fel galopp, korsgalopp och omusklad överlinje-symptom?

Sv: fel galopp, korsgalopp och omusklad överlinje-symptom?

Något är det absolut, men av erfarenheter av tex. KS så brukar hästar visa ganska tydligt ovilja att utföra olika saker antingen sidvärts, galopp, böjning, hoppning etc.

Vad hade din häst problem med sa du? Att galoppera i ena varvet. KS är inte uteslutet på något sätt, det säger du ju indirekt själv genom att skriva så som du gjort.
 
Sv: fel galopp, korsgalopp och omusklad överlinje-symptom?

anledningen till varför jag inte åkt till klinik är för att jag varken har bil, transport och dessutom haft en veterinär som är utbildad kiropraktor som tittat på honom, och hon om ngn borde ha skickat mig till remiss på klinik. Så skriver det en gång till veterinär har tittat på honom.

En veterinär kan inte alltid se en inflammation. Till detta krävs röntgen. Jag vet om en del hästar där veterinären bljt o dyl hemma på gården utan något fel, men ägarna har ändå dragit i väg till klinik. Och i de flesta fall hittat kotledsinflammationer eller andra inflammationer.

Jag tycker du far med undanflykter. Skyller på ingen bil, transport osv. Sånt går väl att fixa ?
 
Sv: fel galopp, korsgalopp och omusklad överlinje-symptom?

kl

Jag tror att hästar, precis som vi, är antingen höger eller vänster-hänta.
På mitt ena fullblod är vänster hov lite mindre än höger, hon bajsar till vänster (från krubban sett)och hon fattar helst höger galopp när hon får välja, hade väldigt svårt för vänster galopp. Med träning o åter träning fick vi till vänster galopp i ridningen, sedan var det bara den som gällde ett tag. Nu blir galoppfattningarna för det mesta rätt.
Det andra fullblodet har en högerhov som är aningen mindre, hon bajsar till höger (från krubban sett) hon fattar gärna vänster galopp, men byter när det behövs.
Kan tillägga att häst nr 1 blev genomgången på klinik, utan fel.

Fullbloden kan ha en tendens till att bli lite symaskinsaktiga bak o då är de "tvådelade", dvs ej ihopkopplade via ryggmuskeln (arbetar inte) o då får du ingen överlinje...
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 149
Senast: Sassy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 654
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 393
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 154
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp