Fjordingtråd nr 3

Klantat mig i söndags.
Det har varit väldigt varmt här ett tag och i söndags var ännu en av de där dagarna med 27-28 plusgrader och sol.
Jag hade på mig ett par (rätt snygga faktiskt) helskodda ridbyxor.
Det var inte så lämpligt.
Andra ridturen för dagen bjöd på skavsår högt uppe på vänster lår. Jag var dum och red en tredje ridtur i samma byxor.
Sedan var jag dum och smällde på ett skavsårsplåster. Det i sig var väl inte så dumt, men att sätta mig upp på häst nummer fyra var inte helt genomtänkt.

Resultatet blev ett stort skavsår, ca 6X4 cm, högt uppe på vänster lår där låret går över i skinka, typ.
Så den här veckan har jag inte ridit alls.

Det som är bra är att jag i stället har körtränat hästar där Yngve och Reggie har fått jobba lite mer för vagn. Ute längs vägen, och i paddocken. Igår fick de galoppera också, och jag tränade oss på att få rätt galopp. Båda killarna jätteduktiga, blev rätt i stort sett varje gång.
Idag kunde jag konstatera att de tyckte att galopp är en bra gångart, fick "städa" lite för att inte få galopp så fort jag gav mig in på diagonalen.

Isak har blivit tömkörd ett par dagar också, inte så dumt.

Egentligen kanske jag borde få skavsår oftare...

Been there, Done that!

Jag som är överviktig får ju det ibland lite här och var och det är aldrig kul. Plåster är inte heller alltid den bästa lösningen men trots det kanske nödvändigt beroende på var det sitter.
 
Idag träffade jag och Tintin på vår första älg på uteritten :crazy: vi red tillsammans med vårt standardsällskap (trygg äldre islandshäst) och längs en mysig skogsstig, precis när vi kom till stället där vi skulle svänga om så brakar det till en liten bit ifrån oss och en älg rusar med världens fart iväg längs åkerkanten och in i skogen.

Kände bara hur hästhjärtat bultade genom sadeln, men både Tintin och kompisen höll sig i skinnet och stod mest och stirrade. Dålig timing att den kom precis där vi skulle svänga, hästarna hade lite väl mycket fart i benen ett bra tag hemåt. Sen tyckte Tintin att livet var rätt trevligt och han skrittade vidare hemåt i lagom fart även om islandshästen var rätt yr i bollen resten av vägen. Det brukar oftast vara ombytta roller! Idag var jag glad att ha en fjording och inte nån sprättpelle till häst :love: (aka - min förra häst)
 
Been there, Done that!

Jag som är överviktig får ju det ibland lite här och var och det är aldrig kul. Plåster är inte heller alltid den bästa lösningen men trots det kanske nödvändigt beroende på var det sitter.

I mitt fall var "avlastning" bästa boten. Så nu är rumpan nästan fit for fight.
I kväll ska jag på 30-års-firande på restaurang så då blir det ingen ridning, och imorgon är det städ/arbetsdag på vår anläggning så då blir det heller inte ridning.
På söndag tror jag att ändalykten är i skick för belastning igen så det blir ju passande.
 
I kväll kommer de första personerna och hästarna inför helgen. Vi har ju träningshelg hela helgen (även nästa. Vi fick utöka då alla som ville inte fick plats) och kommer ha hela gården full med hästar.

Det kommer bli så roligt. Det är intensiva dagar och träning från 07.30-18.30!! Denna helg får mina hästar stå tillbaka och då passar vi på att kolla tänder och vaccinera istället. En av deltagarna är veterinär.
Skönt att kunna kombinera.

Burret har gått ner en del men har en hel del kvar också. Han börjar få lite manke och man börjar skönja att han har en ryggrad. Dock är det ganska mycket fett på halsen, rumpan och över revbenen kvar.
Men, det ska ju inte gå fort heller så jag är glad åt det lilla just nu.

Det undgår mig inte att de som har fjordingar och kommer och hälsar på, tycker han ser fin ut och inte alls tjock eller fet. Då får jag liksom gå genom delarna och visa handgripligen. Får hoppas sedan att de tar med sig det hem och kollar sina egna hästar. Jag tror dock inte det.

Bruno är just nu i det bästa utställningsskicket men mer får det inte bli.
 
Kul @Efwa med kurshelg(er)! Är du också på plats, @kryddelydd?
Jag tömkörde igår, mest jogg över bommar då vi hade en rätt tuff träning dagen innan.
 

Bifogade filer

  • tmp-cam-1919933518.jpg
    tmp-cam-1919933518.jpg
    73,8 KB · Visningar: 26
Kul @Efwa med kurshelg(er)! Är du också på plats, @kryddelydd?
Jag tömkörde igår, mest jogg över bommar då vi hade en rätt tuff träning dagen innan.

Nope, jag ska vara hemma och lalla...
imorgon städ-dag på klubbens anläggning.
På söndag ridning - hoppas jag.
Det som just nu ligger högst på prio-listan är att träna ett par islandshästar som ska tävla 26 maj och 9 juni.
Dessutom ligger Jenta och Yngve högt upp på rid-listan eftersom jag just har anmält dem till två dressyrtävlingar (hoppas på bättre bränsle än vid senaste försöket) varav den första är 10 juni.

Jenta och Yngve ligger på gränsen till SM-kval. Utan soppatorsk med avbrott verkar de ligga på rätt sida ribban och det vore ju kul att kunna ha med dem i dressyren också (båda är kvalade i bruksridningen och Yngve kommer att få följa med på föreningskvot i precisionskörningen).
 
Red ett riktigt fint dressyrpass idag :love: Tintin kändes mjuk, lyssnade bra och alldeles lagom pigg. Har fokuserat på att ha mjuk hand och rida mycket med sitsen, det har gett resultat. Övergångarna bara flöt och galopplyften satt. Härliga lilla häst!

Har själv tagit mej i kragen och motionerat mer flitigt med herr häst och det gör mycket för motivationen för oss båda. Njuter av sommarvädret men usch för knotten och myggen som kliar :meh:
 
Här är så förbannat varmt. Hoppas det tar slut snart och håller sig vid max 20°. Det är sådär så man svettas på ögonlocken om man inte blinkar hela tiden. Därför består dressyrpassen för närvarande av typ 40 min skritt och 10 min skritt-galoppövergångar. Detta idoga skrittarbete har lett till att hästen i slutet av passet är böjlig och rörlig och uppmärksam som tusan. Kul!

I övrigt har jag börjat kika lite efter en iberisk sadel eller en skolsadel. Lutar åt en något billigare variant till att börja med, med läderbom, för att se om det öht är min grej.
Fast det tror jag nog att det är.
 
Blev lite osäker på vilken modell det är på Thorowgood-sadeln jag har. Nu har de nyligen fixat ett mejlformulär på hemsidan, så det är bara att fylla i sadelns serienummer, eget namn samt mejladress så får man svar. Fick svar efter nån timme, modellen var rätt, men en halv tum större i sätet än jag trodde. :o 17,5" och inte 17". Inte konstigt den känns lite stor ibland, men det gör inget. Fick ju exakt ålder på sadeln samtidigt :up:
 
Blev lite osäker på vilken modell det är på Thorowgood-sadeln jag har. Nu har de nyligen fixat ett mejlformulär på hemsidan, så det är bara att fylla i sadelns serienummer, eget namn samt mejladress så får man svar. Fick svar efter nån timme, modellen var rätt, men en halv tum större i sätet än jag trodde. :o 17,5" och inte 17". Inte konstigt den känns lite stor ibland, men det gör inget. Fick ju exakt ålder på sadeln samtidigt :up:

Vad är det för nån? :) Funderar på att prova thorowgood på Lasso. Har du T4, T6 eller T8?
 
Dramatiskt idag med skogsbrand.
Det brann uppskattningsvis max 150 meter från ena beteshagen och ca 500 meter från stugan.
Jag var - förstås - på jobbet, fick hjälp av ett par goda vänner att flytta hästar från två av beteshagarna och lite längre från branden.
När jag kom hem var den i stort sett under kontroll i allra närmsta närområdet, men det har varit många brandbilar som åkt fram och tillbaka här förbi gården. Och flygplan och helikoptrar som flyger lågt och kollar.

Hästarna lugna; fjordingarna låg tydligen och sov mitt i uppståndelsen med brandbilar, privatbilar, SVT med mera. Flygplanen och helikoptrar som flugit lågt har de heller inte brytt sig om.

Flera privatpersoner/grannar har kört omkring med sina pickuper med vattentankar på flaken för att hjälpa till.

Nu ska väl dramatiken vara över i just det här området, såg precis en brandbil som åkte förbi utan blåljusen (som i övrigt varit påslagna) men jag ska nog ta en liten biltur ner till brandområdet (biltur för att jag är för lat för att gå en halv kilometer).
 
Dramatiskt idag med skogsbrand.
Det brann uppskattningsvis max 150 meter från ena beteshagen och ca 500 meter från stugan.
Jag var - förstås - på jobbet, fick hjälp av ett par goda vänner att flytta hästar från två av beteshagarna och lite längre från branden.
När jag kom hem var den i stort sett under kontroll i allra närmsta närområdet, men det har varit många brandbilar som åkt fram och tillbaka här förbi gården. Och flygplan och helikoptrar som flyger lågt och kollar.

Hästarna lugna; fjordingarna låg tydligen och sov mitt i uppståndelsen med brandbilar, privatbilar, SVT med mera. Flygplanen och helikoptrar som flugit lågt har de heller inte brytt sig om.

Flera privatpersoner/grannar har kört omkring med sina pickuper med vattentankar på flaken för att hjälpa till.

Nu ska väl dramatiken vara över i just det här området, såg precis en brandbil som åkte förbi utan blåljusen (som i övrigt varit påslagna) men jag ska nog ta en liten biltur ner till brandområdet (biltur för att jag är för lat för att gå en halv kilometer).

Så här ser det ut...
180528 (9).JPG
 
Fy fan vad läskigt!!

Inte för att jag kanske har plats för alla dina hästar och ont om hagar men sådant kanske man kan fixa tillsammans vid kris. Hör av dig om du vill åka neråt en stund.

Tack, men faran är över. De fick god kontroll på branden precis hemmavid igår kväll, men fortsatta problem en bit bort. Jo, det är lite otäckt.
Jag har fått en hel del erbjudanden om hjälp med tillfällig förvaring och kör-hjälp, och det är skönt att folk är så hjälpsamma och erbjuder sig även när det inte behövs.
Luktade brandrök i samhället nu på morgonen också och pyr en del mellan mig och samhället (jag har 2-3 km till samhället så det är inte så långt undan ändå), precis bredvid den lokala brandstationen.
I samhället har man tydligen problem med internet och telefon; min fasta telefon ligger nere och hemma är det enbart nödsamtal med mobilen men om jag åker någon kilometer hemifrån så finns det mottagning. Mitt internet fungerade hela dagen igår när samhällets internet som sagt låg nere.
Värmen måste ha förstört någon kabel, exempelvis fibern, medan mitt trådlösa internet fungerade.
 
@Habina kommer vara på plats med sina två vilket är skitkul (hoppas det är ok att jag outar dig?).

Haha, vi får se hur skitkul det blir när de gapar efter varandra hela tiden. ;)

Vår uppladdning har bestått av vila, vila och ännu mer vila... Haft mkt på jobbet som tagit all tid och energi och lagom till att det börjar lugna sig så kom veterinären och vaccinerade. Ariel reagerar lite (bara ngt förhöjd temp) så jag planerar automatiskt in vila. Däremot hittade veterinären en rotrest från Rickys vargtand som togs bort 2015, så han ska absolut inte ha bett i minst en vecka och helst två. Så han vilar av den anledningen. :arghh:

Dessutom har bägge två roat sig med olika kreativa lösningar på att klia man och svans, så de kommer inte precis vinna nånting. :rofl: Men jag tänkte att jag testar utställning i år och sen kan jag vara nöjd för resten av livet. :angel:
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 100
Senast: sandrafors
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 921
Hundhälsa Min gamle Lapske har tårna på framtassarna hoppat ur led på till och från i olika situationer under ca 3 års tid, han är idag 9 år. Det...
2
Svar
27
· Visningar
6 331
Senast: Disen
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
10 544
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp