FLEX HOOF BOOTS ERFARENHETER?

Linns

Trådstartare
Har någon erfarenhet av Flex Hoof Boots?
Är på gång i att investera i boots varvet runt åt min valack, har kollat och läst på en del om olika märken och modeller och den jag fattat mest tycke för är Flex Hoof Boots (ser också ut att vara väldigt bekväma åt hästen, vilket är det viktigaste) men dessvärre inte hittat så många reviews om märket.
Här får ni väldigt gärna dela med er av era erfarenheter, bra som dåliga och förhoppningsvis kanske någon annan har nytta av denna tråden också i framtiden! :)
 
Jag har flex boots till min shetlandsponny. De är enkla att ta på och jag är nöjd :) Vi tränar dock inte sju dagar i veckan så vågar inte säga något om hållbarheten.
Stropparna är dock något korta, men tror det går att köpa längre separat.
 
Jag köpte på vinst och förlust ett par begagnade. Var inte helt övertygad på det jag sett på bilder innan, men måste säga att jag blev mycket positivt överraskad :)
Har dock inte hunnit rida nåt med dem, så det är bara ett första intryck so far :)
Tycker att de hade en bra passform och otroligt enkla att få på :up:
Ett stort plus är möjligheten till reflex också.. Men sån tur hade inte jag på de jag fick tag på, de var (jättefin) rosa.. Problemet är att jag har en fux :laugh:
 
Jag tycker inte dom är bra, har dock inte ägt några själv men en väninna köpte dom och dom var inte så lätta att passa in för hoven, dorsalsidan (framsidan) är inte så förlåtande om hästen tex har brantare hovar eller mer sluttande. Min väninna tappade sina hela tiden oxå då remmarna lossnade från piggarna samt så gick piggarna sönder så hon sålde dom vidare. Plus var ju mjuka och lätta att få på minus som sagt passform och hållbarhet.
 
Jag tycker inte dom är bra, har dock inte ägt några själv men en väninna köpte dom och dom var inte så lätta att passa in för hoven, dorsalsidan (framsidan) är inte så förlåtande om hästen tex har brantare hovar eller mer sluttande. Min väninna tappade sina hela tiden oxå då remmarna lossnade från piggarna samt så gick piggarna sönder så hon sålde dom vidare. Plus var ju mjuka och lätta att få på minus som sagt passform och hållbarhet.
Tycker att hovform är så himla viktigt på alla boots. Har haft andra till annan häst tidigare, och tappade dem typ alltid i galoppen.. jätteirriterande.
Så tur att det finns flera märken och modeller att välja på :)
 
Jag har tre par varav ett par dubbade!
Fördelar: extremt lätta att ta på och av. Lätta att rengöra. Mjuka och smidiga.
Nackdelar: för oss ramlar de lätt av tyvärr i galoppen (har iförsig en häst med enorm galopp som även lyckats få av andra boots-märken) Har fått byta ut piggarna på insidan (de man fäster med) till chikagoskruv som inte lossnar lika lätt: utsidan får jag tejpa inför varje ridtur och ha vanliga boots över.
Har märkt att storleken spelar roll, till fram kan jag bara använda i slutet av verkningsperioden annars ramlat de av. Till bak har jag en tajtare storlek och de sitter kvar bättre även i början av verkningsperioden.
I nuläget använder jag enbart mina på lugnare turer i skritt och trav. Då funkar de bra 🙂
Men beror nog som sagt mycket på häst och hästens gång hur de sitter kvar under ridning.
 
Jag tycker inte dom är bra, har dock inte ägt några själv men en väninna köpte dom och dom var inte så lätta att passa in för hoven, dorsalsidan (framsidan) är inte så förlåtande om hästen tex har brantare hovar eller mer sluttande. Min väninna tappade sina hela tiden oxå då remmarna lossnade från piggarna samt så gick piggarna sönder så hon sålde dom vidare. Plus var ju mjuka och lätta att få på minus som sagt passform och hållbarhet.

De har en ny modell nu för brantare hovvägg. Hade min inte funkat så bra barfota hade jag velat testa den.
 
Har någon erfarenhet av Flex Hoof Boots?
Är på gång i att investera i boots varvet runt åt min valack, har kollat och läst på en del om olika märken och modeller och den jag fattat mest tycke för är Flex Hoof Boots (ser också ut att vara väldigt bekväma åt hästen, vilket är det viktigaste) men dessvärre inte hittat så många reviews om märket.
Här får ni väldigt gärna dela med er av era erfarenheter, bra som dåliga och förhoppningsvis kanske någon annan har nytta av denna tråden också i framtiden! :)

Jag investerade i ett par innan jul och har varit nöjd det lilla som jag använt dem. Jag broddade mina och de fungerar lika bra som att ha broddade skor. Nu väntar jag på att ha råd med ett par att ha på bakfötterna. Min vbl travare verkar trivas i dem och de är inte alltför avancerade att sätta på hovarna. Nu har jag inte hunnit provat dem i galopp än men i skritt och trav så har de funkar bra hittills. Tänk bara på att hålla efter hovarna då vassa kanter och sånt kan nöta ut bootsen fortare. Jag blev rekommenderad det här märket av en vän som har islandshästar och använder sina ofta i alla gångarter. Vi får se om jag är lika nöjd om ett år.

Kan nog endast råda om att läsa på om bootsen passar din häst och dennes hovar och eventuellt ta ut en utprovare. Det kan ju hända att det kanske är ett annat märke som gäller för din hästs hovar.
 
Tack så mycket för era erfarenheter och åsikter!
Ni som inte har bra erfarenheter av dessa - vilket märke skulle ni rekommendera och varför?
 
Tack så mycket för era erfarenheter och åsikter!
Ni som inte har bra erfarenheter av dessa - vilket märke skulle ni rekommendera och varför?
Jag har scoot boots och är nöjd med dom.
Plus: Jag upplever att dom är hållbara, lätta att sätta på och ganska förlåtande och rättar till sig själva om dom sitter lite löst.
Minus: Skulle önskat att dom var mer flexibla över ballarna då jag fått gå upp i storlek för att min häst ska få plats. Tycker även att dom skulle ha en variant med lite tjockare sula för min som är lite känslig och vi som har sprängsten på många vägar häromkring så behöver extra sula vilket gör dom lite tyngre. Jag vet att det kommit en ny modell, Endurance som är mer flexibel över ballarna men dom finns bara i småstorlekar än så länge.

En väninna har precis haft hem Swift Hoofstar och provat dom, hon har dock bara ridit i dom två gånger men hon ska behålla dom då hon så hör långt är nöjd. Väldigt flexibla med flera inställningsmöjligeter. Nackdel att dom inte finns i så stor storlek än.
 
Idag har vi testat galopp, snabb galopp, bocksprång och diverse krumelurer och studs och de satt kvar på hästen som tidigare, ffa i galoppen, tappat de boots jag testat (easyboot edge och bare). :)
 
Jag har ett par som är tre år och ett par som är två år. Sitter som en smäck på min häst och har aldrig tappat dem och inget på dem har gått sönder. Gaitrarna börjar bli lite slitna i nederkant nu på de äldsta och lite slitage i tån men de har iaf en sommar kvar att ge. Har dubbat dem på vintern och sen tagit ut dubben när risk för is är borta. De är lätta att ta på för artros-fingrar, inget krängande eller behöva ta hjälp av hovkrats, bara att trä på. Tror som nån annan att det är avgörande att de passar hovvägens lutning. Men det är ju så med alla boots, precis som med skor till oss, en del passar bara inte ens fot. Vad jag har hört är dock Flex lite mer förlåtande än t.ex. Scoot-boots som verkligen måste passa precis. Tyvärr är det ju svårt att veta vad som passar innan man provat ett par modeller. Finns ju provskal att få hem och även de som erbjuder öppet köp.
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon som har ett par stövlar av den här modellen som kan berätta om de är nöjda eller inte? Jag har gått ner en del i vikt de...
Svar
3
· Visningar
692
Senast: Ketrawzc
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 883
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 717
Senast: starcraft
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 314
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp