Bukefalos 28 år!

Föda barn med dåliga gener

Status
Stängd för vidare inlägg.
Med tanke på att sjukvården inte för så många år sedan ansåg att det bästa var att söva ner kvinnor när de skulle föda, så förstår jag att kvinnor känner att de vill kunna kontrollera hur, när och var de vill föda.
Ja eller bara det absurda i att man trodde att spädbarn inte kunde känna smärta. Verkar inte alltid som att de har koll..
 
Gäller det all vård? Har vi alltid rätt att kräva viss behandling och har sjukvården alltid skyldigheten att tillgodose varje skräddarsydd önskad lösning?

När det gäller förlossning som kan göras på två sätt så skulle jag påstå att det ska gå att välja.

Min man fick välja mellan två alternativ när han skulle operera sin fot? Det är inte helt ovanligt att det finns olika alternativ och att man får välja det alternativ som känns bäst.
 
Ja men riskerna är till viss del individuella och bedöms bäst utifrån medicinsk kompetens. Den här diskussionen är ju för övrigt ett praktexempel på varför var och en inte bör bestämma själv.

Då kanske vi ska ta bort rätten att få göra abort också? Dumt att få bestämma själv liksom, dessutom dyrt att utföra. Spelar roll vad människan tycker om sin situation.
 
Jag skulle säga såhär, det finns inga bra sätt att förlösa barn idag. Det finns dåligt och sämre sätt. Vilket som är sämre beror ju lite på den enskilda kvinnan, och man kan ju inte veta innan vilket som är det sämre alternativet.

Tänk om det bara hade varit att hämta sitt barn på BB efter några månaders graviditet, och att sista tiden gjordes i konstgjord livmoder. Då kan vi börja snacka bra sätt att göra barn på!
 
Det var väl en oerhört dum liknelse.

Enligt dig. Jag skulle känna mig extremt utsatt och upprörd om jag inte skulle få välja hur jag vill föda barn, någon annan som bestämmer vad jag ska göra med min kropp och mitt liv.

Nu ska jag inte ha barn alls, och förespråkar varken det ena eller det andra.
 
Gäller det all vård? Har vi alltid rätt att kräva viss behandling och har sjukvården alltid skyldigheten att tillgodose varje skräddarsydd önskad lösning?
Spinner vidare lite.

Det känns som att man naturligtvis ska få säga hur man vill ha det och att vården borde försöka bemöta det så gott de kan men att alltid skräddarsy lösningar låter ju inte rimligt. De ska ju tydligen måla upp skräckscenarier vad gäller snitt men det kanske har en förklaring, dvs att det kan gå riktigt snett även om det inte är jättevanligt.
 
Jag skulle säga såhär, det finns inga bra sätt att förlösa barn idag. Det finns dåligt och sämre sätt. Vilket som är sämre beror ju lite på den enskilda kvinnan, och man kan ju inte veta innan vilket som är det sämre alternativet.

Tänk om det bara hade varit att hämta sitt barn på BB efter några månaders graviditet, och att sista tiden gjordes i konstgjord livmoder. Då kan vi börja snacka bra sätt att göra barn på!
Nää det är ju mysigt att va gravid, tycker jag iaf. Tyckte inte det var tufft eller jobbigt. Klart det sög att spy varje dag i 9 månader men i övrigt var det som vanligt.
 
Enligt dig. Jag skulle känna mig extremt utsatt och upprörd om jag inte skulle få välja hur jag vill föda barn, någon annan som bestämmer vad jag ska göra med min kropp och mitt liv.

Nu ska jag inte ha barn alls, och förespråkar varken det ena eller det andra.

Du kan möjligtvis jämföra med att det finns olika sätt att göra abort. Man kan ha önskemål om sätt, i vissa lägen kan man få välja men om den medicinska kompetensen bedömer ett sätt som olämpligt kommer du inte kunna kräva det. Har du problem med det med? Det är ju så vården funkar, när det blev det så kontroversiellt?
 
Du kan möjligtvis jämföra med att det finns olika sätt att göra abort. Man kan ha önskemål om sätt, i vissa lägen kan man få välja men om den medicinska kompetensen bedömer ett sätt som olämpligt kommer du inte kunna kräva det. Har du problem med det med? Det är ju så vården funkar, när det blev det så kontroversiellt?

Fast nja. jag har gjort en abort. Jag ville göra kirurgiskt, läkaren hånskrattade och propsade på medicinsk. Det var först när jag hämtade dåvarande pojkvännen (han satt utanför) och sa att får jag inte kirurgisk så blir det inget. Då lyssnade hon på mig och gav mig en tid (sur som fan var hon också) och då hävdade hon innan att det var helt olämpligt med kirurgisk.
Uppenbarligen inte eftersom jag sen fick igenom det 10 minuter senare.

Så när det gäller abort och förlossning kommer jag inte lyssna på läkare. Jag kommer göra det som känns bäst för mig. Och skulle en läkare säga nej, då byter jag läkare tills jag får ett ja, om det så krävs 150 läkarbyten.
 
Snittmotståndare är lite som vaccinmotståndare. Hänvisar alltid till forskning som motbevisats eller myter.

Tex "man får autism av vaccin" (stämmer ej, var forskningsfusk) kommer vaccinmotståndarna med. Snittmotståndarna kommer med att barnet ska bli allergiskt, få adhd (föds man inte med det oavsett hur man äntrar världen? Eller lurpassar det lite sådär och ba happ här var det snitt nu blire adhd!) osv.

Jag är mest nyfiken på ni som är snittmotståndare, vad spelar det er för roll om Kajsa-Stina snittas för att hon vill? Hon är kanske egentligen inte förlossningsrädd men vill ändå ha snitt. Det provocerar, varför? Är det för att det är skattepengar? Isåfall vet jag minst 100 saker jag inte gillar att mina skattepengar går till. Att folk snittas för att de vill (utan medicinsk orsak) är inte en av de. Mer snitt åt folket.
Jag är inte snittmotståndare, jag är ganska för snitt egentligen, alltså där det behövs. Jag är definitivt för att försöka motverka förstörda underliv med de tekniker som finns (och i vissa fall kunde användas mer på vissa sjukhus).

Men det bara irriterar mig när folk (kanske inte just du, minns inte) resonerar så knasigt som att det skulle vara lätt som en plätt, säkert som sjutton, man blir vacker som en dag och det är rätt för varje prinsessa (Jag säger inte emot fotomodell, då är det nog väldigt värt det att köra planerat snitt någon månad i förtid så att magen -och barnet, inte hunnit växa de där sista 4-6 veckorna. Det är ju lönen och utseendet hos mamman det handlar om.)

(Mitt ärr är nästan osynligt, min mage är typ som tidigare, nu, inte för ett par år sedan (den var ju inte jättevacker då heller) underlivet är helt ok, det tog bara fem dagar innan jag släpptes från sjukhuset, jag kunde nästan promenera (lufsa) efter två veckor, jag kunde rida efter en månad, jag förlorade bara några liter blod, det tog 40 timmar innan de gav upp och körde snitt och det var helt ok. Ungen är frisk och pigg ännu. Jag är på det hela taget nöjd och glad, men jag tror inte heller att Viktoria hade skuttat upp för en fotoop 9 timmar efter ett snitt.)
 
Jag ser ingen skillnad på snitt och vaginal födsel. Jag menar att ett sätt är aningen bättre/säkrare, och sen finns det olika saker att ta i beaktan då man bestämmer vilket sätt som barnet ska födas på.

Men att komma och påstå att det är enkelt och smärtfritt och komplikationsfritt med snitt medan vaginal födsel innebär att man är förstörd för livet är verkligen helt galet. Och att folk uppmuntras att föda vaginalt för att det är billigare (hahaha).

Kan det MÖJLIGTVIS finnas en liten snutt sanning i att förlossningsläkare och barnmorskor och gynekologer har en liten gnutta mer kunskap av dehär sakerna än den enskilda mamman som hört att en kompis hade en dålig förlossning...
 
Du kan möjligtvis jämföra med att det finns olika sätt att göra abort. Man kan ha önskemål om sätt, i vissa lägen kan man få välja men om den medicinska kompetensen bedömer ett sätt som olämpligt kommer du inte kunna kräva det. Har du problem med det med? Det är ju så vården funkar, när det blev det så kontroversiellt?

Så vården har bestämt att snitt är olämpligt?
 
Jag ser ingen skillnad på snitt och vaginal födsel. Jag menar att ett sätt är aningen bättre/säkrare, och sen finns det olika saker att ta i beaktan då man bestämmer vilket sätt som barnet ska födas på.

Men att komma och påstå att det är enkelt och smärtfritt och komplikationsfritt med snitt medan vaginal födsel innebär att man är förstörd för livet är verkligen helt galet. Och att folk uppmuntras att föda vaginalt för att det är billigare (hahaha).

Kan det MÖJLIGTVIS finnas en liten snutt sanning i att förlossningsläkare och barnmorskor och gynekologer har en liten gnutta mer kunskap av dehär sakerna än den enskilda mamman som hört att en kompis hade en dålig förlossning...
Varför väljer då läkare/sjukvårdspersonal i så stor utsträckning själva då att snittas? Om det är så bra med vaginal förlossning enligt sjukvårdspersonal.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 523
Senast: Milosari
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 230
Senast: Amha
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 262
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
2 973
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp