Bukefalos 28 år!

Fiskproffs....

R

Rallebralle

Hur gör slöjdstjärtar när de parar sig???
Hur ser man skillnad på honor o hanar,är det överhuvudtaget möjligt att få ungar på sånna som hobbyodlare??

Min ena simmar i baken på den andra,som är mindre än den första,han sticker liksom in pannan mellan hennes bakfenor,de som sitter längst bak på buken.
Fattar ju att de inte parar sig såhär men ingår detta i nån lek??? :crazy:
 
Leken kan se rätt så våldsam ut, hanen följer efter honan runt, runt, upp o ner. När honan har fått nog ställer hon sig med nosen ner mot botten och rumpan upp. Det kan då vara läge att flytta honan så hon får vila.

Slöjstjärtar är romspridare. Så vill man behålla rom som senare blir yngel så bör man ta upp rommen och lägga i ett annat akvarium. Annars så mumsar dom i sig det. Det är inte alls svårt att få yngel, men det kräver dock lite jobb. Dvs rommen kan inte vara kvar i akvariumet. En tumregel är att slöjstjärten behöver 50 liter vatten per fisk el längden på burken 120 cm för att trivas.

Skillnad på könen ser du på analöppningen. Honans är mer avlång.

Mina leker varje gång (nästan) vid vattenbyte :D. Så svårt är det inte att få yngel.
 
De är egentligen en variant på guldfisk.De är romspridare, så de bara sprutar ut äggen över botten, sen kommer hanen och sprutar mjölke över äggen.

Hemma i akvariet lär man inte få någon lek på slöjstjärtar.
Först och främst ska ju fiskarna kunna växa till sig lite, och bli könsmogna, men de flesta akvarier är på tok för små för de för det, så de stannar i dvärgväxt. Annars så kan slöjstjärten bli 25 cm.

http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=54

Jag tror att dina fiskar inte gör nåt särskilt alls.. De bara gör nåt för att inte ha skittråkigt ;)
 
I ett akvarium blir sällan någon fisk max storlek.

Men visst går det att få yngel på slöjstjärtar även i akvarium. Mina (4 st) är mellan 15-25 cm lever i en burk på 200 liter, och lägger rom hela tiden :). Oftast så hamnar lite av rommen på ngn växt. Då plockar jag upp växten lägger den i ett yngelakvarium så att rommen får vara ifred. Sen är det bara att vänta. Jag får säker ca 100 yngel per år :D.

Den äldsta är en hane som är 6 år gammal 25 cm lång med en magnifik stjärt. Den yngsta är inköpt för 6 månader sedan och mäter redan nu 15 cm.
 
:cool:

är det de de håller på med då??"han" åker efter "henne" o skakar på sig i baken på henne....krångligt förklarat... :smirk:
o så simmar de runt så ett tag tills han tröttnar på henne....eller nå´t.
Jag har aldrig sett dem stå på huvudet elller så.

För ett halvår sedan fick jag acistrus(heter de så??)ungar,jag blev mkt förvånad då det enda jag har fått innan är guppy ,black molly o sånna där vanliga.

Jaja,kul är det iaf,jag köper en ny firre i veckan för att fira att min kräfta dog i julas :angel:
Visst,han var söt men han åt ju upp allt....precis allt,jag skaffade två sötvattensflundror...skitsöta var de,de levde väl i en vecka eller nåt... :(
Alla mina växter har blivit kräftkäk...... :smirk:
Men sedan julhelgen har jag börjat på ny kula,nya fiiiina växter o lite nya fiskar,bla två kulfiskar, :D

Tack för ditt svar förresten :bow: :bow: :bow:
 
Ancistrusar är jättelätta att få i lek :D.

Jag har en liten mini odling hemma, bestående av malawiciklider, slöjstjärtar och ancistrus. Samanlagt finns 6 akvarium i gång nu.

Malarna leker med jämna mellanrum. Totalt har jag 5 par. Så det blir nära 1000 yngel om året :o. Det blir en liten slant varje gång man säljer till den lokala fiskhandlaren. Ska man se sanningen i vitögat så blir det nog aldrig någon förtjänst, utan det är ett litet "bidrag" till att hålla verksamheten i gång.

Hur stort akvarium har du?
 
hhhahhahah....ehh det säger jag inte... :o
80 liter.... :p
Jag har det bara för att det är vackert
Men nu när det har börjat hända saker så har jag kommit på att det är rätt så kul... :D
 

Liknande trådar

Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 982
Senast: Mirtai
·
  • Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
414
Senast: miumiu
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 830
Hästvård Hej buke! Först och främst, innan någon hinner bli upprörd; vi har självklart haft ut veterinär redan! En av mina hästar, en 18-årig...
Svar
3
· Visningar
1 612
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp