Foderfråga: Mindre mängd = fastare avföring?

Sv: Foderfråga: Mindre mängd = fastare avföring?

borde det inte vara som med människor, att de bara kan lagra pyttelite i form av glykogen? folk verkar tro att människor kan lagra mängder med kolhydrater, men så är det inte. det vi inte gör av med på en gång lagras som fett.

men kanske kan inte hundar spjälka alla sorts kolhydrater? då borde de inte kunna ta längre kedjor som passerar rakt igenom systemet.
 
Sv: Foderfråga: Mindre mängd = fastare avföring?

Mina hundar har hunnit gå upp massor i vikt bara på 1 månad :( De skulle ju aldrig i livet kunna äta Extra-fodret. Får de däremot ett foder med mindre fett och med det följer det ju alltid mer kolhydrater så blir de inte så feta. Så iaf på mina hundar håller inte den teorin. De håller helt klart sin vikt bättre på ett mindre energitätt foder.
 
Sv: Foderfråga: Mindre mängd = fastare avföring?

Som jag förstår det så kan hundar inte spjälka stärkelser. Och det är ju förstadiet till glukoser. De måste alltså värmebehandlas först för att nedbrytningsprecessen ska börja innan hunden får det.

Så kolhydrater som inte är tillräckligt "processade" bajsas bara ut. Det skulle vara intressant att veta vad de har för slags enzymer i munhåla och tolvfingertarm/bukspottkörtel...

Hundar borde väl kunna lagra glykogener precis som vi gör eller? De kan ju också få diabetes och sånna saker och måste ju också vara beroende av att kunna hålla en jämnsockernivå.

Men hur f´år vilda djur i sig kolhydrater? Vad kan de äta som de kan spjälka?
 
Sv: Foderfråga: Mindre mängd = fastare avföring?

loke äter gärna bär och fallfrukt, dessutom innehåller väl maginnehållet hos fällda djur en del halvsmälta kolhydrater. idisslare har ju rätt stora mängder halvsmält föda i systemet, så kanske är det tillräckligt?
 
Sv: Foderfråga: Mindre mängd = fastare avföring?

Det finns ju de som påstår att hundarna inte äter det i magen... *hmm* Men det borde de väl? Det måste ju vara gottis ;) Vilken hund glufsar inte i sig spya som de hittar ute!!?? *he he*
 
Sv: Foderfråga: Mindre mängd = fastare avföring?

mina hundar hade i alla fall ätit det, den saken är då säker... ju värre det luktar desto smaskigare är det.
 
Sv: Foderfråga: Mindre mängd = fastare avföring?

Tippan skrev:
Jag fick för mig att hundar var som barn. Dvs att de blev speedade av för mycket kolhydrater
Jag tror nog att min hund är speedad från födsel, rasinducerat arv och ohejdad vana jag, men visst, vi kan ju alltid skylla på kolhydraterna, iaf på lydnadsplanen va? :angel:

Tippan skrev:
Men nu så bajsar de ju mängder. Syster skiter hopplöst mycket av Lone star, men annars är hon ju fin av det.
Samma med Stella, hon är sååå fin i kroppen nu, men bajsar mängder och det som händer väldigt ofta nu är att så fort vi tar längre promenader (särskilt om hon får vara lös och verkligen springa!) så skiter hon 3-4 gånger. Första omgången ser ut precis som jag vill att det alltid ska vara, nästa är lite lösare i konsistensen men ändå okej och sen börjar det bli rinnigt värre.... :confused:

Stella äter vanligtvis 3x3dl/dag, men är ofta väldigt hungrig när vi har varit i stallet = tyngre motion och slukar då även en fjärde portion om jag ger henne det. Från att ha varit en hund som matvägrat i stort sett varannan dag till detta så är jag kluvet lycklig över att hon äter, men fundersam på vad det är som gör att hon dels äter och dels skiter så mycket sedan vi bytt foder? :crazy:

Är det bäst för hundar att äta lite och ofta (som det är för oss) eller inte? Funderar ibland på att bara gå ner i mängd och se om hon faller i vikt eller inte. Inbillar mig nämligen att hennes lösa avföring kan bero på att det är för mycket mat som ska gå igenom systemet/dag och att det skulle bli bättre om jag minskade mängden. Frågan är ju då om det skulle förbättra upptagningsförmågan eller om det då krävs ett annat foder....?

/JES
 
Nåt som gör magen bra på min hund!

Höll ju på att glömma att jag har ett "knep" för att snabbt få ordning på magen när det blir för löst i andra änden. Bara att TILLÅTA Stella att käka hästskit så är magen helt perfekt redan till kvällen!!!

Mysigt? Nääääeh... :smirk:
men det FUNKAR!

/JES
 
Sv: Foderfråga: Mindre mängd = fastare avföring?

Egentligen ska de väl äta sällan och få vila på maten. Men om hunden inte orkar äta upp så kan de få fler mål. Men 12 dl för en boxer känns i överkant... Jag skulle helt klart leta ett annat foder. Det jag kollade efter var vetefritt, men tok för lite energitätt *morr* Om du landar kring 8 dl per dag låter ju realistiskt. Men det är väl få lamm och ris-foder som är så energitäta... Eagel Pack innehåller inte vete, men fiskmjöl och det är ju inte så bra för känsliga hundar... Sen var det ju Standart Extra också :D
 
Sv: Foderfråga: Mindre mängd = fastare avföring?

De flesta dagar får hon ju 9 dl, men som sagt, hon verkar hungrig och vi planerar ju att ÖKA motion och aktivitet framöver, inte tvärtom och då känns det ju konstigt att dra ner på maten.
Ska iaf prova då att ge henne två gånger om dagen istället (testa med 2x4 till att börja med och se om hon äter upp det...misstänker att det gör hon nog INTE, tyvärr.. :crazy: ).

Vad menar du när du skriver "energitätt"?

/JES
 
Senast ändrad:
Sv: Foderfråga: Mindre mängd = fastare avföring?

Mer fett och protein! Fett är den energikälla som hunden utnyttjar bäst. Det är där man ska öka/minska. Ett mycket energitätt foder behöver du ju inte alls ge mycket av och det är ju great om man har en hund som inte äter så mycket :) Sen gillar jag inte riktigt att trycka ut matsäcken så mycket. När min hund åt 2*6 dl per dag så såg hon ju ut som ett hängbuksvin efter maten...

Själv är jag en sådan som kan sitta och fundera på foder i ½ år utan att byta. Jag har nån slags "fobi" mot att byta foder ofta. Jag vet inte om det är dåligt. Men jag har fått för mig det. Så det är ju verkligen bra att kolla runt på "alla" foder innan man bestämmer sig!

Jag tycker också att det ska vara lätt att köpa hundmat. Kolla vilka foder som finns hos din nåterförsäljare, sen går du ut på internet och kollar innehållsförteckning och så tjabbar du lite här också *intresseklubben antecknar* (Måste vara nån skada va att man tycker om det här? :d)

Vad var det för Nutro hon åt? Kan vara skoj att se vad som fanns där och som hon tålde. Även om det nu blev lite ljust... Är det bara att undvika vete? Hade RC varit billigare så hade jag nog satsat på det, men just nu fixar min ekonomi inte drygt 1000:- i mat varje månad. Men nu så såg jag att det fanns Standart hos min återförsäljare, så jag ska fundera mera på det... Kolla på nått foder med typ 21% fett eller nått sånt. *puä* Nu är min frukost klar!
 
Sv: Foderfråga: Mindre mängd = fastare avföring?

Håller med.

Men visst kan vi människor lagra kolhydrater. Du skulle bara se vad jag har lagt på mig för reserver...
Nä, det är ju helt rätt.
Man behöver ha en hög förbränning för att det inte ska lagras som fett.

Hundar har ju egentligen inget behov av kolhydrater alls.
Därför finns det inte redovisat någon minsta mängd de bör äta/dag i NRC- och AAFCO-normerna bl a.
Men det går inte att göra ett torrfoder utan kolhydrater.

Visst äter de vilda hunddjuren även magen. Det är dock en väldigt liten del på bytesdjuret, så de kanske även skulle kunna vara utan den?

Mina äter också diverse bär, gräs, morötter mm. Kanske de bara tycker om smaken? Även hundar äter ju sådant som inte har någon nyttig funktion i kroppen.
 
Sv: Foderfråga: Mindre mängd = fastare avföring?

jag håller på och läser en kurs om näringslära för människor och har läst en för hästar, men var hittar man de för hundar? alltså en helt oberoende kurs?
 
Sv: Foderfråga: Mindre mängd = fastare avföring?

Tippan skrev:
Sen gillar jag inte riktigt att trycka ut matsäcken så mycket. När min hund åt 2*6 dl per dag så såg hon ju ut som ett hängbuksvin efter maten...
Den dagen något foder på planeten lyckas få min Boxer att se ut som ett hängbuksvin oavsett intagen mängd så ska jag nog... göra något drastiskt och oväntat... eller så? :smirk:

Tippan skrev:
Själv är jag en sådan som kan sitta och fundera på foder i ½ år utan att byta. Jag har nån slags "fobi" mot att byta foder ofta. Jag vet inte om det är dåligt. Men jag har fått för mig det. Så det är ju verkligen bra att kolla runt på "alla" foder innan man bestämmer sig!
Så där är ju jag med, fast när jag väl har bytt så går det fort innan jag avfärdar fodret om det inte funkar precis så som jag vill, så därför har det blivit några foderbyten ändå för mig och Stella (som ju är 2½ nu).
Stella är uppväxt på Carrier. Vi köpte först den röda säcken, vilket var oerhört praktiskt eftersom exet hade det till sina hundar och hundvakten också... men det var då vi kom fram till att hon nog behövde ett vetefritt foder. Bytte då till Carrier Lamm och Ris, vilket funkade bra (förutom att hon hade en rätt lång vägra mat-period just då i samband med första löpet/skendräktigheten), men i längden blev hon tunn.

Bytte då till marknadens fettigaste (??) torrfoder, Dalafoders High Energy Proffesional (32/24). Då gick hon upp i vikt, men tröttnade på fodret efter en och en halv säck och dessutom är det svårt med en 20-kilossäck. Hann få djuur i den andra säcken som hon började matvägra på... *ryyyysa vid minnet*

Hade då vänner som körde på ANF men deras performancefoder har vete i sig och deras lamm och ris hade ju baara 15% fett, dvs inte ens i närheten av det fett som High Energy-fodret har, som hon ju höll vikten på bara hon åt det?
(japp! det var här jag gick vilse i djungeln.... :smirk: )
Istället så valde jag då Lone Star. Jag låtsades att 26/16 var helt okej värden. Hunden åt gladeligen och gick upp i vikt. Det fanns på en butik nära mig. Allt var frid och fröjd...
...tills jag började fundera över mängden som sagt och att hon fortfarande fick såna där "lös i magen"-dagar till och från fast hon inte fått i sig nåt annat än torrfodret.

Just då var dessutom Lone Star tvärslut i affären samtidigt som jag missat att det var på väg att ta slut hemma.. :crazy: så då blev jag "Nutro-testpilot" på en säck. Var ju helt inställd på att här skulle det bli rännskite pga det alltför tvära foderbytet, men så blev det nu faktiskt inte, utan bara den där ljusa färgen. Borde nog ha fortsatt med nån Nutro, men just då flyttade jag och i den butik som då blev närmaste foderbutik sålde de inte Nutro, men däremot Lone Star, så jag återgick till det som jag visste att hon åt.

Tippan skrev:
Vad var det för Nutro hon åt? Kan vara skoj att se vad som fanns där och som hon tålde. Även om det nu blev lite ljust...
Stella fick Nutros Lamm och Ris (och varför jag valde ett foder som hade ynka 22/13 vete fasen, tror jag gick på deras "lättupptagligt för hundens mage" och "ytterst få ingredienser = bra för känsliga hundar" sales-pitch. :o ) som innehåller Torkat lammkött, rispulver, riskli, rismjöl, solrosolja, risgluten, torkade ägg, monosodiumfosfat och torkade alger. Hade jag tänkt efter då så hade jag nog valt deras Kyckling och ris istället, om inte annat för att det innehåller hönsfett (animaliskt fett ska väl vara bättre får jag för mig?).

Nu överväger jag ju Nutro Performance (31/21) som även det är kycklingkött/hönsfettsbaserat, även om det också innehåller en mindre mängd lammkött. Men jag har ju ingen brådska att byta foder heller.. så jag tittar väl runt lite till i affärer och på nätet så länge...

Tippan skrev:
Är det bara att undvika vete?
För oss har det ju verkat så, men eftersom det inte stabiliserar sig ordentligt så kan hon ju vara majs eller lammkänslig också.. men då ger jag banne mig upp snart.. :confused:

Tippan skrev:
Hade RC varit billigare så hade jag nog satsat på det, men just nu fixar min ekonomi inte drygt 1000:- i mat varje månad.
Lustigt det där hur man tänker på märken. Själv skyr jag "de kungliga kaninerna" som pesten och jag erkänner dessutom att jag inte har någon bra anledning förutom att deras innehållsförteckningar påminner mig om schampo-reklam med alla undergörande ingredienser de har i... och på schampon VET jag ju att det är bluffel&båg så.... eh... :devil: I övrigt så är det snarast av samma typ av anledning som varför man föredrar Expresen framför Aftonbladet eller ICA före Konsum... typ? :D

Tippan skrev:
Men nu så såg jag att det fanns Standart hos min återförsäljare, så jag ska fundera mera på det... Kolla på nått foder med typ 21% fett eller nått sånt. *puä*
Standart har jag inte sett någonstans här i närheten, men så har jag ju inte precis leeetat efter just det heller. Får väl botanisera runt bland de närmaste foderförsäljarna, för det skiljer ju en del i hyllorna. Det enda ALLA tycks ha är verkligen Royal Canin och om de var låga i mina ögon förut så blev det sämre nu när Boxer-fodret kom och innehöll vete... :eek:

/JES
 
Sv: Foderfråga: Mindre mängd = fastare avföring?

SLU har en "utbildning" som är det samma som att läsa Hundmatboken (Lindholm, Sallander & Hedhammar).
http://smadjur.slu.se/kalendarium/index.cfm?Call=kalendarium
Den är INTE oberoende, utan speglar direkt Sallanders egna studier.
Dessutom verkar de inte ha nogon nu under året.

Jag rekommenderar att man försöker hitta föredrag av fodertillverkarna, BARF:are, Hammarlund osv.
Läsa näringslära för människa måsta man också göra.
Häst har du säkert stor nytta av, då hästfolk är mycket duktigare på att se till den enskilda individens behov av anpassad foderstat.

Det är roliga studier, men svårt att hitta ett enda som är "rätt".
Tillslut når man sin egen variant av hur man vill utfodre sin hund.
 
Torrfoder med höga siffror.

Sportsman's Pride Professional Formula (30/20 och vetefritt).
Baserat på kyckling.

Robur Performance (33/22 och vetefritt)
Baserat på kyckling

Doggy Extra Aktiv (30/20 men med vete som första (!) ingrediens)
Baserat på både kyckling och köttgrevmjöl.

Eagle Pack Power (30/20 och vetefritt)
Baserat på kyckling.

Frank's Premium Line Chicken & Rice Active (32/21 och vetefritt)
Baserat på kyckling.

Frank's Breeder's Line Power (30/20 och vetefritt)
Baserat på gravmjöl och innehåller även kyckling.

Husse Optimal Energi (32/22)
Tyvärr ingen ingredienslista på hemsidan.

Lone Star Performance (30/20 med vete som tredje ingrediens)
Baserat på kyckling och innehåller även lamm.

Precept Endurance (30/20 med vete som sjätte ingrediens)
Baserat på kyckling och innehåller även lamm.

ANF Performance (30/20 med vete som femte ingrediens)
Baserat på kyckling.

Mera Dog Active (29/19,5 och vetefritt)
Baserat på kyckling och gravmjöl (ingrediens 2 och 3)

Royal Canin Energy 4800 (32/30, verkar vetefritt)
Baserat på kyckling, men tyvärr ingen fullständig ingredienslista.

Nutro Choice Performance (31/21 och vetefritt)
Baserat på kyckling och innehåller lamm.

Svenska Hundfoder High Energy Performance (32/24 och vetefritt)
Baserat på kött från kyckling, nöt och fisk.

Svenska Hundfoder High Energy Competition (30/20 och vetefritt)
Baserat på kött från kyckling, nöt och fisk.

UniQ High Power (32/32 och innehåller troligen vetekli)
Baserat på kött från kyckling och fisk, innehåller svinfett.

UniQ Power (25/27 och innehåller troligen vetekli)
Baserat på kött från kyckling och fisk, innehåller svinfett.

PUUUUUUUUUUUUUUUUH!
Får man medalj nu när jag letat och skrivit av så duktigt? :D

/JES
 
Sv: Foderfråga: Mindre mängd = fastare avföring?

Rose skrev:
Hundar har ju egentligen inget behov av kolhydrater alls.

Det där kan jag bara inte förstå... En djurcell är väl alltid en djurcell? För cellandning så krävs det socker och syre. Hur fungerar en hunds cellandning om de inte använder sig av kolhydrater? Vad består deras förbränning av?

Eftersom att hundar har inslulin så måste det väl finnas någon slags funktion? Har verkligen inte hundar leverstärkelser som vi människor har? Hur får de annars en jämn sockerbalans utan leverstärkelse?
 
Sv: Foderfråga: Mindre mängd = fastare avföring?

butikerna brukar inte ha standardt stående framme, men är de återförsäljare av gibbons produkter kan de ta hem fodret utan extra kostnad. titta på www.gibbon.se om din butik säljer gibbonprylar.
 
Sv: Foderfråga: Mindre mängd = fastare avföring?

ja, det är ju just det, att de som föreläser/skriver böcker också har en egen foderstat för "alla" hundar som de tycker att man ska följa. då är det mycket enklare med hästkurserna, havre är liksom havre oavsett vem som säljer det.

och efter hammarlunds artikel i hundsport känner jag bara neeeeej... den innehöll så många fel och löjliga antaganden att man har svårt att tro att hon egentligen kan något (min favorit var den där med att man inte ska ge hunden grönsaker eftersom de är besprutade. men om inte hunden dör på fläcken av de stora mängderna så kissas de ut alt ansamlas i fettvävnaderna. som hos oss människor. skillnaden är bara att vi äter mycket större mängder och dessutom lever en si sådär 8 ggr längre och alltså borde vi vara ena riktiga giftbomber när vi dör och så är det ju inte riktigt).
 

Liknande trådar

C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 060
Senast: Araminta
·
Övr. Hund Min Boxertik äter normalt Lone Star Lamm & Ris, men har haft lite problem med att hon varit lös i magen på sistone. Jag har valt ett...
Svar
10
· Visningar
1 283
Senast: JennyF
·
Övr. Hund Låter som en filmtitel, men för mig börjar det kännas som ett problem? Varje gång min Boxer gör ifrån sig så gör hon det två gånger...
2
Svar
24
· Visningar
2 494

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp