Bukefalos 28 år!

FJÄRDE vinthundstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

kl

Finafinafina hundar!! Älskar vinthundarna!

Om allt går vägen och tiden stämmer så kommer jag att joina er fram i vår/sommar, med en liten faraohund. Jag håller alla mina tummar och fortsätter betrakta er i bakgrunden tills vidare :)

Loovely! Och jag säger som FrittePower - varför vänta tills du har din hund? Du är så välkommen så att vara med och skriva här ändå :laugh:
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Dina hundar är så fina :love:
Ser så härligt ut när dom springer. Tittar alltid lite extra efter vinthundarna när man är på utställning.
Dock måste jag nog säga att favoriterna är whippet och faraohund.

Själv har jag en pudel, dock ser han ut som en vinthund när han är blöt :p

Tack! :laugh:
De är verkligen underbara att titta på när de springer ja. Idag har min unga dåre fått leka med en salukivän. ÅH vad de sprang, och ÅH vad glada de var! De har faktiskt börjat tjuta av glädje, båda två, när de ser varandra. :D

Kan du inte visa någon bild på hur din pudel ser ut som blöt? Jag blir nyfiken :p Jag vet att jag någon gång sett en porträttbild på en riktigt kortklippt pudel och faktiskt slogs av tanken på att den var väldigt vinthundslik. (Sedan vet jag ju inte hur rastypisk den var, men det var rätt kul att se ändå)
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Tack! :laugh:
De är verkligen underbara att titta på när de springer ja. Idag har min unga dåre fått leka med en salukivän. ÅH vad de sprang, och ÅH vad glada de var! De har faktiskt börjat tjuta av glädje, båda två, när de ser varandra. :D

Kan du inte visa någon bild på hur din pudel ser ut som blöt? Jag blir nyfiken :p Jag vet att jag någon gång sett en porträttbild på en riktigt kortklippt pudel och faktiskt slogs av tanken på att den var väldigt vinthundslik. (Sedan vet jag ju inte hur rastypisk den var, men det var rätt kul att se ändå)

Ska ta ett på honom vid nästa bad, vilket inte borde vara om allt för länge :)
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Måste tillägga. Jag har dragit eltråd (7trådar/band) runt våran trädgård för att vinthundssäkra den! Nu är det en stor trädgård, finns på jordbruksverket (har jag för mig) vilket mått det måste vara för att vara lagligt till hund.)
Detta pga vi matar rådjur på tomten också. Alltså delar idéfix trädgård med dem. Och det FÅR bara inte hända att han slinker ut/hoppar över.
I hundgården är det dock 1,80-2m nät. ingen el såklart:p

Nu har jag antagligen en ganska enkel borzoi, Men jakten går aldrig ur dem... Blev ju kraftigt varnad när jag hämtade idéfix då dem berättade att hans mamma dödade katter. Men för mig fungerar det att leva vinthundsliv, jag anpassar mig gärna för att få leva ihop med denna underbara ras:love:
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

*KL*

Lite bilder från idag :D

Wahidah med bästa kompisen Amina:
dsc_2749-copy_112039780.jpg


Bus med något litet
dsc_2707-copy_112039427.jpg


Zala fick smyga runt i rastgården hemma sedan.
Pga osäkerheten mot andra hundar får hon inte följa med till hundöarna.
dsc_2770-copy_112040289.jpg


dsc_2782-copy_112040475.jpg


Och två porträttbilder på mina damer!
dsc_2791-copy_112040626.jpg


dsc_2815-copy_112040562.jpg
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Jag borde fota min lille, han är ganska lik en vintis i kroppen och alla som har träffat honom brukar förstå mitt täckesdilemma, han hör inte hemma någonstans i täckesdjungeln stackarn!

/Emma, som tittar in och beundrar alla vackra vintisar :love:
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Tadaaa!

Får jag lov att presentera Lady the Longdog (svart), Nicco Collie och valpen Milou the Lurcher.

Lady innehåller saluki och evt en del greyhound.
Milou är enligt min veterinär en del greyhound, en del bordercollie och en del tecknad hund:eek:.
Och collien är ... en collie.


Är väldigt dålig på att ta kort men lyckades filma en bus stund i trädgården.

http://www.youtube.com/watch?v=od30bznookI

Ska fokusera på att ta några bra stillbilder och lägga ut!

/L
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Kul med film! :laugh:
Vad tydligt det syntes att det var saluki i Lady!

Men vad förskräckt jag blev när det dök upp en collie mitt i allt helt plötsligt! (trots förvarningen) :D Både jag och mina hundar är aningens skeptiska till collies, framförallt min tant som råkat i hundtrubbel flera gånger pga några ouppfostrade och lösspringande collies.
Det verkade bli lite "vinthundarna mot collien" när de leker? och vad roligt det såg ut när collien mitt i leken stannade för att kissa på staketet :p
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Kul med en busvideo! Instämmer med R_C att salukin syns i Lady. In med stillbilder nu bums:D

Red_ Chili - Härliga hundbus bilder, Massa glada hundar! Zala verkar haft en bra dag också om än i hundgården. Ser lite ut som en stående fågelhund som fattat vittring om en gömd fågel på första z-bilden :D
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Ja, visst är det läskigt med collies ;)

Det är sant att Lurcharna använder honom lite som "trasa" men han verkar inte ta illa upp, så jag lägger mig inte i.

Har tydligen bara filmat kissande hundar ...:crazy:

Den här innehåller en kort snutt UTAN collie. Med mer fokus på Lady.

http://www.youtube.com/watch?v=huw-e8dlaWc

Men det är roligt att se hur stark vinthundsgenen är i den lilla gula. Han har det tufft för halva hunden har will to please från bordern och den andra halvan vill helst strunta i mig. Oftast vinner då vinthundsdelen och jag står som ett fån med en tom tallrik, tomt koppel osv.

/L
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Delvis KL

Hej vad det går, fjärde tråden! :D Roligt med lite nytt folk också, välkomna! :)

KL

Jag har beslutsångest! Tänkte jag skulle köpa ett nytt täcke till Glimma att ha när det är så här lite halvkyligt men inte ännu dags att ha vintertäcke. Har visserligen ett regntäcke men tycker det är så trist att ha det när det är fint ute + att det är lite stelt (vadå lyxproblem? :angel:).

Jag behöver alltså ett höst/vår/kylig sommar-täcke som funkar när det är typ 0-10 grader och lite blåsigt (som det är nu alltså). Skulle vara bra om det gick att använda inomhus på nätterna också, alltså vara bekvämt att ligga och sova i.

MEN frågan är ju VILKET täcke jag ska köpa? Har spanat på dessa:

http://www.froya.se/Produkter/zigghe.htm

eller ett fleecetäcke härifrån: http://www.torshammarens.se/textiltryck/shop/

Det första är skitsnyggt och förhoppningsvis bra (:p), gillar att det har magdel då inget av mina andra har det (=kan ha det under vintertäcket när det blir riktigt jäkligt i vinter). Frågan är bara om det kanske blir FÖR varmt nu och kanske något stelare eftersom det är vadmal? Plus att det är dyrare...

Det andra är ju ett vanligt fleecetäcke, lite mindre varmt än ovan skulle jag tro. Billigt, smidigt. Tar dock emot lite att köpa ett då det känns som man skulle kunna sy ett ganska lätt. Fast det kommer troligtvis inte hända ändå.

Och nej, helst skulle jag inte vilja ha täcke på henne alls innan det är köldgrader men jag har accepterat att hon är en fryslort och försöker gilla läget...:cool:
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Jag skulle välja det första - av en enda anledning och det är att jag avskyr fleecetäcken :p
Öht förstår jag inte hur fleece kan vara så omåttligt populärt.. Hundarnas pälsar blir elektriska, det fastnar massor av päls (som är omöjligt att få bort) och så blir det noppigt efter ett tag.

Själv ska jag köra på att sy om några gamla tjocktröjor jag har :D
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Åh, de är så vackra dina hundar :love:
Jag ska nog ha en saluki någon gång!!

Jag går å fantiserar om min lilla hund hela tiden, vad hon ska ha för halsband, vad vi ska träna på, vad hon ska heta osvosv.
Jag kommer ha byggt upp värsta förväntningarna, tänk om det inte ens föds någon tikvalp :eek: !!
Hmm, fast det borde födas minst en ;)
Ser just nu fram emot Stockholms Hundmässa, massor med hundar å prylar!! :bump:
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Tack för berömmet, och klart du ska ha en saluki någon gång om det är så att de passar dig :D Hojta till om/när det blir av så kan jag hjälpa dig att hitta någon fin och bra.

Jag höll också på sådär, fantiserade om hur hon skulle se ut, vad hon skulle heta, vad vi skulle göra osv.
Faktiskt så föddes det en tikvalp i kullen som hade exakt sådan färg i som jag drömt om, en valp som dessutom var (enligt mig) finast exteriört av valparna och den lilla tikvalpen var den av valparna som höll sig mest till mig och hade den personligheten jag fastnade mest för. (Jag var på kenneln under valptiden, så jag kunde lära känna valparna finfint)
När det väl var klart att valpkullen skulle ha namn som började på W så satte jag mig vid datorn och hittade namnet Wahidah, som betyder "unik". Det kändes minst sagt passande och så fick min lilla odåga heta.

Den lilla Wahidah blev att se ut ungefär som jag drömt om, betedde sig som jag hoppats på (om än med lite väl dålig av-knapp och lite väl glad i att tugga i sig saker :grin:) och jag är övertygad om att jag inte kunde fått en bättre valp då.

Så dröm vidare! En dag kanske du sitter där med din drömsaluki :laugh:


Jag kommer vara på Stora Sthlm-utställningen. Ska vara med och bygga upp mässan med alla ringar osv, men ska även ställa ut Wahidah. Kaanske Zala också, men jag har inte bestämt mig än.
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Jag skulle välja det första - av en enda anledning och det är att jag avskyr fleecetäcken :p
Öht förstår jag inte hur fleece kan vara så omåttligt populärt.. Hundarnas pälsar blir elektriska, det fastnar massor av päls (som är omöjligt att få bort) och så blir det noppigt efter ett tag.

Själv ska jag köra på att sy om några gamla tjocktröjor jag har :D

Fast det är nog lite likadant med ylle :p. Möjligtvis att det inte blir lika elektriskt, men det kommer fastna en jäkla massa päls i det + att pälsen syns bättre för att det täcket är svart.

Sy om tjocktröjor däremot var ju en strålande idé! Har du nån skiss eller kör du på 'fri hand'?
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Ja, jo.. det kanske det blir... :o

Jag kör på fri hand! Hittar någon tröja som jag drar på hunden, kollar var man behöver klippa av eller sy in, markerar det (med tex säkerhetsnålar) drar av tröjan, syr lite, provar igen, gör justeringar om det behövs osv. Med tanke på att alla tröjor jag syr om är olika så tycker jag att det blir lättare att göra så än att utgå från någon mall :p
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Jag kör på fri hand! Hittar någon tröja som jag drar på hunden, kollar var man behöver klippa av eller sy in, markerar det (med tex säkerhetsnålar) drar av tröjan, syr lite, provar igen, gör justeringar om det behövs osv. Med tanke på att alla tröjor jag syr om är olika så tycker jag att det blir lättare att göra så än att utgå från någon mall :p


Kanske ska försöka mig på det...Fast jag får nog leta rätt på en barntröja, mina är nog för stora för plutthunden :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 196
Hundhälsa ...kring avlivning. Behöver egentligen lite bollande av tankar. Vet att det är dags alldeles snart, tyvärr. Har en äldre tik, 13 år...
Svar
2
· Visningar
718
Övr. Hund Tidigare års succé återuppstår: bukes egna vinthundstråd! Vi hann med fem vinthundstrådar innan "serien" av någon lite halvt okänd...
28 29 30
Svar
589
· Visningar
48 494
Senast: Trott
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp