Bukefalos 28 år!

Föda barn med dåliga gener

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag får föda vaginalt om jag vill, men det rekommenderas inte eftersom det riskerar att bli samma förlopp igen (jättesjuk med blodförgiftning osv). Jag vill inte ens testa därav står det i min journal att jag ska förlösas med planerat snitt om vi skaffar fler barn. Helst hade jag velat ha samma förlopp som sist, dvs att det startar av sig själv men slutar i snitt. Men såna ''planerade akuta snitt'' kan man ju inte direkt beställa, annars hade jag lätt gjort det.
Nyfiken. Varför vill du att det ska starta själv och sedan vidare till akut snitt?
 
För att då är bebisen redo att komma ut och det funkar bättre med amning osv. Vårt startade ju av sig själv och slutade i snitt och amningen funkade perfekt från start (inte min förtjänst haha).
Som motvikt var även mitt snitt akut i stil med ditt (dock pga väldigt utdragen förlossning och inte sjukdom) och amningen havererade så det är inga löften. Minstingen, vaginalt född, var dock riktigt rund på enbart amning :D

Snittade barnet kan dock bero på att personalen på bb ansåg att jag skulle mata ungen med ersättning i kopp var tredje timme och amma däremellan om ungen var hungrig i stället för att amma i första hand och fylla på med ersättning vid behov de 5 dagarna vi skulle vara på bb. Fast det var inte alla team. Det var i huvudsak nattpersonalen som ansåg att det var så man skulle göra och de tog gärna barnet ifrån mig och matade henne själva, dagpersonalen tyckte att amning skulle prioriteras i mitt fall. Minst sagt märklig personal på det stället :p

Just det där med tiden på (special)bb var för mig en stor nackdel. Också att det tog sån tid innan man fick träffa make och unge. Jag skulle ju tydligen ligga själv på uppvaket vilket inte var vad jag behövde. Jag ville ju hem ganska omgående och de hade någon grej att man skulle stanna 5 dygn när man var snittad. Jag ville bara kräkas på stället efter 1-2 dagar. Usch, mardröm ;p Det var betydligt trevligare med "normalt förlopp" och att man kunde stanna någon natt på hotell-BB och äta god mat och bara ta det lugnt.
 
Tror jag inte. Känns fånigt göra så stor grej av det om det är en liten risk. Ungefär som att man kan krocka med bilen om man kör. Liten risk men den finns! Så därför ska man inte köra bil. Låt de som vill snittas snittas, skit i varför för det har ändå ingen annan med att göra.

Men risken för grad 3 eller 4 är också liten, på vissa BB så liten som 2%. Varför är det så viktigt att skrämmas med den?
 
Tycker ni som håller på med skrämselpropaganda om snitt här inte är ett dugg bättre än de som förespråkar snitt. Båda sätten är bra och som tur är så får man göra som man vill.

Det är stor skillnad på akutsnitt och planerat snitt. En bra vaginal förlossning må vara bäst och billigast men ingen kan garantera på förhand att det går bra, det kan lika gärna gå åt skogen. Sen är ju definitionen på gå åt skogen olika vad man tycker. Över 80% av förstföderskor spricker i underlivet, det räcker för mig för att kvala in där. Även om det av vården anses som lindrig skada. Av dessa får 5-6% full sfinkterruptur och om det drabbar mig eller inte går inte säga på förhand men jag vill inte chansa.

Jag kommer välja snitt. Och ja jag säger välja för vården kan inte neka den som verkligen vill och kämpar för snitt. Man kan alltid be om second opinion av annan läkare om någon vägrar tills man får beviljat, och ingen som ligger på golvet och gråter och bönar och ber om snitt kommer nekas. Jag kommer göra vad som krävs helt enkelt och vet att jag kommer få snitt.

Full respekt till er som föder vaginalt men jag vågar inte och det måste få vara okej också!

Jag tror ingen här anser att snitt inte är bra. Jag tycker möjligheten absolut ska finnas men jag värjer mig mot skrämselpropagandan om att vaginal är farlig och snitt en walk in the park.

En nära anhörig har sådana ärrbildningar av snitt att hon inte kan bära fler barn. Hur kul är det? Jag har vänner som spruckit totalt, absolut vidrigt men graviditet och förlossning är farligt och tufft. Det finns ingen enkel väg genom det. Både vaginal och snitt är en tuff lösning på ett jävligt stor grej liksom.
 
Gud så störd jag blir av den här tråden.
Jag har vänner och bekanta med barn som har Downs, autism, kortväxta mm. En av mina bästa vänner sen 27 år har en CP-skada. Jag kan inte se att de på något sätt har sämre liv eller borde sorterats bort. Trisomi 21 och 18 (?) är ju dödliga sjukdomar som garanterat medför lidande. Jag är ingen försvarare av liv till varje pris. Men jag mår fysiskt illa av tanken på att folk vill sortera bort allt de inte anser perfekt. Vad ställer man för krav på sina barn då?

Lite som hästaveln. Oavsett föräldrar ska barnet gå OS ;)
 
Tycker du alltså inte att sjukvården/den medicinska kompetensen ska få ha ett ord med i laget när det gäller förlossningar?

De ska såklart se till att informera men säger kvinnan ändå att hon vill ha snitt eller vaginal förlossning så ska det respekteras och inte dras igång övertalningskampanj deluxe. Informera och respektera sedan kvinnans beslut oavsett vilken metod hon väljer.
 
Möjligt, men mitt påverkades inte det minsta. Troligtvis pga att jag var extremt vältränad innan graviditeten. Det är bästa tipset, var vältränad innan, det lönar sig.

En vältränad bäckenbotten minskar riskerna för bristningar också. Så det säger nog ingen emot. Däremot är din kommentar direkt oförskämd mot en användare som säger att hennes problem berodde på tidigare övervikt.
 
Tycker det är så jävla sjukt att vissa sitter och skriver att det är störigt och provocerande att kvinnor vill göra som de vill med sina kroppar. Fy fan vad äcklad jag blir.

Då läser du inläggen väldigt märkligt. Det provocerande är Vogues inställning om att man är smart om man väljer snitt för det är litet, enkelt, snyggt och okomplicerat. En förlossning är aldrig så klinisk.
 
Då läser du inläggen väldigt märkligt. Det provocerande är Vogues inställning om att man är smart om man väljer snitt för det är litet, enkelt, snyggt och okomplicerat. En förlossning är aldrig så klinisk.

Det var någon som var provocerad för att Bernt inte ville föda vaginalt för att hon helt enkelt inte vill föda vaginalt. Hennes kropp. Hennes beslut.
 
Eller så låter man kvinnan bestämma själv när det gäller barnafödande. Det finns liksom bara två sorters förlossning. Snitt eller vaginalt. Det finns inte 437 st olika varianter. Vill gärna se bevis på att när jag väljer mitt snitt så får Kerstin 83 inte sin höftoperation för pengarna inte finns. Eftersom du säger att det är så så har du självklart bevis för det.
Om jag säger att resurserna är finita och du betvivlar det så är det inget jag har för avsikt att släpa fram "bevis" för. Det får du lita på, eller behålla en annan uppfattning.
Och om du på riktigt menar att det bör vara upp till varje patient att själv välja vårdinsatser utifrån eget fritt tyckande, så är det egentligen inte heller något som jag känner att det är lönt att argumentera emot.
 
Om jag säger att resurserna är finita och du betvivlar det så är det inget jag har för avsikt att släpa fram "bevis" för. Det får du lita på, eller behålla en annan uppfattning.
Och om du på riktigt menar att det bör vara upp till varje patient att själv välja vårdinsatser utifrån eget fritt tyckande, så är det egentligen inte heller något som jag känner att det är lönt att argumentera emot.
När det gäller förlossning så ja där ska patienten få välja. Du kan ju komma tillbaka när du själv fött barn och inte fått välja hur du vill föda.
 
Ja, och ändå rekommenderar den medicinska kompetensen vaginalt om det inte finns särskilda skäl, t ex stark förlossningsrädsla.

Med tanke på att sjukvården inte för så många år sedan ansåg att det bästa var att söva ner kvinnor när de skulle föda, så förstår jag att kvinnor känner att de vill kunna kontrollera hur, när och var de vill föda.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 523
Senast: Milosari
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 230
Senast: Amha
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 261
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
2 973
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp