Bukefalos 28 år!

FJÄRDE vinthundstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Knäpp?? Men! Det är ju bara ben i halsen av att äta en kanin eller katt! Det är av ren självbevarelsedrift som idéfix inte har tuggat i sig dem:D

Åh måste filma nåndag när idéfix pratar med sina små kaniner, han gnyr och piper tills dem kommer fram till honom:love:
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Det vet man inte förrän man har provat hälsar mina jägare. ;):D Och jaa, fiiilma! :D

Cerberus har gjort illa tassen. Ett djupt äckligt sår. Vet inte när eller på vad. Antagligen när han var lös på landet en hel dag i lördags, eller igår på någon promenad. Han "sprätter" ju en del med bakbenen, trots att jag säger att han inte få. Så han kan ju ha sparkat rakt på en pinne eller så. Vintisar är ju så starka i bakbenen. :crazy: Så nu har han ett äckligt sår på ena tån. På sidan av den, lagom så att tån bredvid ligger och trycker och stör. :( Har tvättat och gjort rent och satt på en liten tunn kompress, liten bit gasbinda och sedan en sko över. När jag är hemma kan han vara utan men vill ju inte att han ska slicka på det nu när jag går hemifrån.

Han har inte ont av såret iaf, däremot gillar han inte att ha linda på tassen. Då hoppar han på tre ben. Vi ska ju göra MH´t på lördag så jag hoppas verkligen att det torkat ut tills dess och att han inte får ont av det. Kan ju inte göra ett mentaltest med ett sår som gör ont. Men hur lätt är det att komma med liksom. :( Så himla tyspisk tajming. Men men. Bara att hålla tummarna. Så nu ska jag ta ut Zoria och Carmen på en långis medan farbror Cerberus får vara hemma och äta ett märgben. Vill inte att han ska gå för mycket nu när det är så nytt och vattnigt. Det skaver ju bara och blir än mer irriterat då. Tänker jag fel?
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

kl

Finafinafina hundar!! Älskar vinthundarna!

Om allt går vägen och tiden stämmer så kommer jag att joina er fram i vår/sommar, med en liten faraohund. Jag håller alla mina tummar och fortsätter betrakta er i bakgrunden tills vidare :)
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Ok, jag stannar på vägen till stallet och handlar hem en plastkorg till utomhusaktiviteterna:) Klart hon inte ska ha den hela tiden, jag tänkte bara försöka förhindra blodbad och ond bråd död...
Alla katter hon kommer träffa i sina inhägnade trädgårdar är mycket vana vid hundar, det bor två vinhundar hos min syster redan så hennes katter KAN det där med att inte springa utan sitta still och sucka när de blir undersökta:) Jag får helt enkelt se, det lär ju visa sig redan ikväll när vi kommer in hur hon tar sig an katterna inne. Jag tänker skärma av ordentligt med kompostgaller så kissarna kan vara ifred om de vill det. Jag tror ju det kommer gå fint detta, men man vet ju aldrig!
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Fast du behöver inte sitta i bakgrunden och vänta, bara kliva in i värmen och andas vinthund och längta ännu mera tycker jag:laugh:

Berätta mera! Har du hittat uppfödare? Faraohundar är så otroligt fina att titta på. Riktigt häftiga.
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Jajemän! Har hittat en uppfödare nära mig som planerar faraoner i vår! Och eftersom vi bor nära varann åkte jag och hälsade på, helt underbara hundar!! Jag har inte träffat rasen IRL förut, men föll för utseende och hur de beskrivs, de känns som en hund som passar mig! Jag tog iaf kontakt med uppfödarna, och de erbjöd mig att komma och hälsa på.
Jag tyckte att uppfödarna var supertrevliga, och det verkar som om de tyckte detsamma om mig ;) för de frågade om jag var intresserad av att bli fodervärd på en tikvalp. SÅKLART!! Jag har varit riktigt inne på det spåret ett tag, vill vara med i avelsarbetet och lära mig mer om det!
Jag hade såklart med glädje köpt en valp oxå, men det här var snäppet bättre! Nu får jag möjlighet att lära mig massor om avel, utställning och om rasen, den ena av uppfödarna var delägare i den första faraohunden som kom till Sverige på 70-talet, så de har en hel del erfarenhet av dem :p

Så allt lutar åt att en liten flicka kommer hem till oss så småningom!
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Det där verkar ju toppenbra! Och vilken chans för att verkligen komma in i rasen och lära sig mera! Helt perfekt ju:laugh:
Åh nu kommer jag längta till våren och valpbilder;)
Jag är själv riktigt valpsugen igen, vaaalpar:love:
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Nu är hon hemma!!! Brassok Berthe Morisot, till vardags Alaska. Tydligen har hon känt många katter väl, hon nosade artigt på Lillebror (kattungen) och backade när han blev som tudorkatten :bow: Första av mina farhågor struken! Nu känns det bättre att introducera henne till de andra katterna ute.

Hon är helt underbar! Ligger och sover på golvet här nu, med Risse, min labbe. Inga krångel alls. En lätt hund att ha med på promenaden och gillar att ligga nära. Jag är så glad!!!
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Så fantastiskt! Jag tog mig friheten att googla henne - vilken skönhet :love: Härligt att hon fungerar med katt.

FP - enligt mitt googlande är hon fem :D
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Fast ute fungerade det inte alls! Faktiskt total katastrof...
Inte bara jagade hon kissen, hon backade ur sitt koppel, jagade katten ut genom staketet, hoppade själv ut och for efter katten in under en hundrädd häst :eek:
Jag vet inte vilken högre makt jag ska tacka för att alla, katt, hund och häst, klarade sig utan allvarliga skador. Hon hade nästan tag på katten två gånger, andra gången blev katten räddad av hästen som sprätte till och träffade Alaska på låret. Voffa blev lite pälsflådd men inget annat alls!!! Rädd såklart.
När jag sansat mig och pratat med kenneln igen kom vi överens om att Alaska skulle tillbaka dit.

Alla jag känner med trädgård har katter, så vi har ingenstans alls att ha henne lös och hon kan inte vara kopplad precis överallt, alltid.
Att hon inte tvekade innan hon forcerade staketet gör ju att det inte spelar någon roll om jag har en munkorg på henne; hon kan ju skada sig nåt alldeles väldigt om hon sätter efter katter och kommer ut antingen på vägen som hos min syster eller in i snårskogen som i stallet.
Jag tycker så mycket om den hunden att jag bara grät och snörvlade hos uppfödaren och faktiskt inte alls ville lämna henne. Det är dock allra bäst för henne att leva där, då kan hon rejsa så mycket hon vill.
Hon kom inte heller överens med min systers varghund efter kattincidenten, det var precis som om vargen blev arg för att Alaska jagade hennes katt.

Jag trodde jag skulle vara helt rökt hos uppfödaren, men hon erbjöd mig på stående fot att jag kunde ha tjing på en av de planerade valparna ur hennes nästa kull! Den hunden kommer jag iallafall kunna lära att aldrig, aldrig ta sig ut från inhägnader :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

OJ:crazy::( Det där lät verkligen inget kul. Tur att inga inblandade skadade sig allvarligt som sagt. :(
Det låter som ett sunt beslut, Och kul att du nu funderar på en valp att forma från första början!
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Hur kommer det sig att du vill ha en vinthund just?

Jag skulle faktiskt våga påstå att du aldrig, aldrig kan vara säker på vad du får för hund, rent jaktinstinktmässigt och "rymningsmässigt". Det är såklart större chans att man lyckas träna en hund man haft sedan valp, men det finns ju liksom aldrig några garantier. Om du skaffar valpis som sedan växer upp och blir glad och fjantig unghund.. Då finns det ju inget som säger att den inte klipper en katt på en av de där tomterna ändå, även om den har kattkompisar. Just för att det är en jaktinstinkt. Med betoning på instinkt.

Och vintisar är spänstiga och hoppar HÖGT om dom vill. Eller går upp i jakt. Så vanligt staket är bara som ett litet skutt för dom om dom vill/inte tänker efter. Våra afghaner vi hade när jag växte upp och bodde i hus rymde hela tiden. Dom visste att dom inte fick, men dom gjorde det ändå. Många gånger bara för att gräva i grannens trädgårdsland eller ligga och sola mitt på grannens gräsmatta. :crazy: Nu var dom ju väldigt självständiga, och extrema på så sätt. Hundarna jag har idag håller sig hittills på rätt sida staket, men jag vet inte om dom gör det om det kommer något vilt. Förmodligen inte. Då kvittar det liksom vad jag har lärt dom. Jag tränar ju lydnad och lite allt möjligt, dom KAN en massa saker. Men instinkt går ju före.

Nu låter det negativt, men jag menar bara att det inte är SÄKERT att allt blir enklare för att man haft hunden sedan den var valp. Fast den lär väl förhoppningsvis inte bli så extrem att den kränger sig ur halsbandet och drar in under en häst. Å andra sidan är det ju ett tecken på just hur stark instinkt faktiskt är. Dom ser inte vad dom gör, dom bara jagar. (För övrigt därför jag har helstryp på mina, för att dom ALDRIG ska lyckas kränga sig ur halsbanden. Vilken skräck! :eek: )

Skönt att det gick bra för alla inblandade den här gången och lycka till med framtida hund!
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Jag måste hålla med Galathea här, vinthundar är INTE pålitliga vid jakttillfälle. Du skrev innan att ni hade "vinthundssäkert" staket på både din och systerns tomt, för afghan brukar man då säga minst 1,2 meter vilket troligen betyder minst 1,5 meter, för borzoi ska det alltså vara ännu högre räkna 2 meter och uppåt. Inte många villor som har sådana staket. Tråkigt att det inte fungerade för dig med Alaska men det var ju bra att du fick veta det direkt och det inte gick några veckor innan du måste lämna tillbaka henne. Kan du inte tänka om när det gäller val av ras?
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Jag kanske faktiskt måste tänka om.
Anledningen till att jag vill ha en vinthund är att de är så härliga hundar, vackra, roliga och intelligenta.
Min syster har en av Alaskas döttrar hemma, det var så jag träffade Alaska och hennes flock. Blev såklart helt knockad! Jag har suckat drömmande över Borzoier sen jag såg en herre på torget hemma för säkert 20 år sen. Min största kontakt med vintisar har varit varghundar och jag har ju förstått att zoier är mer som en ferrarri än vargarna.
Staketet är 1,20 ungefär, fast i stalldelen där vi stod finns inget nät mellan slanorna. Maximal otur/tur helt enkelt.
Alaska är också en tjej som KAN tricks och sånt. Fast inte när Instinkten sätter in såklart. Ingen kan ju klandra henne för att dra efter, det är som att inte dricka när man är törstig ju.
Jag tänker mycket fram och tillbaks och kanske är det så att både jag och hundarna får ett mycket bättre liv om jag satsar på en retriever till.
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Lite bilder på Hampus, som nu är 8,5 månad gammal:eek:
På lördag ska han visas på SvVK's utställning i Boden. (Antar att ingen annan här ska dit?:angel: )



 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Tråkigt att det inte fungerade med Alaska, och tyvärr måste jag väl säga som Galahtea och Afghanerna - bara för att du har en hund från det att den är valp så är det inte säkert att det går att lära den att inte jaga. Hos de flesta vinthundar är jaktlusten så extrem att det inte går att få den att inte jaga, framförallt inte när den redan är lös.

Kan även säga att min äldre salukitik utan problem tagit sig över ett 2 meter högt staket - vilket jag även vet andra salukis som gjort. De KAN om de vill...
Utöver det vet jag två salukis som på något märkligt jäkla vis har lyckats ta sig ur helstrypkedjor, men även jag har alltid det på mina hundar, just för att det är det som de har svårast att rymma ur.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 191
Hundhälsa ...kring avlivning. Behöver egentligen lite bollande av tankar. Vet att det är dags alldeles snart, tyvärr. Har en äldre tik, 13 år...
Svar
2
· Visningar
718
Övr. Hund Tidigare års succé återuppstår: bukes egna vinthundstråd! Vi hann med fem vinthundstrådar innan "serien" av någon lite halvt okänd...
28 29 30
Svar
589
· Visningar
48 494
Senast: Trott
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp