Bukefalos 28 år!

Finns inte nödslakt längre?

anhe

Trådstartare
Har hört rykten om att det inte längre finns nödslakt, nya regler eller något? Är det någon som har koll på sånt? Får man inte avliva djur hemma och skicka till slakt, eller får man inte avliva djur hemma övht? Eller är det fritt, som förr?
 
Sv: Finns inte nödslakt längre?

Nödslakt hemmma för att tas in till slakteri som livsmedel är inte längre tillåtet utom vid akuta olycksfall som benbrott. Jag har skrivit om detta i flera trådar tidigare.
PL
 
Sv: Finns inte nödslakt längre?

Jo, jag vet att det varit uppe tidigare, men att söka genom alla slakttrådar för att hitta rätt information kändes som det skulle ta ett tag ;)

Ok, misstänkte det, men avlivning där kroppen inte ska gå till livsmedel, det får man göra hemma fortfarande? Jag har försökt hitta reglerna hos diverse myndigheter, men inte lyckats.
 
Sv: Finns inte nödslakt längre?

Ja, du får ta ut veterinär och avliva hästen hemma (med bultpistol eller spruta). Hämtning sker med tex kadaverbilen eller så kan man under vissa förutsättningar (kräver tillstånd från kommun och länsstyrelsen) få begrava sin häst hemma.
 
Sv: Finns inte nödslakt längre?

den som kör "kadaverbilen" är oxå slaktare. dom skjuter med bultpistol. det fungerar som "nödslakt" eller "trotjänaravlivning".
 
Sv: Finns inte nödslakt längre?

fick nödslakta en av våra hästar för en månad sen då jag hittade hon med ett brutet framknä:( veterinären sa att det inte gick å göra nått åt. det värsta jag har vart med om. :(
r.i.p. distinguished
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 101
Senast: Anna-Bella
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
866
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 983
Senast: lilstar
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 124
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp