Flyg med hundvalp

Sansa

Trådstartare
hej! Jag ska flyga med min 10-veckors vit herdehund valp nästa vecka genom Sverige. Det kommer innebära ett byte för oss men med samma bolag, varje flygresa är på ca 1 timme var. Vi flyger med Malmö aviation. Jag har aldrig flugit med hund innan och jag är helt chockad över måtten.: 20 cm hög???? Hur ska någon hund få plats där? Någon som har erfarenhet att dela med sig av? Den bur som jag tänkte flyga med är alltför stor. Ni som flugit med lite större hundar i kabin, vilken bur har ni haft och hur har allt gått?
 
hej! Jag ska flyga med min 10-veckors vit herdehund valp nästa vecka genom Sverige. Det kommer innebära ett byte för oss men med samma bolag, varje flygresa är på ca 1 timme var. Vi flyger med Malmö aviation. Jag har aldrig flugit med hund innan och jag är helt chockad över måtten.: 20 cm hög???? Hur ska någon hund få plats där? Någon som har erfarenhet att dela med sig av? Den bur som jag tänkte flyga med är alltför stor. Ni som flugit med lite större hundar i kabin, vilken bur har ni haft och hur har allt gått?
När jag och en bekant flög med två belgarvalpar från Finland hade vi dem i varsin sportbag på golvet mellan våra fötter. Fruktansvärt obekväm resa då vi satt dubbelvikta hela vägen och tröstade de små men det funkade utmärkt med en mjuk väska till dem. Huvudsaken var att den gick att stänga och kunde placeras under sätet framför oss vid start och landning. Bekanten är en stor uppfödare och varken tull eller flygplanspersonal hade några anmärkningar.
 
När jag och en bekant flög med två belgarvalpar från Finland hade vi dem i varsin sportbag på golvet mellan våra fötter. Fruktansvärt obekväm resa då vi satt dubbelvikta hela vägen och tröstade de små men det funkade utmärkt med en mjuk väska till dem. Huvudsaken var att den gick att stänga och kunde placeras under sätet framför oss vid start och landning. Bekanten är en stor uppfödare och varken tull eller flygplanspersonal hade några anmärkningar.
När var det? Dom är mycket hårdare nu.
 
Har du meddelat flygbolaget att du flyger med hund? För 20cm låter som måtten på vanligt handbagage och jag kan inte föreställa mig att de måtten är tänkta för levande djur. Ring och fråga flygbolaget vad det är som gäller.
 
Jag har meddelat att jag flyger med hund och de "välkomnar" djur på sina resor. Men måttet är bl.a. 20cm hög och jag kan inte för mitt liv förstå vilken hund som skulle rymmas där. Och alla flygbolag har ju i stort sett samma mått. Jag tänker inte sätta min hundvalp i ett lastutrymme. Resan i sig är en stor sak. Men vet ni om man kan köpa ett extra säte så man kan få ta med större bur? Frågar detta så jag har mer kött på benen och erfarenheter att ha i beaktande när jag talar med bolaget. Det är ju fortfarande en liten valp det handlar om.. Är det ngn som kan berätta hur de gjort när de flugit med hundar i storlek av en 10-veckors valp av större ras?
 
Det går inte att resa på annat sätt där du kam resa ihop med hunden på ett bättre sött? Tänker att två timmars flygning totalt inte borde vara omöjliga sträckor att åka på annat sätt :)
 
Alltså väskan som valpen ska rymmas i måste väl gå in under stolen. Som ett handbagage. Det är väl det enda sättet man kan flyga med djur i kabinen, iaf vad jag läst mig till.
Jag har ingen aning om hur stor en 10 veckors valp är av din ras. Men jag vet att 8-9 veckors valpar av min ras flyger i kabinen iaf.
 
Jag har meddelat att jag flyger med hund och de "välkomnar" djur på sina resor. Men måttet är bl.a. 20cm hög och jag kan inte för mitt liv förstå vilken hund som skulle rymmas där. Och alla flygbolag har ju i stort sett samma mått. Jag tänker inte sätta min hundvalp i ett lastutrymme. Resan i sig är en stor sak. Men vet ni om man kan köpa ett extra säte så man kan få ta med större bur? Frågar detta så jag har mer kött på benen och erfarenheter att ha i beaktande när jag talar med bolaget. Det är ju fortfarande en liten valp det handlar om.. Är det ngn som kan berätta hur de gjort när de flugit med hundar i storlek av en 10-veckors valp av större ras?
VAd jag vet är djur välkomna om de kan resa som handbagage. Annars är det lastutrymme som gäller. Dock ska utrymmet vara uppvärmt mm där djur ska färdas
 
Jag kommer försöka ta med henne på planet. Går inte det så får jag se hur jag gör. Hon ska inte sitta i lastutrymmet.
 
Jag har meddelat att jag flyger med hund och de "välkomnar" djur på sina resor. Men måttet är bl.a. 20cm hög och jag kan inte för mitt liv förstå vilken hund som skulle rymmas där. Och alla flygbolag har ju i stort sett samma mått. Jag tänker inte sätta min hundvalp i ett lastutrymme. Resan i sig är en stor sak. Men vet ni om man kan köpa ett extra säte så man kan få ta med större bur? Frågar detta så jag har mer kött på benen och erfarenheter att ha i beaktande när jag talar med bolaget. Det är ju fortfarande en liten valp det handlar om.. Är det ngn som kan berätta hur de gjort när de flugit med hundar i storlek av en 10-veckors valp av större ras?
Jag skulle kolla med flygbolaget om de godkänner en mjuk väska. Så mycket skiljer det ju inte i storlek på en 8-veckors och en 10-veckors herde/belgare. Valpen behöver ju bara vara i väskan under själva flygturen och behöver inte vara i den under mellanlandningen?
 
Nej @Mia_R det är som du säger bara under flygningarna och inte mellan. Jag ska försöka med en mjuk väska, det var ett bra tips! Tror flygvärdinnor etc har mer överseende på plats också än vad de har över växeln per telefon. Där kan de ju inte annat än återge reglerna till punkt och pricka.. Besättningen ombord kan ju vara lite mer flexibla. Som sagt så är det en valp som lämnat sin mamma.. Inte en vuxen trygg hund, då hade hon klarat av att sitta i lastutrymmet en så kort flygning.
 
Nej @Mia_R det är som du säger bara under flygningarna och inte mellan. Jag ska försöka med en mjuk väska, det var ett bra tips! Tror flygvärdinnor etc har mer överseende på plats också än vad de har över växeln per telefon. Där kan de ju inte annat än återge reglerna till punkt och pricka.. Besättningen ombord kan ju vara lite mer flexibla. Som sagt så är det en valp som lämnat sin mamma.. Inte en vuxen trygg hund, då hade hon klarat av att sitta i lastutrymmet en så kort flygning.
Jag hade inte chansat på plats utan kollat med flygbolaget vad som gäller om en mjuk väska är godkänt, trist om du blir nekad att kliva ombord med valpen.
 
Först och främst måste valpen+väska inte överstiga viktgränsen som flygbolaget anger. Sedan får väskan inte vara större än de mått som anges för då får den inte plats under stolen.
Du kan inte stänga in en valp i en sportbag! Den behöver få luft...
Det finns en uppsjö med olika transport- och flygväskor.
Det spelar ingen roll hur många säten du bokar, du får inte ha med en större bur för det.
De är stenhårda. Jag har flugit med hund ca 15-20 ggr. Säkert fler.
Vissa tillåter inte ens att man öppnar lite i taket så hunden kan kika ut ur väskan (och du kan inget säga för så är reglerna). En del kontrollväger väska/bur vid incheckningen.
En gång stod jag och tjafsade i cirka 30 min med incheckningen då de ansåg att min hund var för stor för väskan då han inte kunde stå helt upprätt och vända sig. Höll på att missa planet, till slut var det så att självaste piloten fick komma ut och titta på (den sovande och lugna) hunden i väskan och godkänna om jag fick flyga med...
Så du bör kolla upp allt innan. Det handlar om flygsäkerhet och då är de strikta.
Att en valp får flyga i det uppvärmda lastrummet i två så korta flygningar skulle jag ej anse vara något problem. Misstänker att en herdevalp väger mer än 8 kilo.
Dessutom glömmer valpar typ hur fort som helst.
 
hej! Jag ska flyga med min 10-veckors vit herdehund valp nästa vecka genom Sverige. Det kommer innebära ett byte för oss men med samma bolag, varje flygresa är på ca 1 timme var. Vi flyger med Malmö aviation. Jag har aldrig flugit med hund innan och jag är helt chockad över måtten.: 20 cm hög???? Hur ska någon hund få plats där? Någon som har erfarenhet att dela med sig av? Den bur som jag tänkte flyga med är alltför stor. Ni som flugit med lite större hundar i kabin, vilken bur har ni haft och hur har allt gått?
Det brukar vara en viktgräns på 8 kg, förutom måtten på buren då.
 
En sportbag är såklart inget alternativ, det är inget jag någonsin sagt. Det var en annan medlem som hade haft det. Min valp plus väska kommer inte överstiga maxvikten på 8 kg, det har jag kollat. Tack för alla era tips! Nu återstår det att se hur det går för oss. Men på något sätt kommer vi hem.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 120
Senast: Migo
·
Övr. Hund Det är så att jag ska hämta en hundvalp utomlands i september. Det är första gången som jag flyger med en hund, så jag har naturligtvis...
Svar
18
· Visningar
2 760
Senast: super
·
Hundavel & Ras Hej! Tänkte att det skulle vara kul och höra vad ni tyckte vilka raser som skulle passa mig. Jag är 21år och haft hund sen jag var...
Svar
5
· Visningar
1 325
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Jag skulle behöva lite goda råd ang flyga med hund. Har en liten Malteser som är tillfälligt placerad hos mig då ägaren flyttat till...
Svar
12
· Visningar
3 149
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp