Bukefalos 28 år!

Foderanalyser 2010

Sv: Foderanalyser 2010

Nu var det ju förstås fullt frisk 7 årig häst i toppkondition med supervärden för övrigt som uppvisade klart förhöjda njurvärden av att få proteinöverskott från hösilage där värdena sjönk ner till normala efter byte av hö till ett proteinfattigare. Om inte ens en häst i fysisk topptrim klarar av att ta hand om överskottet utan att njurarna får stryk hur tror du då att det påverkar en häst i mer normal fysisk form skillnaden är bara att det inte tas lika mkt blodprov på en sådan..........

Jag får en stark känsla av att du bara läser dig till det du hävdar är dina kunskaper i ämnet, lite erfarenhet från verkliga livet vore nog på sin plats när man rapar ur sig en massa som om det vore en klar sanning.

Jag har sett samma sak på massor av hästar, har ju passerat en hel del både egna och utbildningshästar genom stallarna under åren så det är inte isolerat på några få specifika individer, det är inte heller isolerat till att bara ske med vårt eget producerat hösilage utan precis samma sak sker med inköpta partier oavsett var de är odlade det enda de har gemensamt är för höga smrp.

Jag kan nu väldigt bestämd hävda hur effektivt en normalfödd häst omvandlar överskottsprotein till fett. Jag har nämligen laborerat lite på egen hand vad gäller tillförda värden för att testa mig fram när jag nu måste fodra med det absolut värsta av våra hösilage (kvot 9,4).
På prov la jag en häst som var i optimalt hull vid introduktionen på detta hösilage, och det är en häst som jag vet hur mkt MJ hon behöver för att hålla ett bra hull. Som jag viste så gick det inte att få ihop något vettigt om jag inte tillför massor av olja. Det närmsta jag kunde komma i värden utan att introducera olja var att lägga henne 20 MJ under hennes normala behov och då hamnade hon ca 200smrp över sitt behov. Bestämde mig för att testa och se en period för att se hur hon tålde proteinöverskottet innan jag började fylla upp med olja som hon tidigare aldrig fått. Vad har då hänt jo hästen blir fetare och fetare trots att hon alltså då ligger 20MJ under sitt behov vad gäller energi hon omvandlar alltså överskottsproteinet till fläsk så det står härligt till. Och utöver det så forsar svetten av henne när hon rids, så nej det funkade uppenbarligen inte med det proteinöverskottet.
 
Sv: Foderanalyser 2010

Det där tycker jag låter jätteintressant! Hur mycket protein har du upplevt som "lagom"? Går du alltid efter att ha en kvot runt 6 eller finns det en gräns för hur mycket protein de kan ta upp även om de behöver mycket MJ?

Min svårfödda häst ligger nu på ca 100MJ om dagen, men höet har en kvot på 4 typ, så jag får mixtra för att få upp proteinet. Hur mycket protein tycker du man ska sträva efter och vilka är de första tecknen på att man ligger i överkant på proteinintaget?
 
Sv: Foderanalyser 2010

Tack för förtydligande, om jag skickar till ex. Agrilab så skulle jag få den mest tillförlitliga analysmetoden? 350 kr + moms är inte så mycket om det spelar roll, men om det inte spelar roll så lägger jag hellre 440 kr på något annat (ex. en säck mineralfoder). Ska jag ändå komplettera med tillskott (saknar ex. garanterat selen, selentillskott kostar ungefär samma som mineraler som innehåller full dagsdos selen), så kan det ju lätt kännas som det är 440 kr som kastas i sjön. Är det inte skadligt med för mycket ex. kalcium i förhållande till fosfor om det kommer från grovfodret och hästarna ser fina ut ihullet så kan det kanske vara bra att dubbelkolla så man tänker rätt.. Jag vet inte..
Balarna ser väldigt lika ut så här långt, förra året var balarna nästan identiska med varandra hela vintern.
/U
 
Sv: Foderanalyser 2010

Jag håller med Gylle - att fodra unghästar är en helt annan femma än att fodra vuxna hästar - som jag oxå skrev innan. Så det beror väl på ålderna på dina djur hur "noga" du behöver vara.

Hemma hos mig blev det sjukt stor skillnad på höet från förra sommaren. Då fick jag inte slaget när JAG ville ha slaget (bonden tycker nämligen inte att protein osv har något avgörande på en häst...) Men i år lyckades jag tjata till mig att få slaget när jag tyckte det var dags och från smrp på 24 i fjol till 55 i år!
Så från att ha ätiti 2 kg lucern + 0,5 kg soja och fri tillgång på hö för unghästen (åring i år) till i vinter att gå på enbart hö och mineralfoder! Så även om man tycker att 400 spänn kan vara "bortkastade" pengar så kan det vara avgörande för hur mkt pengar man faktiskt kan SPARA genom att analysera :) Hade jag inte tagit någon analys i år så hade jag väl antagit att hon skulle gå på samma foderstat i år igen.



Gylle - kan proteinöverskott via grovfoder vara farligt för unghästar? Nu har jag ju analys på mitt men som en allmän undran bara. För alla har sagt till mig att Lamour inte " mår dåligt " av för mkt protein så länge det sker via grovfodret.
 
Sv: Foderanalyser 2010

*kl*

Vi fick en kvot på 10,7 till våra lättfödda hästar :crazy: på det parti dom får från nu.

Ng mkt protein blir det men vad ska man göra?! Känns dock bra att endast kunna ge dom grovfoder!

TS 61,8% /kg foder
MJ 6,8 /kg foder
Smbrp 73g /kg foder
 
Sv: Foderanalyser 2010

Fast det är ju ganska lågt i MJ i alla fall, så det behöver ju inte bli något problem om de inte är känsliga mot proteinet vill säga.
 
Sv: Foderanalyser 2010

Ne men proteinet hade gärna fått vart lägre. Men är glad över att jag bara behöver komplettera med mineraler :laugh:
 
Sv: Foderanalyser 2010

Men eftersom de är lättfödda, behöver du ju inte så mycket energi. Så om du byter ut en del av hösilaget mot halm, lär du ju komma ner lite i protein och även energi och kan därmed ge mer grovfoder:idea:

Om de äter halm såklart!(?)
 
Sv: Foderanalyser 2010

KL

Nu har jag jagat runt i månader efter ett lämpligt hö till min fånghäst. Tyvärr har jag fortfarande inte lyckats hitta ett med mindre socker än tio procent. Men pga grovfoderbrist har jag tagit hem för två månader av det som verkade bäst - någonting måste han ju äta;)

Så här ser analysen ut:

TS: 84,3%

/kg foder /kg TS
Energi: 8,6 MJ - 10.1 MJ
SMRP: 51 g - 61 g
Ca: 3,5 g - 4,1 g
P: 1,7 g - 2,0g
Mg: 1,3 g - 1,5 g
K: 9,5g - 11,3 g
Socker: 118 g - 140 g

Ca/P: 2,0
SMRP/Energi: 5,93

Jag tycker det verkar som rätt okej värden förutom sockret. vad tycker ni?

Några förslag på hur jag sätter i hop fodersten för att få ner sockret?
Jag fodrar normalt sett med GP Alfalfa samt havrehalm.
Halmen jag fick tag på i år är tyvärr väldigt smaklig dock och har fler kärnor kvar än jag är van vid, vilket gör mig lite nervös. Hur mycket stärkelse räknar man normalt med att det är i halm?

Någon som vet om det är något selen i greenpower alfalfa och hur ät det med socker i den? Det står inget på förpackningen är det 0 då?

Ingen som har något att säga om detta?
 
Sv: Foderanalyser 2010

Nu var det ju förstås fullt frisk 7 årig häst i toppkondition med supervärden för övrigt som uppvisade klart förhöjda njurvärden av att få proteinöverskott från hösilage där värdena sjönk ner till normala efter byte av hö till ett proteinfattigare. Om inte ens en häst i fysisk topptrim klarar av att ta hand om överskottet utan att njurarna får stryk hur tror du då att det påverkar en häst i mer normal fysisk form skillnaden är bara att det inte tas lika mkt blodprov på en sådan..........

Den erfarenhet jag har är att ett “rimligt” överskott av protein inte ger några nämnvärda negativa effekter på hästar. Med ett “rimligt” överskott menar jag det protein som kan finnas i ett grovfoder.

De problem jag har sett med “höga proteinvärden” i grovfoder är när grovfodret innehåller höga halter av nitrat. Nitrat är ett gift som kan omvandlas till nitrit i hästens grovtarm och som t.o.m. kan leda till döden. Att din häst uppvisade förhöjda njurvärden pekar snarare på att problemet var en hög nitrathalt i grovfodret.

Övergödning och dåliga växförhållanden (t.ex. torka) kan göra att nitratet i växten/gräset inte omvandlas till aminosyror och protein. Det analysföretagen mäter är kväveinnehållet i grovfodret och i detta ingår nitrat som är en kväveförening. Det värde på råprotein som står på analysen kan därför omfatta både protein och andra kväveföreningar, t.ex. nitrat.

Om du inte analyserade ditt grovfoder för nitrat så är det omöjligt att säga vad som orsakade problemet för din häst. Det är dock mer troligt att problemet var nitrat och inte proteinet.

När det gäller energiinnehållet i protein så ingår detta i det värde på SmRp som anges på analysen. Det är alltså inte fråga om någon “extra” energi som sätter sig som fett på hästen. Har du en fet häst så får din häst för mycket energi helt enkelt.
 
Sv: Foderanalyser 2010

Nope har varken varit hösilage som varit övergött eller varit drabbat av torka som givit problemen utan hösilage som vuxit optimalt med väl avvägd mängd gödning som givit optimal skörd dock med hög protein.

Jag tycker faktiskt du skall ge upp för uppenbarligen har du ingen egen erfarenhet av att fodra med för hög proteingiva till hästar som presterar och som du mkt noggrant känner och kan se skillnaderna på.
Du har läst dig till att det skall vara på ett vist vis och då skall du envist hävda att du har rätt trots att andra har erfarenheter som visar på något annat.

Och NEJ hästen får inte för mkt energi, hon får som sagt 20MJ under vad hon håller optimalt hull på annars dessutom om något så har hon jobbat mer än normalt. Det är en häst jag känner mkt väl och har 100% koll på hennes behov. Det enda som skiljer är att hon får för mkt protein FRÅN GROVFODER och hon har lagt på sig MÅNGA kg fett. Finns liksom ingenting alls att ta fel på. Så ge dig ta du dina inlästa sk kunskaper och försök övertyga någon annan, finns säkert någon nybörjare någonstans du kan imponera på.
 
Sv: Foderanalyser 2010

Men hur kommer det sig att foderrådgivare säger att proteinöverskott inte är farligt så länge det kommer från grovfodret???
Då måste de ju va helt ute o cykla om man ska tro på det du säger??


Själv är jag helt grön men tar allt på buke med en nypa salt. Man har ju ingen aning om vare sig du eller SpaderÄss egentligen vet vad ni pratar om :p
 
Sv: Foderanalyser 2010

Ställer frågan igen, ifall du missade den längre upp:

Hur mycket protein tycker du din häst verkar funka bäst på? När märker du symptom på proteinöverskott? Försöker du alltid hålla dig runt en kvot runt 6 eller har du riktvärden på hur mycket MJ resp som behövs utan att ta hänsyn till kvoten?
 
Sv: Foderanalyser 2010

*KL*
Saxat fråän SLU:
Cecilia Müller


Eftersom ensilering inte är lika väderberoende som höproduktion, kan ensilageskörden lättare än höskörden anpassas till optimalt utvecklingsstadium. Till stuteriets hästar, dvs föl, unghästar och avelsston, bör 8 g smältbart råprotein/MJ omsättbar energi eftersträvas. Till sport- och tävlingshästar anses 6 g smältbart råprotein/MJ omsättbar energi vara lämpligt. Således bör stuteriets vallfoder slås tidigare än tävlingsstallets för att bättre svara mot de olika hästkategoriernas näringsbehov (Planck, 1993). Härvid bör det dock påpekas att en överutfodring av protein via vallfodret normalt inte har befunnits ha några direkta nackdelar med avseende på hälsa och prestation, då det gäller måttliga proteinöverskott. Det är alltså bättre att ha ett vallfoder med lite för högt proteininnehåll än ett vallfoder som är grovt och förvuxet, då ett förvuxet grovfoder har lägre smältbarhet för alla näringsämnen. Likaså bör inte ett högt proteininnehåll i vallfodret medföra att grovfodergivan minskas. För många hästar är grovfodret en stor del av sysselsättningen. Mindre grovfodergivor kan då leda till både fodersmältningsproblem och stallovanor. Om proteininnehållet i vallfodret är extremt högt kan högpresterande hästar behöva använda mycket energi till att göra sig av med proteinöverskottet, vilket kan ta sig uttryck i ett något sävligare temperament (C. Planck, pers. medd., 1998). Med högpresterande hästar avses träning och tävling på elitnivå, intensiv terrängträning och krävande jordbruks- och skogsarbete (Planck et al.,1997). Det är alltså ganska få hästar som faller inom denna kategori.

Rolle
IpL
 
Sv: Foderanalyser 2010

Tack o bock. Men vad menas med EXTREMT HÖGT protein i ett grovfoder? Var ligger nivåerna då? Med en kvot på 9 då som Gylles typ?

och jag lär ju aldrig behöva bekymra mig då jag 1) troligtvis aldrig får sådana extrema värden eftersom vi tar in torrhö (så får ju ofta vänta rätt länge) 2) aldrig kommer ha en elithäst :p
 
Sv: Foderanalyser 2010

Ingen som har något att säga om detta?

Jag har oxå en Fång/IR ponny, fick liknande resultat på min analys och jag velar nu oxå om jag ska ta hem hela partiet eller leta efter annat.
Mina värden var
Energi 10,1 MJ/kg ts
Smrp 58 gram/kg ts
Sockret var 14%
 
Sv: Foderanalyser 2010

Knapplån :)

Vad tycker ni om dessa värden på hösilage

TS: 66%
Smältbart råprotein: 41g/kg foder
energi: 7.1 MJ/kg foder
Ca: 1.9 g/kg foder
P: 1.5 g/kg foder
Mg: 0.6 g/kg foder
K: 13.2 g/kg foder
 
Sv: Foderanalyser 2010

kl,
har för första gången fått analyserat hö och försökt göra "ordentliga" foderstater till hästarna. har ingen aning om vad siffrorna betyder egentligen men vad tycker ni om dessa värdena?
ts; 55.5%
smältbart råprotein: 33g per kg foder
energi: 5,6mj
fick bara dessa siffrorna av grannen som vi köpt hö av, första skörden för honom och första analysen så han vill också veta hur bra höet är^_^

har 2 sv halvblod en 9 åring och en 18 åring båda normal födda, en shettis som haft fång och en 30årig ponny med dålig närings upptagning.
 
Senast ändrad:
Sv: Foderanalyser 2010

Jag hade varit väldigt nöjd med det fodret. Bra kvot och har man inte en väldigt svårfödd häst så räcker ju energin till gott och väl.
Man kanske behöver få upp proteinet något, men det är ju lätt fixat med den kvoten.
 
Sv: Foderanalyser 2010

Det ligger ju ganska lågt i både protein och energi, men kvoten blir ändå ganska bra för häst. Du har en kvot på 5,9 och man rekommenderar en kvot på 6 så det kan ju inte bli mycket bättre.
Du kan ju ge lite mer grovfoder av detta dels då energin är ganska låg och så är det väl ganska blött. Det tycker jag är en fördel så att man kan ge mycket grovfoder utan att de blir tjocka.

På min svårfödda häst hade jag hellre velat ha energivärden på närmare 10 MJ om jag hade fått välja, men det gick ju tyvärr inte:-) Jag hade också föredragit ett lite torrare hösilage, men det är nog mest för att min häst är känslig i magen och reagerar när det blir för blött.
 

Liknande trådar

L
Foder & Strö Vill veta vad ni tycker om vårat hö. Vi slår två lägdor, så två olika analyssvar. Per kg/ foder: nr1 Torrsubstans (ts) 70 %...
Svar
18
· Visningar
2 525
Senast: Glimm
·
Foder & Strö Va ju en del som ville att jag skulle tala om vad svaret blev på analyserna då min "lilla" gubbe ser ut att behöva MKT mera protein...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 118
Senast: JessicaM
·
V
Foder & Strö Kära bukevänner! Nu har äntligen min höanalys kommit. Jag har tidigare inte haft egen häst så detta är min första analys samt...
Svar
8
· Visningar
826
Senast: Visp
·
B
Foder & Strö Har nu fått tag i ett grovfoder som verkar väldigt schysst, det är ett Hösilage med följande värden: TS = ca 62% Mj/kg foder = 7,0...
Svar
6
· Visningar
774
Senast: BJÖRKIS
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp