Bukefalos 28 år!

Foder från St Hippolyt?

Sv: Foder från St Hippolyt?

Tack och lov så inser fler och fler att vitlök inte på något sätt hör hemma i hästens kostcirkel. Det är intressant att man hänvisar till utlänska studier som är svåra att översätta och ta del av!!?? Detta betyder att man kan påstå exakt vad som helst och sedan säga att det finns bevis någon annanstans!!?? Eller varför inte bifoga en kinesisk teckenskrift och därmed hävda evidens!
 
Sv: Foder från St Hippolyt?

Hvordan legger en hest drastisk på seg av 0,5 kg St Hippolyt pr dag med samma grovfoder som den blev tynn av med 6 kg Champion kraftfoder? Hvis det hadde vært næringsfattig, ville det vært umulig. tenker dere aldri kan ha forsøkt St Hippolyt. Da hadde dere fått se et glansbilde av en hest på kort tid. Men for all del; det er ikke alle som ønsker sine hester det beste;) Ei heller forstør norsk;)

Jag har inga problem att förstå VAD du skriver, det jag inte förstår är HUR du tänker.


Min häst har inga som helst problem att hålla hull och vara glansig i pälsen (får 0,7 kg gräspellets och en näve musli utöver hö) Jag vet inte vad ni har för foder i Norge men i Sverige finns det bra mkt bättre och billigare alternativ än St Hippolyt. Om ni är hänvisade till St Hippolyt och ett annat märke så är det bara att beklaga.

Forskningsresultaten har du redan fått av ex "Lovisaleonora". Håller fö med henne ang "att tro är att inte veta".
 
Senast ändrad:
Sv: Foder från St Hippolyt?

Jag har inga bra erfarenheter av fodret.
Min ponny fick fång då hon fick detta foder.
Det skulle vara bra om de som säljer foder lär sig att ett bra grovfoder räcker att ge, inte massa annat "krafs".
Självklart skall man analysera höt.
Hästar på elitnivå behöver säkert något extra men inte de hästar många har.

Mina hästar mår bra nu med hö,halm och mineraler samt lite morötter!
 
Sv: Foder från St Hippolyt?

Jeg vet heldigvis bedre enn å miste flere hester i kolikk pga dårlig foder:) Min 30 års erfaenhet med häst och fodring er god å ha! Og mine hästar er mine læremestare! Svaret finns i hästen... Bara man orkar se efter och brukar sitt huvud.

PS.: Hvad angår vitlök: Mina hästar får nu et rent tilskudd av vitlök och strålar av sundhet !! :banana:

God sommar och lycka till all i hopa med eller utan kvalitetsfoder:
 
Sv: Foder från St Hippolyt?

Ett foder som har ingredienser som bevisats farliga för hästen kan omöjligt klassas som kvalitétsfoder. Det motsäger sig själv.
 
Sv: Foder från St Hippolyt?

Sommareksem är allergi mot svidknott. Punkt. Visserligen är det bra att ta bort eksemhästen från betet de tider på dygnet och året då knotten är aktiva men det är ju för att slippa insekterna inte socker!


Jag lägger mig inte i detta med fodret då jag aldrig fodrat med detta foder. Det har aldrig passat in i mina foderstater.

Men, jag har dock en häst med lindrig sommareksem, förra året tog jag blodprov. Hon har noll i alla värden, som svinknott, o andra aktuella substanser. Förutom förrådskvalster, där hade hon 70, vilket anser som en liten intolerans.
 
Sv: Foder från St Hippolyt?

Fast blodprov är inte 100% tillförlitligt när det gäller allergi därav att man fortfarande gör pricktest på människor.
 
Sv: Foder från St Hippolyt?

Jag har börjat att fodra min häst med St Hippolyt då jag har en återförsäljare nära. Har fått en ännu blankare och välmående häst, som älskar fodret.Behöver inte ge så stor mängd per dag. Så fast det kostar lite mer är jag nöjd.
 
Sv: Foder från St Hippolyt?

*kl*
Jag fodrar också med St Hippolyt.
Har aldrig kladdat med foderstater eller analyser, utan fodrar med öga och näsa och hästen är fin och välmående.
Började även för ett tag sen att ge Equimall (ingår i St Hippolyts sortiment) till unghästen som är mitt inne i en växtperiod och har märkt en markant skillnad på hästen sen dess.
 
Sv: Foder från St Hippolyt?

Jag fodrar också med Hippolyt, och är supernöjd. Blev stor skillnad på hästarna efter det att jag bytte till Hippolyt. Glänsande pälsar, fina i hull och bra musklade.
Har tidigare fodrat med Mustang, som inte var någon hit till mina hästar.
Hippolyt passar mina hästar, i kombination med mitt hö och min ridning. Är säkert olika från häst till häst beroende på övriga faktorer, både gräs, träning och genetik, men jag är nöjd....hästarna verkar också nöjda :)
 
Sv: Foder från St Hippolyt?

Sommareksem är allergi mot svidknott. Punkt. Visserligen är det bra att ta bort eksemhästen från betet de tider på dygnet och året då knotten är aktiva men det är ju för att slippa insekterna inte socker!


men de(veterinärerna) säger att min har sommarexem,hon kliar sig endast på sommaren, inte allergisk mot svidknotten utan mot solens UV strålar och ett protein i gräset... så svidknott punkt,:grin: stämmer inte...
 
Sv: Foder från St Hippolyt?

Jag har precis börjat fodra mina tre hästar med naturmüslin efter ett besök i deras monter i Falsterbo. Än så länge ser jag enbart fördelar med fodret! Hästarna älskar det, det luktar gott, en häst behöver enbart 1 kg müsli/dag för att täcka vitamin/miniral behovet, slippa har många olika "byttor" och olika tillskott. Nu är allt i ett! :)

Med detta foder har vi sänkt våra kraftfoderkostnader från 1600 kr /månad till ca 1200 kr/månad. Så för oss blev det billigare med Hippolyt än om vi skulle haft "vanlig müsli", korn/havre, betfor, lucern, miniraler och linfrö som vi hade föregående säsong...
 
Sv: Foder från St Hippolyt?

men de(veterinärerna) säger att min har sommarexem,hon kliar sig endast på sommaren, inte allergisk mot svidknotten utan mot solens UV strålar och ett protein i gräset... så svidknott punkt,:grin: stämmer inte...

Soleksem är en ren och skär brännskada, dvs sår på ljusa/vita partier såsom karleder, mule, nosvägg etc.

Kliar din häst sig i man och svans så ska du veta att över 80 % av dessa hästar reagerar på insekter och är alltså allergisk mot detta.

Hur kan hästen vara intolerant mot proteinet i gräset? Då borde den inte klara av att äta hö eller annat grovfoder heller, ännu mindre kraftfoder. Protein är protein och inget annat oavsett varifrån den kommer.
 
Sv: Foder från St Hippolyt?

Men vad exakt i muslin är det era hästar behöver då?

Själv blev jag rent av förbannad när Hippolyts foderförsäljare försöker sälja på mig Muslin när jag upprepade gånger sa att jag hade en SVÅRFÖDD häst med stort proteinbehov.. Det var ju som i de flesta muslisorter i stort sett väldigt lågt proteininnehåll i Hippolyt!

Dessutom var försäljaren okunnig och kunde inte specificera innehållet.

Jag har precis börjat fodra mina tre hästar med naturmüslin efter ett besök i deras monter i Falsterbo. Än så länge ser jag enbart fördelar med fodret! Hästarna älskar det, det luktar gott, en häst behöver enbart 1 kg müsli/dag för att täcka vitamin/miniral behovet, slippa har många olika "byttor" och olika tillskott. Nu är allt i ett! :)

Med detta foder har vi sänkt våra kraftfoderkostnader från 1600 kr /månad till ca 1200 kr/månad. Så för oss blev det billigare med Hippolyt än om vi skulle haft "vanlig müsli", korn/havre, betfor, lucern, miniraler och linfrö som vi hade föregående säsong...
 
Sv: Foder från St Hippolyt?

kl

Jag har fodrat med St Hippolyt det senaste halvåret till min häst. Fick ett antal säckar och har därför tagit tillfället i akt att prova.
Jag har använt Struktur Energetikum, Sports international och deras Irish Mash.

Hästarna älskar fodret. Det är väldigt aptitligt och innehåller ju också massvis av godsaker.
För egen del får jag erkänna att det är ganska roligt att jobba med också - fodret luktar gott, är enkelt att hantera och eftersom det är så mycket energi i behöver man inte fodra med särskilt mycket (förutsatt att det är just energin man är ute efter förstås).

Dock får jag exakt samma effekt av havre, om det är energin jag är ute efter. Och dessutom är jag skeptisk till allt socker som fodret innehåller. Dessutom är det något oklart vilka ingredienser i fodret som faktiskt HAR bevisad effekt - därför tycker jag att det är jättesvårt att säga om det är ett svindyrt foder eller om det ligger i hyfsad prisklass. Om man bestämmer sig för att tro på marknadsföringen och om man gillar konceptet med örters läkande kraft så är ju St Hippolyt det enda man behöver fodra med = billigt. Om man däremot inte tycker att innehållet rimligtvis kan hålla det det lovar och man känner att man måste lägga till en massa annat så blir det naturligtvis svindyrt att fodra med.

För att sammanfatta så tycker jag absolut att man kan fodra med det här fodret - det är jättetrevligt att jobba med, hästarna gillar det och på mina hästar har jag verkligen inte märkt någon negativ effekt. Jag tycker dessutom att det är något väldigt positivt att hästarna faktiskt äter fodret - det är ju helt värdelöst att ha en uträknad foderstat med bara sådant som hästen "ska" äta om den ändå inte gör det.

Min egen personliga åsikt är att det finns väldigt mycket billigare foder som ger samma effekt och som är mer hälsosamt. Jag kommer inte att köpa fodret när säckarna är slut. I första hand för att jag personligen gillar annat foder bättre, men även eftersom det är för dyrt för mig som har två hästar i tävlingskondition. Men man får även väga in att alla kanske inte har lust, ork, kunskap eller tid att mixa ihop "den perfekta foderstaten" på egen hand. Det är ett faktum att det är så, oavsett hur jobbigt en del tycker att det är att acceptera det.

Jag tycker att diskussionen blir lite överdriven och man kan göra hästen precis lika mycket skada genom att ge den för mycket/fel sort av något annat kraftfoder, oavsett om det är spannmål, färdigfoder eller tillskott. Om man vill lägga pengarna som krävs på detta fodret och fodrar med sunt förnuft (t.ex inte 3 kg av deras foder till en fångkänslig häst...) så tror jag att det enda som kommer hända är att hästen blir nöjd och att man själv kan sova gott om natten. Det är värt mycket det också.
 
Sv: Foder från St Hippolyt?

njae... När min häst går på bete börjar hon klia. Däremot är det inga problem o ha henne i en hage mkt lite bete o fodra med hö. Då kliar hon inte alls.. Så jag tror mkt på att iaf min häst är allergisk mot proteinet eller nåt annat i gräset. Har också noterat en intressant sak, en av mina andra hästar bränner mulen lätt så jag smörjer varje dag. En annan av mina hästar som också har mkt vitt i ansiktet har inte gått på bete förrän några veckor tillbaka, innan har den hästens mule varit helt normal, men nu när den äter gräs har även den börjat bli rosa. Så det kanske är så att hästar i viss mån inte mår bra av bete, i synnerlighet kraftigt bete.
 
Sv: Foder från St Hippolyt?

Så jag tror mkt på att iaf min häst är allergisk mot proteinet eller nåt annat i gräset. . En annan av mina hästar som också har mkt vitt i ansiktet har inte gått på bete förrän några veckor tillbaka, innan har den hästens mule varit helt normal, men nu när den äter gräs har även den börjat bli rosa.

Knotten som exemhästarna reagerar på lever i gräset. Om hästen inte går i en gräshage så utsätts den inte för lika många knott.
Vita hästar som reagerar på bete kan göra det om de äter Johannesört eller alsikeklöver. Dessa växter innehåller ett ämne som påverkas av solljuset och det blir som ngn slags allergisk reaktion.
 
Sv: Foder från St Hippolyt?

Ja du har redan fått svaret, knott lever gärna i gräs/fuktig mark. Tunt gräs ger inget skydd åt knott varför de ofta uteblir i mager hage, det här är klassiskt recept för hästar med grav eksem att inte ha dem på gräs eftersom de då lätt faller offer för betten och börjar klia sig.

Har själv en eksemhäst, egentligen av värsta sorten faktiskt men numera går han ute dygnet runt i gräshage men han är täckt och rikligt med Myggdeo. Sedan äter han linfröolja året runt, det har hjälpt honom att vara symptomfri.

Jodå jag fick också höra av veterinär att min häst inte tålde gräset, det var för starka proteiner. Kruxet bara är att han är import, därifrån han kom fanns det ohyggligt kraftigt gräs och inte sjutton hade han eksem där.

Dessvärre är det inte så många veterinärer som känner till hur eksem fungerar, kan tyckas märkligt men så är det för dagen.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
821
Senast: skiesabove
·
Hästvård Brottas med mugg/rasp just nu och idag kom svaret på odlingsprovet. Han har två bakterier varav den ena är resistent. Fick då hippotrim...
Svar
8
· Visningar
499
Senast: tuaphua
·
Hästvård Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och...
2
Svar
31
· Visningar
1 967
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 617
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp