Bukefalos 28 år!

Föda barn med dåliga gener

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag ser ingen skillnad på snitt och vaginal födsel. Jag menar att ett sätt är aningen bättre/säkrare, och sen finns det olika saker att ta i beaktan då man bestämmer vilket sätt som barnet ska födas på.

Men att komma och påstå att det är enkelt och smärtfritt och komplikationsfritt med snitt medan vaginal födsel innebär att man är förstörd för livet är verkligen helt galet. Och att folk uppmuntras att föda vaginalt för att det är billigare (hahaha).

Kan det MÖJLIGTVIS finnas en liten snutt sanning i att förlossningsläkare och barnmorskor och gynekologer har en liten gnutta mer kunskap av dehär sakerna än den enskilda mamman som hört att en kompis hade en dålig förlossning...

Jag håller med om att det är jävligt trist när folk klankar ned på det ena eller andra. Däremot är jag för möjligheten att få välja hur man vill föda.
 
Så värden har bestämt att snitt är olämpligt?

Många får ju beviljade snitt så uppenbarligen bedöms det långtifrån alltid som det sämre alternativet.

Visst finns det sådant som kan förbättras, t.ex verkar snitt vanligare i vissa landsting än andra. Det kan man ifrågasätta varför det är så. Men ser verkligen inget fel i att den medicinska kompetensen är det som avgör vårdbehovet. Försök föreställa dig en vård där alla patienter väljer vård hur som helst efter eget tyckande. Det skulle knappast förbättra patientsäkerheten, för att inte tala om alla andra problem som skulle uppstå.
 
Många får ju beviljade snitt så uppenbarligen bedöms det långtifrån alltid som det sämre alternativet.

Visst finns det sådant som kan förbättras, t.ex verkar snitt vanligare i vissa landsting än andra. Det kan man ifrågasätta varför det är så. Men ser verkligen inget fel i att den medicinska kompetensen är det som avgör vårdbehovet. Försök föreställa dig en vård där alla patienter väljer vård hur som helst efter eget tyckande. Det skulle knappast förbättra patientsäkerheten, för att inte tala om alla andra problem som skulle uppstå.

Så det är din åsikt att det är olämpligt med snitt då?

Jag pratar inte om att patienter ska få bestämma att de vill ha ett ben amputerat som hjälp mot sin snuva. Men att få välja mellan snitt eller vaginal förslossning, vaken eller sövd operation, få välja byta medicin om en inte passar etc.
 
Du läser ju det jag skriver som fan läser bibeln.

Jag frågade om vården bestämt att snitt är olämpligt.

Du skrev att många får beviljat så därför anses det inte alltid vara det sämsta alternativet. Så vad är det för fel på att folk får valmöjligheten då?

Innan så undrade du om folk skulle få välja olämpliga alternativ. Om du menar specifika fall där det direkt är olämpligt för en viss person så får du gärna säga det. Men specifika fall kan inte få bestämma över alla andra.
 
Jag anser att man i mångt och mycket får påverka sin vård. Men man bör motivera den. Vilket jag kan tycka är rimligt, då kan sjukvården avgöra hur insatt man är, om det är lämpligaste metoden eller om patienten efter kommer känna "varför sa inget att det kunde bli såhär?".
 
Med tanke på att sjukvården inte för så många år sedan ansåg att det bästa var att söva ner kvinnor när de skulle föda, så förstår jag att kvinnor känner att de vill kunna kontrollera hur, när och var de vill föda.
Visst. Det är SÄKERT därför en del vill ha snitt.

Du nämner ingenstans vad som är bäst för barnet. Det är det sjukvården utgår ifrån.
 
Jag frågade om vården bestämt att snitt är olämpligt.

Du skrev att många får beviljat så därför anses det inte alltid vara det sämsta alternativet. Så vad är det för fel på att folk får valmöjligheten då?

Innan så undrade du om folk skulle få välja olämpliga alternativ. Om du menar specifika fall där det direkt är olämpligt för en viss person så får du gärna säga det. Men specifika fall kan inte få bestämma över alla andra.
Det handlar väl om att vården ser att det generellt sett är mer risker med snitt. Men om mamman tex är mkt förlossningsrädd kan man tycka att det är värt att ta riskerna ändå.
 
Jag frågade om vården bestämt att snitt är olämpligt.

Du skrev att många får beviljat så därför anses det inte alltid vara det sämsta alternativet. Så vad är det för fel på att folk får valmöjligheten då?

Innan så undrade du om folk skulle få välja olämpliga alternativ. Om du menar specifika fall där det direkt är olämpligt för en viss person så får du gärna säga det. Men specifika fall kan inte få bestämma över alla andra.

Känner att den här diskussionen inte kan bli konstruktiv. Du tillskriver mig åsikter jag aldrig haft, än mindre uttryckt. När du dessutom ändrar i inlägg i efterhand blir diskussionen ännu jobbigare att läsa. Jag känner mig som en hackig skiva som går på repeat i en sunkig lokal som borde ha bommat igen för länge sedan.
 
Om båda sätten att föda barn på är lika bra, men det ena (vaginal) är betydligt billigare (såg det någonstans i tråden) är det väl självklart att vaginal ska vara standard?
Graviditet är ingen sjukdom, det är för det mesta friska personer som föder barn. Ska vi verkligen satsa sjukvårdens pengar på att tillfredsställa friska personers önskemål?
Är orimligt när många svårt sjuka patienter blir utan den vård/medicin som krävs då det anses att den är för dyr. De sjuka har inget val p.g.a. ekomoniska begränsningar, medan friska personer ska få välja fritt hur de ska göra?
För mig låter det helt orimligt.

Och till frågan om att skaffa barn med en genuppsättning som kan orsaka sjukdomar har jag inga problem med det. Jag anser att det är helt upp till föräldrarna och jag dömer ingen.
Jag jobbar med flerfunktionsnedsatta barn med grava problem, vissa genetiska och andra inte. Vissa barn med genetisk problematik har syskon, men jag lägger ingen värdering i det. Man brukar för det mesta göra en ordentlig koll på riskerna innan man skaffar ett syskon.
Andra barn har problem som ingen hade kunnat förutspå, det barnet jag främst arbetar med har en gen som blev fel i utvecklingen under graviditetens gång. Hen är gravt funktionsnedsatt på alla plan, men jag anser att hen bidrar till otroligt mycket bra i samhället och hos andra människor bara genom att finnas till.
Det är såklart tufft för föräldrarna till dessa barn, men bara samhället hjälper dom tillräckligt så verkar det vara hanterbart.

Jag är emot att välja bort barn med t. ex. Downs syndrom. Det tror jag är fel väg att gå för samhället.
 
Läs Hälso och sjukvårdslagen.
Patienten ska informeras om de alternativ som finns och vilka risker och fördelar det innebär. (Här brister det ofta)
Vården erbjuder de alternativ som är konstnadseffektivast och ekonomiskt försvarbara. Detta återkommer OFTA och är något vi matas med från våra chefer ständigt. Tro inte att ni alltid får den bästa vården, ni får den som räcker till och är billigast. Det duger liksom oftast gott.

T ex vid såromläggningar så använder man bara dom dyraste och bästa materialen till patienter med god följsamhet och god chans till läkning. Sår på patienter som inte förväntas läka får istället billigast möjliga som är okej. Ekonomi genomsyrar hela vårdkedjan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 453
Senast: Milosari
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 018
Senast: Amha
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 166
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 185
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp