Bukefalos 28 år!

FJÄRDE vinthundstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Kl

Vi letar sele till Grimm, och har väl bestämt oss för Hurtta.
Men är y-sele eller "vanlig" sele bäst för vintisarna?
Eller har ni något annat förslag som inte kostar allt för mycket? :D
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Vad räknar du som "inte allt för mycket"?

De enda billiga selarna jag kan rekommendera till vinthundar är de som ser ut såhär:
Wahidah_fick_en_sele_sydd_till_sig.jpg


Hurtta-selar osv kan de ju lätt ta sig ur. Hon som sytt selen som Waha har på sig här på bilden tar ca 200kr för de selarna om jag inte minns tokigt.
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Han drar inte, försöker aldrig "komma ur " selen, så det är inget problem.
Men kan hurtta-selarna åka av om han typ står och nosar och jag ska "dra" med honom?
Och kan det vara så att y-selen skaver i armbågarna?

Vem sydde dem? Och vad har du för selar till dina hundar? :)

Edit: Såg nu att det var Jecka :D Selen du visade kostade 250 :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Men kan hurtta-selarna åka av om han typ står och nosar och jag ska "dra" med honom?
Och kan det vara så att y-selen skaver i armbågarna?

Det var preciiiiis det som hände med selen på mina ;)
Helt omöjligt att dra med dem, eftersom selen då åkte av, även om jag inte drog hårt och försökte dra "snett framåt" och inte rakt fram. Och Y-selen satt så pissigt på att jag inte ens övervägde att prova att använda den. Hade nog inte gått utan skav överallt.
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Haha, grym hypotes där alltså :D ;)

Hm, okej. Vi får ta med Grimm och prova lite selar helt enkelt :D
Om ingen av dem sitter bra så kollar vi in Jeckas, men jag måste säga att jag inte tycker den är snygg. Men om den sitter bra så är det såklart värt det! :)
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

*KL*

Gah! Jag kan inte bestämma mig för om jag ska anmäla Dafne till Whippetsprint (som WR men med lite andra regler) i helgen. Hon har fått klartecken från klubben, men jag har varken munkorg eller tävlingstäcken. Dessutom måste jag anmäla mig senast idag ...

Hur man får tag i en godkänd WR-munkorg (det är det som krävs även på Whippetsprint) verkar för övrigt vara en väl förborgad hemlighet. :crazy:
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Vilja har en sån här, som också är sydd av Jecka. Dock kostar dom lite mer än den som R_C visade men det är den helt klart värt det!

315693_10150265058715588_588725587_8003574_117704_n.jpg

301561_10150260889795588_588725587_7961696_4358202_n.jpg
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Ja, jo, lite mer kanske :angel: Men värt det!
Jag betalade 500 exkl. frakt. Vet inte om det är för att selen än mindre än dom hon vanligtvis gör? Vilja är bara 5½ månader så det blir ju en ny så småningom.
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

När det är whippetstorlek (eller mindre) på selen så tar hon 500kr för dem. Hemsidan är lite dåligt uppdaterad, men en ny är på gång ;)
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Tack alla! Ska bara övertala föräldrarna om att den selen som ni båda ( R_C också alltså ) tipsade om är bra. Eftersom den är billigare så ska det nog gå bra :D Det jobbiga är ju att jag inte får hem den lika snabbt :angel: ;)

Fetange: Den var tyvärr lite dyr, han är ju inte vår hund så vi vet inte hur länge vi kommer ha honom! Annars såg den riktigt snygg ut :D
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

när vi ändå är i tillbehörssvängen. Jag fick ju hem ett täcke i str 60. Passformen är jättebra överallt men hade behövt 65 i längd men det fanns bara jämna tiotal och 70 hade säkert blivit för stor runt om som vanligt. Det duger men täcker ju ända ner till svansfästet eller låren. SÅ, av den tjeckiska greyhoundshoppen och den vanliga vilken är bäst?
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

SÅ, av den tjeckiska greyhoundshoppen och den vanliga vilken är bäst?

Vad menar du med "den vanliga"?

Jag kan annars tipsa om Crimdon kennels webshop som även har en del av DGdoggears utbud. De har även andra bra bastäcken i sitt utbud. Tyvärr får man ju inte länka, men googla på Bergsängarnas hundpensionat och välj sedan "Webshop".

DGdogdear är dock väldigt bra att ha att göra med. Bra kontakt och snabba leveranser. Dock gör frakten att det inte blir så mycket billigare än att handla i Sverige.

Greyhound & Whippet Store kan jag inte rekommendera. Sist fick jag vänta i flera månader på leverans och när den väl kom så var det fel färg på täcket ... Dessutom i en färg jag inte tyckte om.

Back-on-tracks täcken brukar sitta som en smäck på vinthundar. Det hade jag till min IG och det fick även tjäna som valptäcke till min whippet.
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Själv har jag bara haft 2 raser som valpar, Borzoi o Silkens. Jisses vilken skillnad! Att ta hem en Borzoivalp är ju som att ställa in en ny vas i hemmet, mer bekymmer är det inte. Men en Silken...

Förskräckligt påhittiga. Runt 7 månader och nåt halvår framåt så är i synnerhet elkablar av alla sorter i farozonen. Och annat smått o gott som fjärrkontroller, telefoner, headset. Min telefonbok brukar ätas upp minst en gång i varje generation.

Merlin har pippi på bordsdukar. Det går inte att lämna köket med en duk på bordet och tro att den ska finnas kvar 5 minuter senare.

Att ha hundlucka i huset gör dom bortskämda så att stängda dörrar inte riktigt accepteras. Inte mycket färg o tapeter kvar runt dörrar som stängs ibland... Mina grindar i trä är snart genomtuggade. Merlin var i och för sig inte ens 3 månader innan han lärde sig att köra huvudet under grinden och lyfta upp den:p

Sen är dom plötsligen 3 år och man har en ny hund. En hund som aldrig gör nåt dumt, som aldrig förstör och är allmänt älskvärd på alla sätt o vis.

Och så har vi Diezel, som aldrig förstörde något som valp, förutom den gången han som dryga ettåringen tuggade på posten. Men då hade han av olyckliga omställningar fått vara hemma lite länge ensam.

Viper däremot älskade blyertspennor och suddgummin :d, så dom var man tvungen att gömma, ett stolsben, en digital kamera där han kom åt inspelningen på video, så när jag tömmde minnes kortet fanns det bevis vem som tuggade sönder den och ett headset till husses telefon. Men kameran och headsetet blev demolerade när dom fick vara ensamma i husvagnen lite för länge ensamma och då var han ca 9 månader, men efter det har inget förstörts :D
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Merlin the destroyer ...

I morse när jag vaknade hade Merlin hittat mina fönapparater. Inga avtuggade kablar men rundfönen är ganska bucklig men fungerar.

Ikeakatalogen som jag inte hunnit kolla i var strimlad liksom en bok jag höll på att läsa om retorik.

För att komma åt detta har han varit tvungen att hoppa upp på köksbordet och sen kollat på fönsterbänken bakom bordet, en fönsterbänk som är liksom nedsänkt i förhållande till bordet. Trodde att saker o ting skulle vara säkra där...
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Jag har nog haft tur med mina två :D, men något som Diezel :love: är att få förstöra kartonger, det riktigt lyser om honom när husse kommer hem med nya kund datorer, han står och :bump: brevid honom, tills han får kartongerna, och sedan är det som om :devil: flyger i honom. Det blir bara små små bitar kvar, som jag får plocka upp :mad:. Men roligt har han :rofl:
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

*KL*

Då har PM:et för Whippetklubbens utställning i Vingåker kommit. Det ska bli jättespännande!

Till min stora förfäran så har jag dock insett att utställningen börjar kl. 9 och det första tåget rullar in till Vingåker C kl. 8.59 ... :crazy:. Så nu får jag börja leta vandrarhem i Vingåker. Visserligen tar det nog inte mer än 10-15 minuter att gå till utställningsplatsen. Men sedan är det ju veterinärbesiktning (väl?) och så ska man hinna lugna ner sig lite och få unga fröken lite kontaktbar och följsam. Det känns lite vanskligt faktiskt.

Sedan tänkte jag höra om någon kunde hjälpa mig förstå i vilken ordning hundarna visas. Det är två domare och två ringar. En domare dömer valpklasserna och den andra dömer resten av hundarna. Båda bedömningarna startar samtidigt, dvs. kl. 9. Som uppgift har jag fått att min skrutt ska in som nr. 45 i sin ring. Hon startar i Juniorklass, tikar. Jag får nämligen inte riktigt ihop det eftersom jag har inbillat mig att man kör de yngsta hundarna först, men det kanske är just inbillning från min sida.

Så här stod det i PM:et i varje fall:

Bild1.png
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Jag hittade svaret själv på någon sida som tog upp hundutställningsuniversalia.

Samtliga av hanhundklasserna bedöms först och sedan tikarna.

Det är alltså 37 hanar före, vilket borde betyda att juniortikarna ska in i ringen omkring 10.15-10.30?
 
Senast ändrad:
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Jag hittade svaret själv på någon sida som tog upp hundutställningsuniversalia.



Det är alltså 37 hanar före, vilket borde betyda att juniortikarna ska in i ringen omkring 10.15-10.30?

Tror dom räknar med att dommaren hinner med mellan 20-25 hundar/ timme. så ca 10,30-10,45 senast skulle jag räkna med, för att vara där i tid =)
Men troligtvis hinner nog kl. bli minst 11.00 innan det är dags för dig.

Lycka till
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 441
Hundhälsa ...kring avlivning. Behöver egentligen lite bollande av tankar. Vet att det är dags alldeles snart, tyvärr. Har en äldre tik, 13 år...
Svar
2
· Visningar
726
Övr. Hund Tidigare års succé återuppstår: bukes egna vinthundstråd! Vi hann med fem vinthundstrådar innan "serien" av någon lite halvt okänd...
28 29 30
Svar
589
· Visningar
48 767
Senast: Trott
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
804
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp