina ex-galoppörer har föredragit vänster galopp. Den förste gjorde vi en hel genomgång av utan att de hittade någon anledning. Han blev mycket bättre med åren, tyvärr blev han bara 9 pga benbrott (bus i hagen).

Hans efterträdare fattar också gärna vänster - men är inte riktigt lika envis. Han blir säkrare och säkrar i högerfattningarna ju mer vi rider. Tyvärr stod han skadad 8 månader förra året (hm, bus i hagen) så vi har fått börja om från början ridmässigt.
 
Sv: fel galopp, korsgalopp och omusklad överlinje-symptom?

den här här ingen ex-galoppör, annars hade det varit en möjlig förklaring, då de oftast får en stark galopp.

har alltid själv longerat med chambon, med han periodvis, hittar ganska lätt till den långa låga formen, men den blir aldrig riktigt befäst, sen så gapar alltid då han sträcker framåt-nedåt.. inspänningstyglarna har medryttaren velat ha vid longering, och jag kände att.. nu har vi provat på mitt vis i 2 1/2 år och det har inte funkat, låt henne prova ngt nytt.. det verkar ha funkat ett tag, där han började fatta rätt galopp etc. men nu verkar han ha återgått till sitt gamla betende och "slåss" dessutom mot inspänningarna.
Longreining är en form av tömkörning utan däckel, där hästen går i en väldigt fri form, och där han väljer form beroende på tempo, oftast högre från tex, halt till trav men länger formen då man låter han gå på i traven, tömmen är oftast hängande då den inte inverkar.

Naturligtvis kan det vara min ridning, tycker dock inte att jag rider han så mkt i nuläget, ren dressyr ridning ca 2 ggr i veckan i övrigt så longreinas han eller går med medryttaren alt lufsar ute.

Glömde att skriva att han går en svansen åt höger. Han är för övrigt svagare i sin högra sida

naturligtvis kan jag åka in och röntga han på klinik, men om han skulle ha pålagringa alt kissing spines så borde han ha ont i ryggen och det borde rimligtvis hindra hans rörelsemönster. Dessutom visar han ingen ovilja till att bli riden. Det finns en viss ovilja i att åka in och röntga för om det är muskulärt eller ledrelaterat så syns inte detta. Och iochmed att det har varit en veterinär som har tittat på honom som dessutom var kiropraktiker.. det är naturligtvis ett alternativ.

ingen som känner igen gropen vid länd/kors?

Hur yttrar sig en låsningar i länden på en överrörlig häst, sådanna hästar måste det vara svårare att överlag diagnosticera? Han måste rimligtvis kunna kompensera stelhet bättre. Efter att ha sett bla osteopaten bända i honom, så kan jag förstå att det inte verkar vara några låsningar någonstans, då han är väldigt rörlig.

måste även tillägga, han har alltid varit så här, så länge jag har ägt honom, det här är alltså inte ngt som plödsligt har uppkommit. Har länge trott att det var min egen oförmåga att träna honom, men börjar fundera om det kanske ligger djupare än så.
 
Senast ändrad:
Sv: fel galopp, korsgalopp och omusklad överlinje-symptom?

Har du fått hästen kollad av massör? Om inte borde du nog prova det.

Jag har också ett fullblod som gärna tar fel galopp, precis som Nasseman beskriver, dock tar min gärna höger istället för vänster.
Detta sker bara vid longering, alltså när han "får välja själv" och inte vid ridning "när jag säger till" om vilken galopp vi ska ha.
Jag ser att du skrev att din inte gått löp, men kolla ändå, enligt min massör som specialicerar sig på just galöppörer så är det vanligt att "före-dettingar" lätt låser sig och blir stela och att detta ofta beror på att de ställts av för snabbt och inte haft tid att "träna ner sig" om du förstår vad jag menar. Alltså gått från hårt arbete till lite/inget arbete för snabbt. Så länge man ser efter hästen rätt, massage med jämna mellanrum och rätt streching så är det inget din häst mår dåligt av.

Min häst behandlas av massör ca var 10e vecka beroende på typ av arbete mellan gångerna (jag är mest skogsmulle eller pyssar med markarbete så det skiljer sig så klart om man tex siktar mot att tävla osv). Jag känner när det är dags för honom och ser det också.
Min massör är också utbildad som kiro så hon brukar kolla honom på den biten med, men vi har aldrig haft några problem på där.
 
Sv: fel galopp, korsgalopp och omusklad överlinje-symptom?

min visade ingen ovilja vid ridning o visade inte heller ngn smärta i ryggen vid vanlig palpering.
Hur kan manb vara ovillig till att kolla upp sin häst?
Åk till en klinik som är erkänt bra på ryggar, sluta tramsa nu o ta ditt ansvar som djurägare.
 
Sv: fel galopp, korsgalopp och omusklad överlinje-symptom?

groar i muskler brukar uppkomma där fibrerna är av. antingen pga trauma eller förtvinade pga begränsad blodtillförsel.
Brukar bli begränsad blodtillförsel när rörligheten är begränsad.

Att hästen hellre galopperar i ett varv har med styrka och balans att göra. Men det är inte naturligt att inte vilja galopperaq i ena varvet. Det tyder på just ovilja, som i sin tur kan tyda på smärta.
En häst som har ont behöver inte ha ont när man trycker på kroppen på den. det han göra ont tex. vid belastning.
 
Sv: fel galopp, korsgalopp och omusklad överlinje-symptom?

Du måste åka till klinik för en genomgång.
Att i över 2 år, nästan 3, kämpat med din häst är alldeles för länge.
De symptom som du skriver om, sammantaget, talar verkligen om att
allting inte är som det ska i kroppen. Dessvärre när det har gått så pass
lång tid som i ditt fall så kan det vid diagnosticering vara svårt att skilja
agnet från vetet, hönan eller ägget vad kom först:confused:

Mitt råd är att boka tid snarast och under tiden låta hästen vila.
Något är helt klart fel, lyssna på din magkänsla och ÅK.
Du skulle ha gjort det för länge sedan.

/J.
 
Sv: fel galopp, korsgalopp och omusklad överlinje-symptom?

ok..intressant att det genast hamnar folk i attackställning utan att sett hästen i fråga.

anledningen till varför jag inte åkt till klinik är för att jag varken har bil, transport och dessutom haft en veterinär som är utbildad kiropraktor som tittat på honom, och hon om ngn borde ha skickat mig till remiss på klinik. Så skriver det en gång till veterinär har tittat på honom. Jag utesluter inte att klinik, men det var inte min huvudsakliga fråga...

Är det möjligt att man kan ha svårt att hitta korsledproblem, ländkotor etc.. om hästen är överrörlig..?
Jag hade väl hoppas på att ngn som är kunnig inom just hästens muskler, kiropraktik hade kunnat fundera lite vad det kunde vara.

hästen kan och vill galoppera i båda varven, men har en tendens att fatta fel, oberoende av varv det vill säga kan fatta både höger i vänster varv och vänster i höger varv, men favoriserar vänstergaloppen något mer vilket är hans starka sida. Korsgalopp fattar han iblnad på lina. det hela går i perioder, då han fattar alla rätt i en vecka, till att fatta fel varannan gång nästa vecka?? ute kan han bestämma sig för att byta galopp beroende på underlag och vad som passar han bäst. Han är på inget sätt ovillig till att fatta galopp eller fatta ngn specifik galopp.

att låta min häst vila är uteslutet då han behöver och mår bra av att röra sig, och vill röra på sig. Jag är ingen nybörjare när det gäller hästar, jag har mycket hästkunnigt folk runt om kring mig, och jag känner min häst rätt bra vid det här laget. Något är det absolut, men av erfarenheter av tex. KS så brukar hästar visa ganska tydligt ovilja att utföra olika saker antingen sidvärts, galopp, böjning, hoppning etc.
 
Sv: fel galopp, korsgalopp och omusklad överlinje-symptom?

Min häst korsade och bytte galopp hit och dit, inga problem med förvänd galopp på liten volt, fattade fel galopp, vilken som dock oftare vänster osv. Dvs ungefär som det låter på din häst.

I mitt fall får jag mycket gå tillbaks till mig själv faktiskt, i skolningen, i tydligheten och i styrketräningen, både på mig själv och hästen. Det mesta satt helt enkelt i ridningen. Med hjälp utifrån med lämpliga övningar, hur jag ska tänka och jobba henne för att hitta självbärigheten så är det bara en bråkdel kvar. Det blir fortfarande återfall och det är när hon blir spänd och stressad, låser sig i ryggen och då kommer bytena och korsgaloppen.

Är din häst välskolad, välmusklad, stark och avslappnad i ridningen och det här ändå är ett problem, då går mina misstankar till ryggproblem och låsningar av ena eller andra orsaken. Visserligen borde hästen då inte vara avslappnad under ryttare men de är duktiga på att dölja de små liven.
Vidare, hur ligger sadeln? Groparna du pratar om verkar vara i regionen för bakre delen av sadelläget? Hur reagerar hästen om du stretchar ryggen?
 
Sv: fel galopp, korsgalopp och omusklad överlinje-symptom?

Mitt fbl var/är likadan. Hon hade liksom ingen koll på det här med galopper, att det fanns två :D. Vid longering blev det ofta fel eller korsgalopp, och ibland även vid ridning. Detta har blivit MYCKET bättre och nu funkar galoppen kanon när hon är igång. Problemet kan komma tillbaka om hon blir stressad och springig just vid longering men det är sällan.
 
Sv: fel galopp, korsgalopp och omusklad överlinje-symptom?

Min häst var likadan, men när han blev starkare (genom rätt ridning för bra tränare) så löste sig de problemen.

TS: Jag tror också att det kanske handlar om styrka och skolning. Mycket galoppfattningar och ta hjälp av en bra tränare som ni trivs med är mitt tips. :)
 
Sv: fel galopp, korsgalopp och omusklad överlinje-symptom?

jag blir alltid förbannad på folk som håller på med massa hokuspokus innan de har varit på klinik edtersom jag vet hur illa det kan Bra att ta ut vet men uppenbarligen har det inte hjälpt o då går man enligt mig vidare.
Att sakna bil o släp är den löjligaste ursäkten av alla, som hästägare har man ett ansvar o en skyldighet mot sitt djur o kunna fixa fram det om det behövs.
 
Sv: fel galopp, korsgalopp och omusklad överlinje-symptom?

hästen kan och vill galoppera i båda varven, men har en tendens att fatta fel, oberoende av varv det vill säga kan fatta både höger i vänster varv och vänster i höger varv, men favoriserar vänstergaloppen något mer vilket är hans starka sida. Korsgalopp fattar han iblnad på lina. det hela går i perioder, då han fattar alla rätt i en vecka, till att fatta fel varannan gång nästa vecka?? ute kan han bestämma sig för att byta galopp beroende på underlag och vad som passar han bäst. Han är på inget sätt ovillig till att fatta galopp eller fatta ngn specifik galopp.

Har också haft en sådan häst, den hästen kollades upp och hade då: kotledsinflammation på båda fram + knäledsinflammation. Så fort en häst avviker i sitt mönster anser jag man bör kolla upp. Hästar brukar sällan dumma sig längre perioder.
 
Sv: fel galopp, korsgalopp och omusklad överlinje-symptom?

Åk och kolla din häst. Det låter som du hittar på massa ursäkter efterhand i tråden till varför det inte går.

När/om hästen är helt ok efter undersökning på klinik - då blir det ett ridproblem att lösa med hjälp av tränare. Innan dess vet du inte, och hästen kan ha mer problem med kroppen än du tror.

Exempel med hästar jag känner från senaste året, de visar inte alltid smärta.

En häst lät sig samarbetsvilligt både ridas in och börja på sin utbildning med ett sabbat bakknä, visade inget alls förrän efter 6 månader när kraven ökade. (och då blev det klinik två dagar efter han betett sig som en idiot)
En annan startade 120 hoppning med en blödning på ett senfäste - rörde inte en min. (vet sa att hon borde varit tvärhalt)
En tredje gick en hel säsong tom 130 med inflammation i båda bak - inte en vägran.

Finns säkert många andra här som kan ge dig liknande exempel.
 
Sv: fel galopp, korsgalopp och omusklad överlinje-symptom?

På min överrörliga kille var det inte svårt att konstatera låsning i SI-leden iaf, han gick också med svansen åt ena hållet, mycket starkare i ena sidan samt svårt med ställningen på böjt spår.
Dock behövdes det ju flera behandlingar innan allt stabiliserats efter kiro justerat honom.

Har nu en unghäst med mycket kraftiga låsningar i övergången länd/kors(enligt ET är det vanligt på hästra som har lång länd och kort kors). Efter några behandlingar är han bättre, men det är en bit kvar. Han måste dessutom tränas på rätt sätt mellan behandlingarna så att han kan bygga upp där han saknar muskler. Vi har tränat mycket övergångar på volt samt rakt spår, mycket sidvärtsrörelser, samt terräng för att lyfta på benen. Allt detta från marken.

Om jag var du skulle jag leta upp en ET som faktiskt hittar vad som är fel, och som kan ge träningsråd mellan upprepade behandlingar. Jag skulle nog vilja börja om från början, enbart markarbete, så att hästen får en chans att bygga upp sig från grunden utan att besväras av ryttare. Och då inte bara longering x antal varv, utan krävande markarbete, sidvärts, öppna, sluta, klättra, backa i backar osv. Och kanske räkna med att sätta av några månader för detta.

Tänderna skulle jag förresten kolla först, om du inte redan gjort det.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 149
Senast: Sassy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 663
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 393
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 154
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp