Bukefalos 28 år!

Födda: 2007

Sv: Födda: 2007

*kl*

Draken är så himla fin nu och går från klarhet till klarhet.
Vi jobbar MYCKET med att stärka henne och att hon ska orka bära upp sig själv med sina låååånga gummiben till bakben.
Hon trampar under sig väldigt mycket och får svårt att orka bära upp sig, men nu börjar det bli riktigt bra.

Vi varvar mycket med tömmkörning och att vara ute å skogen och klättra i backar.
Nu kan hon trava lika stabilt i både höger och vänster varm i en låg och bärande form samt även på åttor i paddocken, utan att tappa varken traven eller formen nämnvärt. vi har även börjar jobba i galopp ute, vilket hon tyckt varit jätte svårt så vi har jobbat mycket galoppfattningar och nu orkar hon galoppera längre streckor utan att rusa och man hinner själv bryta av till trav innan hon faller ner i pass eller nått annat studsigt ;)

Gäller att synas nu


Varit mycket tömmkörning, även över förhöjda bommar.


och härliga uteriter



"Ny" kille har hon fått med


Jobba Paddock är jobbigt så korta men intensiva pass blir det
 
Sv: Födda: 2007

*KL*

Red kurs för Frida Dahlén i lördags och jag svävade på moln efteråt! Satan vilken häst jag har!! :D Som vi har utvecklats det senaste året sen jag började rida igen efter förlossningen :)

1380488_10200897328902452_580739528_n.jpg


Han ska snart få 3-4 veckors vila och i januari kommer Frida igen :)
 
Sv: Födda: 2007

Fin han är din kille, ni utvecklas verkligen massor! :)

*kl*
Länge sen jag skrev nåt, har fullt upp med massor på jobbet och 2 fina hästar att rida :love: Backade några steg med Köttbullen och jobber just nu stenhårt med formen i skrölt samt lösgörande arbete. Har gett riktigt bra resultat. Har dessutom en superbra tränare som kommer upp och håller kurs varannan månad.
Har bråkat en del med stallägaren, men nu har allt löst sig till det bästa. Riktigt bra stämning i stallet och hästarna kommer att utfodras med hönät i vinter i stället för fri tillgång :) Dessutom får dom en riktigt bra skogshage!
Har även haft ute en equiterapeut som (äntligen!) hittade den låsning jag kännt i ridningen så länge (haft ute andra + böjt honom + spattröntgat för att hitta felet). Nu är han betydligt jämnare i rörelserna över ryggen och formen har börjat lossna i skrölten.
Han blir dessutom bara piggare och piggare, nu kan han småstudsa på tvären om uterittssällskapet är för långsamt ;)

Lägger in några bilder från senaste kursen :)

IMG_4602_zpsb3253ae9.jpg


IMG_4616_zps88262f0d.jpg


IMG_4626_zps9ecfd9fd.jpg


Oumlgonblicksbild12013-11-1721-42_zps15e4d72f.png


Oumlgonblicksbild22013-11-1721-43_zps61c21fdd.png


Oumlgonblicksbild52013-11-1721-46_zpsbda760a1.png


Funderade länge över den här, innan jag till sist kom på att det är en grop i ridbanan just där...

IMG_4599_zpsd8ea728c.jpg
 
Sv: Födda: 2007

Tack! :) Ja vi har haft ett bra år faktiskt så han är såå värd sin vila!

Vad fin din sötnos blivit! Älskar färgen också!

*KL*

Längtar faktiskt efter vintern nu! Så marken blir hårdare och snön kommer och lyser upp lite :)

Bild från i mars i år!

dsc_0462.jpg
 
Sv: Födda: 2007

Här var det dött! Vad gör ni med era 07or? Vilar allihop nu eller? :)

Laukur är igång sen en dryg vecka tillbaka och det startade med träning inför och uppvisning på den lokala ridklubbens Luciashow! Vi hade en töltkadrilj och Laukur och jag var ledarekipage :) Han har varit så duktig hela tiden men det var nog riktigt fränt igår på uppvisnigen med musik, dämpad belysning och massa folk för han rolla typ hela tiden :p Tog knappt ett rent töltsteg och jag klara inte att korrigera det mitt i kadriljen så vi gjorde så gott vi kunde haha ;)

Köpt ny sadel också och ska prova ett annat bett som förhoppningsvis är stadigt åt min känsliga pålle! Ett Baucherbett! :)
 
Sv: Födda: 2007

Jag har ju också en 07:a! :D

Jag har haft Tyra någon vecka nu, och vi håller som bäst på att lära känna varandra och hitta knapparna. I helgen lyckades hon tappa en sko, så nu väntar vi på hovslagaren som ska komma någon gång här i dagarna. :)

Tyra är lite omusklad just nu, för hon har inte gått ordentligt på ett tag. Så nu vill vi mest bygga upp styrkan och balansen så hon orkar med alla sina stora rörelser. Hon är en pigg och känslig häst, mycket vilja. Precis som jag vill ha dem. :d

När vi var ute på tur senast kände jag att det nog kommer finnas ganska mycket tempon i tölten när hon blir starkare. På ridbanan har vi jobbat med töltigångsättningar och nedtagningar efter bara något steg, för hon blir lätt obalanserad i hörnen pga styrkan saknas och då kommer lite travtakt. När vi var ute på mjuka snövägar innan isen kom fick hon tölta på i eget tempo och fri form, och i omkring mellantempo gick hon klockrent och det var alldeles fantastiskt. :p

Målsättningen för oss just nu är att fortsätta lära känna varandra, jobba mycket uppbyggande och stärkande med övergångar, samlande i skritt, och uteritter för att bygga muskler och kondition. En liten tanke jag har är att vi ska komma ut och tävla i vår på klubbens vårtävling i maj. Om inte annat så får vi väl rida runt i mellantempo i T8 då. :D

Hon är en fantastisk häst och jag är fortfarande alldeles tonårigt överlycklig över att ha henne. :love:
 
Sv: Födda: 2007

Vad härligt det låter! Grattis till nya hästen! :)

Vi har också tänkt tävla till våren. Hoppas även på att klubben ska fixa en ridhustävling snart så vi får komma ut även i vinter och få nån slags bedömning :) Vet att grannklubben ska ha en ridhustävling i mars i alla fall så den ska vi försöka vara med på om det finns klasser som passar oss! :D
 
Sv: Födda: 2007

Skoj! :D
Näe här vilar vi inte. Eller jo okej, lite pga det tråkiga vädret. Får ingen motivation NÅNSTANS..
Såååå tråkigt! Kan det bli lite snö(sommar) nu så att det blir roligt igen :)

Kvistur är fö väldigt trevlig att rida numera. :) Förutom idag då han hade vilat sen i torsdags ;) moooonster....
 
Sv: Födda: 2007

Ja vädret är ingen höjdare...man får bita ihop! Har så otroligt roligt på hästryggen så ja orkar inte bry mig om vädret så mycket faktiskt :) Har ju bara en ridhäst så jag står ut den timmen det blir sen kan jag gå in och byta om och mysa ner mig i soffan igen om jag skulle vilja!
 
Sv: Födda: 2007

Det värsta med vädret är all is tycker jag. Här i Gävle är allt bara ett stenhårt glashalt istäcke. Jag halkade så illa i stallet i lördags att mitt vänstra knä är helt svullet och stelt och blått. O_o
 
Sv: Födda: 2007

*kl*

Vilar lite halvt om halvt. Rätt omotiverad för närvarande, min lilla söta är ju just... liten och söt.. men väntar fortfarande med hopp på VILJA. I övrigt är hon fin och tränaren började sist prata om "vilken ordning du ska ha i ditt A-klassprogram i femgången"... vi får väl se om vi kommer så långt, men hon utvecklas rejält i grundgångarterna för närvarande!
 
Sv: Födda: 2007

Grattis och välkommen till tråden! :)

Min lille går för fullt, blir sen vintervila för honom då jag ska opereras i slutet av februari. Han bantar för fullt och har gått ner jättefint i vikt, har äntligen börjat mogna och bli lite vuxen i kroppen! Längtar till våren när jag kan klippa av all päls och se hur snygg han har blivit!!! :p I nuläget har han en gammal halvklippning, och börjar ändå se lite sportig ut.
Red kurs för ett par veckor sen, första gången i ridhus och det gick superbra. Pojken var dock lättare besatt av sin spegelbild :p Utvecklas massor mellan kurserna och formen i skrölten satt nu bra, fick även tölta några bitar (jättejobbigt i ridhus ju!). Just nu fortsätter vi med skröltandet, en del lösgörande och framförallt klättring innan snön kommer! Fram tills snön har lagt sig kan vi nämligen klätterträna uppför en skidbacke :d Idag åkte snösulorna på och det dröjer nog inte länge innan snön lägger sig ordentligt
 
Sv: Födda: 2007

Det där med speglar känner jag igen ;) Laukur tyckte det var mycket spännande med speglarna första gången han var i ett ridhus haha!

Idag ska jag rida! :bump:
Har beställt en Baucherbett som ska provas idag! Hoppas min lilla känsliga sak gillar det och blir mer tillfreds med tygeltagen :) Hoppas fullmånen är framme så vi har bra ljus på vår ridtur!
 
Sv: Födda: 2007

Kul med lyckad kurs! Och klart att speglarna är spännande, det är ju en snygging däri. :p

Åhh, jag längtar tills jag kan åka på kurs med Tyra! :D Planerar någon kurs i vår, utöver "vanliga" träningar hemma för min instruktör.

Hovslagaren kommer i övermorgon, så hon har fått busa av sig lite energi på ridbanan så länge.

Screenshot_2013-12-17-22-56-47_zpsnxkyymbn.png


FengurLaugar: Ser fram emot recension av B-bettet! Klurar på ett jag med.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer När jag sökte hittade jag bara en jäättegammal tråd, men jag tror att jag sett att vi är några som går i bröllopstankar nu?! Vore kul...
Svar
17
· Visningar
973
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Halkade i trappen förra veckan och skadade knät. Läkarens utlåtande blev skada på inre menisken. Har en tid för mrt röntgen på måndag...
Svar
6
· Visningar
367
Senast: Bulldoozer
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
4
· Visningar
811
Senast: jemeni
·
Dressyr Jag hittade en litteraturstudie med ovanstående titel, lite äldre så jag kan inte förstå att jag tidigare helt har missat den...
2
Svar
35
· Visningar
2 388
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Skäller på andra hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp