FJÄRDE vinthundstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Red_Chili

Trådstartare
Vår underbara vinthundstråd har för tredje gången kommit upp i 2000 inlägg och då är det dags för en ny! :bump:

Så sätt igång, fortsätt här allihop!
Som jag brukar säga: Mer vinthundar åt folket!
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Inte vad jag vet! Det finns ju någon retrivertråd, någon pudeltråd och så har det väl även dykt upp en vallhundstråd och något mer. Pudeltråden tror jag håller igång rätt bra, men det är nog bara vinthundstråden som fått starta om på nytt några gånger :p

Snart kommer bilder från kappbanan :D Jag har två trötta damer idag igen.
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Idag var jag som vanligt på kappbanan. Det är en väldigt trevlig helgtradition!

Wahidah sprang fint och var glad!
dsc_2444-copy_111379372.jpg


Zala sprang fint (även om hon av någon konstig anledning var mer rädd för startboxen nu än förra gången..) och var nog jätteglad över att få springa. I väntan på att få springa började hon faktiskt dra och slita i kopplet med munnen och försökte tugga sig loss! Det har jag ALDRIG sett henne göra innan!

Det känns lite lustigt att titta på henne och tänka på att hon snart fyller 10 år.. Min älskade tant.
dsc_2462-copy_111379876.jpg


dsc_2464-copy_111379939.jpg


dsc_2465-copy_111380119.jpg


Sedan måste jag få visa en bild som jag fotograferade på några greyhounds och blev väldigt nöjd med :D
Jag gillar hur man ser alla hundarna i bredd, ser trasan de jagar och ser hur otroligt kul de har. Tyvärr gör sig bilden inte så jättebra i litet format, menmen.

DSC_2432copy.jpg
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Men åh vad fina Zalabilder!!!:love: Hon måste vara en av dem finaste tioåringar jag sett!
Och bilden med alla greys hade varit fin som långsmal tavla:D Helt underbar!

Tror knappt någon rastråd är lika aktiv som denna:laugh:

Bilderna med springande vintisar får mig att tänka på att jag inte visat idéfix-springbilden på buke! Måste åtgärdas! Här är min flygande underbaring...

DSC_0578-1.jpg
[/IMG]
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Nu kan jag inte behärska mig längre, det är 1,5 dygn kvar tills jag kan titulera mig stolt människa till en Borzoitik :bump:
Jag får hem en vuxen dam till mig och min labbekille, det skall bli så roligt!
Det kommer såklart bilder och uppdatering, än törs jag inte :angel:

Jag vet inte om det blir akuellt, men om hon inte vet hur man är mot katten (läs; inte äter upp dem) tänkte jag testa med en munkorg på henne och se om jag kan träna bort beteendet. Vart är bästa stället att skaffa en korg? Jag är ute efter en stålvariant, som man har på kapplöpning ungefär. De ser absolut bekvämast ut.
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Åh vad härligt med en ny vintis och vacker Borzoi dessutom :bump: Grattis til nytillskottet!! Blev väldigt nyfiken på hur hon ser ut. Vilken teaser :mad: :D

Jag skulle rekommendera en munkorg i plast om hon ska ha den inomhus. En stålkonstruktion på huvudet blir inte skönt när hon ligger ner. Kan nog klämma på huvudet.

Jag hade en greyhound från Irland hos mig i våras som inte gillade katter. Han fick ha på sig sin gummikorg inomhus. Trivdes inte prima med den, men den skavde inte i alla fall. Skulle hunden hoppa på katten i ett obevagat ögonblick så blir det dessutom trevligare för katten om den får en plastkorg på sig, än en stålkorg. Hoppas hon är snäll mot kissen och att det inte behövs.

Idefix här ovanför får snacka med henne. Han vet hur man beter sig mot små pälsdjur :D
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Åh vilken fantastisk bild :love: :love:

R_C - underbara kappbilder. Jag är så sugen på att börja rejsa med mina. Ffa Cc då när Kakan är så ung som han är. Men så jobbar jag helg nu och missar det mesta av vinthundsskoj. LC-tävlingarna i Laholm t.ex. som var igår och idag. Så sitter jag bänkad på ett kontor och det tycker jag är sådär: Tror hundarna håller med mig.
 
Senast ändrad:
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Grattis som blivande borzoiägare!!! Jag hoppas att du kommer bombardera tråden med bilder nu!
Är otroligt nyfiken på din tik:laugh:
oh vad roligt med en borzoi till i tråden:bump:

Hoppas det kommer fungera bra med katten...
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Jag har anmält Khaki till Växjö Int. Är det någon av er som ska dit?

JAG SKA! :bump::bump: Båda mina ska ställas. Med lite tur har Cerberus brorsa blivit champion så hans uppfödare kan ställa honom. Han tycker inte aaalls det är skoj att springa runt i ring med mig nu när vi tränar så mycket. Dels så är det väl relativt tråkigt i jämförelse med att träna, och dels så är han ju inte lika spontan med mig eftersom han väntar på någon form av kommando. (Hemma kan han vara spontan som sjutton dock, som när han och Zoria strimlade ett flingpaket MED flingor i över hela lägenheten. :D )

Men ja, då ses vi ju där helt enkelt! :p Fast det brukar ju vara så himla trångt tyvärr, så när vi var där förra året så orkade jag inte ens titta på saker som säljs. Man bara manglade fram till ringen, ställde och manglade sig ut igen. :crazy:
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Jag skulle också skaffa en sådan vanlig i plast som finns i de flesta hundaffärerna. Dom sitter ofta stabilt och bra. Har en bekant som har på sån på nätterna för att hennes hund tuggar sig på tassarna. Hennes hund kan dricka och allt med den på. :) De i stål som man har på kappen/LC är ju gjorda för att vara lätta, men jag upplever inte dom som bekvämare. Snarare tvärtom.

Lycka till med nyförvärvet! Och visa många bilder såklart! :D
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Men åh vad fina Zalabilder!!!:love: Hon måste vara en av dem finaste tioåringar jag sett!
Och bilden med alla greys hade varit fin som långsmal tavla:D Helt underbar!

Tror knappt någon rastråd är lika aktiv som denna:laugh:

Bilderna med springande vintisar får mig att tänka på att jag inte visat idéfix-springbilden på buke! Måste åtgärdas! Här är min flygande underbaring...

DSC_0578-1.jpg
[/IMG]

Visst är hon underbar! :love: Jag ska försöka ta en uppställningsbild på henne imorgon, för nu börjar hon verkligen få muskler! Och ikväll så hade hon DRAGKAMP med mig, för första gången någonsin! som jag jobbat för att få henne att vilja leka och sedan få henne att leka med mig!

Ikväll hittade hon en stor pinne som hon ville ha, så jag tog den ifrån henne, då sprang hon efter. Så vi sprang lite, jag "hejade på" lite och så högg hon tag i pinnen och drog riktigt ordentligt! :eek::love: Hon fick "vinna" pinnen och fick massor av beröm och sedan gjorde vi om det någon gång till, men andra gången drog hon så satans mycket att pinnen gick sönder (pinnen var mer en smal gren än en pinne). Helt otroligt!

Vill du så kan vi säkert fixa greyhoundbilden som tavla :p Det är ju faktiskt en jättebra idé att ha den som sådan!

Den där bilden på Idefix är verkligen helt fantastisk! Jag älskar den.
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

R_C - underbara kappbilder. Jag är så sugen på att börja rejsa med mina. Ffa Cc då när Kakan är så ung som han är. Men så jobbar jag helg nu och missar det mesta av vinthundsskoj. LC-tävlingarna i Laholm t.ex. som var igår och idag. Så sitter jag bänkad på ett kontor och det tycker jag är sådär: Tror hundarna håller med mig.

Kom igen, testa vid tillfälle! :D (och som jag säkert sagt tuusen gånger nu - flytta hit så åker vi tillsammans på massor av skoj!)
Ditt jobb är dumt... menmen, har du tur kanske du tjänar så mycket pengar att du kan spara till roliga vinthundsaktiveter sedan? ;)
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Nu kan jag inte behärska mig längre, det är 1,5 dygn kvar tills jag kan titulera mig stolt människa till en Borzoitik :bump:
Jag får hem en vuxen dam till mig och min labbekille, det skall bli så roligt!
Det kommer såklart bilder och uppdatering, än törs jag inte :angel:

Jag vet inte om det blir akuellt, men om hon inte vet hur man är mot katten (läs; inte äter upp dem) tänkte jag testa med en munkorg på henne och se om jag kan träna bort beteendet. Vart är bästa stället att skaffa en korg? Jag är ute efter en stålvariant, som man har på kapplöpning ungefär. De ser absolut bekvämast ut.

Spännande! och välkommen till vinthundstråden! :bump:

Jag hoppas att det kommer gå jättebra för er och om katten redan är hundvan så lär det kunna gå bra. Om hunden inte redan är kattvan så skulle jag dock VERKLIGEN ta det säkra före det osäkra. Dvs både koppel och munkorg på för att kunna hålla hunden lugn, berätta för den att man absolut inte jagar katt och för att förhindra eventuella skador om katten skulle komma nära.

När jag skulle försöka vänja min tant vid katter så fick hon ha på sig en munkorg av ungefär sådan här modell
370202.jpg


Att ha en stålmunkorg i den här modellen skulle jag INTE rekommendera
113lmunkorgaustrSK.gif

Framförallt skulle jag aldrig ha den på hunden om hunden skulle lämnas obevakad någon stund.
Jag har vid flera tillfällen (senast idag) sett hundar som lyckats fastna med hörntänderna i munkorgen, när de försökt bita trasa som de jagat. Det är absolut inte trevligt och kan säkert medföra skador om hunden blir rädd och börjar slita i munkorgen eller liknande.
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Aha, jag trodde ju att de i stål var bekvämare. Då blir det till att handla en plastkorg imorgon innan damen i fråga kommer hem.
Jag tror inte det kommer bli problem inne, men kanske i stallet eller hos min syster. Det är två stora, väl vinthundssäkrade trädgårdar att springa i men det bor katter i båda...
Min förhoppning är att det kommer gå bra på en gång, mina katter är vana vid hundar, likaså stallkatten och min systers katter. Jag håller alla tummar och tår!
Klart det kommer bilder såfort hon är hemma!
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Jag kan ju hissa varningsflagg för det här med katter utomhus. Mina affar är vana vid katter och inomhus tycker dom mest att katterna är lite läskiga, iaf hanen. Tiken leker med dom. Men utomhus är det jakt som gäller. Skulle jag släppa mina på en trädgård där det kan komma katter skulle jag ha munkorg på. Det är inte värt risken liksom.

Är den redan van vid katter, som knäppa FrittePowers knäppa Idefix som är kompis med kaniner! :eek:;):love: Så är det ju såklart en annan femma. Men jag skulle tycka det vore jätteläskigt att släppa mina ute där det kan komma katt på håll. Men så beror det ju såklart på hur mycket jakt hon har i sig, det är ju faktiskt inte alla som har det ändå.

Lycka till och hoppas allt går bra! :laugh:
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Jag kan ju hissa varningsflagg för det här med katter utomhus.

Samma här.

Min unghund är visserligen kompis med katter även utomhus, men hon har varit kompis med katter från att hon var liten pluttvalp.
Någon annan hund skulle jag verkligen inte släppa utomhus om det kunde komma katt, framförallt inte om det var en omplacering, då skulle jag inte släppa den annat än på inhägnat, garanterat kattfritt område tills jag var helt säker på att den inte jagade katt.
För jag skulle inte kunna ha på munkorg på mina hundar dygnet runt, hela tiden. Någon frihet måste ju hundarna få också tycker jag.

Det är ju verkligen en av de saker man får ta med i beräkningen när man skaffar vinthund: man kommer troligtvis få ha den i koppel väldigt mycket mer än om man haft en "vanlig hund" och man kommer med de flesta vinthundarna aldrig kunna vara säker på att de inte jagar. Trots allt så är de ju framavlade under många tusen år på att vara jaktmaskiner som går igång just på rörelser från eventuella byten.

Sedan - även om man har munkorg på utomhus, så kan ju hunden fortfarande jaga eftersom man inte bundit ihop benen på den om man inte har den kopplad! Visst, den kan inte skada katten, men den kan skrämma katten rejält, den kan om den kommer ikapp katten, slå den med tassar osv och framförallt de större hundarna kan ju då skada katten. Därefter kan katten som försvar riva hunden i ansiktet osv.

Ta inga onödiga risker, framförallt inte innan du känner din hund bra.
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Dina hundar är så fina :love:
Ser så härligt ut när dom springer. Tittar alltid lite extra efter vinthundarna när man är på utställning.
Dock måste jag nog säga att favoriterna är whippet och faraohund.

Själv har jag en pudel, dock ser han ut som en vinthund när han är blöt :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 619
Senast: YlvaG
·
Hundhälsa ...kring avlivning. Behöver egentligen lite bollande av tankar. Vet att det är dags alldeles snart, tyvärr. Har en äldre tik, 13 år...
Svar
2
· Visningar
701
Övr. Hund Tidigare års succé återuppstår: bukes egna vinthundstråd! Vi hann med fem vinthundstrådar innan "serien" av någon lite halvt okänd...
28 29 30
Svar
589
· Visningar
47 904
Senast: Trott
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
613
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp