Född: Skäckfärgad travare!

Sv: Född: Skäckfärgad travare!

Inte om de ska kunna bli diplomston.

Vi pratade om godkända fjordhästar. Godkända hingstar = premierade vid avelsvärdering. Godkända ston = premierade vid avelsvärdering. Diplomston är inte avelsgodkända, de är bara diplomerade. Det är först när de har en renrasig avkomma vid sin sida som de kan bli godkända och då får de ha tecken.
 
Sv: Född: Skäckfärgad travare!

Nästan synd att ha kanske inte kommer bli satsad på som hingst, jag är inte nån som brukar tycka det är ok att avla på färg men jag tycker det kunde vara värt att hålla honom som hingst o avla på sålänge han inte är helt kass exteriört eftersom han är så ovanligt.

Jag har hållt på med travare och dte vore ju bara såååååå fint om det fanns lite mer med färg!
Precis som skäckade engelska fullblod, det är ju också en annan favvo men där finns ju iallafall lite mer avelsmaterial, ävne om det inte är mcyekt.

Som tur är kommer det aldrig att ske... hade inte alls varit bra att ta in en eventuellt talanglös krake med eventuellt dåliga gener i aveln och föra detta vidare bara pga färgen, nä sånt får andra "uppfödare" på andra raser syssla med istället. Ett litet rykte som finns inom kallblodstravarna där det finns relativt många bukskäckar att de har sämre hållbarhet, om det är sant vet jag inte men inte har vi sett en enda i eliten, knappt på lunchtravet på tv eller i vanliga lopp på hemmabanorna.
 
Sv: Född: Skäckfärgad travare!

Men nu ska vi inte vara petiga.

Det jag menar är att varför skulle en annorlunda tecknad häst få åka räkmacka in i travaveln, när de i andra raser kasseras pga färg?

Eller glöm det...
 
Sv: Född: Skäckfärgad travare!

Men nu ska vi inte vara petiga.

Det jag menar är att varför skulle en annorlunda tecknad häst få åka räkmacka in i travaveln, när de i andra raser kasseras pga färg?

Eller glöm det...

Jag håller med... Var inte kommentaren så at OM hästen kan springa så vore det roligt med en skäck i avle.. Inte ordagrant men det var så jag tolkade det..
 
Sv: Född: Skäckfärgad travare!

*kl*

Jag säger bara en sak.
Om denna häst bara klarar att kvala kommer han att sopa banorna.
Varenda häst kommer att börja galoppera när han kommer jämsides. :o
Så kommer han bara ikapp startfältet så... :D
 
Sv: Född: Skäckfärgad travare!

*kl*

Jag säger bara en sak.
Om denna häst bara klarar att kvala kommer han att sopa banorna.
Varenda häst kommer att börja galoppera när han kommer jämsides. :o
Så kommer han bara ikapp startfältet så... :D

:rofl::banana::rofl::banana:
Det hade vart en vacker syn det...
 
Sv: Född: Skäckfärgad travare!

*kl*

Samtidigt så ska han väl inte per automatik diskvalificeras för avel pga sin färg. Det är ju mycket möjligt att det blir något av honom på travbanan och då finns det väl inget hinder att sätta in honom i aveln bara för att han är skäck?

Kan absolut inget om travavel, men en bra häst har väl ingen färg, eller? ;)
 
Sv: Född: Skäckfärgad travare!

Det jag menar är att varför skulle en annorlunda tecknad häst få åka räkmacka in i travaveln, när de i andra raser kasseras pga färg?
Det ska den givetvis inte göra, det är ju bara fjantigt på prestationshästar. Men hade inte denna fölungen en ganska så bra stam?

Även om den själv presterar mediokert så är det kanske inte helt galet att avla på den trots allt ifall man vill ha mer färg. Det ena behöver ju inte utesluta det andra.

Jag tror att ägaren kommer att ångra sig enormt ifall denne lille hingst kastreras och sedan visar sig vara en riktigt klippa på banan. Det är en svår balansgång!
 
Sv: Född: Skäckfärgad travare!

nej men jag sa ju inte att den skulle vara kass eller nåt, och jag sa faktsikt att exteriören är viktigt också, men såhär tänker jag:

Med tanke på att det finns MÅNGA kassa ston som används inom trav avel (har hållt på med det så jag vet) och även ston som kan vara bra men vi aldrig vet för dom avlas på istälelt för tävlas, så är det ju knappast osm EN liten hingst skulel vara SÅ hemskt, sålänge han inte har några större fel exteriört eller lynnesmässigt.

Sen finns det ju inget osm förhindrar att han kan prestera först heller, men att skära honom direkt är ju lite synd, han har ju lika bra chans som alla andra som avlas fram att bli nåt och varöfr skära honom tidigt liskom? Kan man inte vänta o se vad han blir allra minst!!!!!!

Jag sa ALDRIG att han skulle alvas på ENBART på färg, eller om han var dålig, men som sagt med tanke på mångas avels material så är det knappast som han är sämre och att spra hoom och betäcka några bara för att föra vidare färgen är ju då inte helt hemskt, man kan ju ta te.x prestations ston som verkligen bevisat inann för att jämna ut det om han själv inte 'blev en hit' men ädnå inte är nåt fel på så att säga.
 
Sv: Född: Skäckfärgad travare!

Det ska den givetvis inte göra, det är ju bara fjantigt på prestationshästar. Men hade inte denna fölungen en ganska så bra stam?

Även om den själv presterar mediokert så är det kanske inte helt galet att avla på den trots allt ifall man vill ha mer färg. Det ena behöver ju inte utesluta det andra.

Jag tror att ägaren kommer att ångra sig enormt ifall denne lille hingst kastreras och sedan visar sig vara en riktigt klippa på banan. Det är en svår balansgång!

Exakt så menade jag!
 
Sv: Född: Skäckfärgad travare!

spra hoom och betäcka några bara för att föra vidare färgen
Eftersom han inte är "skäck" som i genetisk skäck, utan bara har väldigt stor utbredning av sina vita tecken (sabino) och därför ser ut som en skäck, så är det inte någon färg som förs vidare. Utan det kan komma fler såna om man parar individer med sabino med varandra.

Och fortfarande, om han nu inte är någon stjärna så finns ingen som helst anledning att låta honom betäcka några ston. Ingen vill ha mediokra travhästar, målet med den rasen är att få hästar som travar så fort det bara går framför en sulky och inget annat.
 
Sv: Född: Skäckfärgad travare!

Jaha jag hade itne läst allti iof, så trodde han på något sätt hade skäckanlag.

Ok ja men sabino är ju då ingen anledning att ha honom om han inte presterar, men det finns ju ingen anledning att tro att han inte skulle kunna prestera och med så pass utbrett sabino anlag så är han är ändå värdefull för det anlaget, OM han presterar då. Tycker ändå dom kan spara honom man behöver ju inte betäcka för att hanär hingst o då kan man ju vänta o se om han blir nåt så att säga innan man skär honom.

SAbino är ju ädnå ett anlag som inte alla har och det är ju större chans att man kan få utbrett sabino med en hisngst som honom, och med tanke på att det inte finns många med större sabino uttryck inom rasen så som sagt tycker jag ändå han kan sparas.

Fast visst, trav är för prestation enbart o det vet jag, har ju hållt på med det själv, men han kan ju bli både och, han hade ju inte dålig sta liskom.
 
Sv: Född: Skäckfärgad travare!

Jag tror att ägaren kommer att ångra sig enormt ifall denne lille hingst kastreras och sedan visar sig vara en riktigt klippa på banan. Det är en svår balansgång!

en är inte det varje hingstägares "vara eller icke vara"?
oavsett färg eller ras?

*kl*
å hästen är ju trots allt bara en häst, fast med lite mer vitt än andra bruna. ;)
 
Sv: Född: Skäckfärgad travare!

SAbino är ju ädnå ett anlag som inte alla har och det är ju större chans att man kan få utbrett sabino med en hisngst som honom, och med tanke på att det inte finns många med större sabino uttryck inom rasen så som sagt tycker jag ändå han kan sparas.
Eftersom färg och tecken är fullständigt ointressant på en travhäst så finns liksom ngen som helst anledning att använda en hingst i avel för att bevara anlag för mycket vit färg i rasen.

Av samma anledning får skäckar/gula osv halvblod inte heller några extrapoäng för att kunna godkännas, eftersom färgen ärt ointressant på dem.
Däremot i en ras där färgen är en del av rastypen kan ovanliga färger ges extrapoäng för bevarandets skull.
 
Sv: Född: Skäckfärgad travare!

Nej jag vet att andra inte tycker det, men JAG tycker det, och det lär nog finnas någon ändå som håller på med trav som gillar lite roligare än helt brun.

Och som sagt hsäten finns ingen anlendning att tro att den komemr bli kass, den kan lika gärna bli BRA ju, så varför inte vänta lite bara att skära.

Och det lär ju finnas någon trav avlare som tycker lite färg är kul även om dom avlar för prestations också. Fast visst, det lär väl inte vara många.
 
Sv: Född: Skäckfärgad travare!

Såg en till e. Muscle Memory på kriterieauktionen som var roligt tecknad, Han var brun men med ganska stora svarta/mörkbruna fält på korset/ rumpan och ner på låret!

Och den hästen hamnade hos Patrick Wickman i Njurunda om jag inte är helt ute och cyklar, har sett honom ... väldigt lustigt tecknad :O:D
 
Sv: Född: Skäckfärgad travare!

Alldeles riktigt!
Linda: Ska se om jag har någon bild på honom, har för mig han försvann in mellan stallarna precis när jag fick fram kameran.
 
Sv: Född: Skäckfärgad travare!

Så himla häftigt. Och han sticker ju verkligen ut, men kul med lite färgvariation;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Guldfasanerna
  • Kemisk kastration?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp