Bukefalos 28 år!

Föda barn med dåliga gener

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag frågade om vården bestämt att snitt är olämpligt.

Du skrev att många får beviljat så därför anses det inte alltid vara det sämsta alternativet. Så vad är det för fel på att folk får valmöjligheten då?

Innan så undrade du om folk skulle få välja olämpliga alternativ. Om du menar specifika fall där det direkt är olämpligt för en viss person så får du gärna säga det. Men specifika fall kan inte få bestämma över alla andra.

Jag hade en gräslig vaginal förlossning och ett enkelt snitt, men jag tycker ändå det är olämpligt att patienten själv ska få välja. Det är inget onaturligt med att föda barn. Får man problem efter kan man fixa det. Man kan enkelt åtgärda exempelvis inkontinens mm.
Det är bra för barnet, vatten pressas ur lungorna, de är förberedda på förlossningen, amningen kommer lättare igång, de får bra bakterier överförda mm. Men det är synd när folk vill snitt för att de bara tar in det som kan gå fel. Vi är ju generellt gjorda för att kunna föda barn och skulle det bli problem snittas man. Men jag tror att många är så rädda för allt numer att man tror att ett snitt är busenkelt. Det är det inte.
Man har ont ändå, jag var öm länge efteråt, jag kunde inte sätta mig upp från liggande på egen hand första tiden. Amningen gick åt skogen denna gång också (jag kunde inte pumpa heller). Men snittet var enklare för mig eftersom jag drabbades av ett trauma första gången. Annars hade det inte varit enklare.
 
Läs Hälso och sjukvårdslagen.
Patienten ska informeras om de alternativ som finns och vilka risker och fördelar det innebär. (Här brister det ofta)
Vården erbjuder de alternativ som är konstnadseffektivast och ekonomiskt försvarbara. Detta återkommer OFTA och är något vi matas med från våra chefer ständigt. Tro inte att ni alltid får den bästa vården, ni får den som räcker till och är billigast. Det duger liksom oftast gott.

T ex vid såromläggningar så använder man bara dom dyraste och bästa materialen till patienter med god följsamhet och god chans till läkning. Sår på patienter som inte förväntas läka får istället billigast möjliga som är okej. Ekonomi genomsyrar hela vårdkedjan.

Jag blir helt paff över att du är arbetar inom vården och uttrycker dig såhär. Det är väl helt självklart att man måste ta hänsyn till kostnadseffektivitet inom offentligt finansierad vård? Det betyder ju liksom inte per automatik att man ger pissig vård.
 
Jag blir helt paff över att du är arbetar inom vården och uttrycker dig såhär. Det är väl helt självklart att man måste ta hänsyn till kostnadseffektivitet inom offentligt finansierad vård? Det betyder ju liksom inte per automatik att man ger pissig vård.

Skillnad på pissig vård och okej vård eller hur.
Du kanske har missat hela den vårdkris som utspelar sig i Sverige? Allt grundar sig i pengar. Vården får inte kosta något. Kunskapen finns men inte pengarna.
 
Jag tycker faktiskt inte att frågan om kvinnans rätt att bestämma över sin egen kropp är helt oviktig när det kommer till en diskussion om snitt vs vaginal förlossning. Det har kommit studier som visar att mörkertalet för förlossningsrelaterade skador är ganska stort - i nån studie läste jag att upp till varannan vaginal förlossning leder till skador, men att många inte upptäcks eller upptäcks för sent. Jag är också allergisk mot attityden som en del kvinnor bemöts med, att "fick du en frisk unge så ska du vara tacksam, oavsett hur dina egna skador ser ut". Risken för förlossningsskador BÅDE på kvinnan och på barnet är reell. Det betyder inte att snitt alltid är bäst för alla kvinnor, men det betyder inte heller att kvinnor som gärna vill ha snitt är själviska och inte bryr sig alls om det bästa för barnet. Men diskussionen blir så polariserad att det nästan är så det låter.
 
Skillnad på pissig vård och okej vård eller hur.
Du kanske har missat hela den vårdkris som utspelar sig i Sverige? Allt grundar sig i pengar. Vården får inte kosta något. Kunskapen finns men inte pengarna.

Ja alltså det blir ju omöjligt att gradera dålig/pissig/okej vård i den här diskussionen men min poäng var att vården inte behöver vara sämre för att den är kostnadseffektiv. Givetvis har jag inte missat vårdkrisen, det var överhuvudtaget inte vad jag svarade på.
 
Tro inte att ni alltid får den bästa vården, ni får den som räcker till och är billigast. Det duger liksom oftast gott.
<...>
Ekonomi genomsyrar hela vårdkedjan.
Om varje verksamhetschef hade haft en egen liten sedelpress eller bitcoindator i ett skåp på sitt kontor så hade det, möjligen, gått att bedriva vård helt utan ekonomiska hänsynstaganden. Men eftersom personal betalas med löner, fastigheter med hyror, och utrustning med investerings- och underhållsbudgetar så behöver man förhålla sig till var och hur resurserna gör bäst nytta. Att bli överbehandlad är ingen självklar rättighet.
Vården får inte kosta något. Kunskapen finns men inte pengarna.
Vården får kosta när den behöver kosta, och den kostar. I mitt landsting kostar den åtta miljarder i år. För att de pengarna skall räcka så långt som möjligt för så många som möjligt behöver varje invånare få den vård som h*n behöver. Inte den vård som h*n känner för.
 
Jag tycker faktiskt inte att frågan om kvinnans rätt att bestämma över sin egen kropp är helt oviktig när det kommer till en diskussion om snitt vs vaginal förlossning. Det har kommit studier som visar att mörkertalet för förlossningsrelaterade skador är ganska stort - i nån studie läste jag att upp till varannan vaginal förlossning leder till skador, men att många inte upptäcks eller upptäcks för sent. Jag är också allergisk mot attityden som en del kvinnor bemöts med, att "fick du en frisk unge så ska du vara tacksam, oavsett hur dina egna skador ser ut". Risken för förlossningsskador BÅDE på kvinnan och på barnet är reell. Det betyder inte att snitt alltid är bäst för alla kvinnor, men det betyder inte heller att kvinnor som gärna vill ha snitt är själviska och inte bryr sig alls om det bästa för barnet. Men diskussionen blir så polariserad att det nästan är så det låter.
Jag är med på ditt resonemang. Men: som patient tycker jag inte att man kan sätta sig över sjukvårdens kompetens. Däremot förtjänar varje kvinna att bli lyssnad på och få precis så mycket information hon önskar för att få vägledning - med barnets bästa i fokus.

Och jag tror inte att det är en slump att de som helst vill ha snitt i tråden bara för att de vill - också är de som i andra trådar glatt skriver om fillers och annat de redan använder, trots att de väl inte ens är fyllda 30. Då är det lätt att dra slutsatsen att det här med snitt nog handlar om att behålla en så perfekt - och ung - kropp som möjligt.
 
Upprepade snitt har risker, man vill därför snitta så lite som möjligt och ”spara” på snitten så länge det går om ett akutsnitt skulle behövas. Googla placenta previa och placenta accreta. Detta är fr a ett stort problem hos kvinnor som kommer från länder där man konsekvent snittar pga ekonomiska skäl (t ex USA).

Mvh spenderat de två senaste veckorna med erfarna obstetriker på universitetssjukhus

@Girasol
 
Uppdatera sidan och testa igen. Det är en länk om förlossningsskador av lägre grad som nu börjat upptäckas.

Länken är från juni 2016. Det har hänt en hel del sen dess säger jag.
och enligt artikeln har 14% av tillfrågade problem. Inte 94%. det är fortfarande en minoritet.
av de 14% upplever inte alla stora problem.

Jag är för bättre vård och tycker senaste årens diskussioner har varit sjukt bra! Men det betyder inte att man ska använda de som skräckpropaganda.
 
Jag är med på ditt resonemang. Men: som patient tycker jag inte att man kan sätta sig över sjukvårdens kompetens. Däremot förtjänar varje kvinna att bli lyssnad på och få precis så mycket information hon önskar för att få vägledning - med barnets bästa i fokus.

Och jag tror inte att det är en slump att de som helst vill ha snitt i tråden bara för att de vill - också är de som i andra trådar glatt skriver om fillers och annat de redan använder, trots att de väl inte ens är fyllda 30. Då är det lätt att dra slutsatsen att det här med snitt nog handlar om att behålla en så perfekt - och ung - kropp som möjligt.

Ja, kvinnan förtjänar att bli lyssnad på. Sjukvårdens kompetens är den som bör råda, men sjukvården har i första hand ett barnperspektiv (rightly so!) och när vi nu faktiskt vet att kvinnors förlossningsskador i en hel del fall blir negligerade, fnysta åt, kanske inte ens upptäckta, så tycker jag att det är bra att kvinnan kan få bidra med sitt perspektiv. Sjukvården har förstås inställningen att både barn och mor ska må bra efteråt, men förlossningsskador har de historiskt sett tagit ganska lätt på och sett som en naturlig del av en vaginal förlossning. Jag tycker det är bra om vi förändrar den diskussionen.

Jag var en av dem som önskade, och fick, snitt, på grund av oro för skador på mig och barnet. Jag tycker det är bra att den möjligheten finns, så att varje kvinna kan få vara med och påverka hur hennes barn kommer till världen, även om hon inte bör få bestämma själv såklart utan i samråd med sjukvården. Därmed inte sagt att snitt bör beviljas på grund av estetiska skäl - men förutom i denna tråd har jag faktiskt aldrig hört det argumentet för det ändå ganska stora ingrepp som ett snitt är.
 
Ja, kvinnan förtjänar att bli lyssnad på. Sjukvårdens kompetens är den som bör råda, men sjukvården har i första hand ett barnperspektiv (rightly so!) och när vi nu faktiskt vet att kvinnors förlossningsskador i en hel del fall blir negligerade, fnysta åt, kanske inte ens upptäckta, så tycker jag att det är bra att kvinnan kan få bidra med sitt perspektiv. Sjukvården har förstås inställningen att både barn och mor ska må bra efteråt, men förlossningsskador har de historiskt sett tagit ganska lätt på och sett som en naturlig del av en vaginal förlossning. Jag tycker det är bra om vi förändrar den diskussionen.

Jag var en av dem som önskade, och fick, snitt, på grund av oro för skador på mig och barnet. Jag tycker det är bra att den möjligheten finns, så att varje kvinna kan få vara med och påverka hur hennes barn kommer till vägen, även om hon inte bör få bestämma själv såklart utan i samråd med sjukvården. Därmed inte sagt att snitt bör beviljas på grund av estetiska skäl - men förutom i denna tråd har jag faktiskt aldrig hört det argumentet för det ändå ganska stora ingrepp som ett snitt är.
Diskussionen om förlossningsskador är jätteviktig - men lösningen på den kan ju knappast vara att snitt blir förstahandsalternativ.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 453
Senast: Milosari
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 019
Senast: Amha
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 166
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 186
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp