Flaskmatningsbekymmer

Status
Stängd för vidare inlägg.
C

Cillavan

Min bebbe på 3,5 månader helammas och det går jättebra. Han gillar dock inte flaska, så min man kan inte mata honom om jag skulle vara borta, och jag undrar bara om ni har några käcka tips? Eller är det bara att vänta tills han blir äldre och kanske vill äta välling?
Min 2-åring (visst låter det som en häst när man säger så :D ) hade också bekymmer med att ta flaskan. Han råkade dock bita mig så att jag skrek och han blev jätterädd och helt hysterisk och vågade sedan inte dia från mig. Han sov hela natten, och på morgonen var han så hungrig att han åt ur flaska (min mjölk). Sedan dess gick det bra att flaskmata honom, men det tog ett litet tag innan amningen funkade igen. Men vi provade samma sak med nya bebben, mata med flaska på morgonen när han är utsövd och hungrig (min man har provat och jag var ute så att han inte känner lukten av mig), men det är helt omöjligt. Han skriker som en galning. Det vore skönt om han kunde äta ur flaska om jag skulle vilja jobba extra någon gång nu i sommar, men går det inte så går det inte. Det lustiga är att både lilla bebben och storebror glatt åt ur flaska när det var rätt så färska, kanske någon månad gammal. Då gick det jättebra, men sedan har jag alltid ammat då det inte behövts flaskmatas, så de verkar ha glömt bort det där med flaskan. :confused:

Hur har ni gjort? Kanske är det så att man regelbundet måste ge ur flaska och ganska ofta för att det ska funka, men jag har ammat så mycket som möjligt för att inte störa mjölktillgången.
 
Sv: Flaskmatningsbekymmer

Min första växlade hej vilt och åt allt som bjöds oavsett sätt det matades på. Bara det erbjöds HELA TIDEN :D

Den andra vill INTE ha nåt annat än tutten. Nu är han drygt sex månader och jag har inte använt några käcka tips - det är ju så kort tid att jag tänker stå ut med att vara oumbärlig :cool:
 
Sv: Flaskmatningsbekymmer

Ni kan tex prova med pipmugg utan antispillfunktion eller Apotekets drickskål eller en hel vanlig mugg eller glas.

Här kan ni läsa om hur man koppmatar: http://www.amningshjalpen.se/radgivning/koppmat.htm
Koppmatning är ju bökigare än flaska och kräver också lite träning, men om man ska mata vid enstaka tillfällen så är det ett bra alternativ som inte riskerar att störa amningen på samma sätt som en flaska kan göra.

Om ni ändå känner att ni vill använda flaska är mitt tips att utröna om det är innehållet eller matningssättet han inte trivs med. Är det innehållet får ni kanske ge er till tåls, men är det flaskan så kan ni prova olika nappsorter och material. En del vill ha runda nappar, andra anatomiska. En del vill bara ha gumminapp, andra bara silikonnapp.
 
Sv: Flaskmatningsbekymmer

ingen av mina barn ville ta flaska, vi provade typ 1000 olika nappar, min mjölk, välling/ersättning...nepp det gick inte så jag tog det beslutet som Tim gjort , att det är ju så kort tid man är oumbärlig för sina små så det får man ta. Nu trivdes jag med amningen också , det är nog det jag saknar med att ha så små barn.....så det kändes inte som någon uppoffring alls att vara oumbärlig vi försökte inbte speciellt ihärdigt med flaskan heller. Sonen tog flaska de första dagarna då han behövde mer käk än vad jag då kunde erbjuda.....men det gick ju snabbt över, bara mjölken rann till riktigt ordentligt så ville han inte se en flaska mer!

madde
 
Sv: Flaskmatningsbekymmer

Cillavan skrev:
Min bebbe på 3,5 månader helammas och det går jättebra. Han gillar dock inte flaska, så min man kan inte mata honom om jag skulle vara borta, och jag undrar bara om ni har några käcka tips? Eller är det bara att vänta tills han blir äldre och kanske vill äta välling?
Min 2-åring (visst låter det som en häst när man säger så :D ) hade också bekymmer med att ta flaskan. Han råkade dock bita mig så att jag skrek och han blev jätterädd och helt hysterisk och vågade sedan inte dia från mig. Han sov hela natten, och på morgonen var han så hungrig att han åt ur flaska (min mjölk). Sedan dess gick det bra att flaskmata honom, men det tog ett litet tag innan amningen funkade igen. Men vi provade samma sak med nya bebben, mata med flaska på morgonen när han är utsövd och hungrig (min man har provat och jag var ute så att han inte känner lukten av mig), men det är helt omöjligt. Han skriker som en galning. Det vore skönt om han kunde äta ur flaska om jag skulle vilja jobba extra någon gång nu i sommar, men går det inte så går det inte. Det lustiga är att både lilla bebben och storebror glatt åt ur flaska när det var rätt så färska, kanske någon månad gammal. Då gick det jättebra, men sedan har jag alltid ammat då det inte behövts flaskmatas, så de verkar ha glömt bort det där med flaskan. :confused:

Hur har ni gjort? Kanske är det så att man regelbundet måste ge ur flaska och ganska ofta för att det ska funka, men jag har ammat så mycket som möjligt för att inte störa mjölktillgången.

Tja, jag hade samma problem när jag var tvungen att börja jobba igen efter fyra månader. Vår dotter ville inte se åt en flaska utan gallskrek. Det enda som hjälpte var att ha tålamod och uthållighet så att hon vande sig vid flaskan. Det tog ett par dagar av gallskrik och protester så hade hon accepterat det och jag kunde börja använda mig av pump och min man vara hemma.
 
Sv: Flaskmatningsbekymmer

Tack för era svar. Amningen i sig fungerar jättebra, och det är inte alls så att jag vill slippa den, men det vore skönt att kunna ta sig för något arbete för att komma ifrån ibland. Men den här ungen verkar vara envisare än den förra, så det blir väl så att jag får mata honom jämnt. Men jag undrar hur det går när man vill börja med vällingen?
 
Sv: Flaskmatningsbekymmer

min syrras unge var likadan men sen så vänjde hon stegvis på något sätt. flaskmatade 1 gång/dag resten amma, sen så blev det enbart flaskor förutom på morgonen då hon får amma. tog ett tag innan hon ville äta ur flaska.
 
Sv: Flaskmatningsbekymmer

Visserligen var situationen lite annorlunda när elin började med nappflaska men med henne fungerade det bäst att jag gav ibörjan. Jag gav ju tillägg så när det var "tomt" i bröstet och hon släpte taget så stack jag dit nappflaskan utan att ändra läge på henne, och när hon upptäckte att det kom mat så var hon hel nöjd! Efter någon vecka visste hon att nappflaskan innebar mat så då kunde vem som helst ge henne, men som sagt i början dög det bara med mig. Men jag var tvungen att ha karln till service så nappflaskan var lagom varm precis när hon skulle ha... ;)
 
Sv: Flaskmatningsbekymmer

Går det bra nu, eller har du fortfarande problem? Jag har ett jättebra tips, åtminstone så funkade det på min dotter som BARA ville amma o ratade både napp o flarra. Jag köpte Esskas "Wide Neck" flaska, nappen på den påminner nämligen mycket om en bröstvårta, de tar samma tag om den som när de ammar. Med den kunde jag skifta hur som helst mellan bröst o flaska, hon brydde sig inte. Tror den kostar ca 40 kr med napp o allt.
 
Sv: Flaskmatningsbekymmer

Tack för era tips!
jag har faktiskt inte provat så mycket mer, utan ammar. Pappan har dock provat en anatomisk napp som han tyckte fungerade bättre. Antagligen är det så att han helst vill ha riktig mjölk och inte ersättning men jag orkar inte riktigt ta tag i att mjölka ur och pula. Så problemet är väl egentligen inte så stort, men jag ska prova att ge flaska själv mitt i amningen som flera tipsade om. Det är ju heller inte så lång tid kvar att helamma (han är ju drygt fyra månader). Bra tips om nappflaskan, den kan man ju köpa!
 
Sv: Flaskmatningsbekymmer

Prova med sked om inget annat funkar, h*n är ju ff ganska liten!

Men du tar en risk med amningen om du ger ersättning, den är sötare och godare och kan göra att bebbe ratar din mjölk till förmån för amningen. Så om jag vore du skulle jag ta tag i pumpningen, det är inte så jobbigt :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
2 261
Senast: Ramona
·
  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 585
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 785
Senast: Badger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 663
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp