Bukefalos 28 år!

Finansiera hästköp

@Lobelia Mina hästar kostar ca 2.500:-/år/häst i försäkring. Min ena fick en riktigt rejäl luftvägsinfektion som var mycket svårbehandlad och krävde många klinikbesök och ganska omfattande behandlingar (och lång vila) för att bli bra. Bara på den infektionen ligger jag på plus på min försäkring efter fyra år med hästen. Sen har hon haft små ridrelaterade inflammationer som kostat en bråkdel av luftvägsinfektionen. Min andra häst som togs bort ganska nyligen hade förändringar i sina bakknän som opererades, behandlades och rehabades men det gick inte ändå. På den hästen gick försäkringsbolaget stort minus. Bör tilläggas att skadorna heller inte bedömdes som ridrelaterade.

Oavsett hur duktig en är och hur bra hästhållning en har skadar sig hästar, de får infektioner, de får sår osv osv.
Och det är därför jag tog exempel med folk som har flera hästar att sprida risken på. Jag förstår liksom inte dina kommentarer alls, jag påpekade endast att det finns skäl att inte teckna försäkring, inte att alla gör samma val.Du gör liksom som du vill, inget fel i det.
 
@Lobelia Min poäng var mest att veterinärkostnader kan dra iväg riktigt ordentligt oavsett en rider sönder hästen eller inte:). Allt kan ju hända, även om en har flera hästar (som dessutom gärna skadar sig samtidigt...)
 
2 av mina hästar kommer att avlivas under hösten/vintern och jag letar nu 1 till häst som kommer köpas med pengar jag har.

Har haft fogden efter mig när jag var yngre och blir helt kallsvettig av bara tanken på lån, hur andra gör bryr jag men inte om.
 
@Lobelia Min poäng var mest att veterinärkostnader kan dra iväg riktigt ordentligt oavsett en rider sönder hästen eller inte:). Allt kan ju hända, även om en har flera hästar (som dessutom gärna skadar sig samtidigt...)
Och försäkringskostnaderna drar garanterat iväg, oavsett om hästarna skadar sig eller inte. En del väljer att inte försäkra utan tar kostnaderna när de kommer.
 
Våra hästar är köpta för sparade pengar, det hade inte känts bra för oss att låna till sådana inköp. Sedan sällar jag mig till dem som menar att man för att ha häst öht behöver ha en sådan ekonomi att man kan spara ihop 50 tkr till köpesumman på ett år.
 
Min första ponny köptes för sparade pengar som mina föräldrar hade sparat ihop åt mig, som egentligen kanske var tänkta för annat från början, men min lillebror köpte moped för sina, så det är väl i princip samma sak. Outbildad B-ponny som inte var speciellt dyr, jag var elva år då. Ponny nummer två, som är den jag äger idag, köptes sen för största delen försäkringspengar som jag fick när ponny nummer ett gick bort i cancer, det lilla som fattades tog jag från lönen från det årets sommarjobb. Ponnyn var ett år gammal då, och inte heller särskilt dyr (ganska långt under 50' i alla fall).

Jag har köpt hästar som varit billiga p.g.a. storlek, utbildningsnivå och väldigt låg ålder. Men med tanke på hur mycket en häst kostar i månaden (då har jag ändå en billig stallhyra och det är försäkringen som gör att det blir dyrt) så hade jag kunnat spara ihop till en "dyrare" häst genom att bara lägga undan de pengarna varje månad. För mig är en hobbyhäst dyr om det går över 50 000, men en mer renodlad tävlingshäst är naturligtvis dyrare.
 

Liknande trådar

Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 910
Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 729
Senast: Amk
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 229
Senast: kolblakkur
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 205
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp