Bukefalos 28 år!

Föda barn med dåliga gener

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tycker denna diskussion är dubbel. Jag tycker inte att man ska kunna beställa tex exakt den behandling/snitt man vill ha men jag tycker inte heller att man ska säga att folk inte ska få snitt om de önskar. Dvs jag tycker det måste finnas en dialog mellan vård/födande.
Sen tycker jag diskussionen om pengar blir märklig. Hur värderar man tex förlossningsrädsla mot annat lidande? Ska vi gradera vad som är värst?
En vän till mig var väldigt förlossningsrädd pga tidigare händelser och fick sen snitt beviljat. Hennes kommentar till att snitt kostar mer för vården var att hon aldrig är sjuk annars. Om det här är hennes svaga punkt- varför kan inte den få kosta?

Jag har flera vänner och bekanta som varit förlossningsrädda men jag har aldrig hört någon säga att de tror att snitt är enkelt och fint. Tvärtom tycker jag de varit pålästa och haft rimliga argument dvs det har handlat om tidigare övergrepp, dåliga erfarenheter av vården eller andra saker som satt spår.
 
Jag tycker denna diskussion är dubbel. Jag tycker inte att man ska kunna beställa tex exakt den behandling/snitt man vill ha men jag tycker inte heller att man ska säga att folk inte ska få snitt om de önskar. Dvs jag tycker det måste finnas en dialog mellan vård/födande.
Sen tycker jag diskussionen om pengar blir märklig. Hur värderar man tex förlossningsrädsla mot annat lidande? Ska vi gradera vad som är värst?
En vän till mig var väldigt förlossningsrädd pga tidigare händelser och fick sen snitt beviljat. Hennes kommentar till att snitt kostar mer för vården var att hon aldrig är sjuk annars. Om det här är hennes svaga punkt- varför kan inte den få kosta?

Jag har flera vänner och bekanta som varit förlossningsrädda men jag har aldrig hört någon säga att de tror att snitt är enkelt och fint. Tvärtom tycker jag de varit pålästa och haft rimliga argument dvs det har handlat om tidigare övergrepp, dåliga erfarenheter av vården eller andra saker som satt spår.
Fast det är nog ingen som tycker att förlossningsrädsla inte är ett godtagbart skäl?
 
Och jag tror inte att det är en slump att de som helst vill ha snitt i tråden bara för att de vill - också är de som i andra trådar glatt skriver om fillers och annat de redan använder, trots att de väl inte ens är fyllda 30. Då är det lätt att dra slutsatsen att det här med snitt nog handlar om att behålla en så perfekt - och ung - kropp som möjligt.

Vad jag uppmärksammat så är vi 3st som har uttryckt oss att vi vill ha snitt för "för att vi vill" men endast 1 (!!!!) som sagt något som har med utseende att göra. Jag har då aldrig sagt dyligt eller skrivit i nån annan tråd om fillers och dyl.

Ingen läkare tror jag kommer att bevilja snitt pga estetiska orsaker men har man vettiga argument så bör man få snitt om man vill varesig det är av medicinska, psykiska orsaker, för att man är rädd pga avstånd att behöva föda i bilen eller pga att man känner en sådan oro över sjukvården vid vaginala förlossningar att man inte ser det som något alternativ. Sjukvården ska istället isåfall göra att kvinnorna känner sig trygga med att vaginal förlossning är ett bra alternativ och om inte det går bör man få snitt.
Skammandet av kvinnor som väljer snitt måste sluta (och jag upplever inte att det framförallt kommer från sjukvårdspersonal utan andra kvinnor!)
Det är inte ok att ex säga till kvinnor att de inte borde skaffa barn (eller inte borde ha skaffat det redan existerade barnet) om de inte kan tänka sig annat än snitt
 
Vad jag uppmärksammat så är vi 3st som har uttryckt oss att vi vill ha snitt för "för att vi vill" men endast 1 (!!!!) som sagt något som har med utseende att göra. Jag har då aldrig sagt dyligt eller skrivit i nån annan tråd om fillers och dyl.

Nej, jag hade inte sett att du skrivit det, menade de två andra.
 
Nej, jag hade inte sett att du skrivit det, menade de två andra.

Haha men va. Jag vill inte klämma ut ett barn genom fittan. Svårare än så är det inte. Nu är det en ickefråga för mig eftersom att jag får de snitt jag vill ha. Det har inget med att va fin blabla att göra. Det är jag ändå och det har väl mer med träning osv snarare än hur jag föder barn haha.

Det har verkligen inget med utseende att göra. Hade det berott på det hade jag ju använt mig av surrogat och sluppit va gravid alls.
 
Haha men va. Jag vill inte klämma ut ett barn genom fittan. Svårare än så är det inte. Nu är det en ickefråga för mig eftersom att jag får de snitt jag vill ha. Det har inget med att va fin blabla att göra. Det är jag ändå och det har väl mer med träning osv snarare än hur jag föder barn haha.

Det har verkligen inget med utseende att göra. Hade det berott på det hade jag ju använt mig av surrogat och sluppit va gravid alls.
Du bara inte vill, utan anledning till att du inte vill? Det låter lite oreflekterat.
 
Du bara inte vill, utan anledning till att du inte vill? Det låter lite oreflekterat.

Det är inte det minsta oreflekterat. Jag har läst på. Sen behöver jag heller inte dela med mig av varför jag inte vill. Men det är inte pga trauma/förlossningsrädsla osv för det har jag inte. Enkelt sagt så är det (vaginal förlossning) inte för mig bara.
 
De skär mellan muskelbuntarna vilka de drar åt sidan. I det grå på bilden dvs.
Ja, men då måste man ändå skära i bindväv/fascia som håller ihop vävnaderna. alltså jag har ingen kunskap om exakt hur man lägger ett snitt vid snitt och jag antar att man kan göra det på lite olika sätt men att man måste skära igenom bindväv, fascia, muskelfibrer är självklart.
 
Vad jag uppmärksammat så är vi 3st som har uttryckt oss att vi vill ha snitt för "för att vi vill" men endast 1 (!!!!) som sagt något som har med utseende att göra. Jag har då aldrig sagt dyligt eller skrivit i nån annan tråd om fillers och dyl.

Ingen läkare tror jag kommer att bevilja snitt pga estetiska orsaker men har man vettiga argument så bör man få snitt om man vill varesig det är av medicinska, psykiska orsaker, för att man är rädd pga avstånd att behöva föda i bilen eller pga att man känner en sådan oro över sjukvården vid vaginala förlossningar att man inte ser det som något alternativ. Sjukvården ska istället isåfall göra att kvinnorna känner sig trygga med att vaginal förlossning är ett bra alternativ och om inte det går bör man få snitt.
Skammandet av kvinnor som väljer snitt måste sluta (och jag upplever inte att det framförallt kommer från sjukvårdspersonal utan andra kvinnor!)
Det är inte ok att ex säga till kvinnor att de inte borde skaffa barn (eller inte borde ha skaffat det redan existerade barnet) om de inte kan tänka sig annat än snitt
Givetvis ska man få snitt om man har psykiska eller fysiska skäl. Men snitt är inte statistiskt och vetenskapligt betraktat bättre än vaginal förlossning, därför bör det föredras.
 
Ja, men då måste man ändå skära i bindväv/fascia som håller ihop vävnaderna. alltså jag har ingen kunskap om exakt hur man lägger ett snitt vid snitt och jag antar att man kan göra det på lite olika sätt men att man måste skära igenom bindväv, fascia, muskelfibrer är självklart.
Saxat från http://bakingbabies.se/2017/03/09/hur-gar-ett-kejsarsnitt-till/ Kanske inte jordens bästa källa men förklarar på ett ganska begripligt sätt. Inga magmuskler skärs av.

Sedan skär läkaren ett snitt genom hudlagret. Under huden finns fettvävnaden och under denna finns en glansig yta av fascia, senvävnad. Fettvävnaden tas undan tills man att friställt fascians yta, och så skärs ett nytt snitt. Under denna syns nu den raka bukmuskeln (rectus abdominis) och de två muskelbukarna på höger och vänster sida separeras sedan. De är smidiga och böjliga och hålls isär med hakar. Nästa lager kallas peritoneum och är bukhålans inre vägg. Detta lager skärs igenom och under detta finns ett tunt nästa genomskinligt lager som skyddar tarmen. Peritoneum öppnas inte horisontellt utan vertikalt och töjs sedan i sidled. När man kommit såhär långt har man nått urinblåsan som petas undan och hålls borta av instrument. Nu har operatören nått livmodern och denna öppnas med ett nytt horisontellt snitt och barnet lyfts ut.

Mvh Miks
 
Skämtar du eller? Menar du att du skulle abortera ett foster pga av den kanske eventuellt kommer att få bära glasögon? Som dessutom är gratis för barn nuförtiden!
Nej, det har jag absolut inte påstått. Jag sa att jag personligen tyckte det var besvärligt med glasögon. Inte att jag tyckte att alla närsynta skulle aborteras.
Däremot tycker jag att det är lite hyckleri att säga att andra är fruktansvärda som väljer bort vissa foster med svåra sjukdomar eftersom diversitet är så viktigt men samtidigt själv helst se att det är någon annan än de själva som är handikappade eller får sjuka barn.
 
Däremot tycker jag att det är lite hyckleri att säga att andra är fruktansvärda som väljer bort vissa foster med svåra sjukdomar eftersom diversitet är så viktigt men samtidigt själv helst se att det är någon annan än de själva som är handikappade eller får sjuka barn.

Har någon i tråden hävdat att man ska behålla foster med svåra sjukdomar pga diversitet? Och dessutom samtidigt sagt att de själva inte skulle göra det? :confused:
 
Men här blir det ju skillnad om man talar om lösningen för samhället i stort eller för mig som enskild individ. Givetvis finns det massor att göra för att förbättra förlossningsvården som inte innebär obligatoriska kejsarsnitt för alla. Det behöver inte innebära att jag är beredd att riskera min kropp på det sätt som en vaginal förlossning gör. Ja, en lyckad vaginal förlossning är alltid det bästa för mor och barn. Men med ett planerat kejsarsnitt är riskerna för livsförändrande skador minimala, och det är de tyvärr inte med en vaginal förlossning.

Precis som i den här tråden så är vården väldigt snabb med att proklamera att för de allra flesta går en vaginal förlossning bra och för dem det inte gör det så finns det hjälp att få efteråt. Själv drabbades jag av en skada som ingen i hela världen kan reparera och man tror att den drabbar upp till 20 procent av alla som föder. Och givetvis talades det inget om den på förhand. Så I call bullshit.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 453
Senast: Milosari
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 019
Senast: Amha
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 166
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 186
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp