Bukefalos 28 år!

flerspråkig lillebror-inte storebror??

Mikan

Trådstartare
Behöver lite tips för hur jag ska göra. Har en son sedan innan och en bebis på 6 månader.
Yngste sonens pappa är tysk och pratar tyska med honom. Tidigare har vi pratat svenska hemma men nu blir det mera tyska från sambons håll då vi tycker det är viktigt att han lär sig det från början.

Äldste sonen har vi försökt lära lite granna, men han är inte jätteintresserad (10 år) Vill inte att han ska känna sig utanför när sambon pratar tyska med bebisen. Med mig pratar han mest svenska. Samtidigt så har det börjat med mera engelska i skolan och han tycker den är ganska jobbig så det är kanske dumt att blanda in ett språk till?

Kommer han snappa upp tyskan ändå eller ska vi träna aktivt hemma? Sambon tycker att vi kan ha en dag där vi bara pratar tyska...

Har bekanta som har barn i samma ålder (tyskar) men då de bott i sverige ett par år så pratar de perfekt svenska, annars var tanken att de skulle lära H lite när de träffas. Hade varit bättre med några som inte kunnat svenska,,:angel:
 
Sv: flerspråkig lillebror-inte storebror??

Jag skulle se det som en god möjlighet för sonen att få lära sig ytterligare ett språk på ett smidigt och naturligt sätt, så jag hade gärna pratat det andra språket (tyska) med honom och lillebror. Ju fler språk man kan, desto lättare är det också att lära sig nya språk, så jag skulle inte se det som en nackdel för engelskinlärningens skull heller. Engelskan och tyskan är inte så snarlika att de blandas ihop heller.

Det som är viktigt är ju att det är lustfyllt och naturligt- vägrar sonen prata tyska skulle jag inte pracka det på honom.
 
Sv: flerspråkig lillebror-inte storebror??

Jag tror att det kan vara ganska tufft att lära sig ett nytt språk när han är såpass gammal, särskilt om engelskan redan är en smula knagglig

Jag tycker att det är bättre att låta sambon prata som han vill med bebisen. Det allra viktigaste, tala om för stora sonen att så fort han inte förstår tyskan så är han alltid välkommen att fråga, det är inte ett språk ni använder för att exkludera.

Om han är 10 nu så är det två år tills han väljer B-språk då är det ju iaf läge att välja tyska.

För den yngste så räcker det med att pappa pratar tyska med honom, han kommer att lära sig det alldeles utmärkt, ni behöver inte prata tyska med varandra för att han skall få "tillräckligt" med tyska. Däremot är det viktigt att pappan är konsekvent och alltid prtar tyska.
 
Sv: flerspråkig lillebror-inte storebror??

kl

Tror du inte storebror kommer bli mer intresserad nar lillebror borjar prata sjalv?

Vi pratar engelska gemensamt och jag pratar svenska nar jag ar sjalv med barnen, jag ar alltsa inte konsekvent i mitt svenskpratande och vad jag har last gar det ocksa bra. Min 3 aring pratar och forstar bade och i alla fall.
 
Sv: flerspråkig lillebror-inte storebror??

Med konsekvens menar jag det språk man talar med just den personen. Dvs om man vänder sig direkt till barnet så blir det på svenska i ditt fall, medan du kan tala engelska när hela familjen sitter runt bordet tex, men om du ber ngt av barnen att skicka ngt så gör du det på svenska. Det gäller att växla snabbt, men jag tror att det är den bästa metoden.
 
Sv: flerspråkig lillebror-inte storebror??

Aha, na jag brukar prata engelska med honom da, om pappan ocksa ar med i konversationen. Om pappan ar inom horhall men inte ar med i konversationen pratar vi svenska. Annars skulle ju jag kunna saga "Vill du att jag skar potatisen till dej?" "Nej tack mamma" och sen fragar sambon precis samma pa engelska...
 
Sv: flerspråkig lillebror-inte storebror??

Aha, na jag brukar prata engelska med honom da, om pappan ocksa ar med i konversationen. Om pappan ar inom horhall men inte ar med i konversationen pratar vi svenska. Annars skulle ju jag kunna saga "Vill du att jag skar potatisen till dej?" "Nej tack mamma" och sen fragar sambon precis samma pa engelska...

Jag gor exakt som du, och mina barn forstar och pratar bada spraken (svenska + engelska) alldeles utmarkt. De fyller 3 i januari.

Jag hade visioner innan barnen foddes om att jag endast skulle prata svenska med dem men i verkligheten funkar det inte riktigt, tycker jag.
 
Sv: flerspråkig lillebror-inte storebror??

Det jag oroar mig för är att storebror ska känna sig utanför.
När tex min svärmor är här eller vi är i tyskland så förstår han nästan ingenting och det är kanske inte så illa, det är värre om han känner sig utanför hemma när sambon pratar tyska med lillebror.
Eller så ska han kanske bara prata tyska hemma med oss alla och jag svenska så lär han sig automatiskt?
 
Sv: flerspråkig lillebror-inte storebror??

Jag tror inte heller ni ska pusha honom, det kan fa helt motsatt effekt. Nar jag var tio tyckte jag det var jatteskoj med en liten oversattare, en maskin i storlek med miniraknare som man kunde trycka in svenska ord pa och oversatta. Finns det kanske nagot kul spel dar man lar ut andra sprak? Rosetta stone har ju sprakkurser med bilder och sa som man klickar pa. (ar ganska dyrt om man koper det) Annars tror jag han kommer lara sig anda, aven om han inte vill. Om han hor det hela dagen och hans lillebror pratar tyska och ni pratar tyska (fast inte sa att han blir utelamnad) sa kommer han forsta. Och ju mer han forstar desto mer intresserad kommer han att bli. Kanske fattar han att om han kan lite tyska blir det en gratisbiljett om han valjer tyska i skolan sen, vilken lyx att kunna prata spraket man valjer!
 
Sv: flerspråkig lillebror-inte storebror??

Tack för julkappstipset! Vill som sagt var inte tvinga honom att lära sig tyska utan vill att han ska tycka det är kul.
 
Sv: flerspråkig lillebror-inte storebror??

Jag tror inte att det kommer att vara så farligt !

Min bror har tre barn, det yngsta har ett annat modersmål och de äldre förstår inte det språket alls. Vad jag vet känner de sig inte alls utanför. Å andra sidan har de också ett modersmål (inte svenska).

Däremot så tror jag att han kommer att bli mer och mer intresserad inte minst med avseende på att han kan välja tyska som B-språk om bara ett par år
 
Sv: flerspråkig lillebror-inte storebror??

Kämpar han med engelskan hade jag nog inte börjat träna aktivt hemma, känns som att lägga sten på börda. Vill han inte så vill han inte. Alla är dessutom inte så bra på språk och engelska är trots allt superviktigt att kunna så jag hade prioriterat det. Men det är min åsikt. (Kan väl tillägga att flera i min familj pratar tyska bra men jag vägrade stenhårt välja det som b-språk när jag var 12, jag ville läsa franska, och det har jag aldrig ångrat. Egen vilja är bästa moroten.)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Med lite mer information om arbetsförmågetest och vägen till arbete. När jag kom på plats, var det folk som själva var "inskrivna", som...
Svar
0
· Visningar
454
Senast: IngelaH
·
Övr. Barn Jag är lite kluven i frågan hurvida man som förälder bör lägga sig i sitt barns vänskapsrelationer och i vilken grad man ska försöka...
Svar
6
· Visningar
1 909
Senast: Mois
·
  • Artikel
Dagbok Eller så har senaste dagarna känts i alla fall. Jag verkar ha tre känslolägen just nu; hysteriskt skratt, gråt eller apati. Stress...
Svar
11
· Visningar
1 265
Senast: Sasse
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 320
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp