Bukefalos 28 år!

Flytta till Stockholm

As_Vegas

Trådstartare
Funderar på att flytta till Stockholm, rätt centralt isf. Bor nu i Dalsland och har aldrig haft ngn kontakt med häst-stockholm tidigare egentligen.
Eftersom jag har börjat intressera mig för AR men inte praktiskt kunnat träna där jag bor hade jag tänkt att om jag flyttar till Stockholm så skulle jag kunna börja träna där.
Så nu undrar jag lite om hur det är med möjligheter till träning för AR-tränare i Stockholm? Hur gör jag bäst för att komma igång, ridskola eller skaffa egen häst? Eller på något annat sätt? Någon som har några råd för hur jag bäst kan komma igång med hästlivet i Stockholm?
Finns det någon organisation för AR-ryttare i Stockholm eller liknande?

Jag tar snart körkort så upp till 3 mil från centrum skulle jag kunna ta mig. Finns det bra tränare inom det avståndet?

Hoppas jag kan få lite svar, och att jag inte bryter ngn regel med frågorna, känner att jag kanske ligger på gränsen...
 
Sv: Flytta till Stockholm

Det finns några väldigt duktiga tränare i sthlmsområdet, men du måste ha tillgång till egen/foder/sköthäst som du kan rida.

/Migo
 
Sv: Flytta till Stockholm

Det enda jag har hittat(har ej egen häst) ligger utanför Stockholm...svårt att nå utan bil.
Lycka till och skicka ett PM om du hittar något som går att nå via kollektivtrafiken:)
/Hanna
 
Sv: Flytta till Stockholm

Jag misstänkte att det inte finns något bättre alternativ än att skaffa egen häst.
Men då har jag lite fler frågor. Vart finns/ hur får man tag på stall med AR-ryttare? Finns det tränare som har stall man kan hyra in sig i? Eller stall i närheten av tränare?
Och hur hittar man en häst som kan grunderna inom AR? Eller är en ung häst det bästa? Och att lära sig ihop?
Som säkert märks är detta med AR och andra skolor än den klassiska (tyska) väldigt nytt för mig, och jag har ingen aning om någonting. Men jag är annars ingen nybörjare, har haft häst 6 år, och ridit dubbelt så länge. Även jobbat som hästskötare, och det var på det sättet jag förstod att det finns fler sätt än ett att rida på. Så jag vet vad jag ger mig in på när det gäller att ha häst.
 
Sv: Flytta till Stockholm

Nu vet jag inte om det är okej att nämna enskilda anläggningar öppet i forumet, men jag vet om ett par (lösdrifter, bla en active stable strax norr om stan) där det finns flera ryttare som är intresserade av akademiskt. Det är tevligt folk som välkomnar nya, så det borde inte vara något problem att komma och titta om de har kurser eller liknande.

Hör av dig på PM om du vill ha namn på anläggning, tränare eller likn.

Om du har som mål att "gå långt" så är det klart enklast att skaffa en talangfull unghäst och skola från grunden. Alltid lättare att lära in än att lära om... Å andra sidan tycker jag det är viktigare att hitta en häst som man trivs bra med, och sen utvecklas tillsammans, och man lär sig MINST lika mycket på att omskola, om inte mer.
(Efter att ha omskolat ett par-tre hästar hade jag inga problem att ta mig an en unghäst, men jag skulle inte ha klarat omskolningarna om jag bara haft "problemfri" inridningshäst bakom mig...)

/Migo
AR-ryttare sen millenieskiftet
 
Sv: Flytta till Stockholm

Tänkte inte omskola i första hand. Utan hitta häst utbildad enl AR-principer (kan man säga så?). Eller en ung häst. Jag har unghästvana, men definitivt fel unghästvana.
 
Sv: Flytta till Stockholm

En enkel och fin häst. Ingen lyx, men en häst som ser proportionelig ut och är frisk och sund. Funderar på en Camarguehäst eftersom ja haft lite kontakt med rasen, och det känns som en passande hästras för mig. Har också mkt god hjälp om jag skulle vilja köpa en Camargue. Men egentligen kan det vara vilken ras som helst på hästen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 513
Senast: Mabuse
·
Hemmet Okej, om några timmar måste jag bestämma mig! Jag bor i nuläget i en nyproducerad lägenhet som är är snordyr. 43% av min lön går till...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 680
Senast: Nixehen
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 502
Senast: Acto
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 560
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp