Flyg med hundvalp

Funderar bara på varför det ör så jä*la svårt för en del Svenssons att ringa flygbolag/transportör och höra sig för vad som gäller ...
Jag har pratat med dom och vet vad som gäller. Min fråga här gällde tips på väskor och hur de som flugit med hund gått tillväga. Men stort tack för din trevliga attityd och ett inlägg som verkligen gav stöd. Hoppas du blir bemött med en trevligare attityd av din omgivning.
 
10 v herdehund+bur....låter som 8 kg kan bli marigt.
Våra 7 veckors schäfervalpar väger mellan 6,6- 7 kg, vilket är helt normalt.
Ja det blir ganska så exakt. Men min lilla tik är minst i kullen och ganska mycket mindre än sina syskon. Väskan jag köpt väger inte ens ett kilo.
 
Jag måste bara fundera.. varför är inte 13 timmars bilåkning ett alternativ? Får du ned dig en till förare så är det ju inget problem att köra fram och tillbaks på 2 dagar. Dvs 13h per dag, 6.5h vardera..(Men nu är det väl iofs för sent för det, låter som du redan åkt dit). Hoppas det går bra för dig oavsett. Dela gärna med dig av hur det gick!

Ang vägning vid incheckning. Måste man checka in? Jag checkar aldrig in vid disk längre, och ska hunden gå som handbagage så ska den ju inte "checkas in". Vem är det då som kontrollerar hundväskan? Och var?
Har tyvärr ingen som kan köra med mig upp. Och två barn här hemma som ska vara med min sambo då deras pappa är bortrest. Men jag åker inte förrän om två veckor så jag har god tid på mig att planera. Jag gillar att planeta saker i god tid..:
 
Ja fast ny pratar du väl om hundar som checkas in för att åka i lastutrymmet? Min fråga var om att flyga med hund i bur i kabinen.. och hur det funkar när man, som jag alltid gör, checkar in online.
Man kan inte checka in online när man har hund, den går på något sätt som "specialbagage" och måste checkas in i den manuella disken. (Man kan boka sin plats online som vanligt, men incheckningen kan inte slutföras.) Tidigare har man oftast betalat där också, men senaste gångerna har de dragit det från samma kort som betalat biljetterna, direkt.

Jag har flugit med hund och katt kanske... 30? gånger. Kabin alla gånger utom tre, en gång när det var allergiker ombord (jag blev sent ombokad pga flygplansstrul...) och två gånger när jag haft två hundar med mig. Har aldrig fått djuren vägda eller väskan mätt. Åker med en mjuk bur som är godkänd av bolaget (SAS i mitt fall). Men så har jag bara flugit till och från småflygplatser, kanske är annorlunda på större flygplatser.
 
Mina hundar flyger i denna:
76213_1.jpg


Den har måtten 53x30x30 och är den största mjuka väskan jag hittat på marknaden. Dessutom kostar den fortfarande bara 279 kr (som jag köpte den för för typ 8-9 år sedan). Från animail.
Denna väska har åkt med i både Lufthansas och SAS kabiner.

Väskan är större än vad flygbolagen anger som mått, men med lite trixande så får den plats under stolen framför ändå :)
 
Mina hundar flyger i denna:
76213_1.jpg


Den har måtten 53x30x30 och är den största mjuka väskan jag hittat på marknaden. Dessutom kostar den fortfarande bara 279 kr (som jag köpte den för för typ 8-9 år sedan). Från animail.
Denna väska har åkt med i både Lufthansas och SAS kabiner.

Väskan är större än vad flygbolagen anger som mått, men med lite trixande så får den plats under stolen framför ändå :)
Tack!!
 
Mina hundar flyger i denna:
76213_1.jpg


Den har måtten 53x30x30 och är den största mjuka väskan jag hittat på marknaden. Dessutom kostar den fortfarande bara 279 kr (som jag köpte den för för typ 8-9 år sedan). Från animail.
Denna väska har åkt med i både Lufthansas och SAS kabiner.

Väskan är större än vad flygbolagen anger som mått, men med lite trixande så får den plats under stolen framför ändå :)
Den är rätt exakt i måtten som den jag hittade idag! Fast min kostade 600kr... Vad är det för hundras du har? Tänker om man kan storleksjämföra våra hundar lite
 
Den är rätt exakt i måtten som den jag hittade idag! Fast min kostade 600kr... Vad är det för hundras du har? Tänker om man kan storleksjämföra våra hundar lite

Dvärgschnauzer, väger 7-8 kg.
Min är köpt på lokala zoobutiken, men finns på animail för samma pris.
 
Mina hundar flyger i denna:
76213_1.jpg


Den har måtten 53x30x30 och är den största mjuka väskan jag hittat på marknaden. Dessutom kostar den fortfarande bara 279 kr (som jag köpte den för för typ 8-9 år sedan). Från animail.
Denna väska har åkt med i både Lufthansas och SAS kabiner.

Väskan är större än vad flygbolagen anger som mått, men med lite trixande så får den plats under stolen framför ändå :)
Dvärgschnauzer, väger 7-8 kg.
Min är köpt på lokala zoobutiken, men finns på animail för samma pris.
ok tack! Grattis till en fin hund!
 
Ja fast ny pratar du väl om hundar som checkas in för att åka i lastutrymmet? Min fråga var om att flyga med hund i bur i kabinen.. och hur det funkar när man, som jag alltid gör, checkar in online.

Well yes ... MEN som jag namnde var det ett litet vitt ludd som flog i cabinen langre bak i kon. Den hunden var ocksa tvungen att stalla sig i kon vid incheckning ... Och jag rakade fa platsen bredvid agaren av denna hund och vi konstaterade att SAS tog samma pris for vara hundar ... men att hennes faktiskt fick plats under satet framfor ... OCH att det funnits tillfallen nar SAS har bade kollat att hunden kan sta och sitta i buren och att den inte vager for mycket.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 120
Senast: Migo
·
Övr. Hund Det är så att jag ska hämta en hundvalp utomlands i september. Det är första gången som jag flyger med en hund, så jag har naturligtvis...
Svar
18
· Visningar
2 761
Senast: super
·
Hundavel & Ras Hej! Tänkte att det skulle vara kul och höra vad ni tyckte vilka raser som skulle passa mig. Jag är 21år och haft hund sen jag var...
Svar
5
· Visningar
1 325
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Jag skulle behöva lite goda råd ang flyga med hund. Har en liten Malteser som är tillfälligt placerad hos mig då ägaren flyttat till...
Svar
12
· Visningar
3 149
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp