Bukefalos 28 år!

FJÄRDE vinthundstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Ja det skulle vara superkul! Här där jag bor finns inte en enda hundrastgård heller så prio 1 kommer vara att försöka få till en inkallning så den kan få springa lös men lyckades jag med min tibbetik så kanske jag lyckas med den här också :D
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Ja jag är helfrälst i rasen, fast jag drömmer också om en långhårig saluki också någon gång ;)

Nu har jag i och för sig kontaktat 3 uppfödare, finns ju inte så många än heller :D men bara fått svar från en men det lät som ett positivt svar som jag fick så jag hoppas på det bästa :) Det finns även en kennel här i min lilla stad som föder upp rasen men än har hon inte svarat som sagt men det kan vara bra att ha i reserv.

PM:ar kenneln :)
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Det är en cirneco dell´etna som jag planerar att köpa :love: Har varit i kontakt med en uppfödare som planerar att para sin tik nu i vinter och kanske får en lovande valp som kan passa mig, vi får se :D Längtar som en tok och planerar för fullt, kollar på halsband och koppel redan som den kan tänkas ha som vuxen osv. :o

Jag bor i Östhammar, nordost om Uppsala så det är låååååångt till sthlm där allt roligt verkar hända :(

Å mini-farao :D ;)
De är så himla fina, jag har kikat en hel del på dem innan jag bestämde mig för en farao! Vi är uppe en hel del i Hallstavik, det är ju inte så långt från Östhammar! Och så har vi lika långt till Uppsala som till Stockholm :) Så Uppsalaträff låter ju inte helt fel i mina öron!
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Ja typ :D Farao är också grymt läckra men i dags läget en aning för stora så då fick det bli en mini i stället ;) Passar nog bättre ihop med mina små pälstroll, nu håller jag bara tummarna att allt går vägen :laugh:
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Tack för senast! Det måste vi göra om någon gång. Dafne tyckte att det var superkul att få träffa ungdomarna Cash och Flora! Det var första gången som hon var äldst i ett sällskap faktiskt. :)

Cash är verkligen en oerhört söt och mysig liten (nåja, rätt stor ... ;)) whippetkille. Så mild i temperamentet men ändå med så mycket energi. Dafne tyckte att vi skulle ta med honom hem. Hon gillade honom skarpt!

Idag är i varje fall Dafne trött! Jag kan inte komma ihåg när hon var det senast. I tisdags blev det ju tågresa till Linköping, över en timmes vinthundsbus med Flora och Cash och därefter träff hos mina föräldrar och deras Jack Russell, samt katt (dessa läskiga varelser), för mera bus. På onsdagen blev det ännu mera bus med mina föräldrars hund och på eftermiddagen resa hem till Stockholm där vi åkte direkt till Jordbro och släphareträningen. Hon somnade som en stock när vi kom hem igår. Idag har vi bara varit ute på en kort morgonrunda och hon sover fortfarande som en stock. :D


Ja tack själva! Jo absolut, det var jättekul tyckte både jag och Cashmir!!
hihi söta Dafne, hon kan låna honom ibland ;)
Blev verkligen imponerad över hur mycket energi hon har! Hon körde verkligen slut på Cash hehe.
Men oj, att det behövs såå mycket för att få henne trött :p

Jag beställde förresten hem en sån där sele som du testade på Cash, känns som han verkligen behöver det..hans hals får ta mycket stryk av hans små "ryck", hopp och jagande efter löv.... :cool:
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Kopierar från min blogg idag: ( är förresten de flesta större vinthundar så här coola som min W? Han har grym offknapp jämfört med min fåntratt till pudelmix )

Igår kväll gick vi med 3 pigga hundar ( Vänninan med sin mellan Podenco Andaluztik var med ) på en kvällstripp till Kviberg igen. På väg dit ser de en katt, samma katt som vi såg dagen innan. Vem tror ni är värst? Jo Melvin såklart. Han gapar och har svårt att släppa tanken på katten medans vinthundarna lugnade ner sig direkt och katten var glömd så fort den var utom synhåll. Jag börjar allvarligt tro det blev något fel i produktionen när Melvin blev till *S*

Väl på Kviberg sprang de som tokar i det blöta gräset och vi hade tur att det var hundfritt. Men Melvin nafsar på William av frustration över att inte hinna ikapp. Igår tog dock Ws tålamod slut och han sa ifrån ordentligt. Bra! Han är en riktigt slyngel Melvin som verkligen behöver lära sig hantera frustration!
Väl hemma gav jag dem korv i badrummet och W börjar vänja sig vid sköljrutinen i badkaret! Nya täckena kom och passade! Äntligen!

Så idag gick vi till Fjällbo ängar redan kl 10.30. Solen lyste och vädret var fantastiskt! Tyvärr fick Hilda span på något och stack in i skogen en bit innan ängarna och Melvin efter såklart. ( något han aldrig gör när han är själv med mig och W ) William hoppade på men var lite efter. SÅ hörde vid Hildas skrik och Melvins skall. Suck de har börjat jaga något. William var lugn och tyst men letade alert efter dem. Vi gick efter och ropade och tillslut kom de efter 5 min max. Återigen visade Melvin vilken usel avknapp han har för han ville inte sluta stressa, spana och nosa och dra medans vintisarna var helcoola direkt.
På ängarna släppte vi dem igen och de fick godis i petflaska och vi fikade. Så såg Hilda något IGEN som vi trodde var en liten hund först men det var en svartvit katt lös med sin ägare! Hilda stack såklart och de andra efter men Melvin vilt skällandes. Suck!! Katten var lugn men gömde sig i ett träd. Vinthundarna var tysta och letade men Melvin tokig. Jag blir galen och var vansinnig på honom. HAN som bor med en katt är värst!! Som tur va så var ägaren cool och lugn och inte arg.
Marlene hittade dessutom en Emmaljunga sulky som jag tog med hem! Felfri utöver lite solblekt och trasig uppbunden broms! Precis vad jag behövde! På hemvägen tränade vi lite platsliggning men W orkade inte fokusera mer.
Blir mer och mer kär i William! Så underbart med en hund som kan slappna av och släppa saker direkt-det är guld värt!

underbarskog.jpg


stenigt.jpg


glada.jpg


lyckligtrtthund.jpg


fjllbongar.jpg
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Idag lyckades jag äntligen fånga lite "spring-bilder" på Cashmir!

20119914222704516258_sbig.jpg


2011991438256516258_sbig.jpg


20119914255230516258_sbig.jpg


20119914338957516258_sbig.jpg


2011991424346516258_sbig.jpg


Sen ställde han upp sig själv :D
20119914319878516258_sbig.jpg


20119914329238516258_sbig.jpg


Haha på den här bilden ser man hur stora hans tassar är, dom var typ dubbelt så stora som Dafnes (Philosophias whippet) :p
2011991435882516258_sbig.jpg
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

åh dom är så himla fina! jag kollade också lite på den rasen ett tag, så otroligt vackra!

kl*

tror bestämt att min lilla terrier-tant börjar tycka att lilla loppan är ganska ok ändå. Nu ikväll fick dom ett riktigt busryck tillsammans och det var så himla kul att se!
http://www.youtube.com/watch?v=YsQXRTD-D4M
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

*KL* (Fast jag måste säga lite snabbt att ÅH vad härliga bilder ni lägger in i tråden! Jag blir glad av att kika in här.)

Om tre TIMMAR är första starten i dagens lydnadstävling, där jag och Wahidah ska vara med! :eek: :bump:
13 tävlande och vi har startnummer 11, så vi har ju lite tid på oss att bekanta oss med området, värma upp osv.

Det är faktiskt bara en enda saluki som tävlat lydnad i år, så Wahidah blir den andra och ÅH vad jag är peppad!

Kommer även ha med en vän som filmar, så även om ni inte är på plats så kommer ni kunna se allt sedan ;)
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Du känner inte till ngt fiffigt sätt att träna upp ögonkontakt på? Han gillar korv och före kvällsmaten verkar vara effektivt. Men han är så ödmjuk & vågar inte riktigt möta min blick utan viker undan huvudet.
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

För sent för att önska lycka till men hoppas att det gick bra! :laugh:

*KL*

Var på en utställning idag och ställde min tibbehane, sedan hade jag sådan tur att i ringen bredvid var det en salukispecial så det blev en hel del fotande :angel: (bilder kommer sen). Man blev ju inte lite sugen på en långh. saluki heller när man såg alla fina *suck* :love:
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

*KL*

Vi är precis hemkomna från Dafnes livs andra whippetraceträning! Hon har både fått springa tillsammans med stödhund och ur startbur. Första gången så märkte hon inte ens att hon sprang med stödhund bredvid sig :angel:. Det var inte förrän vid bromsgropen och Dafne skulle ta trasan och den andra hunden gruffade som hon hajade till. Hon är så himla fokuserad på trasan att inget annat existerar. Buren var heller inga problem. Hon bara klev in ... och sprang ut efter trasan.

Jag är så stolt över min duktiga lilla tjej! :) Nästa helg kommer Svenskt whippetsprint till vår klubb och håller tävling givet att det blir tillräckligt många starter. Tränaren tyckte att Dafne var så duktig att hon gott och väl kunde vara med. Får vi bara tag i munkorg och tröjor så startar vi nog!
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

NU har vi tävlat :banana:

Det gick.. vi hade kul i alla fall ;) Med skendräktig segpropp är det inte jättelätt att få till något bra, men vi fick iaf 124,5 poäng vilket ger ett tredjepris.
Skapade en tråd om tävlingen och där finns även länkar till filmklipp!
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1118913



Paradiset:
Ge honom först och främst tid att bli lite tryggare, träna upp hans självförtroende överallt och inte bara genom kontaktsökande saker. Att tex klättra runt i skogar, krypa under och hoppa över bänkar, gå på läskiga underlag och se att de inte är farliga osv brukar vara bra till sådant. Sedan kan du ju försöka lära honom lite olika tricks, där han inte behöver ta kontakt med dig.

För att sedan få till ögonkontakten kan du se till att ha godis i händerna och honom framför dig, beröm när han inte längre tittar på händerna. Om han tittar upp på ditt ansikte istället, ge massor med beröm. Om han är van vid att du tränar med klicker kan det göra att det går lättare eftersom han troligtvis bara slänger en snabb blick på dig första gångerna, då gäller det att vara snabb med att betona vad det var som var bra gjort och ger godis.

Sedan, se till att beröm varje gång han söker kontakt. Tittar han till på dig någon gång under promenader, beröm. Kommer han nära för att bli klappad, beröm. Allt där han visar att han vill vara nära och hålla koll på dig är bra att berömma, just för att han då lär sig att det är trevligt och alla blir glada om han gör så :)
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Kul med bilder från utställningen! Fanns ju faktiskt ett par, tre hundar i albumet som jag gillar :p Hur gick det för din tibbe?
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Ja nu hann jag inte ha stenkoll på salukisarna då jag även var tvungen att ha koll på min ring för att se när det var dags för min grabb :D men det fanns en och annan som jag fastnade för lite extra. En av valptikarna låg nästan framför mina fötter medans jag stod och fotade, väldigt cool tjej :)

Han fick excellent och slutade på en 3:e plats dock utan ck som vanligt :)
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Någon som ska på SVVKs utställning i Laröd imorgon?
Jag ska dit med Arcano - blir spännande att se hur det går och träffa syskonen :bump:
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Absolut ska han få tid! Tänkte bara få lite tips =) Vi har börjat lite med hopp på stenar. Låga går bra så bordet på Agilityn kommmer nog gå och kanske ligg med en godis. Men höga stenar nöjer jag mig med 2 framben på dem så länge. Vi går slalom mellan tjocka staketstolpsstumpar på 40 cm som jag trycker ner i paddocken och tränar lite på ögonkontakt framifrån med korv. Annars är det massor av beröm och godis när han söker kontakt så det är bara att fortsätta så! Tränar honom en liten stund varje dag om jag kan med M uppbunde för så fort det är godis framme är M där med sin nos och även om han lyssnar på vänta, sitt namn och varsegod så är det lite besvärande för W att konkurrera hela tiden och jobbigt för mig först beordra matgrisen att lyssna ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 443
Hundhälsa ...kring avlivning. Behöver egentligen lite bollande av tankar. Vet att det är dags alldeles snart, tyvärr. Har en äldre tik, 13 år...
Svar
2
· Visningar
726
Övr. Hund Tidigare års succé återuppstår: bukes egna vinthundstråd! Vi hann med fem vinthundstrådar innan "serien" av någon lite halvt okänd...
28 29 30
Svar
589
· Visningar
48 768
Senast: Trott
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
804
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp