Bukefalos 28 år!

Foderanalyser 2010

Sv: Foderanalyser 2010

Nu var det ju förstås fullt frisk 7 årig häst i toppkondition med supervärden för övrigt som uppvisade klart förhöjda njurvärden av att få proteinöverskott från hösilage där värdena sjönk ner till normala efter byte av hö till ett proteinfattigare. Om inte ens en häst i fysisk topptrim klarar av att ta hand om överskottet utan att njurarna får stryk hur tror du då att det påverkar en häst i mer normal fysisk form skillnaden är bara att det inte tas lika mkt blodprov på en sådan..........
Den häst du beskriver borde vara ett undantag. Normalt (enligt vetenskapen) påverkas inte hästen av proteinöverskott så länge det kommer från grovfoder. Jag har inte läst hela tråden, men vill bara påpeka att bara för att detta hände den hästen behöver det inte vara någonting vanligt utan kan tvärtom vara väldigt ovanligt.
Jag får en stark känsla av att du bara läser dig till det du hävdar är dina kunskaper i ämnet, lite erfarenhet från verkliga livet vore nog på sin plats när man rapar ur sig en massa som om det vore en klar sanning.
Erfarenheter är alltid bra om man kan dra lärdom av det. Du vet nu att det kan hända. Inte att det är vanligt.
Jag har sett samma sak på massor av hästar, har ju passerat en hel del både egna och utbildningshästar genom stallarna under åren så det är inte isolerat på några få specifika individer, det är inte heller isolerat till att bara ske med vårt eget producerat hösilage utan precis samma sak sker med inköpta partier oavsett var de är odlade det enda de har gemensamt är för höga smrp.
För höga proteinvärden är väldigt ovanligt i Sverige. Däremot vet forskarna att det är mycket vanligt att hästar i vårt land får för lite protein.
Jag har också haft hästar där kvoten protein/MJ varit rätt höt i grovfodret och det har bara varit positivt. Inte ett uns negativ effekt på dessa hästar, så det låter väldigt underligt att du sett detta på så många hästar. Detta skulle vara intressant att prata med SLU om.
 
Sv: Foderanalyser 2010

Vad bra :) Min pålla funkar fint på det och för en gångs skull har jag lyckats hålla henne lagom i hull :D
 
Sv: Foderanalyser 2010

Vart skulle man kunna säga att gränsen går för att man ska betrakta proteinvärdet som högt?
 
Sv: Foderanalyser 2010

Förra året hade vi ett hösilage som hade 99g/kg i smältbart protein. Det var högt och sämre än vad jag förväntat mig att fodra med.
Det blev ett kraftigt proteinöverskott som innebar lös mage och massor mer att mocka i samtliga boxar. Hästarna svettades mer än normalt och vilket kraftfoder jag än försökt fasa in så fick min häst knutor på kroppen. Jag har även fått höra av en foderrådgivare på krafft att ett för högt proteinintag påverkar puls och prestationsförmåga negativt på hästarna. Det fanns tydligen studier på det där man studerat travhästar (eller om det var galoppörer)
Jag kommer helt klart sträva efter att ha en kvot så nära 6 som möjligt i framtiden.

Mitt "idéalhö" skulle ha 9 MJ i energi och 55-60 g smrp:) Men då har jag en svårfödd häst...
 
Sv: Foderanalyser 2010

Oj det lät inte som nåt roligt foder :crazy:

Då kan man alltså säga att det inte är extremhöga värden i mitt foder som har 41 g/kg smältart råprotein?

Vi har en hel del hästar i stallet som är lösa i magen och de flesta tror att de beror på "det höga proteinet" i fodret. Men ingen av hästarna mig veteligen har foderknölar :S
 
Sv: Foderanalyser 2010

Nej, jag tycker inte alls att det är högt i protein. Foderrådgivaren jag pratade med sa att hon helst ville ha ett proteinvärde mellan 30-60. (Det är lättare att fodra upp protein än att få upp energi utan protein)

Fodrar du 12 kg hösilage så hamnar du på 492 g protein per dag och det tycker jag inte alls är högt.
Jag låg på över 1200 g förra hösten när jag märkte av att han blev påverkad negativt av proteinöverskottet...

Lös mage känns det som om jag har full koll på efter att ha diskuterat med veterinärer, agronomer på SLU, foderrådgivare osv i 1½ år till och från.
41g tror jag inte alls ger lös mage. På hösten tror jag snarare att det beror på frostigt gräs, foderbyten och/eller dålig foderhygien om fodret blir lerigt i hagarna osv. För lite grovfoder eller dåliga foderrutiner kan ju också vara en bidragande orsak.

Sen blir det ofta värre tycker jag om man har en tarmstörning pga frost i gräset el. dyl. Då blir minsta lilla ytterligare orsak än värre. Foderbyten eller foder med mycket stärkelse kanske inte är ett problem i normala fall, men när magen redan är lite ur balans så blir kombinationen så mycket värre.
Min häst klarar bara grovfoder för tillfället... jag hoppas kunna fasa in kraftfoder nu när det ligger snö i hagarna och han inte petar i sig en massa gräs och jord.
 
Sv: Foderanalyser 2010

Knapplånar...... (har läst igenom hela tråden...) och tycker kanske det läggs lite väl stor vikt vid just kvot?
Det viktiga är väl ändå att växande hästar får i sig riklig mängd protein,rätt mängd kalk och mineraler, samt den mängd energi som de håller hullet på? att tävlande hästar får tillräckligt med protein/ energi i rätt form?
Och där skiljer det sig vida åt, vissa hästar är känsliga för protein andra inte. En del har känsliga magar, foderallergier etc. En del klarar inte av att äta havre, blir för heta osv. medans andra behöver tillsatt energi i form av just kraftfoder. Något det också talas väldigt lite om är fibrer och god kvalité. Sen skiljer sig hästar åt, precis som vi är de individer och det som fungerar bra på en häst, behöver inte fungera lika på en annan. Så den individuella kunskapen om sin/sina hästar samt sunt förnuft bör beaktas lika mkt som de "teoretiska" kunskaper som finns att läsa.

Känns liksom lite panikartat det här med just kvot;)......
Och i sanningens namn...... Även om jag hade världens bästa hö skulle det kännas tomt att inte få se mina älsklingar smaska i sig lite gott i krubban, dagens högtid liksom..... Sen kan det ju lika gärna vara lucern som kraftfoder, men gott ska det va! :love:
 
Sv: Foderanalyser 2010

Tack för tankvärda tips! Det jag kan tänka mig orsaken till lösa magar hos oss är i så fall att de lunchfodras i hagen och på sätt får i sig lera. Gräs i hagarna har de men de är ju knappt nåt att tala om och just nu är det inte frost hos oss. Kan väldigt blött hösilage ge lös mage?
 
Sv: Foderanalyser 2010

*kl*

Jag fick svar på min analys idag och det var följande:

per kilo foder / per kilo ts
TS 60,3%
MJ 6,3 / 10,4
Råprotein 47 / 77
Smältbart råprotein 25 / 41
Kalcium 2,2 / 3,7
Fosfor 1,2 / 2,0
Magnesium 0,8 / 1,3
Kalium 11,2 / 18,7
Ca/P-kvot 1,8

Om man ska räkna ut foderstat med hjälp av ett foderstatsprogram, ska man då skriva in värdena för "per kilo foder" eller "per kilo ts"?
 
Sv: Foderanalyser 2010

Hej! När jag räknat på Hippocampus så är det per kg foder, man skriver ju även in Ts halten. Kan säkert vara olika beroende på vilket program du använder.
 
Sv: Foderanalyser 2010

Lite sent kanske, men fick svar på analysen för 2 veckor sedan, vad tycker ni om följande till min ngt svårfödda grova D-ponny:

Ensilage

TS 53%
MJ 5,1
PROTEIN 46
CA 2,6
P 1,3

Ngt högt protein värde, eller? Inte så farligt till min, men kanske inte så bra till Islänningar, eller?
 
Sv: Foderanalyser 2010

Har en D-ponny (3,5 år) som inte klarade av hösilaget vid installning. Lös mage och knutor på kroppen. Bytte efter att ha testat med lite olika magpreparat till hö (oanalyserat fjolårshö, men från stuteri så med misstänkt rätt höga värden) och magen blev mkt bättre. Hon minskade också sitt drickande och pinkande.

Nu var jag idag och hämtade mer hö och då från årets skörd, samma vall men lite tidigare skördat så säljaren trodde att det skulle vara kraftigare än förra årets. Analycen hade precis kommit och jag fick värdena mailade till mig nu ikväll (mineralanalysen var inte klar än).

Smrp 86 g /kg foder
MJ 8,9 /kg foder

Protein/MJ-kvot = 9,66

TS 84%

Analycen är gjord av Eurofin (så med NIR-metod förutsätter jag). Efter att ha läst här så känns det ju som att det enda rätta är att jag skickar in en egen analys. Hela poängen är ju att man ska få en fingervisning om hur man ska fodra och de jämförande resultaten som är med i den här tråden visar ju på att det inte går att lita på Eurofins resultat.


Jag hoppas att det visar sig att det är lägre värden i höet. Som det är nu ger jag 11 kg hö per dag (+ lite skrammel i krubban) och det blir rätt ordentligt mkt protein (och totalenergi för den delen) om ovanstående analys visar sig stämma.
 
Sv: Foderanalyser 2010

Läste precis på Agrilabs hemsida och där står följande:

"Vi analyserar alltid de foderprov som vi får in med kemiska metoder om det behövs. För de flesta prov används NIR för bestämning av energivärdet. För de prov som inte visar bra värden på NIR, vilket kan vara fallet för helsäd och en del ovanliga botaniska blandningar, så analyseras energivärdet kemiskt. Vid analys av råprotein analyseras alla prov först med NIR. Om de värden som erhålls inte är tillförlitliga (oftast prov med mycket låga eller mycket höga proteinhalter) så analyseras även råproteinet kemiskt. Analys av mineraler, socker och stärkelse görs alltid kemiskt"

De använder alltså inte alltid kemisk analys, hur ska man då veta vad man ska tro....?
 
Sv: Foderanalyser 2010

Knapplånar...... (har läst igenom hela tråden...) och tycker kanske det läggs lite väl stor vikt vid just kvot?
Det viktiga är väl ändå att växande hästar får i sig riklig mängd protein,rätt mängd kalk och mineraler, samt den mängd energi som de håller hullet på? att tävlande hästar får tillräckligt med protein/ energi i rätt form?
Och där skiljer det sig vida åt, vissa hästar är känsliga för protein andra inte. En del har känsliga magar, foderallergier etc. En del klarar inte av att äta havre, blir för heta osv. medans andra behöver tillsatt energi i form av just kraftfoder. Något det också talas väldigt lite om är fibrer och god kvalité. Sen skiljer sig hästar åt, precis som vi är de individer och det som fungerar bra på en häst, behöver inte fungera lika på en annan. Så den individuella kunskapen om sin/sina hästar samt sunt förnuft bör beaktas lika mkt som de "teoretiska" kunskaper som finns att läsa.

Känns liksom lite panikartat det här med just kvot;)......
Och i sanningens namn...... Även om jag hade världens bästa hö skulle det kännas tomt att inte få se mina älsklingar smaska i sig lite gott i krubban, dagens högtid liksom..... Sen kan det ju lika gärna vara lucern som kraftfoder, men gott ska det va! :love:

Du har missat poängen. Det individuella utesluts inte för att man räknar på kvoten.
 
Sv: Foderanalyser 2010

Kl
Fick analysen på hösilaget idag,
såg ut såhär

TS 75,9 %
Smbp 73 (g/kg foder)
Energi 8,1 (MJ/kg foder)
Ca 4,6 (g/kg TS)
P 3,7 (g/kg TS)
Mg 1,4 (g/kg TS)
K 30,8 (g/kg TS)

Hur ligger kvoten? Är den 9 eller 4,8? Dvs räknar man på (per kg) foder eller TS?

Och är för mycket fosfor farligt?
 
Senast ändrad:
Sv: Foderanalyser 2010

Kl
Fick analysen på hösilaget idag,
såg ut såhär

TS 75,9 %
Smbp 73 (g/kg foder)
Energi 8,1 (MJ/kg foder)
Ca 4,6 (g/kg TS)
P 3,7 (g/kg TS)
Mg 1,4 (g/kg TS)
K 30,8 (g/kg TS)

Hur ligger kvoten? Är den 9 eller 4,8? Dvs räknar man på (per kg) foder eller TS?

Och är för mycket fosfor farligt?

Kvoten är 9 och den är samma oavsett om du räknar per kg foder eller per kg TS, bara du använder samma på energi och smb rp!
 
Sv: Foderanalyser 2010

Analys från Eurofins, hö av förstaskörd.


TS 84%

innehåll per kg foder:

MJ 8,9
Smrp 86 g´

Energi/proteinkvot = 9,7

Ca 3,0
P 2,8
Ca/p-kvot = 1,1


Hö, mineraler, foderkalk är vad som ges för att täcka behovet, sen blandas mineralerna med nån näve musli och betfor för smakens skull, billigt och bra.
 
Sv: Foderanalyser 2010

Kl
Fick analysen på hösilaget idag,
såg ut såhär

TS 75,9 %
Smbp 73 (g/kg foder)
Energi 8,1 (MJ/kg foder)
Ca 4,6 (g/kg TS)
P 3,7 (g/kg TS)
Mg 1,4 (g/kg TS)
K 30,8 (g/kg TS)

Hur ligger kvoten? Är den 9 eller 4,8? Dvs räknar man på (per kg) foder eller TS?

Och är för mycket fosfor farligt?

Det är balansen mellan calcium och fosfor som är viktig. Den får inte understiga 1,2. Ditt har en kvot på 1,24

Du lär inte behöva ge nåt kraftfoder alls med dom värden om det är hästar i normal träning men komplettera med ett mineralfoder med hög ca/p-kvot och/eller foderkalk. Men tänk på selenet om du bara kompletterar med foderkalk.
 
Sv: Foderanalyser 2010

*kl*

Idag kom svaret på min analys och den blev såhär:

Per Kg foder:

Torrsubstans TS: 65,5
Omsättningsbar energi: 7,2
Smältbart råprotein: 61
Kalcium: 4,5
Fosfor: 1,6
Magnesium: 1,3

Mina två hästar kommer äta av detta och enligt hippocampus ska båda äta ungefär 10kg och sen behöver dom enbart tillskott av selen? Dom får ett överskott av protein men det kanske inte gör något när det kommer från grovfodret?

Hästarna är ett 15 årigt sto som rids på hobbynivå 6 dagar i veckan ca, normalfödd, svensk varmblodig travhäst. Väger ca 450kg. Hon är normal i hullet och lättfödd.
Den andra är en korsnings valack på 2,5 år som kommer väga mellan 500-600kg som vuxen. Han är inte mager men inte normal heller, han skulle allt behöva gå upp några kg till.

Båda två har hittills fått fri tillgång på detta hösilage och inget tillskott och jag funderar på om dom kan fortsätta gå på fri tillgång eller blir protein och energi för högt då? Sen ska dom ju få tillskott av selen också då.

Kvoten på Ca & Mg blir 3,5 om jag räknat rätt?
Kvoten på Protein & Energi blir 8,5 Om jag räknat rätt?
Är detta bra?
 

Liknande trådar

L
Foder & Strö Vill veta vad ni tycker om vårat hö. Vi slår två lägdor, så två olika analyssvar. Per kg/ foder: nr1 Torrsubstans (ts) 70 %...
Svar
18
· Visningar
2 525
Senast: Glimm
·
Foder & Strö Va ju en del som ville att jag skulle tala om vad svaret blev på analyserna då min "lilla" gubbe ser ut att behöva MKT mera protein...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 118
Senast: JessicaM
·
V
Foder & Strö Kära bukevänner! Nu har äntligen min höanalys kommit. Jag har tidigare inte haft egen häst så detta är min första analys samt...
Svar
8
· Visningar
826
Senast: Visp
·
B
Foder & Strö Har nu fått tag i ett grovfoder som verkar väldigt schysst, det är ett Hösilage med följande värden: TS = ca 62% Mj/kg foder = 7,0...
Svar
6
· Visningar
774
Senast: BJÖRKIS
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp