Bukefalos 28 år!

Foder från St Hippolyt?

Sv: Foder från St Hippolyt?

Sant, det säger jag absolut inte emot.
Jag har inte heller dementerat någons påståenden.
Jag tycker bara att det är tråkigt att det skrivs i en otrevlig ton, gör att det inte ens är roligt att läsa.

Sedan kan man alltid gå in väldigt djupt på hur folk tolkar och tar till sig av sina uppleveser eller texter de läser osv. Människors uppfattning färgas ofta av fördomar och dylikt. Därför går jag inte efter folks åsikter/påståenden utan kontrollerar själv alla uppgifter. Framförallt i ämnen jag själv är kunnig inom.
 
Sv: Foder från St Hippolyt?

Nej där har du fel, det går bra att läsa på säckens innehålls förteckning, sen lägger man ihop 1+1 av det försäljaren säger och inser plötsligt att det blir 3. Klart är ju att folk ifrågasätter, den här fodersorten precis som alla andra passar INTE in i alla foderstater och där den passar funkar den säkert. Men den är dyr med tanke på vad som finns i, och det går att finna bättre foder till bättre priser det är den krassa sanningen.
 
Sv: Foder från St Hippolyt?

Det er med stort sjokk jeg leser om kritikken rundt St Hippolyts hestefôr! Jeg har lest noe, men ikke hele denne diskusjonen. Men jeg måtte bare gi meg med lesingen for det er jo helt absurd det som blir skrevet. Det er ganske enkelt egentlig å vite om et fôr er bra eller ikke, og her er forklariongen:

Jeg hadde en hest som var STOR, gikk hard dressurtrening daglig på høyt nivå. Han var alltid tynn og var alltid slapp. Han fikk Felleskjøpets Champion fôr (Norge). Han skulle ha 6-7 kg av dette kraftfôr pr dag i henhold til beskrivelsen på pakningen....!!!! Han klarte aldri å spise opp kraftfôret og han hadde sævrt lite lyst på det. Så fikk jeg høre om St Hippolyt.

Jeg leste katalogen, og forhørte meg med St Hippolyts fôringseksperter (Cristina Kryder) Jeg skulle gi min hest Struktur Energetikum, Olympic Claim og Irish Mash + evt maisflak ved behov. For det første reagerte jeg på at jeg skulle gi kun 2-3 kg totalt pr dag. Og tenkte det var rart når han kal OPP i vekt.. Hva skjedde med hesten???

Han begynte å spise! Han strålte når han fikk mat i stedet for å gå i kroken og skrape og være misfornøyd. Etter bare et par uker var hesten gått opp i vekt, og pelsen hans GLINSET! Han var ivrig når salen kom og vi skulle ut å ri (ikke som tidligere, da han løp fra mig når salen kom). Han ble en ny hest, men livslyst som strålte sunnhet! Han ble lettere å ri, lettere å trene opp, lettere å holde energien oppe, og i tillegg - BILLIGERE! For selv om St Hippolyts fôrsekker koster noe mer, så er det så små mengder som skal til, at du har det dobbelt så lenge som annet fôr!!

I tillegg fikk hesten bedre hovkvalitet, hurtigere man/hale-vekst og han så ut til å rett og slett blomstre!

Det er bevis nok for meg!!

I tillegg har jeg den mørke siden av historien, som bare understreker dette:

Etter 2 år, kjøpte jeg 2 hester til. Og jeg tenkte da å forøske å gå tilbake til Champion fôr for å se om jeg ville spare penger på det... Hva skjedde? ... Den første hest som jeg hadde gjort suksess med St Hippolyt på, fikk akutt kolikk og døde.. Jeg gikk akutt tilbake til St Hippolyt på de gjenlevende hester... Men jeg håper flere hesteeiere kan lære seg å forstå kvaliteten av St Hippolyt og ikke måtte gå i samme dyrebare erfaringsfelle som meg.... En uerstattelig hest døde pga at jeg sluttet å gi han St Hippolyt! (Det er vanskelig å kunne bevise at det var nøyaktig det.. men hesten var ikke en kolikk-latent hest og alle andre kritereier for forebygging av kolikk lå til rette..)

Så: PRØV St Hippolyt! Og bli frelst! Eller unngå å miste hesten i en grusom sykdom!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Foder från St Hippolyt?

Men då kan man ju undra hur mycket grovfoder fick din häst?
Och vad hade du för näringsvärden på det?
 
Sv: Foder från St Hippolyt?

Samme grovfôr hele tiden fra samme sted. Klasse H2/H3. 750 kg hest fikk 12-15 kg grovfôder pr dag. Bottom line er at jeg håper folk kan prøve fôret i stedet for å leke "fôrekspert" på nett;) Det er ikke sikkert det fungerer på alle hester - men jeg har den dag i dag ikke hørt om en eneste hest som ikke har respondert positivt på St Hippolyt. Alle som "endelig" tør å prøve det, blir helfrelst!
 
Sv: Foder från St Hippolyt?

Till syvende og sist så kan det inte vara några strålande värden på ditt grovfoder och/eller har hästen fått alldeles för lite. Annars skulle du inte se sån skillnad.
Det är meningen att hästen ska få huvuddelen av sin näring i från grovfodret.

De foder från St Hippolyt som jag kikat på har jag lätt kunnat blanda ihop själv för en spottstyver av priset.
 
Sv: Foder från St Hippolyt?

Selvsegt får hesten grovfôr med høyt næringsinnhold! Men det hjelper ikke hvis man ødelegger tarmene med for mye stivelse i kraftfôret! Da klarer ikke heste ta opp næringen fra grovfôret! Så ved å gi St Hippolyt tar hesten opp næringen fra grovfôret bedre. Og det er synd du synes St Hippolyt er så dyrt! For meg er det økonomisk og billig! Og det sparer hesteliv:) Jeg har fått beviset, og når det kun var endring i kraftfôret - så taler det for seg selv.... ;) Forstår faktisk ikke hvorfor man er motstander av et så bra fôr til hesten. Men for all del - jeg gir hesten det jeg ser fungerer på den uansett pris. For eller kan jeg likegodt la være å ha hest;)
 
Sv: Foder från St Hippolyt?

Spesielt du som tydeligvis bor i Sverige bør jo synes St Hippolyt er billig.. Jeg mener.. Jeg må betale det DOBBELTE pr sekk i Norge - og selv DA er det BILLIGERE enn andre fôr;) En tankevekker! Hvis ikke Norge var så streng på å ta med fôr over grensa ville jeg helt klart kjøpt fôret i Sverige..
 
Sv: Foder från St Hippolyt?

Håller absolut med dig om att stärkelse inte alls är bra för hästmagar men de allra flesta behöver inte ge något kraftfoder över huvud taget.
Jag har inte sett ett grovfoder på länge som innehåller mindre än 6 MJ/kg.
Så att behöva stödutfodra med kraftfoder kan inte gälla många hästar.

Sen förstår jag inte deras vits med att blanda vitlök i fodret, begriper du?
 
Sv: Foder från St Hippolyt?

Hvitløk? Ja, hvorfor ikke. Jeg spiser hvitløk for å styrke immunforsvaret. Og når det er hvitløk i fôret slipper jeg å gi det som tilskudd i tillegg. Spesielt lurt om sommeren for å holde insektene litt unna på beite.

Her i landet er det svært vanlig å gi STORE mengder havre og andre kornrike kraftfôr. Og mange hester blir tynne nettopp pga at de får for mye korn og stivelse.

Jeg antar at rutinene er noe annerledes i Sverige. I hovedsak er den oppfatningen av at det er så mye billigere enn andre fôr som er avgjørende for den enkelte. Jeg gir kun 0,5-1 kg St Hippolyt Natur Müsli til 600 kg holsteiner i lett-middels trening. Det er å lite at en sekk holder i 20-40 dager (ca en mnd).

Her koster en sekk 20 kg Natur Müsli ca 400 NOK. (Ca 480 SEK)
I Sverige koster samme sekk 263 NOK = 310 SEK).
I Danmark koster samme sekk 212 DKR = 216 NOK = 255 SEK
 
Sv: Foder från St Hippolyt?

Hvitløk? Ja, hvorfor ikke. Jeg spiser hvitløk for å styrke immunforsvaret. Og når det er hvitløk i fôret slipper jeg å gi det som tilskudd i tillegg. Spesielt lurt om sommeren for å holde insektene litt unna på beite.

Her i landet er det svært vanlig å gi STORE mengder havre og andre kornrike kraftfôr. Og mange hester blir tynne nettopp pga at de får for mye korn og stivelse.

Jeg antar at rutinene er noe annerledes i Sverige. I hovedsak er den oppfatningen av at det er så mye billigere enn andre fôr som er avgjørende for den enkelte. Jeg gir kun 0,5-1 kg St Hippolyt Natur Müsli til 600 kg holsteiner i lett-middels trening. Det er å lite at en sekk holder i 20-40 dager (ca en mnd).

Her koster en sekk 20 kg Natur Müsli ca 400 NOK. (Ca 480 SEK)
I Sverige koster samme sekk 263 NOK = 310 SEK).
I Danmark koster samme sekk 212 DKR = 216 NOK = 255 SEK

Du har kanske missat att hästar kan få anemi (blodbrist) av vitlök?

Att folk är dåligt pålästa och proppar i sina hästar stärkelserika foder bevisar knappast att St Hippolyts foder är så bra som tillverkaren säger att de är. Framförallt går det att köpa likvärdiga produkter eller blanda själv till mkt lägre kostnad.

Om man som människa lever på snabbmat så är det inte konstigt att man mår bättre om man går över till att äta vanlig husmanskost.
 
Senast ändrad:
Sv: Foder från St Hippolyt?

Just det, Hannah! Snabbmat er det som finns i Champions sortiment... Dermed er St Hippolyt god kvalitets husmannskost.. Jeg tror dere har misforstått noe vesentlig her!! Jeg vil KUN gi hestene St Hippolyt kvalitetsfôr i stedet for Champion "Euroshopper"-fôr.... Da er vi enige da;) Hvitløk er godt for ALLE!
 
Sv: Foder från St Hippolyt?

Just det, Hannah! Snabbmat er det som finns i Champions sortiment... Dermed er St Hippolyt god kvalitets husmannskost.. Jeg tror dere har misforstått noe vesentlig her!! Jeg vil KUN gi hestene St Hippolyt kvalitetsfôr i stedet for Champion "Euroshopper"-fôr.... Da er vi enige da;) Hvitløk er godt for ALLE!

St Hippolyt är på sin höjd DYR husmanskost. Dessutom har vi utmärkta foder tillverkade i Sverige. Varför gå över ån efter vatten?

Sen förstår jag inte alls. Uppenbarligen är vitlök INTE bra för alla. Hästar kan få BLODBRIST av att äta det, vad skulle vara bra med det menar du?
 
Sv: Foder från St Hippolyt?

Kan du gi meg en link til en dokumetert forskning på det med hvitløk og hest?
I Norge må man gå LAAAANGT over fjell og FJOOOORD for å få tak i godt fôr! Og eneste alternativet er Felleskjøpets Champion - basert på HAVRE. Forstår jeg diskuterer med svensker som ikke aner hva jeg prater om- ei heller forstår norsk;) Jeg vil ikke miste flere hester i døden av dårlig fôr - så her gis kun KVALITET! Lykke til og god weekend!;)
 
Sv: Foder från St Hippolyt?

Hvordan legger en hest drastisk på seg av 0,5 kg St Hippolyt pr dag med samma grovfoder som den blev tynn av med 6 kg Champion kraftfoder? Hvis det hadde vært næringsfattig, ville det vært umulig. tenker dere aldri kan ha forsøkt St Hippolyt. Da hadde dere fått se et glansbilde av en hest på kort tid. Men for all del; det er ikke alle som ønsker sine hester det beste;) Ei heller forstør norsk;)
 
Sv: Foder från St Hippolyt?

Jag vill inte ge min häst ett foder där man stoppar i saker fodret som inte är bra för hästarna - t.ex. vitlök.
Det finns betydligt bättre och hälsosammare foder att ge hästarna, som fungerar helt utmärkt.

Jag har ridit flertalet hästar som fått Hippolyt. Det är inget jag skulle ge till min häst.
 
Sv: Foder från St Hippolyt?

Kan du gi meg en link til en dokumetert forskning på det med hvitløk og hest?
I Norge må man gå LAAAANGT over fjell og FJOOOORD for å få tak i godt fôr! Og eneste alternativet er Felleskjøpets Champion - basert på HAVRE. Forstår jeg diskuterer med svensker som ikke aner hva jeg prater om- ei heller forstår norsk;) Jeg vil ikke miste flere hester i døden av dårlig fôr - så her gis kun KVALITET! Lykke til og god weekend!;)

Här är en artikel från SLU du kan läsa. På sidorna 46-47 kan du läsa om vitlök.

http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/00001820/01/HenricsonAnna_Exjobb.pdf
 
Sv: Foder från St Hippolyt?

Det finns en hel uppsjö med forskning om faran att ge vitlök till hästar. Varför fortsätta ge vitlök till hästar? Det är inte ens säkerställt vilka doser som anses riskabla och vilka som kan vara farliga - ändå fortsätter människor att ge sina hästar vitlök. För att det är bra för MÄNNISKOR?!

Finns det någon hästägare som tror att hästar och människor går att jämföra på det sättet? I så fall blir jag mörkrädd.

Att fodertillverkare inte är mer pålästa än att de tillsätter t ex vitlök i fodret är för mig en klar signal att hålla sig borta från deras sortiment.

---
Äntligen har vi forskningsresultat som bevis.Ge inte vitlök.

Nu konstaterar forskarna att hästar inte mår bra av vitlök. Länge har hästvärlden varit oense om hur vida hästar mår bra av att äta vitlök eller ej. Vissa hävdar att det stärker immunförsvaret eller att det skulle hjälpa mot fästingar. Men nu konstaterar flera forskare att så inte är fallet. Lök och vitlök innehåller ämnet thiosulfat som djur inte kan bryta ner. Både kor, hästar, hundar och katter är känsliga för detta ämne. Ämnet gör de röda blodkropparna ömtåliga och de går lättare sönder vilket kan resultera i blodbrist. Symtomen hos en häst som ätit för mycket vitlök är trötthet, bleka slemhinnor och mörkare urin. Men det tar inte slut här, hästarna kan även drabbas av njurskador. Eftersom ämnet inte kan tas om hand av hästens kropp fungerar det som ett gift. ”Med tanke på vilka risker utfodring av vitlök innebär så vill jag inte rekommendera att pröva det som tillskott” säger veterinären Anne Haglund. ​

Källa: Equilibris –tidskrift för veterinärmedicin och hästvetenskap (nr 1-2011)
---
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
829
Senast: skiesabove
·
Hästvård Brottas med mugg/rasp just nu och idag kom svaret på odlingsprovet. Han har två bakterier varav den ena är resistent. Fick då hippotrim...
Svar
8
· Visningar
515
Senast: tuaphua
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
22
· Visningar
1 109
Hästvård Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och...
2
Svar
31
· Visningar
1 985
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp