###FILMTRÅD NR 4 På våra vackra dressyrhästar###

Har det ändrats, eller är det ett speciellt 4-årsprogram? När jag har ridit kval till fyraårschampionatet med mina har man inte suttit ner - och folk som har suttit ner har blivit ombedda att rida lätt istället.

Det här var ett speciellt fyraårsprogram där jag var tvungen att sitta, på kvalitén etc är det rida lätt, mycket bättre tycker jag. Hade det varit frivilligt hade jag ridit lätt precis som hemma, helt klart.
 
@Mirtai och @Hedwig
När används detta program? Jag har aldrig sett det användas, varken vid kvalitén, dressyrkval eller finalerna. Känns spontant rätt överflödigt med det programmet... Det är ju inte som 5-årsprogrammen som används sen vid finalerna med.

Falsterbo ska använda det tror jag! Jag tyckte inte alls om det. :/ har ridit det en gång på Brolöten med Pärlan också, men då dömdes det som allmänt intryck, här dömdes det som ett vanligt program... jag som red för hästens skull och bara "inte så noga med precisionen" liksom, ha
 
Jag är nyfiken på hur ni (tex @Piaff och @Hedwig ) tänker med vila på era unghästar? För mig, som inte haft bebishäst på många år, är det så självklart att en fyraåring ska få gå på bete. Men inser också att det kanske tänks annorlunda nu med kval osv?

Tex din @Piaff som är så talangfull och långt framme för sin ålder. Dessutom har han flyttat och bytt både miljö och ryttare. Tänker du vila honom något mer sammanhängande?

Han kommer få ta det rätt lugnt i augusti! Kanske inte riktigt bete dock, men slappa i hagen.
 
Jag vet att jag satt ner på Hedwig när hon var fyra då och då på träning. Hon har aldrig haft ryggproblem och har naturligt en stark rygg så tror inte hon tog någon skada av det. Att du sitter ner något varv på tävling är säkert inga problem. Han ser ju väldigt obekymrad och stark ut.
Jag stör mig egentligen mest på att man i TR inte har reflekterat över att det kanske inte är lämpligt att sitta ner på så unga hästar som 4-åringar. Man får ju lite intryck av att de tycker att man ska träna på detta iom att man tom ska sitta ner när man rider 4-års programmet:crazy:

Får väl skriva ett förslag om TR-ändring.:)

Nej han är väldigt mogen och så så jag har inte dåligt samvete över ett program såhär då och då, men i övrigt rider jag också alltid lätt, känns onödigt att slita för mycket på honom, känns inte som att han behöver vänja sig så mycket, han blir aldrig spänd när jag provar sitta så det är inget jag känner att vi behöver öva extra direkt.
 
@Piaff Måste säga att jag blir lite förvånad att din inte får mer vila. Jag förstår inte riktigt vad du vill ha ut av att rida honom mer i detta läget? Han är väldigt fint framme för sin ålder och han har visat sig funka utmärkt på tävling. Min tanke med en sån häst är att nästa steg är att börja förbereda för femårssäsongen egentligen. Efter en längre vila. Hjälper en vän med en fyraåring som är i fas med din, den har gått unghästtestet och sen en tävling veckan efter med bra resultat och coolt huvud. Den är mitt i första fasen av sin vila, dvs en månad där hon bara går i hage och äter. Sen får den gå ytterligare tre veckor på än mer bete och sättas igång med enbart skogsridning. Efter det är målet att börja introducera femårsrörelser med lättare skänkelvikningar och förvänd. Blir ny vila för den igen sen till vintern. För mig är det hur en lägger upp unghästens arbete iaf.

Inte min mening att låta dum, känner bara att det låter som väldigt mycket för en ung häst.
 
@Piaff Måste säga att jag blir lite förvånad att din inte får mer vila. Jag förstår inte riktigt vad du vill ha ut av att rida honom mer i detta läget? Han är väldigt fint framme för sin ålder och han har visat sig funka utmärkt på tävling. Min tanke med en sån häst är att nästa steg är att börja förbereda för femårssäsongen egentligen. Efter en längre vila. Hjälper en vän med en fyraåring som är i fas med din, den har gått unghästtestet och sen en tävling veckan efter med bra resultat och coolt huvud. Den är mitt i första fasen av sin vila, dvs en månad där hon bara går i hage och äter. Sen får den gå ytterligare tre veckor på än mer bete och sättas igång med enbart skogsridning. Efter det är målet att börja introducera femårsrörelser med lättare skänkelvikningar och förvänd. Blir ny vila för den igen sen till vintern. För mig är det hur en lägger upp unghästens arbete iaf.

Inte min mening att låta dum, känner bara att det låter som väldigt mycket för en ung häst.

Jag vet inte, han vilade nästan två veckor när han kom hem, han går nästan aldrig på banan utan rids nästan uteslutande i skogen, och han ska vila en månad ganska snart, så mycket gör han ju inte? Vad han gjorde innan jag köpte honom vet jag inte så mycket om men antar att han sattes igång på våren med tanke på hur han känns att rida. Mitten av september ska han göra en start till för att förhoppningsvis kvala till Elmia,så antar att jag börjar rida lite ca 2 veckor innan, slutet på augusti. Sen är Elmia i slutet på oktober OM han kvalar och efter det ska han inte göra så mycket mer i år. Kvalar han inte ska han preppa lite inför femårs runt den tiden.
 
Kanske ska tillägga att jag inte har tillgång till något bra bete och är väldigt ovillig att ha honom ute dygnet runt, oavsett kommer han alltså stå inne på natten.
 
Sen vilar han givetvis över vintern, men jag trodde vi bara pratade sommar. Minst en månad, kanske två, början av dec till januari.
 
Jag vet inte, han vilade nästan två veckor när han kom hem, han går nästan aldrig på banan utan rids nästan uteslutande i skogen, och han ska vila en månad ganska snart, så mycket gör han ju inte? Vad han gjorde innan jag köpte honom vet jag inte så mycket om men antar att han sattes igång på våren med tanke på hur han känns att rida. Mitten av september ska han göra en start till för att förhoppningsvis kvala till Elmia,så antar att jag börjar rida lite ca 2 veckor innan, slutet på augusti. Sen är Elmia i slutet på oktober OM han kvalar och efter det ska han inte göra så mycket mer i år. Kvalar han inte ska han preppa lite inför femårs runt den tiden.

Fast för mig är det en helt annan bild än den du ger när du säger att han ska ut och starta lite fler LB under sommaren :)

Jag tycker det låter klokt med många vilopauser för en så pass unghäst. Om de sedan går på bete eller bara skrotar runt i vanlig hage är väl egentligen inte det viktiga
 
Fast för mig är det en helt annan bild än den du ger när du säger att han ska ut och starta lite fler LB under sommaren :)

Jag tycker det låter klokt med många vilopauser för en så pass unghäst. Om de sedan går på bete eller bara skrotar runt i vanlig hage är väl egentligen inte det viktiga

Ja det ska han, fast det är två starter under juli månad så det lät kanske mer än jag menade...Men inte ens innan de starterna går han på banan, det behövs inte! Han gör redan allt han ska, jag behöver inte nöta något. På sommaren vill jag egentligen rida mer när det äntligen är ljust och lute varmt och skönt, brukar väga upp med ganska mycket vintervila och lite lite mindre sommarvila.

Men hade jag känt att det krävdes mycket jobb för att kunna starta hade det varit annorlunda, som det är nu känns han inte alls pressad eller hårt tagen, han går få och korta pass på ridbana och lever ett väldigt avslappnat hästliv med mycket hage, uteritt etc. Sen slänger jag gärna in kortare viloperioder på typ 3-5 dagar när det är en unghäst under de perioder när de inte har längre vila, det är ju inte som att han tappar något på det, snarare tvärtom.

Dock är jag fortfarande lite van med Pärlan som INTE gick att vila för hon blev skogstokig, det var även så jag förlorade henne så det är klart att jag ibland måste påminnas om att Dumle inte är lika uppvarvad och lugnt klarar av att vila och slappa utan att springa som en dåre i hagen.
 
Jag är nyfiken på hur ni (tex @Piaff och @Hedwig ) tänker med vila på era unghästar? För mig, som inte haft bebishäst på många år, är det så självklart att en fyraåring ska få gå på bete. Men inser också att det kanske tänks annorlunda nu med kval osv?

Tex din @Piaff som är så talangfull och långt framme för sin ålder. Dessutom har han flyttat och bytt både miljö och ryttare. Tänker du vila honom något mer sammanhängande?

Svarar då min är jämngammal. Han går på bete nu, har gått drygt två veckor men då ridits typ var tredje dag. Nu är det helbete i 4v. Han har inte gått så tufft under året (max 3ggr/vecka) och haft en del både längre och en del kortare vilor så vi tycker det funkar för honom. Nu är han av typen obegränsat med energi men jag tänker mycket på hans mentala vila.

Han gick 3års och nu 4års i helgen. Inte långt framme men klar för uppgiften. Har tagit det i lugn men stadig takt liksom. Som ägare kan jag dock känna att va fan, kan de inte sprida ut det lite? Måste de maxa allt i sept-okt.
 
Falsterbo ska använda det tror jag! Jag tyckte inte alls om det. :/ har ridit det en gång på Brolöten med Pärlan också, men då dömdes det som allmänt intryck, här dömdes det som ett vanligt program... jag som red för hästens skull och bara "inte så noga med precisionen" liksom, ha

Såg det där och på Segersta i våras.
 
Jag är nyfiken på hur ni (tex @Piaff och @Hedwig ) tänker med vila på era unghästar? För mig, som inte haft bebishäst på många år, är det så självklart att en fyraåring ska få gå på bete. Men inser också att det kanske tänks annorlunda nu med kval osv?

Tex din @Piaff som är så talangfull och långt framme för sin ålder. Dessutom har han flyttat och bytt både miljö och ryttare. Tänker du vila honom något mer sammanhängande?

Min 4-åring gick unghästtest igår och ska vila och gå på bete drygt en månad nu. Får se lite hur jag gör i Augusti, om jag ska starta några Breeders-kval får hon ju ridas igång igen några veckor innan. Har löst deltagarbevis men tror egentligen inte vi har chans att kvala, men hade ändå varit roligt att se hur stor skillnad det är upp till topphästarna + bra miljöträning istället för vanliga dressyrtävlingar där man måste rida program. Annars får hon kanske gå någon hopptävling senare i höst istället. Ser egentligen inte så stor anledning att rida program som 4-års.

Planen var egentligen att hon skulle visas i Maj och sedan vila hela Juni så då hade det ju inte varit några problem att vara igång till höstens kval och ändå ge ordentlig vila. Men hon har å andra sidan gått ganska sparsamt nu de senaste månaderna och gått i gräshage hela dagarna.

Jag ger lite kortare vilor under vintern men har inte tillgång till så roliga hagar mellan Sept/Okt och Maj så vill inte ställa av henne för länge då.

För att inte hamna för mkt OT så kommer även en film från framridningen :p

 
@mooi dom har använt det programmet eller ett sådant program häromkring för 4 åringar och då red personen lätt iallafall. Det var i år.
 
Min 4-åring gick unghästtest igår och ska vila och gå på bete drygt en månad nu. Får se lite hur jag gör i Augusti, om jag ska starta några Breeders-kval får hon ju ridas igång igen några veckor innan. Har löst deltagarbevis men tror egentligen inte vi har chans att kvala, men hade ändå varit roligt att se hur stor skillnad det är upp till topphästarna + bra miljöträning istället för vanliga dressyrtävlingar där man måste rida program. Annars får hon kanske gå någon hopptävling senare i höst istället. Ser egentligen inte så stor anledning att rida program som 4-års.

Planen var egentligen att hon skulle visas i Maj och sedan vila hela Juni så då hade det ju inte varit några problem att vara igång till höstens kval och ändå ge ordentlig vila. Men hon har å andra sidan gått ganska sparsamt nu de senaste månaderna och gått i gräshage hela dagarna.

Jag ger lite kortare vilor under vintern men har inte tillgång till så roliga hagar mellan Sept/Okt och Maj så vill inte ställa av henne för länge då.

För att inte hamna för mkt OT så kommer även en film från framridningen :p


jag känner igen den där yviga galoppen :D
 
Min 4-åring reds in i julas, reds då i 3 veckor så han kunde skritt trav o galopp. Vilade till maj och är igångsatt igen, han ska ut på några pay and jumps snart o sen får han några veckors vila. Men han går ute dygnet runt redan nu, klarar lätt den lilla ridning som görs. Eftersom han inte gått i våras blir sommarvilan inte så lång utan han får gå på samma premisser i höst, dvs ute så länge det går att ha dom ute och ridning 3-4 dgr per vecka. När vädret sen blir riktigt illa i vinter kommer han få en lång sammanhängande vila.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 406
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ (Nytt nick, gammal användare.) För att hålla det här inlägget från att bli en hel roman håller jag mig kort och skalar bort en del hel...
Svar
0
· Visningar
671
Senast: Mandarinen
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 863
Senast: pews1972
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
815
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp