Bukefalos 28 år!

Foderhäst?

E

elinxelin

Hejsan!
Vad betalar man när man har en häst på foder?
Och om det skulle hända något vem betalar då?
Skulle vara intressant att veta.. :idea:
 
Sv: Foderhäst?

Jag har foderhäst och betalar allt utom försäkring, den står ägaren för. Händer det något när jag har hästen står jag för det, skulle något större hända går ju försäkringen in och jag betalar självrisken.
 
Sv: Foderhäst?

Swedengirl skrev:
Jag har foderhäst och betalar allt utom försäkring, den står ägaren för. Händer det något när jag har hästen står jag för det, skulle något större hända går ju försäkringen in och jag betalar självrisken.

Så har jag det oxå.
 
Sv: Foderhäst?

som andra skrev; man betalar i princip allt. Men vid vissa tillfällen så vill ägaren själv betala försäkringen ..
 
Sv: Foderhäst?

Okej,,, om hästen skulle bli överkörd???
 
Sv: Foderhäst?

Då går det antagligen på förarens försäkring om inte du har vart oaktsam. Det finns ju en anledning till att man har försäkring, för att slippa enorma oväntade utgifter...
 
Sv: Foderhäst?

Ja okej. Men om hästen får någon sjudom?
 
Sv: Foderhäst?

Jag betalar (tss) 2000 i månaden, stall hyra 500 kr och värkning en g (på två månader) 300-500 kr
Försäkringen står ägaren för och om hästen skulle bli halt första månaden under mer än en vecka får han komma tillbka till ord. ägare...
 
Sv: Foderhäst?

Okej,, tack för alla svaren. Ni är underbara :love:
 
Sv: Foderhäst?

Vi kom överens om att ägaren betalar försäkringen. Sedan delar vi 50/50 om hästen blir sjuk. Sedan betalar vi självklart övrigt, stallhyra, skoning etc.
 
Sv: Foderhäst?

Det vanligaste är att fodervärden betalar som om hästen vore dennes. Ofta betalar fodervärden försäkringspremien direkt till ägaren, som står kvar på försäkringen. Detta för att ägaren alltid ska vara säker på att ha en gällande försäkring som täcker hennes/hans investering.

De flesta avtalar i foderavtalet att hästen ska återlämnas i samma skick som den lämnades ut. Säkrast är då att vid utlämnande till fodervärd besiktiga hästen. UA vid besiktning utlämnande = UA vid besiktning återlämnande.

Skulle hästen inte vara UA vid återlämnandet, bör fodervärden få stå för hästens kostnader till dess att hästen kan återlämnas i det skick den utlämnades.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag började fundera på en sak.T.ex en foderhäst har försäkring som betalas av ägaren.Om hästen behöver veterinärvård betalar fodervärden...
2
Svar
30
· Visningar
3 321
Hästmänniskan Ja, som rubriken lyder ovan. Vad tycker ni är ok/ inte ok skäl att lämna tillbaka foderhäst? Hög ålder på hästen? Krämpor? Personkemi...
Svar
8
· Visningar
1 062
Senast: mars
·
Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 273
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 111
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp