Bukefalos 28 år!

Fodra från luckor?

S

sverige

Läste en gammal tråd förut där någon beskrev att h*n hade luckor uppefrån loftet som släppte ner höet på bestämda tider och det lät skitsmart:D. MEN!! nu hittar jag inte tråden igen:confused:, någon som vet någon liknande lösning eller vet vilken tråd det var??

TACK!!!:bow:
 
Sv: Fodra från luckor?

Läste en gammal tråd förut där någon beskrev att h*n hade luckor uppefrån loftet som släppte ner höet på bestämda tider och det lät skitsmart:D. MEN!! nu hittar jag inte tråden igen:confused:, någon som vet någon liknande lösning eller vet vilken tråd det var??

TACK!!!:bow:

Vet ingenting om hur man får dom att släppa ner bestämda tider, men i första stallet jag jobbade i fanns det en lucka i taket ovanför varje box, det var verkligen :love::love: vid fodring!!
 
Sv: Fodra från luckor?

Det kan jag tänka mig;) Men jag vill ha med någon typ av magneter som släpper :crazy:
 
Sv: Fodra från luckor?

Finns ju foderautomater som funkar så annars, men du kanske vill ha just luckor från loftet? Då behöver du ju dock bygga själv, elektromagnet och timer. Foderautomater finns ju köpa färdig.
 
Sv: Fodra från luckor?

Ja jo visst finns de det men mina busiga hästar skulle nog hitta ett sätt att pilla upp foderautomater :confused:
Ja jag har hört att folk har byggt sådana men jag vill gärna veta hur ;)
 
Sv: Fodra från luckor?

Nej, upp foderautomaterna får de inte, det kan jag garantera.

Men, omd u är beredd att lägga lite pengar, så skulle du t ex kunna använda en automatisk grindöppnare/grindtimer av typen battlatch. Kostade när jag köpte 2500 kr/st, men en sån kan du utmärkt väl själv tota ihop ett system med, så att en lucka släpps ner när tiden är inne, och hö som ligger på luckan ramlar ner. En timer lär kunna släppa iaf 2 luckor skulle jag tro. Jag har funderat på det själv och har en ritning i huvudet, men än inte orkar fixa den.

Tyvärr ingen aning hur man bygger själv med elektromagneter, men för mig jag sett nån beskrivning, prova googla?
 
Sv: Fodra från luckor?

Smart idé! Det ska jag kolla upp.
 
Sv: Fodra från luckor?

tänk om hästarna får höet på sig då ? det kan ju inte va så mysigt :D
 
Sv: Fodra från luckor?

tänk om hästarna får höet på sig då ? det kan ju inte va så mysigt :D

Dom vänjer sig :D När jag fodrade stod hästarna ibland med huvudet upp mot mig och kikade vad jag hade för mig (och varför deras mat tog sån lång tid:d) och dom brydde sig inte alls om jag slängde ner 4 kg hö på dom :D
 
Sv: Fodra från luckor?

Jag var och kollade i ett stall för några år sen som hade precis som du beskriver, höluckor i taket styrt med timer.

Jag snodde idén men använde den till att bygga lunchlådor i hagarna istället.
(byggde lådor med öppningsbar botten och satte upp i träden)

Nu finns det folk på plats att fodra lunch igen så nu skall magneterna in och jag skall såga upp luckor i taket, precis som "orginalet".
Äntligen lite sovmorgon ibland, eller kanske en bio-kväll utan dåligt samvete...!

Magneterna vi köpte kom från ELOMEK. En "kompiselektriker" köpte dem åt oss och vi betalade runt en tusenlapp styck för dem (några år sen).

Lite kabel, en transformator och en timer (+en person som kan sånt där, ifall du är lika osäker som jag) och KLART :bump:!!!!

LYCKA TILL!
 
Sv: Fodra från luckor?

Ja jag har oxå funderat på om man kunde göra ungefär samma sak i hagen!:D
Det får nog bli pappa som bygger och hans kompis kan nog det där!
Tack! :laugh:
 
Sv: Fodra från luckor?

Hur mycket kostade att bygga lådorna? Om man slår ihop kostnaden för allt material tsm? En låda kostar ungefär?:)
 
Sv: Fodra från luckor?

Vi gjorde det väldigt enkelt och det funkade jättebra!
En låd-ram utav ett impregnerat eller annat röt-tåligt virke, tvågångjärn i locket och två gångjärn i botten och en hasp som håller locket stängt.
Sen häftade vi fast pressenning (billiga, lätta sorten) som sidor, lock och botten.
På så sätt blev lådorna också mycket lätta och alltså smidiga att få på plats.
Det behövdes ett extra stag i botten bara, eftersom höet väger ju lite, men annars funkade det jättebra.
En vinter då det blåste storm så blåste pressenningen sönder på den låda som stod mest öppet till, men det var ju busenkelt att laga.

Fyra gångjärn, en billig presenning (finns på tex överskott) ,
och så en hasp= ett par hundra kanske. Det som kostar är som sagt själva magneten.

"Vår" elektriker hade bra rabatt tror jag. För oss kostade nog varje låda totalt ca 1200 inklusive allt.
Väl investerat, nu kommer ju det dyraste till återanvändning så att säga..

Knepigast var att lista ut hur man skulle få till det så att lådorna var lätta att ladda med hö...
När man har famnen full av hö så är det viktigt att det är lätt att ta sig upp till lådan....
För oss vart det väl valda träd med praktiskt närliggande stora stenar te x och så lite byggen av hästvänliga trappor. stegar, bryggor osv
Det krävs lite fantasi..:D
Matrealet till detta kostar ju också litet, men vi tog lite brädlappar som fanns över från annat.

Ha d så kul!

Bli inte förvånad om förbipasserande och grannar undrar över varför ni byggt så många trädkojor, och varför de är så små:rofl:
(ett bra tips: måla allting i grönt så blir det inte så iögonfallande)
 
Sv: Fodra från luckor?

vet inte om de va jag som skrev i den tråden du letar efter.

i förra stallet jag stod hade vi lådor på loftet som läppte ner hö med timer.2 olika tider. morong å extra kvällsmat...

2 lådor till varje häst

hur smart som helst...

vill du veta mer så säg till. bidrar gärna om jag kan vara till hjälp
 
Senast ändrad:
Sv: Fodra från luckor?

Ja jag vill väldigt gärna veta mer!
Använde ni er av elektromagneter eller hur fick ni luckorna att hållas stängda?
 
Sv: Fodra från luckor?

Låter smart men hos mig skulle det inte funka då hela stallet fryser ihop bara jag lämnar luckan till skullen öppen. I år hjälpte inte ens det.
 
Sv: Fodra från luckor?

Vi har höautomater i stallet:love:

Sitter en svart plast låda i varje box. Det är två luckor i varje och klockan 22 löser den ena ut och nästa klockan 06. Det är helt suveränt! Jag står i ett kollektiv stall så det sparar mycket jobb och vi kan ha betydligt färre fodringar men fortfarande bra tider för hästarna.

Hästarna är betydligt lugnare, alla får äta i lugn och ro och alla får mat samtidigt.

Dom är förvånandsvärt stryk tåliga, dom har fått rätt många smällar och hitills lever alla:laugh:
 
Sv: Fodra från luckor?

lådorna är byggda på loftet över varje box, 1 sroe låda med en skiva som delar av imitten. i taket i stallet sitter de 2 luckorjäms med taket.

uppe på loftet sitter magneter kopplade med snören till varje låda, och magneterna i sin tur har en timer på ena väggen.

så vid 23 tiden löser en magnet ut så luckan åker ner i stallet höt ramlar ner oftast på hästarna för de står under å väntar. de går klicket uppifrån. ser nästan kul ut för alla får höt i huvet å ingen blir de minsta rädd. första gången brukar de reagera men sen är de juh mat som kommer ner så då är de tydligen oki att få saker i huvet :p

trådarna som sitter från luckan till magneten går genom ett sånt där mjukt plaströr så att de inte skaver sönder. svårt att förklara.

de viktiga är att ha lock på lådorna då den varma fuktiga luften från stallet gärna letar sig upp emot loftet.

svamlar mest känner jag men kl är mycket f¨år skriva mera imorong om de är nå frågor.. ber om ursäkt för svamligt inlägg :o
 
Sv: Fodra från luckor?

Hej!
Skaffa en foderautomat som du hissar upp i taket istället. Det finns en jättesmart variant. Kolla på: www.hungryhorses.se Vi har satt upp sådan de funkar alldeles utmärkt.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 877
Senast: Whoever
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 666
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 404
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 667

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp