Bukefalos 28 år!

Fjordhäst korsningar

Sv: Fjordhäst korsningar

Min är 25% fjording, men jag måste säga att det har slått igenom ganska tydligt på min häst. Hans mamma är halvblod/fjord, stam vet jag inte. Pappa är new forest hingsten Ballestero.

28631528.jpg


23386654.jpg


31458171.jpg
 
Sv: Fjordhäst korsningar

åhh din är ju såå :love:

*resten KL*
både mina egna erfarenheter och många hästar i tråden + silver förståss tycker jag visar att det inte är så fel som det kan verka/ endel tror att korsa fjordingar.

vist, det KAN bli fel, men det kan det i all avel.
(hade själv ett finfint halvblod förr med "bästa tänkbara" stam på den tiden- renrasigt svensk halvblod, men inte fasen höll den hästen. (fast vi hade 15 underbara år tillsammans)
vart jag vill komma är att folk tyckte jag var en idiot när jag hade en så fin häst, men drömde också om en annan- helt tvärt emot.

hon hör hemma här!
hon hette (heter?) Vintra och var krosning fjording- travare de för mig mest "otänkbara raserna" MEN denna korsning- just hon var så j*vla underbar!!!
tyvärr har jag ingen stam på henne, tror inte hon hade papper. hon levde på 90talet, kanske än idag?
i småland, westernriden var hon.
sådär mörk fjordingfärg, med lång 2färgad man, pigg som bara den (trots att hon gick på lösdrift året om och aldrig fick krafftfoder, hehe)
hoppade in henen och hon hade kunnat bli en fin hopponny, D-ponny var hon.


Har även ridit två andra, saknar dock stam även på dem

Chris, val. född nångång på 80 eller 90talet, korsning fjordning/ new forest samma mörka färg som vintra

och även en, fasen den minns jag inte enms namnet på, men hjälpet till och red in den, måste varit född slutet på 90 eller början på 2000, korsning fjordning /knabstrup, lite ljusare i färgen.

Men alla tre var ganska bra exteriört, lite smäckrare- sportigare än ren fjordning men ändå detdär tåliga och robusta.

hrm, ska ha bilder på dem... alla tre fanns i småland.
 
Sv: Fjordhäst korsningar

KL

Ridskolan har ett sto som är fjording/arab. Hon är född 1993, brunblack, jättesnäll och hoppar riktigt bra men ser verkligen inget vidare ut i exteriören, arabben, arabhuvud och fjordkropp + kohasig. Folk brukar fnissa åt henne när hon kommer ut på tävlingar eftersom hon ser så osmidig ut. QUOTE]

Måste bara fråga vad denna häst heter. Skötte nämligen en arab/fjord korsning som var född 93 när jag var liten som jag vet åkte uppåt i landet. Det sista jag hörde om henne var att hon var såld till en ridskola men jag vet inte om det stämmer.
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Jag bara älskar denna tråden, och måste lägga ut min sötnos. Men jag får inte bilderna på plats! :o Hur gör man?!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fjordhäst korsningar

Här kommer hon, :p Fjording/Halvblod född 1994 :heart
147 cm hög, hoppat 130 m ryttare. Grymt snabb ;D

41332_152344708112032_100000095104932_496832_127716_n.jpg

36475_138743062805530_100000095104932_407506_4130314_n.jpg

22563_108426532503850_100000095104932_223581_7404287_n.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fjordhäst korsningar

Kan ju passa på att lägga upp en ny bild på Ljublik, han har nämnts tidigare men kan ju skriva lite mer om honom tänkte jag ;)

Ljublik
*1999
e: Ernford Jester u: Gråbban/gräbban
Född i Skåne men sedan flyttad upp till Norrland och har en helbror vid namn Tyko! :) Har även hört att han ska ha en helsyster men har inte hittat henne.

Deras mamma heter Gräbban 1446 och har bl.a. lämnat hingsten Brass 130. Helbrodern Tyko har lämnat stoet Gullan f.2001 som är undan fjordstoet Gosan f.1996 som just är efter denna Brass 130!

:D

http://www.haststam.com/raser/hast.asp?hast_id=151755
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Åh, du vet händelsevis ingenting mer om eventuella helbröder/systrar till dem hästar som är e: Ernford Jester och u: Gräbban? :D

Älskar att man kan hitta nästan allt på buke :heart
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Den liknar min kompis hbl/fjordkorsning :) Han har dock mest hbl i sig. Vet inte stammen, får se om hon hittar hit!

27521192.jpg
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Åh, du vet händelsevis ingenting mer om eventuella helbröder/systrar till dem hästar som är e: Ernford Jester och u: Gräbban? :D

Älskar att man kan hitta nästan allt på buke :heart

Har inte sett några fler korsningsavkommor till Gräbban förutom Tyko och Ljublik. Men hennes dotter Tunella 2470 (f.1986 e.Tord 109) lämnade korsningen Kasper f.1995, rödblack hingst e.Karaff ox

Ernford Jester lämnade en drös med korsningsavkommor.
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Kasper står på min barndoms ridskola :) Även hans syster (?) Polly. Nu var det längesen jag var där, men är de helsyskon tro?

Ridskolan fick ta emot en hel drös med (korsnings)avkommor efter Karaff en period ... dock köpte de Kasper och Polly innan omhändertagandet av de andra hästarna.

edit: Kollade din hemsida nu på Karaffs avkommor, Polly var undan Folly ser jag nu.

Det här var roligt, min ridskola hade efter Karaff: Kasper, Polly, Figolina, Lina, Molly (helsyster med Polly) och Wicked Windy (Även mamman Lunet fanns där, kom när hon var dräktig). Och en hel drös andra har jag för mig.

Molly har jag en bild på, ska se om jag kan få skanna in den någon dag.
 
Senast ändrad:
Sv: Fjordhäst korsningar

Åh vad spännande! :bow: Jag la faktiskt in dom där bara förra veckan då vi har bild på en Karaff-avkomma u.russto
 
Sv: Fjordhäst korsningar

KL

Red på en ridskola med mest privata hästar när jag gick på gymnasiet, och där fanns en ponny som hette Limbus. Vet inte om han var fjordkorsninge, men såg definitivt ut som en sådan... enligt Blå Basen är pappan arab, och denna ponnyn var mer som ett kbl i kroppen... väldigt kort hals hade han, men hoppade väldigt bra vill jag minnas.

Mamman verkar ha okänd härstamning, någon som känner igen henne? http://sh.freefarm.se/sh/SokHast?a=visa_hast&id=191417
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Här är en bild på Kasper, e. Karaff :)

221856_10150226765221131_585086130_8977084_2191211_n.jpg


Bilden på Milly hänger i min mammas hall, jag ska försöka scanna in den nästa gång jag är där!

Kompisen som jag la in bild på högre upp på den här sidan får hem en till fjordkorsning 1 maj. Mamman är helsyster med killen på bilden!
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Åh, den sötnosen är ju släkt med min ponny!
Valder 25 är hennes eeee och Peer gynt hennes eueu !
Riktigt lika var de också, bortsett från att din har en liten stjärna :)
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Nämen gud det är ju Kasper! Min kompis fick låna honom som sällskap en sommar när han var 3 år :D Vi red in honom tillsammans under en sommar innan han åkte tillbaks till sin ägare Holger. Kasper gav mig en hjärnskakning den sommaren :) Men otroligt trevlig och snäll ponny. Kul att det gått så bra för honom :)
Hon hade även Figalina en sommar som vi skulle rida in. Tyvärr blev det inget med det.. har även ridit Polly, seg häst ;)

Var med och hämtade massa hästar från gården när de blev omhändertagna. Massa shettisar ston och hingstar (Trolle och Emser hette hingstarna), Carolina (russ) Några welshar som fick avlivas. Karaff åkte också med oss tillsammans med Lurina och Carol (welshar). Även fjord stoet Turnella.

Vart finns länken med Karaffs avkommor?
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Kan lägg upp någon bild på min stjärna :D
Gammal ridskolehäst köptes nu i sommar efter 8 års trånande ;)
Harpo 1989 50%Fjording 50%Haflinger 147 i mkh
p1100220_151932896.jpg

dsc_0051_171588279.jpg

large07_172143024.jpg

Och med lång man! Många år sedan dock :) Ah, minnen!
 
Sv: Fjordhäst korsningar

KL

Sir Rex. 50/50 fjording+shetlandsponni. ca. 6-7 år nå :)
62027_1420827044877_1358715353_31002894_1536783_n.jpg
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
1 752
  • Artikel
Hej! Jag söker information om ett gäng hästar som befann sig i Västra Götaland före 2014. Om det finns någon som har relevant...
Svar
0
· Visningar
364
Avel Jag tänkte betäcka två av mina egna ston med min egen unghingst. Jag gör det av personliga skäl, för min egen skull och utan tanke eller...
Svar
5
· Visningar
1 469
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
6
· Visningar
1 302

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp