Flyg med hundvalp

Alla bolag tar väl ö h t inte hundar i passagerarkabinen? Dessutom kan det vara begränsat antal hundar som de tar med - så det är viktigt att ha meddelat/köpt biljett även för hunden innan och ha koll på vilka krav just ditt flygbolag har (även för hur hunden kan röra sig som @Malibu_Stacy skrev). Vet hundvalpar som har åkt från uppfödaren som inte har åkt i passagerarkabinen. Frågan är vad som är mest stressande för hunden?
 
Väger de hundar så mkt noggrannare än handbagage alltså? Jag har flugit med alldeles för tungt handbagage många gånger, och har aldrig en enda gång varit med om att de har vägt det.

Men måtten verkar ju vara en exakt och hård regel oavsett. Som inte verkar funka för annat än knähundar och 8v-valpar. Jag hade nog gjort en roadtrip.
 
Det låter lite som att du tänker chansa, det skulle jag inte göra. Jag tror att du bör läsa @Malibu_Stacy s inlägg mycket noggrant.

Utan att ha flugit med hund så har jag aldrig varit med om att "flygvärdinnors överseende" har någon som helst betydelse, allt handlar om regler och säkerhet. Redan vid incheckningen.
 
Svarar allmänt, nej alla flygbolag tar inte hundar i kabinen och viktgränsen och måttet på buren skiljer sig hos de olika bolagen.
Och ja, jag har varit med om att hunden och väskan får hoppa upp åå bagagebandet vid incheckning för vägning. Det är dock inte vanligt att det händer (har enbart flugit med SAS och Lufthansa).
 
Först: du måste få godkänt på att ha hunden i kabinen INNAN du kommer till flygplatsen, alltså via telfonförfrågan och sedan bekräftelse på mail. Det går inte att ändra på plats till lastutrymmet om hunden och väskan/buren skulle vara för stor utan då riskerar du att inte komma med.

Även jag har flugit mycket med hund, både inrikes och utrikes. Som cargo och i kabinen. Generellt sett är de snällare med mått och vikt inrikes än vad de är utomlands. Höll på att inte komma hem från Budapest med hunden i samma väska som han hade åkt dit i.

Det går inte att chansa när man åker med flyg, som vissa redan tidigare har påpekat är det flygsäkerheten det handlar om och de brukar inte vara flexibla. Det hjälper inte att boka ett till säte, hundens väska ska fortfarande kunna stå framför/mellan dina ben under stolen framför.

Hurvida de väger och mäter eller inte är nog olika från bolag till bolag och beroende på vem som står vid incheckningen. Jag och många av mina vänner tycker att SAS är absolut bäst och smidigast att ha att göra med när man flyger med hund. Går det väljer jag alltid dom om jag ska åka.

Jag är alltid lite nervös när jag ska ut och flyga med hund då mina är precis på gränsen till att få vara i kabinen och väskan de åker i är ganska stor. Jag vet hur oflexibla de kan vara om de vill trots att mina hundar älskar att ligga i sin väska och sova.
 
Läste nu att BRA inte tar hundar i lastutrymmet alls pga att det inte är uppvärmt så det är ju inget alternativ.
 
Alla bolag tar väl ö h t inte hundar i passagerarkabinen? Dessutom kan det vara begränsat antal hundar som de tar med - så det är viktigt att ha meddelat/köpt biljett även för hunden innan och ha koll på vilka krav just ditt flygbolag har (även för hur hunden kan röra sig som @Malibu_Stacy skrev). Vet hundvalpar som har åkt från uppfödaren som inte har åkt i passagerarkabinen. Frågan är vad som är mest stressande för hunden?
Allt det är kollat.
 
Alltså det är väl självklar att jag kollat exakt vad som gäller för resor med just detta (och även andra) flygbolag med hund. Och jag har SJÄLVKLART redan bokat hemresan för mig och min hund! Alltså meddelat och bokat speciell biljett som inkluderar min hund!! Malmö aviation som jag flyger med tar inte djur i lastutrymmet då de inte har uppvärmt och upplyst lastutrymme. Så den chansning jag eventuellt utsätter mig för är att transportburen är för stor. Vikten kommer vara godkänd. Bilåkning är inget alternativ då jag bor 13 timmar bort från uppfödaren. Tågresa blir eventuellt aktuellt om vi inte kommer med planet och inget annat bolag tar emot oss. Men jag kommer satsa på att komma på flyget. Jag kan övernatta hos uppfödaren om det skulle behövas. Ska även ringa och höra med flygbolaget om de godkänner mjuka väskor.
Då tror jag att väskan kommer godkännas.
 
Och jag ser nu att de accepterar mjuka transportburar så då tror jag inte det är några problem! Tack för er hjälp!
 
Jag har flugit med min hund. De mätte buren och vägde.
Jag flög med SAS och mjuk väska var okej.
Han låg i väskan under start och landning, under flygningen satt han i mitt knä och blev gosade med av kabinpersonalen :)
 
Jag måste bara fundera.. varför är inte 13 timmars bilåkning ett alternativ? Får du ned dig en till förare så är det ju inget problem att köra fram och tillbaks på 2 dagar. Dvs 13h per dag, 6.5h vardera..(Men nu är det väl iofs för sent för det, låter som du redan åkt dit). Hoppas det går bra för dig oavsett. Dela gärna med dig av hur det gick!

Ang vägning vid incheckning. Måste man checka in? Jag checkar aldrig in vid disk längre, och ska hunden gå som handbagage så ska den ju inte "checkas in". Vem är det då som kontrollerar hundväskan? Och var?
 
Jag måste bara fundera.. varför är inte 13 timmars bilåkning ett alternativ? Får du ned dig en till förare så är det ju inget problem att köra fram och tillbaks på 2 dagar. Dvs 13h per dag, 6.5h vardera..(Men nu är det väl iofs för sent för det, låter som du redan åkt dit). Hoppas det går bra för dig oavsett. Dela gärna med dig av hur det gick!

Ang vägning vid incheckning. Måste man checka in? Jag checkar aldrig in vid disk längre, och ska hunden gå som handbagage så ska den ju inte "checkas in". Vem är det då som kontrollerar hundväskan? Och var?

Sist jag flog ut fran Arlanda med hundar sa var man tvungen att ha hunden (bade stora och sma) i koppel vid incheckningen. Nu gick planet till USA och darfor kan reglerna vara annorlunda om det gar till andra stallen. Det var en liten vit luddig sak i samma ko som oss ... som var reaktiv till andra hundar.:nailbiting: och den stackars kvinnan som agde den fick backa i kon flera ganger nar hunden borjade tjafsa om att komma fram till mina bada juveler.
Ingen brydde sig om mina stora hundar i inchecknings kon ... daremot kom de senare till burarna for att bade checka buren och att hundarna far plats. Min lilltjej har inga problem, daremot ar min stora tjej ett "harstra" for stor for sin bur. Hennes huvud ror vid taket om hon sitter, Nu kan jag inte tanka mig att hon skulle valja att sitta, hon foredrar att ligga hemma, pa planet sa jag lagger henne alltid och talar om for personalen att hon kan vara lite reaktiv sa de backar nar jag tar ut henne for att de ska kunna ga igenom buren. :p
 
Sist jag flog ut fran Arlanda med hundar sa var man tvungen att ha hunden (bade stora och sma) i koppel vid incheckningen. Nu gick planet till USA och darfor kan reglerna vara annorlunda om det gar till andra stallen. Det var en liten vit luddig sak i samma ko som oss ... som var reaktiv till andra hundar.:nailbiting: och den stackars kvinnan som agde den fick backa i kon flera ganger nar hunden borjade tjafsa om att komma fram till mina bada juveler.
Ingen brydde sig om mina stora hundar i inchecknings kon ... daremot kom de senare till burarna for att bade checka buren och att hundarna far plats. Min lilltjej har inga problem, daremot ar min stora tjej ett "harstra" for stor for sin bur. Hennes huvud ror vid taket om hon sitter, Nu kan jag inte tanka mig att hon skulle valja att sitta, hon foredrar att ligga hemma, pa planet sa jag lagger henne alltid och talar om for personalen att hon kan vara lite reaktiv sa de backar nar jag tar ut henne for att de ska kunna ga igenom buren. :p

Ja fast ny pratar du väl om hundar som checkas in för att åka i lastutrymmet? Min fråga var om att flyga med hund i bur i kabinen.. och hur det funkar när man, som jag alltid gör, checkar in online.
 
10 v herdehund+bur....låter som 8 kg kan bli marigt.
Våra 7 veckors schäfervalpar väger mellan 6,6- 7 kg, vilket är helt normalt.
 
Funderar bara på varför det ör så jä*la svårt för en del Svenssons att ringa flygbolag/transportör och höra sig för vad som gäller ...
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 120
Senast: Migo
·
Övr. Hund Det är så att jag ska hämta en hundvalp utomlands i september. Det är första gången som jag flyger med en hund, så jag har naturligtvis...
Svar
18
· Visningar
2 761
Senast: super
·
Hundavel & Ras Hej! Tänkte att det skulle vara kul och höra vad ni tyckte vilka raser som skulle passa mig. Jag är 21år och haft hund sen jag var...
Svar
5
· Visningar
1 325
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Jag skulle behöva lite goda råd ang flyga med hund. Har en liten Malteser som är tillfälligt placerad hos mig då ägaren flyttat till...
Svar
12
· Visningar
3 149
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp