Foderfråga: Mindre mängd = fastare avföring?

Sv: Foderfråga: Mindre mängd = fastare avföring?

Jo, visst är Hammarlund lite insnöad.
Men hon har ju ändå en hel del erfarenhet.

Man får lyssna lite mellan raderna på det hon säger.
Hon berättade bl a att valpar kan äte rått kött från 8-10 dagars ålder utan problem, men de fick vänjas in på vete under minst 6 månader för att kroppen skulle "lära sig" ta emot det...
Ändå hävdar hon att vete bör vara den största delen av hundens kost.
Känns inte som det var helt naturligt för hundkroppen om det ska ta så lång tid att vänja sig att äta det.

Det finns kunskap att hämta över allt, även om det kan vara mindre av varan från vissa föreläsare...
 
Sv: Foderfråga: Mindre mängd = fastare avföring?

De äter ju även lever och mage från bytesdjuren, vilka innehåller stärkelse.
Och så delikatessen "djurbajs från gräsätare"...

Riktigt hur mycket de behöver vet jag inte, men jag ska försöka ta reda på det!
 
Sv: Foderfråga: Mindre mängd = fastare avföring?

jo visst, hon har säkert en hel massa erfarenhet, men hon tolkar kanske inte på ett lättförståeligt sätt. hon menar ju också att man ska ge grädde till hundar, men det kan jag inte förstå eftersom enligt mina lärare i mikrobiologi så behöver man laktosnedbrytande bakterier i magen för att kunna bryta ner mjölken, och har man inte det är det andra bakterier som gör det men då får man ont i magen. hundar som normalt inte äter produkter med laktos i borde alltså inte ha dessa bakterier naturligt i magen och alltså få magknip av grädde. det är möjligt att det inte alls är så, men varför? varför får man ingen förklaring?
 
Sv: Foderfråga: Mindre mängd = fastare avföring?

Nej mängden är inte intressant egentlligen :) Utan mer att jag har svårt att tro att de inte behöver nått alls. Det köper jag inte liksom...

Men att äta lever är ju intressant... Där finns det ju redan i rätt form så att säga.

Vet du om hundar producerar Amylas?

Jag tror heller inte på magsäcksinnehållet. Där har stärkelserna knappast hunnit brytas ned. Stärkelser bryts inte ned i magsäcken utan det är i 12-fingertarm + munhåla som det bryts ned. Jag tror inte att det hinner hända så mycket på väg från mun till magsäck. Hos gräsätare så bryts ju cellulosan ned först i blindtarmen. Men de äter väl tarmar också?
 
Sv: Foderfråga: Mindre mängd = fastare avföring?

det är hästar som har en stor blindtarm. idisslare har ju flera magar.
 
Sv: Foderfråga: Mindre mängd = fastare avföring?

okej, då kan man ju köpa Standardt från alla som säljer Nutro. Eller köpa Nutro direkt eftersom det alltid finns hemma.. *hepp!* Svårt att veta vilket som är bättre än nåt annat tycker jag... bläääääääh =/

/JES
 
Sv: Foderfråga: Mindre mängd = fastare avföring?

Okej, så idisslare bryter ned cellulosa "högre upp" så att säga, det är väl det de gör :) Dvs bryter ned det lääänge i munhålan!?? Undra hur maten går upp och ned? Hur sitter de fyra magsäckarna? Varför har jag aldrig brytt mig tidigare om detta??
 
Sv: Foderfråga: Mindre mängd = fastare avföring?

oj nu kommer jag itne ihåg, men det åker först ner i en mage, sedan upp och idisslas och vidare till en annan mage och sedan går maten till nr tre och fyra, tror vommen är den största och det är där jäsningen sker. fast mitt minne är inte det bästa.
 
Sv: Foderfråga: Mindre mängd = fastare avföring?

Men sitter magarna på rad efter varandra, eller har alla direktkontakt med matstrupen?
 
Sv: Foderfråga: Mindre mängd = fastare avföring?

detta är pinsamt, jag hade prov på kons magar och har dessutom jobbat med mjölkkor, men mins banne mig ingenting. men jag vet att mage nr 3 och 4 kommer efter och inte har någon matstrupskontakt
 
Sv: Foderfråga: Mindre mängd = fastare avföring?

Okej... Nä nu ska jag och sova... Återkommer i morron!! Är så trött så att ögonen snart ramlar ihop. Att jobba med mjölkkor låter skoj. Synd bara att jag är så allergisk. Jag skulle vilja vara lite låtsasbonde...
 
Sv: Foderfråga: Mindre mängd = fastare avföring?

jag hade naturligtvis fel... klipper ut lite jag hittade på en sida...

Kon har fyra magar.

De tuggar sin mat slarvigt och gräs och klöver hamnar först i våmmen där det blandas med tidigare tuggad mat. Kon börjar nu idissla. Det innebär att våmmen stöter upp små bollar som kon tuggar om innan hon sväljer dem igen.

Det finns gott om bakterier i kornas två första magar, våmmen och nätmagen, och dessa bakterier hjälper till att bryta ner gräset.

Från nätmagen går det halvsmälta fodret vidare till bladmagen.

Slutligen pressas det över till löpmagen som bryter ner det på samma sätt som vår egen mage gör.

Resterna av gräset och klövern smälts ner av ytterligare ett gäng bakterier och det som blir över hamnar som en komocka på ängen och ger i sin tur näring åt gräs, maskrosor och klöver. I en komocka finns det också en mängd nyttiga insekter som finns i naturen.
 
Sv: Foderfråga: Mindre mängd = fastare avföring?

kor är trevliga djur, men de har det inte så bra... lite jobbigt att se hur de står och trängs på samma ställe, dag ut och dag in. då var jag ändå på en minigård med 20 mjölkkor och några slaktdjur och bonden gillade verkligen sina kossor.
 
Sv: Foderfråga: Mindre mängd = fastare avföring?

Tippan skrev:
Det där kan jag bara inte förstå... En djurcell är väl alltid en djurcell? För cellandning så krävs det socker och syre. Hur fungerar en hunds cellandning om de inte använder sig av kolhydrater? Vad består deras förbränning av?

Eftersom att hundar har inslulin så måste det väl finnas någon slags funktion? Har verkligen inte hundar leverstärkelser som vi människor har? Hur får de annars en jämn sockerbalans utan leverstärkelse?

Samma sak sägs om katter (alltså experterna säger det), att de inte har något behov av kolhydrater. Katter använder fett och protein som energikällor. Katter använder sig av protein för att få glukos och från fett får de glycerol. Katter fungerar iofs lite annorlunda då de är renodlade köttätare.

Sedan är det väl dock så att även om vi ger våra katter och hundar "naturlig" mat som hela byten kommer de få i sig kolhydrater från organ och maginnehåll (är bytena tillräckligt små äter både katter och hundar sina byten hela) så att helt utesluta kolhydrater ur deras kost kan vara ett misstag. Vi vet ju trots allt inte allt om våra djur och hur de fungerar.
 
Sv: Foderfråga: Mindre mängd = fastare avföring?

Äh nu tappade jag tråden här... Förts blev jag jätteimpad att man fick glycerol från fett. Att jag inte tänkte på det :D Men sen kom jag på att leversträkelse ju är glykogen. Glykogen är glukos och glukos kommer från maltos som är stärkelse/kolhydrat.

Men jag förstår inte hur man får glukos från protein, i min hjärna bryts det bara ned till fria aminosyror??? Glukos kommer ju från maltos som är stärkelse/kolhydrat.

Glycerol är ju en alkohol och det kan man ju faktiskt leva på :) Den bryts ju ned till nån sorts ättika och det är fullt tillräckligt bränsel för att vara celler ska kunna leva! Voila!

Jag har ingen källkontroll på detta utan tar ut minnet... Låter det rimligt eller ska jag ta tillbaka allt? :D
 
Sv: Foderfråga: Mindre mängd = fastare avföring?

Mina kor ska ha en egen box och få vara ute varje dag. Jag ska ha 4 kor :D
 
Sv: Foderfråga: Mindre mängd = fastare avföring?

jag ska också ha en kossa eller två, det ska vara såna där fina fjällkor :)
 
Sv: Foderfråga: Mindre mängd = fastare avföring?

Ah! Fjällkor!! Det låter som nått som skulle passa mig. Min morfar har kanske haft fjällkor uppe i fjällen, vem vet. Några kossor hade de iaf. Det kanske bor en liten bonde i mig? Fast eller? Man kanske inte hade fjällkor i fjällen i början av 1900-talet?

Jag har börjat att intressera mig lite för inävlor vad gäller hund...
 
Sv: Foderfråga: Mindre mängd = fastare avföring?

fjällkon är en gammal svensk lantras, vit med små små svarta/bruna prickar. de blir inte så stora och mjölkar inte så bra, men de är vänliga och friska.

bytesdjurens eller hundens inälvor? ;)
 

Liknande trådar

C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 060
Senast: Araminta
·
Övr. Hund Min Boxertik äter normalt Lone Star Lamm & Ris, men har haft lite problem med att hon varit lös i magen på sistone. Jag har valt ett...
Svar
10
· Visningar
1 283
Senast: JennyF
·
Övr. Hund Låter som en filmtitel, men för mig börjar det kännas som ett problem? Varje gång min Boxer gör ifrån sig så gör hon det två gånger...
2
Svar
24
· Visningar
2 494

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp