Bukefalos 28 år!

FJÄRDE vinthundstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Behöver lite feedback här om jag gör rätt? Varje gång vi ska ut så börjar W att stressa, han kan t ex veva med huvudet fram och tillbaka så man får svårt att knäppa halsbandet om man inte tar strypet. Om jag då efter det tar en paus så är han lugn men så fort vi ska ut börjar han andras häftigt med öppen mun igen! SÅ, jag har gjort så att jag står vänd mot dörren tills han lagt sig ner OCH slutat stressa och lägger huvudet mot marken. Väntar några sekunder, säger bra och går då ut. Upprepar vid hissen. Han stressar BARA i dessa lägen. Vet ej om det kan vara kenneltiden på rescuit? Läste nu att de är instängda i den lilla delen med bädd i plast och rivet tidningspapper från 17-09 och sedan är de i utegården. Hans skada skedde ju när han försökte ta sig ut genom ett liiiitet fönster som de glömt öppet. Så han kanske minns stressen över att vara instängd mycket? Vår hall är trång och liten. Kanske 1 * 1,5 m då vi på ena sidan har inbyggda garderober och på andra en låg sittbänk och skoställ.
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Tror dom räknar med att dommaren hinner med mellan 20-25 hundar/ timme. så ca 10,30-10,45 senast skulle jag räkna med, för att vara där i tid =)
Men troligtvis hinner nog kl. bli minst 11.00 innan det är dags för dig.

Lycka till


Tusen tack! :)

Jag är lite nervös måste jag faktiskt säga. När vi har tränat hemma så springer hon hyfsat, men vill ofta leka och galoppera. Däremot, när vi var på ringträning i måndags så sälade hon sig framåt i kopplet. Det var lite småpinsamt :o. Ingen styrsel alls. Jag tror knappt hon tog ett vettigt travsteg faktiskt. Tänk om det blir likadant på utställningen? Gerard O'Shea som höll i ringträningen lovade dock att ge mig lite tips nästa vecka, så jag hoppas att det hinner lösa sig.

Hur dags behöver man senast vara på plats för veterinärbesiktning? Behöver den vara gjord inom någon viss tid, eller räcker det om man är på plats senast 9.30?
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

*kl*

Jag hinner inte alls med här nu för tiden. :(

Men..

För jag har en champion, för jag har en champioooon! :bump::banana::bump::banana: Lalalalaaa. :love:

Hehe. I helgen tog Zoria sitt andra cert, på sin tvåårsdag. Det var visserligen bara tre tikar, men man vet ju aldrig liksom. På söndagen var det 6 öppentikar och flera har slagit henne förut, så jag hade inga förväntningar alls då. Och då gick hon och blev bästa tik/bim, med ytterligare ett specialcert och där med ny svensk utställningschampion. Jag har nog fortfarande inte riktigt fattat det. :P Det var ju dessutom första dagen hon ens kunde bli champion, dagen efter 2-årsdagen. Ibland har man tur. Eller är extra skicklig kanske. ;)

Otroligt skönt är det! Nu behöver vi inte åka runt lika mycket utan kan fokusera mer på officiell freestylestart och terapihundinprovningen. Jay! :bump: Det lär bli lite internationella utställningar också, och kanske nån dansk och norsk osv. Men jagandet skippar jag faktiskt.
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Och här är några bilder, fast från utställningen i borås i juli. Vi hade ingen kamera nu i helgen som var.

zoriaborasb.jpg


zoriaborasc.jpg


zoriaborase.jpg


zoriaborasf.jpg


zoriaborash.jpg
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Åh, hon är så VACKER!! :love:

Rut är anmäld till sin första utställning nu, i Svvks utställning i Vallentuna. Dock är det inte helt säkert om hon får vara med, uppfödaren/ägaren ska ev gå som domaraspirant på Farao där, och isåfall blir det ju inget..
Men jag håller tummarna, det skulle vara så himla kul :D
Får hoppas att det där örat rätar upp sig tills dess ;)
6123196412_109bab3b18_z.jpg


Kom på en annan sak.. Som jag glömt sedan vår andra hund var valp. När börjar de tappa tänder? Rut tappade sin första igår, 13 veckor. Är inte det tidigt?
 
Senast ändrad:
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

De permanenta incisiverna börjar tränga fram när valpen är tre månader, så det låter inte konstigt.

Hur snabbt valptänderna trillar av verkar vara rätt individuellt. Min tappade sin första tand omkring v. 21-22 och sedan tappade hon varenda valptand på två veckor.
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Hon är så galet vacker :love: Grattis igen!

Jag och Khaki var också på SvVk:s utställning i Laröd. Kakan fick excellent med en jättefin kritik och fick goda vitsord utanför ringen från en välrenommerad uppfödare. Lite otur att det började regna i konkurrensen och ryggen blev lite räkig, men jag är ändå nöjd för orden.

Kritiken:

"Utmärkt typ och storlek. Välformat huvud, korrekt bett. Fina öron, lång hals, välvinklad fram och bak, utmärkt över- och underlinje. Rör sig bra från alla håll. Mycket välvisad".

(Framförallt "Mycket välvisad" känns kul för ibland känns det som att det är ben överallt och inget av dem står rätt :D )

Bild från tidigare:

DSC_0875.jpg

DSC_0864.jpg


Och en bonusbild på Cc som inte ställdes, men bara är fin.
DSC_0832.jpg


För övrigt så är vi väldigt taggade på att Khaki ska bli lydnadshund, eller *harkel* i alla fall lära sig lite olika tricks. Jag ska göra ett nytt försök att klicka in honom med start idag. Till hjälp har jag Red_Chili (:bow:) och en god väninna med lydnadsmeriter. Jag ska försöka komma ihåg att uppdatera hur det går och vad vi gör för eventuella framsteg. P g a studentekonomin blir det inga kurser för dyra instruktörer, utan vi försöker lära oss av misstag och leka fram en vässad lydnadswhipp. Wish us luck! Det lär vi behöva :D
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Vilken fin kritik!:)

KL*

Min lilla terrorist här hemma fick hänga med till stallet och träffa hästarna igår. Det gick kanonbra! Hon tyckte dom var lite otäcka men var ändå nyfiken och det tycker jag känns jättebra. Då har hon liksom lite "medfödd" respekt om ni förstår vad jag menar. Hade varit jobbigt om hon bara sprungit fram och retat hästarna.
DSC00401.jpg

Spanar in min ponny (inte jag som sitter på) och gömmer sig lite bakom min kompis Carro


DSC00400.jpg

Bonusbild på nåt som ska föreställa en uppställningsbild. Loppan 9,5 veckor
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Hon är jättefin :love: När khaki fick träffa mina föräldrars hästar när han var liten skit så var han just av sorten terroriserare med lite för lite respekt. Här är hans första möte där han ser rätt lugn ut med lagom dos respekt för storheten.
KhakisfirstencounterwithahorseRocky.png
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Åh, så vacker :love: Grattis!!

KL

Tindra tappade sin första tand idag :laugh: Hon blir 5 månader om en vecka.
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Jag har bilder på dig och Zoria från helgen! ;)
Har varit full rulle i veckan, så har inte hunnit föra över dem till datorn ännu.

Arcano fick jättefin kritik i Laröd! Han hamnade bakom brorsan i konkurrensen eftersom han har ett överbett from hell just nu... verkar som det är 50/50 chans om det löser sig eller ej :(
Synd om jag inte kommer kunna ställa ut honom, men huvudsaken är ändå mentaliteten - och han är en riktig myspojke!
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Någon som vet vad detta ljud kan vara som William gör? Ibland när han sprungit massor och snabbt och han är andfådd så kan han efteråt stå och låta nästan precis som när de har noskvalster. Melvin låter inte så och WIlliam fick alla möjliga vaccinationer innan han kom så jag tror inte på noskvalster. Inte gör han det hemma i andra situationer heller. Kan han vara andfådd? Trång luftstrupe? Eller vad kan detta bero på? Blir det värre ska jag ringa vetrinär såklart, ska ändå söva honom för tandstensrensning om någon månad eller så. Vill inte söva förrän han är hemmastadd och i kondition men hans andedräkt är inte rolig heller. Tonsillit tror jag inte riktigt på heller men visst, ska ha det i åtanke också.
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Jag funderar på trachealkollaps, vilket är när luftstrupen "faller ihop", t.ex. vid ansträngning, kyla eller tryck mot luftstrupen. Men det brukar låta mer som torrhosta. Min italienare hade mycket mild sådan och torrhostade om hon hade smalt halsband på sig.

Det du beskriver låter nästan mer som det som kallas reverse sneezing än den typ av hosta som är resultatet av trachealkollaps. Å andra sidan har jag aldrig hört att det uppstår enbart vid t.ex. ansträngning, utan det kommer när det kommer så att säga.
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Jag måste bara skryta över lilla Daffebuset som idag sprang tre fullängdslopp ur startbur med stängda luckor. Två gånger sprang hon med annan hund. Hon springer som om hon aldrig gjort annat och springer om och låter sig passeras utan att bry sig ett skvatt om den andra hunden. Nu längtar vi efter våren och licensens. Bara en lång vinter att genomlida först ...
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

På tal om tänder...

Cashmir har tappat några tänder nu, men har fortfarande massor kvar.. Jag tycker dock att han luktar illa i munnen nu, och gjort typ senaste veckan.. Det ser annars fint ut på tandköttet och så.. Men det luktar lite illa, och ibland luktar det typ blod.. Är detta vanligt när dom byter tänder?
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

kl
I fredags träffade jag och Rut hennes uppfödare, och syster Troja, som var där på en kort visit innan hon flyttade till sitt nya hem :)
Mycket bus, och lite uppställning. Tyvärr var det jag som höll i Sofies kamera, vilket kanske inte gav de bästa bilderna. Och på den bilden då hon var som bäst uppställd så hade frambenen hamnat i en grop.... :crazy:
Och nu har Rut tejpade öron oxå :D
13 veckor
6161405645_92a46ea9e3.jpg

Bus-tjejor
6161405577_734c24b074_o.jpg
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Så söt! :D Det syns att hon har en del att växa i.

*KL*
Vi har varit på ringträning igen. Tyvärr tar träningen ganska lång tid vilket gör att unga fröken blir ofokuserad, disträ, övertrött och totalt galen (i nämnd ordning). Idag började det förvisso riktigt bra. Hon drog inte i ringen när vi värmde upp och hon ställde upp fint och allt. Superduktig!

När det var dags för godis och givande av signal så började det dock gå utför. Folk började tappa köttbullsbitar på marken vilket resulterade i whippet som trodde att hon var en blodhund i arbete. Efter det var det dags för bordet. Jag har ställt upp Dafne på bord tidigare och det har gått jättebra, förutom att hon spänner sig lite och krummar i ryggen. Nu ville hon inte stå på bordet alls, eller snarare, hon ville inte stå bredvid tjejen som höll i träningen och som stod bredvid bordet. Resultatet blev att hon mer eller mindre höll på att välta av bordet eftersom hon lutade sig åt sidan för att komma bort från henne. :grin:

Därefter sprang vi i en trekant samt rakt fram och tillbaka och det gick över förväntan. Mycket nöjd var jag med det! :)

Sedan var det dags igen för lite kaos. Under väntetiden så började Dafne bli trött och odräglig. När vi tog paus för att dricka lite vatten så passade Dafne på att slinka ur halsbandet och drog därefter ett gäng varv runt resten av deltagarna. :o Några blev impade över att hon var så snabb. Andra var inte lika lättimponerade ... :angel: Men efter det skötte hon sig i varje fall en stund.

Avslutningsvis så skulle vi ställa upp och springa igen. Uppställningen gick bra. Men när jag skulle springa så hoppade unga fröken upp och bet mig i baken och kastade sig sedan bakåt i halsbandet i ett försök att på nytt komma lös. När det inte gick så bestämde hon sig istället för att dra järnet framåt.

Kära nån säger jag bara! :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

KL

Grattis till alla trevliga utställningsresultat! (Och Dafnes prestationer på banan)

Har så fullt upp att jag inte hinner med något alls känns det som! Har börjat komma till acceptans om att det är dags att inhandla ett till täcke :( Just nu får Nikki ha på sig ett alldeles för stort och illasittande ÖB-täcke när regnet öser ner. Har ni några tips? Vi har ett från en whippetuppfödare som syr på beställning sedan tidigare, är nöjd med det förutom; bara svart yttermaterial tillgängligt + det trycker ner svansen en del och jag har fått för mig att "plymen" nöts ner lite då.

Nikki ska bli den som får ett nytt eftersom vi inte vet hur stor Flora kommer att bli till slut. Har kollat runt lite men är inte supernöjd med något, det närmaste är modellen Allis som finns på hundomera. Så jag vill gärna ha lite tips! Vill helst inte ha något med fleece på insidan och gärna vinrött eller annan dov (men stark) färg :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 179
Hundhälsa ...kring avlivning. Behöver egentligen lite bollande av tankar. Vet att det är dags alldeles snart, tyvärr. Har en äldre tik, 13 år...
Svar
2
· Visningar
718
Övr. Hund Tidigare års succé återuppstår: bukes egna vinthundstråd! Vi hann med fem vinthundstrådar innan "serien" av någon lite halvt okänd...
28 29 30
Svar
589
· Visningar
48 492
Senast: Trott
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
708
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp