Bukefalos 28 år!

Foder från St Hippolyt?

osisin

Trådstartare
Någon som har erfarenhet av deras foder? Jag funderar på att börja fodra med deras naturmusli med örter så jag är mycket nyfiken om någon har några erfarenheter att dela med mig!
 
Sv: Foder från St Hippolyt?

Gav lite grann i sommar. Hästarna älskade det och det luktade trevligt i stallet när man öppnade fodertunnan.
Annars tycker jag väl egentligen att det är lite mycket pengar för paketerat ogräs :angel:
 
Sv: Foder från St Hippolyt?

Jag har inte heller så mycket erfarenheter, men hästarna älskar det! Min är ganska kräsen, men det han fick var jättegott.

Jag har gett semper cube, Irish mash, Equi guard och lite, lite Gemüse und kräuter.

Alla har varit jättesmaskiga. Semper Cube använde jag när vi tränade lite tricks, som godis. Smidigt att ge vitaminer och godis i ett.:D
 
Sv: Foder från St Hippolyt?

HelenaHandberg här på buke skrev i ett inlägg om St Hippolyt

Det är inte några olämpliga ingredienser vad jag vet i Hippolyts foder. Vad jag vänder mig emot är de säljer dyrt, ganska näringsfattigt foder under felaktiga hälsopåståenden.
T ex säger man att sommareksemhästar inte ska äta gräs och att proteinintaget ska begränsas. Vidare påstår man att islandshästar har svårt att ta upp mineraler. De rekommenderas ett foder med låg protein och hög MJ halt- (Det vanligaste fodringsproblemet på islandshäst är få i dem tillräckligt med protein utan att få för mkt MJ på köpet.)

Hästar med korsförlamning rekommenderas foder där huvudingredienserna är just de som de ska undvika - stärkelse och socker.

Sen rekommenderar man långvarigt bruk av vitlök i ganska stora, möjligen anemiframkallande, doser för hästar med diarré. Detta var bara några smakprov, det finns fler grodor.

Så företaget far med påståenden som kan vara direkt skadliga. Jag saknar fullständigt förtroende för dem och även om de skulle ha ngn bra produkt så skulle jag inte köpa den!



Och HH kan man lita på att hon VET vad hon pratar om. Använd SÖK om du vill läsa mer.
 
Sv: Foder från St Hippolyt?

Håller med föregående talare, jag pratade med dom under Globendagarna och jag fick endast intrycket att det var säljare utan foderkunskap som säljer fodret. Att fodret luktar örtschampo är ju möjligtvis lockande för hästägaren men det har knappast med hästens näringsbehov att göra.
 
Sv: Foder från St Hippolyt?

Håller också med, jag blev riktigt upprörd när jag pratade med dom under Globen-dagarna. Helt okunniga, blir mörkrädd när jag tänker på att en del säkert går på deras dravel. Bla tyckte de att deras foder kunde komplettera vilket hö som helst och att, jag citerar, "man letar efter ett hö med så lite protein som möjligt så länge ts ligger runt 60" (??!!?) Jag blev lite besviken på mig själv som inte orkade tjafsa emot mer än jag gjorde..
 
Sv: Foder från St Hippolyt?

Det är väl som med alla andra foder, man måste ju kolla vad det innehåller.

I år passade det mig inte alls. Men det foder jag hade förra året behövde jag bara komplettera med lite mineraler, och då funkade deras mineraler lika bra som tex. Kraffts (som jag har i år).
Anledningen att jag köpte deras förra året när jag lika gärna kunde köpt Kraffts, var att jag visste att hästen tycker att det är gott, och att det var strå och inte pellets.
Har jag valmöjligheten så väljer jag alltid strå före pellets.

I år passade det däremot inte in i min foderstat lika bra eftersom jag måste komplettera med MYCKET protein, och jag hittade inget bra alternativ i St. Hippolyts utbud.


MEN...
Förra året blev det billigare för mig att köpa St. Hippolyts mineraler än Kraffts.
Så allt de säljer är inte dyrt. Jag behövde inte ge lika mycket av det från St. Hippolyt, och på så sätt sänktes priset.
Man får helt enkelt kolla själv.

Däremot är det många som klagar på att det är druvkärnsextrakt och äppel och vad det nu är i St. Hippolyts foder. Jag har inte så mycket att invända. Tycker faktiskt inte att det är så farligt.
 
Sv: Foder från St Hippolyt?

Jag har inget att säga om foderkvalitet etc, det jag värjer mig mot, är att de på rak arm lurar i hästägare att detta foder löser alla foderproblem du möjligen kan ha. Och att de kan ordinera en exakt foderstat utifrån ingenting. Det är möjligt att andra foderföretag gör samma sak, men det är i sanning något att uppröras över tycker jag.
 
Sv: Foder från St Hippolyt?

Alltså krasst sett så är fodret överflödigt, näringsmässigt så täcker det i princip inget alls. Det skulle passa på ett grovfoder med höga värden, men då behövs egentligen inget kraftfoder alls utan kan säkert gå att få ihop en foderstat på bara grovfoder. Så jag ser detta foder som godis i princip, inget som egentligen behövs mer än för människans välbefinnande när det gäller att hästen ska ha något godis i krubban.
 
Sv: Foder från St Hippolyt?

Min häst hade säkert överlevt förra året utan mineralerna, men eftersom höet inte innehåll tillräckligt med mineraler så tyckte jag att det var bättre att köpa till.
Det är ju inga högre värden i, och som du säger så passar det nog inte till större brister i, men vill man bara fylla på med lite mineraler så ser jag inget fel i att använda detta.

Självklart passar det inte alla foderstater, det finns det inget foder som gör. Det är skamligt att försäljarna utgår ifrån detta.
Men helt ärligt, hur många köper inte sitt foder från granngården där de inte heller alltid har så utbildad personal alltid. Visst, man kan ringa till krafft eller liknande, men om jag ska vara ärlig har jag inte så stort förtroende för dem heller längre.

Det är såklart dumt att de luras på detta viset, men jag tror att man kan bli lurad av många andra märken också om man inte har någon grundkunskap så man kan bedöma själv vad som är rimligt.
 
Sv: Foder från St Hippolyt?

Men vad menar du nu, om det finns en brist av mineraler så ger man väl mineraler och inte kraftfoder. Fattar jag fel av det du skriver, eller?
 
Sv: Foder från St Hippolyt?

Jag provade naturmüslin för några år sedan. Det luktade gott och hästarna gillade det, men f-n vad dåliga i magen de blev :o

Då införde jag det ändå väldigt försiktigt, men det hjälpte inte.

Den dyra, fina müslin hamnade till slut på gödselstacken ... :grin:
 
Sv: Foder från St Hippolyt?

Jag har provat naturmuslin och deras sport foder.
Jag tror att man behöver bilda sig en egen uppfattning utifrån den häst man har innan man dömer ut alldeles. För oss fungerade det bra. Faktiskt alldeles utmärkt till och med.
Jag tycker att fördelarna är att man inte behöver så mycket av deras foder, det är drygt. Samt att man ser ett bra resultat ganska omgående. Jag har ngr bilder att se för er får ni bilda er egen uppfattning.

Stoet jag köpte var i ett tråkigt skick. Omusklad, tunn och massor av vinterpäls trots tjocka vintertäcken och (enligt ägaren) ridning varje dag. Jag behövde få upp henne i hull och få henne att muskla sig.

Hon fick hö samt naturmuslin kombinerad med sportmuslin från första januari.
Mängden var samma som rekommenderat på säcken. Jag gav henne 100 g per 100 kg häst om jag kommer ihåg rätt

Första dagen hos mig ( 21 december):
20071229a.jpg


Mars:
20080309097.jpg



April:
20080416047.jpg


September efter betes-säsongen
007.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Foder från St Hippolyt?

Att man söker ett hö med lågt proteininnehåll är inget konstigt. Dom som håller på med trav vill ha hö med lågt protein.
 
Sv: Foder från St Hippolyt?

Du kan inte dra en jämförelse med högpresterande hästar och vanlig hobbyhäst. Högpresterande hästar behöver väldigt mkt mer energi men inte mycket mer protein. Alltså en låg kvot om man pratar kvoter.

Ang ditt sto. Det kan ju vara så att du hade mycket bättre grovfoder än vad fd ägare hade.
 
Sv: Foder från St Hippolyt?

Men vad menar du nu, om det finns en brist av mineraler så ger man väl mineraler och inte kraftfoder. Fattar jag fel av det du skriver, eller?

Jag behövde ge mineraler, och gav mineraler från St. Hippolyt. Förra året gav jag semper cube, har även gett lite gemüse & kräuter. Båda dessa är rena mineraltillskott.
 
Sv: Foder från St Hippolyt?

Jag är absolut ingen foder expert och har inte utgett mig för att vara det. Jag har bara sagt att fodret fungerade mycket bra för oss. Visst kan mitt hö vara bättre än förra ägarens och så var förmodligen fallet eftersom att hästen inte blivit lika risig igen nu i vintras. Men jag anser att hästen hämtade sig snabbt efter mitt köp och jag är tveksam till om jag fått samma resultat med tex havre istället för hippolyten. Men men det är bara spekulationer. Är man nyfiken så kan man väl prova. TS undrade ju efter personliga erfarenheter och det fick TS.

Att jag refererade till travet var för att belysa att försäljaren av hipplolytfodret kanske var en person som främst sysslade med trav, därav personens uttalande om protein i hö.
Nåja nog om detta. Åter till hippolyt. Nån som har fler erfarenheter?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
829
Senast: skiesabove
·
Hästvård Brottas med mugg/rasp just nu och idag kom svaret på odlingsprovet. Han har två bakterier varav den ena är resistent. Fick då hippotrim...
Svar
8
· Visningar
514
Senast: tuaphua
·
Hästvård Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och...
2
Svar
31
· Visningar
1 985
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 679
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldhamster ungar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp