Foderfråga: Mindre mängd = fastare avföring?

Kassiopeja

Trådstartare
Har en 2½ år gammal Boxertik som är veteöverkänslig och som därför är uppfödd på enbart Lamm och Ris-foder. Ger just nu hunden Lone Star, men hon äter betydligt mer än den rekommenderade mängden. Dessutom har hon haft flera omgångar av lös mage, varvat med bättre perioder. Kan det bero på att hon äter så stor mängd? (12 dl/dag) Hon har även gått ner en aning i vikt senaste två månaderna (fast det syns INTE, "bara" vågen som avslöjar det).

Så - jag ANTAR att jag borde byta foder. Men vad finns det egentligen för foder som inte innehåller vete och som har bättre värden än protein 26, fett 16?
Eller ska jag snarare leta efter ett foder som hon kan tillgodogöra sig bättre, oavsett siffrorna?
Har tidigare provat Nutro Choice, och då blev avföringen iofs fastare, men även ljusare och det ska ju inte vara bra har jag hört?
:confused: :confused: :confused:

Hjälp en stackars förstagångshundägarinna ut ur foderträsket, tack?

/JES
 
Sv: Foderfråga: Mindre mängd = fastare avföring?

Royal Canin har kommit ut med ett foder som är till boxer, men om det innehåller vete har jag ingenaning om.
 
Sv: Foderfråga: Mindre mängd = fastare avföring?

Intressant... Jag ska kolla på lite foder senare ikväll. Lite nya tips är ju aldrig fel även om du inte kommer att byta till just nån av de :D
 
Sv: Foderfråga: Mindre mängd = fastare avföring?

Isidor skrev:
Royal Canin har kommit ut med ett foder som är till boxer, men om det innehåller vete har jag ingenaning om.
Det gör det. Tyvärr. Knasigt tycker jag på en ras som väl ofta har foderrelaterade hudproblem med klåda/eksem? :mad:
Det enda som jag har hittat som fördel på just det fodret är väl storleken på bitarna som verkligen gör att hunden vill TUGGA varje bit (till skillnad från mitt LS-foder, det bara rasslar ner känns det som!). Nåja, de provpåsar som jag fått hem i brevlådan (eftersom jag är medlem i Boxerklubben) fungerar bra som träningsgodis iaf! Alltid nåt! :angel:

/JES
 
Sv: Foderfråga: Mindre mängd = fastare avföring?

Alla tips mottages tacksamt! :bow:
Har också surfat på fodersidor ikväll och kunde då konstatera att Nutro har ett performancefoder som faktiskt inte (Halleluja) innehåller vete, med 31/21 som kanske kunde vara nåt?
Samtidigt så överväger jag också att bara minska fodret och se om det då blir bättre ordning på magen (fått för mig att det blir löst pga att det är såna mängder som går genom systemet/dag) och om hon då faller i vikt eller inte. Eftersom jag har gått och skaffat (eller borde ha kunnat skaffa) klippkort på kliniken med hästen så har jag ju möjlighet att väga både hund och häst oftare nu, så jag får ett mer stabilt kvitto på hur det egentligen fungerar för just min hund.

/JES
-fullständigt vilse i foderdjungeln-
 
Sv: Foderfråga: Mindre mängd = fastare avföring?

James Wellbeloved Hund detta foder ska inte innehålla vete.
 
Sv: Foderfråga: Mindre mängd = fastare avföring?

Royal canin maxi light innehåller inte vete.. 27% protein och 11% fett.
 
Sv: Foderfråga: Mindre mängd = fastare avföring?

Men hon ville ju ha mer fett och proteiner då hunden tappar i vikt trots mycket mat...

Royal Canin Maxi Adult Sensible innehåller inte vete och har 28% protein och 18% fett.

Royal Canin har även högenergifoder Energy 4300 (33% proten och 21% fett) och Energy 4800 (32% protein och 30% fett). Vet inte säkert om de innehåller vete eller inte.

Robur Performance 33/20 är vetefritt med 33%protein och 20% fett.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Foderfråga: Mindre mängd = fastare avföring?

Oj, jag fattade det som att hon ville att hunden skulle gå ner i vikt. :o

Kassiopeja: Min hund är också rätt svår att hålla i bra hull, nu får hon royal canins sensiblefoder och det funkar bra.
 
Sv: Foderfråga: Mindre mängd = fastare avföring?

standardt är ett svenskt foder som är helt vetefritt. det finns normal 16/21 och extra 21/26.
 
Sv: Foderfråga: Mindre mängd = fastare avföring?

Håller med Cillamuffins.

Standardt innehåller heller inte majs (fr o m nu) eller soya, vilka också kan ställa till problem med både mage och hud.
Den nya, majsfria, Standardt Extra innehåller 27% animaliskt protein (och 1,8 % risprotein).
http://www.standardt.se/rum.htm
Dessutom är priset bra. Ca 380:- för 15 kg!
 
Sv: Foderfråga: Mindre mängd = fastare avföring?

Har du nån utfodringsmängd per dag för hund på 30 kg? Ligger det på kring 300 gr som övriga "likvärdiga" foder?
 
Sv: Foderfråga: Mindre mängd = fastare avföring?

Jo, det stämmer.
Jag ger lite mindre än rekommenderat, men så ger jag ju hemlagat också.
 
Sv: Foderfråga: Mindre mängd = fastare avföring?

Loke får 10 dl och Minina får 6 dl om dagen när de bara får torrfoder (har börjat varva med standardt normal igen).
 
Sv: Foderfråga: Mindre mängd = fastare avföring?

Okej... Det var ju ett bra pris på det om det ligger på under 400:- per säck...

Men det har inte redogjort för kolhydrater. Inte vad jag ser iaf...
 
Sv: Foderfråga: Mindre mängd = fastare avföring?

Jag skulle leta efter nåt av Royal Canine eller Advance, för det är de två märkena som jag tycker är bäst och faktiskt just Advance börjar bli väldigt populärt att köpa till sina hundar. Kan tyvärr inte hjälpa dig vidare med vilken sort du ska köpa, för jag vet bara de man fodrar små raser med ;)
 
Sv: Foderfråga: Mindre mängd = fastare avföring?

från www.standardt.se

Innehåll:
Rismjöl, Köttmjöl (kyckling, höns, nöt och fläsk), ister, majsmjöl, kycklingfett, kycklinglever, ägg, naturliga fibrer, mjölksyrekultur, näringsjäst, vitaminer, mineraler och spårämnen.

vad "naturliga fibrer" är har jag ingen aning om, kanske är det pofiber?

men det står också;

Innehåller garanterat inga;
Vete, råg, korn, havre, soya, alger, linfrö, betor, gluten, cellulosa, socker, vetekli, betfor, hydrolyserande ämnen, syntetiska proteiner, biprodukter, färgämnen, smakämnen, konserveringsmedel.
 
Sv: Foderfråga: Mindre mängd = fastare avföring?

Är färskfoder ett alternativ? Om det är det har Nordic vetefri mat, kanske innehåller lite på gränsen vad du vill ha i protein och fett.
 
Sv: Foderfråga: Mindre mängd = fastare avföring?

Mmm men på andra säckar så står det 46% kolhydrater osv...

Jag fick för mig att hundar var som barn. Dvs att de blev speedade av för mycket kolhydrater, men sen läste jag också att hundar inte tillgodogör sig kolhydrater som vi gör. Så det kanske inte är nån fara... Fast känns hon inte liiiite lugnare efter foderbytet? ;) (Lyckades gå ned till 37% med Lone Star Adult? (Den gröna säcken)) Eller så är det viktuppgången som gör att hon inte ORKAR :rofl:

Men satan vad mycket fett det blev... Mina hundar kommer att rulla. Jag vil ju ge kycklingfoder eftersom att det är det som är den bästa proteinkällan för hund. Så jag funderar ändå på den röda säcken... Men nu så bajsar de ju mängder. Syster skiter hopplöst mycket av Lone star, men annars är hon ju fin av det. Hon är iofs jättefint på BIS Fullkost också så...
 
Sv: Foderfråga: Mindre mängd = fastare avföring?

Extra innehåller ca 31 % ris (= Kolhydrat), Normal ca 41 % ris.

Som jag skrev innan så är majsmjölet heltborttaget fr o m tillverkningsdatum 11 februari 2005. (Kan ha varit något tidigare också, men det är det datum som står på min senaste säck.)

Angående vilken proteinkälla som är bäst, så behöver hundar (som vi människor) protein från flera animaliska källor för att samtliga aminosyror ska ingå naturligt i fodret.
Kyckling är mycket lättsmält och bra, men ej helt komplett.

Hundar kan få kortvariga energikickar av sockerarter.
De kan däremot inte lagra kolhydrater som energikälla.
Till detta används ju i stället fett.
Kolhydraterna kan i stället göra många hundar tjocka, då kroppen har svårt att bryta ner detta ämne som den inte behöver. (Samt ge problem med njurar och lever t ex.)
 

Liknande trådar

C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 060
Senast: Araminta
·
Övr. Hund Min Boxertik äter normalt Lone Star Lamm & Ris, men har haft lite problem med att hon varit lös i magen på sistone. Jag har valt ett...
Svar
10
· Visningar
1 283
Senast: JennyF
·
Övr. Hund Låter som en filmtitel, men för mig börjar det kännas som ett problem? Varje gång min Boxer gör ifrån sig så gör hon det två gånger...
2
Svar
24
· Visningar
2 494

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp