Flera hundar, hane och hane eller hane och tik?

Jag trivs nog med både och egentligen men har ju bara haft hanhundar själv :)

Ja då så. :)

Jag har ingen vidare koll på chihuahua, men i min uppfattning är det som @Red_Chili säger hanarna som är mildare och jag skulle sträcka det längre än till hennes ras (som jag inte heller har någon koll på :p) och säga att det är så i många/de flesta raser. Men det kan såklart bero på hur man menar med mild också. Jag uppskattar att hanhundar oftast är "mammigare" och flamsigare, det passar mig som vill ha en förarorienterad hund som är lättbelönad socialt. Å andra sidan kanske jag skulle säga att de är mer reaktiva än tikar, och det kan ju vara något sådant du menar - då är vi ju överens i sak men värderar olika saker. ;)

(Självklart är det här enormt generaliserat. Men jag är som sagt en utpräglad hanhundsmänniska. :D)
 
Ja då så. :)

Jag har ingen vidare koll på chihuahua, men i min uppfattning är det som @Red_Chili säger hanarna som är mildare och jag skulle sträcka det längre än till hennes ras (som jag inte heller har någon koll på :p) och säga att det är så i många/de flesta raser. Men det kan såklart bero på hur man menar med mild också. Jag uppskattar att hanhundar oftast är "mammigare" och flamsigare, det passar mig som vill ha en förarorienterad hund som är lättbelönad socialt. Å andra sidan kanske jag skulle säga att de är mer reaktiva än tikar, och det kan ju vara något sådant du menar - då är vi ju överens i sak men värderar olika saker. ;)

(Självklart är det här enormt generaliserat. Men jag är som sagt en utpräglad hanhundsmänniska. :D)

Jag håller med :D Och jag är utpräglad tikmänniska, det är ju kul när det händer något och hanhundar är tråkiga :angel:
 
Var inte det jag svarade på. Bara hur jag uppfattat dom i allmänhet. De är rätt utåtagerande och tuffa om man jämför med många andra sällskaps raser.
TS fråga var ju just om tik-tik eller tik-hane tillsammans och det var det jag svarade på om att chihuahor oftast är milda i sättet - alltså gentemot båda könen. Jag svarade inte på något annat ;) I övrigt tycker jag nog ändå att dom är rätt milda i sätet. Åtminstone de flesta väluppfostrade som jag känner :)
 
Hur reagerar din chihuahua på löptikar? Min slutar äta och blir så jäkla pipig och gnällig om nån grannhund löper så tyvärr är tik uteslutet för mig så länge han finns kvar (vilket jag hoppas är många år till)
 
Vad tror ni skulle fungera bäst tillsammans, tre hanar eller två hanar och en tik? Jag funderar bara lite löst då jag är så sugen på en till hund (men absolut inget bestämt än och det blir nog inte just nu ändå men man kan ju alltid planera och fundera iaf :P)

Har nu två stycken hanhundar, en gamling på 9 1/2 år (golden) och en på 4 år (chihuahua). Det jag är sugen på är en chihuahua till. Men vad skulle vara bäst, hane eller tik? Är det stort skillnad i temperament tänker mig att tikar kan vara lite mildare i sättet?

Det som jag ser som en nackdel med en tik är att jag då skulle vara tvungen att kastrera chihuahuan jag har. Har chipkastrerat min gamla (pga medicinska skäl) och han vart så förändrad efter det tyvärr, gick upp mycket i vikt, vart mycket slöare och fick tråkig päls. Skulle vara så tråkigt om det vart så med andra hanen också. Fördelen är att jag tror det är lättare för min yngre hane att komma överens med en tik. Han gillar andra hundar men han kan vara ganska dominant så därför tänker jag om det kan bli bråk med en till kanske dominant hane. Han är ganska regelbundet tillsammans med en annan chihuahuatik och då är han inte alls dominant utan dom kommer jättefint överens, han låter henne till och med dela hans ben och matskål. Mot andra hundar (hanar) är han väldigt vaktig när det gäller tex ben och mat. Det är hans och ingen får ta det ;) Min äldre kommer överens med allt och alla så där spelar det nog ingen roll.

Tips och ideer? Ni som har flera hundar vad har ni?

Jag väljer hund efter individ och så får könet bli vad det blir. I dagsläget har jag en hane (9 år) och två tikar (4 år och 19 månader). Ingen är kastrerad, tikarna har synkat sina löp och hanen reagerar endast på höglöp. Då är de separerade. Fungerar över förväntan i den här flocken. Tikarna kan tönta sig mot varandra i samband med löp, men det räcker ofta med en blick så ger de sig.

Om dina hanar fungerar som de ska runt löptikar ser jag ingen mening med kastration och då är det väl bara att välja den individ du vill ha.
 
Om jag någon gång köper en andra hund kommer det vara en hane. Jag orkar inte hålla på och separera dom när det är löp. Sen är jag inte speciellt förtjust i tikar över lag heller. Löp, skendräktighet, livmodeinflamationer osv osv.

Väljer man valp ur rätt linjer kan man slippa rätt mycket av det negativa med tikar. Till exempel visar ingen av mina någon skendräktighet. De är precis som vanligt. Lilla hundens löp skulle jag nog missa helt om det inte vore för hanen. Ytterst renlig tik som aldrig har tikskydd och ändå kan sova i sängen och soffan utan att lämna en droppe blod. Yngre tiken har inte lärt sig städa helt ännu, men inte heller hon behöver tikskydd.

Det enda jag inte kommer undan är separation vid höglöp, men det handlar om två veckor per år.
 
Jag har 3 tikar och 3 hanar.

Tikarna är hemska mot varandra! Så himla mkt enklare med hanarna.

De går ihop tik+hane, förutom vid löp. De separeras direkt då maken vart med om en tik som blev våldtagen på 5e dygnet och blev dräktig.
Mina är vana vid mkt hundar och lukter, så hanhundarna bryr sig inte när någon löper. De är vid höglöp de kan stå och skälla lite i hundgården men blir tysta när man säger åt dem. Vi går på rätt mkt utställningar också så de kommer ju i kontakt med tikar i hela cykeln lite hela tiden så de fattar väl att de inte är nån idé å hetsa upp sig i onödan.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Någon som har el har haft en tik som man kan se som dominant i flock med annan/andra hundar? Hur har det visat sig? Funderar över min...
2
Svar
26
· Visningar
1 902
Senast: BornAgain
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 279
Senast: Acto
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 216
Senast: geting
·
Övr. Hund Nu har jag gjort något jag aldrig trodde jag skulle göra nämligen börjat fundera på en hund. Frågan är bara om det är en bra ide. Jag är...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 405
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp